Uncharted 2: Among Thieves

Skrivet av: leodo   2009-10-20

Uncharted 2: Among thieves har stort tryck på sig. Av många stora spelrecensenter tros det bli årets spel och jag kan med en stor nypa glädje meddela att det fullkomligt demolerade alla förväntningar jag haft!

Åsikterna man har om ett spel beror i stort sätt alltid på vad man gillar. Ett spel som en människa älskar kan vara ett spel som en annan människa hatar och för mig är det alternativ 1 som gäller vid fokus på Uncharted 2: Among thieves. Det är ett spel som fått bra kritik i spelvärlden och det tilltalar just mig för att det innehåller alla de detaljer jag finner gör ett spel komplett.
Jag hade en diskussion med en vän här om dagen då jag kläckt ur mig att Uncharted 2 faktiskt var ett komplett paket. Han ansåg att jag var galen, en fanboy, för tydligen finns det inget komplett paket. Men ämnet "ett komplett paket" är ganska suddigt. Jag anser inte ett komplett paket vara något som alla älskar upp över allt annat och som fullbordar allt man kan önska med ett spel för hela spelskaran. Enligt mig, och säkerligen en drös andra människor, är ett komplett paket något som läggs på en personlig nivå, för ett spel som fyller alla behov en viss människa har för spelandet är för den specifika människan ett komplett paket och det har inget med resten av spelarna att göra. För många finns det alltså redan det där kompletta paketet. Super Mario 64 var nog det för många när det kom, likaså Metal Gear Solid 1 när det kom (för att ta några exempel) och alltsom tiden går ökar våra standarder för spel vilket betyder högre krav för det kompletta paketet men just nu tror jag det är vad Uncharted 2: Among thieves är för många just nu, det komplette paketet.

För mig, en 17-åring som tar mitt spelande halvseriöst är detta fenomenalt, det är ett spel som är värt sin vikt i guld och uppfyller allt jag någonsin kunnat drömma om i ett spel, just för att det har alla de spelmoment och detaljer som jag suktar efter när jag spelar ett spel.
För att ta exempel:

Grafiken!
Jag är grafikkåt (ursäkta uttrycket) likt många andra och dras därför till spel där en bild av härligheter målas upp på skärmen medan jag spelar och allt ser fantastiskt ut. Detta är något som Uncharted 2 uppfyller, över alla förväntingar, då det ser fruktansvärt bra ut. De diverse filmklipp som uppspelas är sanslöst snygga, de skulle lätt kunna misstas för en animerad film. Ibland sker det även att det som visas i film är så snyggt att man inte vet om man ska skratta eller gråta när man direkt därefter kan spela när det som visas är klart. Vissa filmsnuttar är alltså gjorda direkt med spelets grafik, det är alltså inga skillnader mellan film och spelmoment! Bara Crysis överträffar detta mirakel som målas upp på skärmen i nuläget.

kampanjen i bästa Hollywoodstil!
Allt doftar Hollywood. Om ni gillar det eller inte kan jag inte besvara, men jag älskar det varje delmoment som kampanjen bjuder på. Twister av olika slag gömmer sig bakom varje hörn och storslaghetens sötma finns ständigt där när man spelar. Det händer aldrig något av mindre betydelse i Drakes vardag, allt är maffigt på en sådan nivå att man blir mörkrädd. Här finns ingen tid för små fåniga uppdrag, vi kom för något storslaget och det är just vad som bjuds på när du sätter igång spelet.
Jag tänker inte avslöja något om vad kampanjen går ut på för den är så storslaget och bra att jag inte vill förstöra momenten när man får reda på vad det är som händer. Jag vet att man ofta avslöjar små detaljer om vad det handlar om men jag vill iallafall att ni ska spela spelet utan att veta något i förväg då det i vissa fall kan förstöra.
Jag kan iallafall lova er att den är riktigt, riktigt bra. Jag var väldigt driven av att komma vidare i spelet just för att jag ville veta vad som skulle ske bakom varje hörn.

