Batman: Arkham Asylum

Welcome to the madhouse!

Utvecklare: Rocksteady
Format: Xbox 360 (PC,PS3)
Genre: Action

Jag har alltid gillat Batman. Kommer ihåg när jag var liten så tittade jag alltid på den tecknade versionen av Batman. Batman Begins och The Dark Knight var ett par riktigt bra filmer. Har alltid önskat mig ett riktigt bra Batman spel. Men det har aldrig funnits något sådant spel. När jag såg spelet på E3 så var jag tvungen att köpa det. Men det blev aldrig av. Jag blev bara mer och mer sugen på spelet. En dag åkte jag ner till Game och köpte spelet. Det är nog det bästa spelet jag har spelat på Xbox 360...

Jokern har blivit fångad av Batman och ska bli inskriven på Arkham Asylum för gott. Men Batman har sina aningar att allt inte står rätt till och följer med in till Arkham. I nästa ögonblick så är det Jokern som driver stället och har tagit över hela ön. Han har slagit ner vakterna och Harley Quinn har hjälpt honom att fly. Nu är det bara en som kan stoppa honom ,Batman..

Jokern har förstås planerat allt och släpper ut alla brottslingar på ön. Han tar fängelse direktören som gisslan och tar själv över högtalar systemet där Jokern själv ofta bryter tystnaden och säger någon mening eller två. Det blir i alla fall Batmans uppdrag att låsa in alla brottslingar igen.

Känns som alla Batman karaktärer finns med i spelet. Jokern , Killer Croc , Poison Ivy, The Penguin , Scarecrow, listan blir lång .Men man får dock inte slåss mot alla, men man träffar nog på dem om man är lite extra observant. Man får aldrig ge sig ut i Gotham City, utan stannar alltid kvar på Arkham. Det finns väldigt många olika platser på ön så det blir bra variation. Ibland kan man virra bort sig i korridorerna som liknar varandra väldigt mycket. Men det är inget stort problem i spelet.

Stridsystemet i spelet är riktigt skönt. Jag har spelat spelet på Xbox 360 och det känns riktigt bra. Det är väldigt skönt att slåss eftersom man är rätt så överlägsen.Ibland kan det vara lite för enkelt, men det blir att köra på en högre svårighetsgrad. Man kan säga att det finns två stycken sätt att slåss. Du kan springa in i en klunga skurkar och börja puckla på dem. Men det är inte så lätt om dem är beväpnade. Då kan man smyga och använda detective mode, som är en funktion där du kan se igenom väggar och se viktiga föremål. En riktigt lyckad funktion. Fienderna blir alltid livrädda när man hör Jokerns galna röst i högtalarna: He's taking you down one by one..

Boss striderna i spelet känns ibland lite misslyckande. Vissa bossar är perfekta, men det finns vissa man skulle vilja sett mer utav.

Man kan använda en del gadgets när man slåss till exempel Batarang som gör dina offer medvetslösa under en kort stund. Grapnel gun som man kan använda om man vill svinga sig upp i taket. Där dina fiender inte kan se dig. Explosive Gel, som man kan använda när man ska spränga sönder vissa väggar. Man har en hel del Gadgets som gör spelet lite fritt.

Eddie Nigma eller The Riddler som han också kallas. Har placerat ut olika gåtor som man kan lösa. Det är väldigt bra eftersom det ökar längden på spelet en hel del. Det finns gåtor att lösa runt om hela ön. Spelet är rätt så kort men utvecklarna har gjort det lite längre genom att göra en del extra banor som man kan klara av. Detta är en rolig och bra grej, eftersom vissa banor ska du klara på tid. Så man kan alltid köra om dem och slå sitt personliga rekord om man vill.

Det är ett väldigt vackert spel får jag säga. Även att jag har en dålig TV så har dem verkligen lyckats göra det snyggt och spännande.

+ Spännande story,Detective mode, Roliga Gadgets. Bra karaktärer.

- För kort, ibland lite lätt.