Resistance: Fall of Man

Insomniac skriver om andra världskrigets historia.

Andra världskriget inträffade aldrig. Innan Tyskland hann invadera Polen invaderades Europa av Ryssland istället. Inte av ryssar dock, utan av märkliga varelser, Chimera, som var mutanter eller rymdvarelser eller en kombination av de båda, vilka använde utomjordiska vapen som aldrig tidigare skådats. Hela Europa föll snabbt för Chimera förutom Storbritannien som på grund av sin isolering på en ö kunde stå emot attacken längre. Nu är dock England belägrat av varelserna och dess sista chans till räddning är USA.

Du träder i armékängorna till Sergant Nathan Hale och har i uppdrag att inhämta ett hemligt vapen som sägs kunna stoppa den Chimeriska invasionen. Snabbt blir dock Hales trupp besegrad och infekterad av Chimeraviruset, som förvandlar människor till dessa utomjordiska mutanter. Du, eller Nathan Hale, blir dock aldrig förvandlad utan får i stället övermänskliga krafter av viruset, vilka gör dig tåligare och gör så att du självläker om du blir skadad. Det blir din uppgift att se till Chimera slås tillbaka och England räddas.

Spelet är en traditionell förstapersonsskjutare som blandar historiska vapen med mer fantasifulla sådana, som tagna ur Insomniacs "Ratchet & Clank"-spel, där man kan skjuta iväg övervakningssonder som skjuter iväg mängder med taggar mot fienden, målsökande skott, skott som går igenom väggar och mycket annat. Då spelet silkeslent renderas i 60 bildrutor per sekund med ett följsamt och skönt sikte gör det spelet till en fröjd att styra.

Du har ofta hjälp av brittiska trupper där du avancerar fram och ofta känns det som episka slag utspelas mot horder av Chimera. Det känns väldigt märkligt att avancera fram genom en andra världskrigsmiljö och stöta på rymdvarelser och utomjordiska fordon, robotar och märkliga vapen. AI:n känns tyvärr inte helt lyckad hos fienden och även om de ofta står bakom skydd och beskjuter dig och försöker avancera emellanåt, så känns de lite stela och inte riktigt så levande som skulle behövts för att man ska uppslukas av illusionen av en verklig rymdinvasion.

Här och var får man i tidningsurklipp, vetenskapliga rapporter och annat reda på information om Chimera, men trots det fick jag aldrig någon riktigt förklaring till var de kom ifrån eller deras motiv. Var det utomjordingar eller var det helt enkelt något experiment i Ryssland som gick snett? Jag hittade i och för sig aldrig alla delar av informationen och det kan mycket väl vara så att man får en bättre bild om man samlar på sig allt. Hur som helst känns storyn spännande och relevant även om jag tycker att man borde fått lite mer kött på benen och en uppenbar förklaring mot slutet av spelet.

Resistance ser snyggt och välstädat ut med många snygga vyer, partikeleffekter och karaktärer. Tyvärr ser vissa texturer och objekt tillsammans med ljussättningen inte helt verkliga ut alla gånger. Även om det är svårt att sätta fingret på exakt vad som felas ger det ett lite splittrat intryck av grafiken. Fienden och även dina medtrupper är också lite stela och saknar animationer som skulle göra dem lite verkligare och spelet mer imponerande.

Ljudet är ganska standardmässigt medan surroundmixen ofta fungerar väldigt bra och har utnyttjats på ett intelligent sätt för att ge dig känslan av att du är omringad av läskigheter, blandat med diverse explosioner och skott.

Som en extra krydda finns det flerspelarlägen, både på delad skärm och online med upp till 40 spelare samtidigt.

Reistance: Fall of Man är en trevlig bagatell i förstapersonsskjutargenren och även om det inte är det bästa som finns på marknaden ger det ett trevligt och solitt intryck och är ett essentiellt köp ifall man vill hänga med i handlingen inför uppföljarna.

Grafik: 7
Ljud: 7
Spelbarhet: 7