Exotiska och omväxlande miljöer!
Jag har alltid varit knäsvag för spel/filmer etc. som utspelar sig i en grönskande djungel, bland ruiner osv. och till min fullkomliga lycka bjuder Uncharted 2 på alla landskap jag söker och fler där till.
När jag tittar ut över de detaljerade ljusgröna bergen och det underbara havet från toppen av en stad är det inte med överdrivelse jag säger att det vänder sig i magen på mig. Jag har även kommit på mig själv att älska snölandskap efter det robusta äventyret som tagit form på snötäckta berg och glaciärer. Så förutom att bjuda på allt jag önskar i miljösammanhang får det mig att älska nya miljöer, vilket också kommer göra det extra svårt för framtida spel att finna mitt tycke då jag nu kräver långt mer av miljöerna än tidigare.

Hur man spelar!
När man spelar ser man sin karaktär (oftast Nathan Drake som är huvudpersonen) i tredjeperson så att man med bästa möjliga effektivitet kan hoppa runt och lösa några av spelets många pussel och röra sig smidigt över banorna. När man drar fram sitt vapen av val uppenbarar sig ett sikte som indikerar vart skotten kommer avlossas och kameran zommas in så att karaktärens huvud lägger sig i nedre högra/vänstra hörnet. Det är i stora drag som GoW (Gears of War) och jag har älskat att spela på det sättet sedan jag satte mig framför GoW en grå dag för några år sedan och upplevde det äventyret.
En annan likhet till GoW är hur man tar skydd bakom strategiskt utlaggda objekt för ducka, sikta, skjuta, ducka vilket även det är en spelmekanik jag älskar.
Slutligen har man bra möjligheter för närstrid med slag (långt mer effektivt än i förra spelet) så man kan köra en god del av spelet genom att slåss, alltså är inte skjutdon ett måste. Med närvarna kan man även utföra såkallade sneakkills (tror jag de heter) där man kommer bakifrån och knäcker nacken av fienden eller något liknande för en snabbt och tyst lönnmördning (ordval förrutom assasination?). Man kan lätt ta ut 50% av fienden på detta sätt så i slutändan har man många sätt att spela på. Jag, som alltid gillar variation och speciellt de spelstilar som Uncharted 2 nu bjuder på tackar glatt för detta.

Svårighetsgraden!
Då spelet redan var avklarat av min kära på syster på hard när jag tog över kunde jag hoppa in direkt på crushing, vilket var väldigt trevligt då jag spelat Uncharted: Drakes Fortune en hel del i mina dagar.
Svårighetsgraden var helt perfekt för sålänge man spelade sina kort säkert och tänkte logiskt samt hade en någorlunda bra tumme att ta in sikte på så blev det aldrig några större problem. Det är inte att säga att det är perfekt dock, jag hade gärna sätt en till aningen tuffare svårighetsgrad men vad de har är bra och mer än väl för att utmana sina spelare.
Jag har inte testat de lättare svårighetsgraderna då jag fått höra att de var alldeles för lätta, men när spelar igenom spelet på hard någongång kanske jag uppdaterar min recension.

Sökandet efter föremål!
Inom varje nivå (kapitel) finns en hel del utspridda skatter som t.ex. kan ge dig titlar vid flitigt sökande. De är gömda smart, på ställen jag normalt inte skulle leta på, men efter långt sökande (med guide för de sista få) fick jag tillslut tag på alla. Sökandet gjorde mig mer villig att söka igenom varje kvadratmeter av banan och ständigt kolla efter gömda passager eller gömda kroppar i träden som kan hålla en skymd skatt. Det ökar både spellängden och gör det roligare att spela, otroligt! Det är både ett lätt och smidigt sätt att öka timmarna du får ut av spelet för utan en guide kommer det krävas rejäla skickligheter och en stor nypa uthållighetet för att hitta dem alla. Gotta catch them all, ni vet!

