Pharaoh

För er som kommer ihåg Sierras gamla strategispel som Caesar III, Zeus, Emperor och Pharaoh vet att den sistnämnda är klart bäst.

Pharaoh följer Caesar IIIs geniala upplägg, du får lite pengar och en bit land för att bygga din egen blomstrande stad. Man bygger bostäder som gör att invånare flyttar in, bygg arbetsplatser för invånare och de kommer börja jobba och förse staden med mat,vatten, exportvaror, linne, öl, krukor, papyrus, etc etc etc. Men till skillnad från Caesar så utspelar sig inte det här i Romariket utan i det gamla Egypten och det är konstigt nog mycket intressantare än Caesar.

Du har som mål att fylla upp vissa krav för att klara av ditt uppdrag. Dessa är då framförallt välståndet i staden. Det vill säga hur utvecklade bostäderna är, hur låg arbetslösheten är och hur fredligt det är i staden. Hur stor befolkningen är spelar också roll. Men det nya stora momentet i spelet är dock monumentbygget, det är då framförallt pyramider, obelisker och soltempel. Man måste producera eller importera sten, marmor eller granit för att ge det till arbetare som snickrar ihop pyramidskrället åt dig. Det här kan också ta väldigt långt tid så Pharaoh är ett ganska segt spel. Det finns militära uppdrag också men de är inte så mycket att prata om, det går mest ut på att utöver staden bygga mur och trupper. Det kan va frustrerande ibland att inte ha trupper då det ibland händer att en krokodil bosätter sig precis där själva immigrationen sker. Jag kommer ihåg en gång när jag körde ett fredligt uppdrag och det var en envis krokodiljäkel som effektivt käka upp alla som försökte närma sig min stad. Så jag var tvungen att bygga X antal polisstationer runt den som efter många förluster klubba ihjäl den. Det värsta är dock att det kommer en ny reptil efter ett tag.

Pharaoh är jävligt roligt att lira när man inte har så mycket att göra (dvs på söndagar), jag kör den svenska verisionen som heter Farao, men det är mest för att berättarrösten är Hans Vilius som passar perfekt till alla historiska spel.

Jag som är historiafanatiker, framförallt om Egypten, fastna för Pharaoh/Farao på en gång men jag tror verkligen inte spelet är för alla så jag rekommenderar alla strategifans iallfall att köra det här spelet. Det är grymt!

+Bra koncept
+Egypten
+Vackert