Burnout Paradise: The Ultimate Box

Så här vill jag ha min racing! Adrenalinhöjande, oktandoftande, hårt rockande, vansinnesåkande!

Burnout Paradise är fyllt av spektakulära krascher med en fantastisk fartkänsla placerat i en öppen stad likt GTA:s Liberty City! Allting är hisnande vackert, staden är varierande med hamnområde, stora motorvägar och broar samt en landsbygd som även den uppmuntrar till utforskande. Det finns några olika typer av tävlingar. Vanliga Race med olika många medtävlande bilister, tidsracing, Marked Man (alla mot dig) samt Stunt Race, där du får poäng vid höga hopp, volter och spinnande. Varje gata har en tid som kan slås samt Showtime, det typiska Burnout-läget där din bil skall snurra fram och skapa så mycket förstörelse som möjligt.

Grafiken är fantastisk och jag gillar verkligen att glida fram i den vackra solnedgången. Det blir nästan motsägelsefullt för man vill gasa järnet för fartens skull men samtidigt sakta ner för att insupa alla intryck av gränder, fasader och natur.

Ljudet är mycket bra. Vad gällande musikvalet, så är detta vad jag kallar toppklass! Twisted Sisters I Wanna Rock, Soundgardens Rusty Cage, Faith No Mores Epic, Alice In Chains Would? och så klart titelspåret, Guns N' Roses - Paradise City, kan det bli bättre? Det är min högstadieperiod musiksatt! Men Criterion Games har även slängt in nyare material, bland annat en Brand New-låt, tummen upp!
Om man skall hitta något att gnälla på, så är det lite liten skillnad motorljudsmässigt mellan en japansk tvåtaktars motorcykel och ett amerikanskt V8-monster till vrålåk. En annan petitess är att motorljudet dränker musiken i originalinställningarna men det är lätt ändrat.

Spelkontrollen är mycket bra. Du gasar med R2 och bromsar med L2, vilket först kändes som ett ovant sätt att använda axelknapparna på men jag vande mig snabbt. Några bilar snurrar lätt runt vid inbromsningar men även det lärde man sig. Motorcyklarna är även de ganska lättstyrda även de inte tål särskilt mycket.

Hållbarheten är mycket god. Jag spelade över 20 timmar innan jag nådde högsta nivån på körkortet. Motorcykeldelen gav ytterligare 4 timmar i SinglePlayer. Sedan finns det ett Party-läge jag inte testat samt Online-spel. Jag har spelat några gånger online men det är inte riktigt min grej, känns som liten skillnad från att spela mot datorstyrda bilar. Kanske roligare om man vet vilka man tävlar mot?

Jag trodde att Big Surf Island ingick i Ultimate Box, men där fick jag chi. Det kostar ca 120 kronor att köpa den expansionen, det finns även specialbilar att köpa som inte ryms i boxen, men allt som allt är Burnout Paradise en mycket trevlig, välpaketerad racingupplevelse och det bästa bilspelet jag spelat till PS3:an.

Samlat betyg: 9/10
1
2