Ljudet!
Ljudet är stämningsfyllt och bjuder på en atmosfärisk komponering av instrument och ljud. Det ökar den redan episka känslan till outforskade nivåer och har för mig satt en helt ny nivå vad gäller ljudspår i spel. Har lyssnat på ljudet som mer eller mindre kännetecknar Uncharted under den här recensionen och tappar ständigt bort mig i skrivandet för att jag drömmer mig bort till spelet (nördvarning!??!), men det är en så fantastisk symfoni att det inte kan hjälpas. Blir ständigt lycklig och finner mig själv i att le ganska fånigt varje gång jag hör musiken när jag sätter på spelet men det finns inte mycket göra åt det, låten är helt enkelt för bra. Även under de mest olyckliga dagar blir jag glad igen av den här melodin.
Givetvis består spelet av fler symfonier än bara öppningslåten och de är alla alldeles fantastiska, men just låten man får spelet sätts på ger mig gåshud, något inen annan låt lyckats med förrut.
Länken till den melodin kommer att finnas längst ner i recensionen för alla er som vill lyssna.

Den varierande multiplayerdelen!
Nu ska vi vara ärliga, en onlinedel är något man (eller iallafall jag) mer eller mindre kräver i spel dessa tider och när jag fick höra om att Uncharted 2 skulle innehålla en sådan del blev jag väldigt förtjust. Jag ville inget hellre än att spela dödsmatch i första Uncharted mot andra människor men så blev det aldrig p.g.a. uteblivet onlineläge.
Med tvåan sker dock förändring och onlinedelen i det här spelet är bland det bästa jag spelat. Inte bara för att det är fantastiskt roligt, för det är det, men också för att variationen är så bred.
Det finns flertalet lägen, som sträcker sig från vanliga dödsmatcher till co-op och arenor. Mitt i allt detta finns trevliga variationer som t.ex. ett läge där man ska hämta andra lagets skatt, ett med "last man standing" och en drös fler. Bör också nämnas att co-op inte är kampanjen med 2 spelare, utan snarare specialbyggda perfekt valda inhängnader där man möts av en mängd fiender samtidigt som man ska röra sig framåt i banan för att klara av mål. Det kan t.ex. bestå av att döda den bossen eller hämta den.
Allt är fenomenalt roligt och som grädde på moset har du en rank som ökar när du lyckas bra online. Högre ranker ger dig nya kostymer att ha på dig, nya uppgraderingar till vapnen och nya färdigehter till din karaktär, som att t.ex. kunna se genom väggar eller ladda om sitt vapen snabbare. Man har med andra ord makten att skräddarsy sin onlineprofil för sin egen personliga spelstil och det är något som verkligen uppskattas.

Slutkläm!
Allt detta ovan räcker inte för att beskriva detta spel, det är något som måste upplevas. Just jag blev träffad av det p.g.a. att det har allt, och jag menar allt, jag vill ha av ett spel, så hur ni tycker om spelet går inte att berätta då alla har olika åsikter. Om någon kommer in och skriver att jag fel i det mesta jag sagt är det okej, för de flesta ser på saken med olika ögon. Smaken är som baken helt enkelt...
Om ni, likt jag, tycker att allt jag tagit upp verkar vara bra delar av ett spel så spring och köp detta omedelbart. Är ni skeptiska så analysera speldelarna en stund och se om det skulle kunna vara något för, för om ni tror detta är något för er är chansen stor att det är bland det bästa spelet du kommer spela på ett bra tag.
Jag säger inte att ni kommer anse det vara det bästa spelet genom tiderna som jag, men jag hoppas verkligen ni kan ta det till er så att vi kanske möts online någon gång.

En glasklar 10/10 från mig, jag ser det som en milstople i spelhistorien och det är det spel jag för en lång tid framöver kommer att jämföra de nya spelen med.
Hare gött :D