Svenska
MEDLEMSRECENSION

Dead Space

Spelad version PS3, PAL

Ingen hjälp kommer.
Ditt reparationsuppdrag i yttre rymden förvandlas snabbt till ett mardrömslikt blodbad. Nu måste du strategiskt slita Necromorphs i stycken under din desperata kamp för att överleva.

Jag har spelat spelet men har även sett filmen och jag sticker inte under stol med att Dead Space Downfall är en ren kopia av Ridley Scotts mästerverk Alien. En ganska dålig kopia dessutom...
Då funkar det bättre som spel. Här finns allt som en rymdskräckis ska ha enligt Aliens grundmall: Ett ödsligt stort gruvskepp, här med namn USG Ishimura, check. Mörka, stroboskopsblinkande korridorer, check. Utomjordingar i ventilationstrummorna, check.

Allt är stulet, allt är på lån men ändå, science fiction-nörden i mig jublar. Dead Space bjuder på ett genomtänkt universum, en bra ramhandling och fin monsterdesign. Necromorphs är kanske inte lika estetiskt tilltalande som H. R. Gigers rymdmonster, men bra & motbjudande designade är de.
Överhuvudtaget blir jag överraskad över hur genomarbetat allting är. Miljöerna är häftiga, skitiga & smutsiga men trovärdiga, varje vrå verkar ha ett syfte på skeppet. Rymdvarelsernas biologi är också förankrad i tanke. Lösningarna med Isaac Clarkes rymddräkt som visar livsstatus, vapen som är anpassade för stenbrytning och den holografiska videoskärmen, som dyker upp en knapp metern framför vår hjälte och där historien fortlöper, är mycket snygg. Framtidsvisionerna känns helt rätt & imponerar.

Grafiken är grymt snygg. Jag älskar rymdstilen, jag kan fastna framför ett panoramafönster som visar planeter i motljus & stirra i eoner. Rymden och dess design är fantastisk återgiven i Dead Space, ja, jag föredrar faktiskt detta framför Bioshocks Rapture designmässigt.

Alla vet hur viktigt ljudet är i skräck. Är musiken & effekterna bra kan spänningen nå nya höjder och lyfta hela upplevelsen.
Dead Space låter fantastiskt! Alla små & stora skrämselljud, metalrassel, motordunk, gasventiler, allt i superbt mixad surround gör detta till ett av de PS3-spelen som imponerat mest på mig ljudmässigt. Musiken är stämningsfylld och vid vissa delar av historien stod bokstavligen håren upp på mina armar. Kan vara det bästa spelljud jag hört!

Spelkontrollen blir bra efter ett tag, när man har vant sig. Ni vet hur man styrde Leon i suveräna Resident Evil 4? Precis så styr man Isaac Clarke... Du ser ryggtavlan på din spelfigur under gång och när du siktar hoppar kameran fram lite över axeln. Gammal, beprövad styrning, helt enkelt.

Hållbarheten är god. Historien löper över 12 kapitel och jag spelade klart Dead Space på 14 och en halv timme.

Dead Space är ett spel som bara växer & växer. Första timmarna gick mina tankar till ett annat science fiction-spel, nämligen Metroid Prime, särskilt med all backtracking fram och tillbaka i gångarna, men ju längre spelet lider, desto mer blir Dead Space till något eget. Jag blev alldeles stum första gången jag hamnade i nollgravitation, så genialiskt, så snyggt! Första gången i rymdvakuum var likadan, och mina tankar går till rymdepos som Star Trek eller Star Wars, för det finns liksom inga andra produkter att jämföra med än dessa filmiska verk, som även de är uttänkta universum med egna historier och tidslinjer!

Dead Space är det bästa skräckspel jag spelat på PS3:an hittills och jag ser verkligen framemot den fortsättning som har utlovats av EA.

Medlemsrecensioner43
Samlat betyg: 8.8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10