Forza Motorsport 2

Med lite drygt två år på nacken och med en uppföljare på ingång så är det dags för Forza 2 att bli betygsatt av CrazyIW

"Alltså kolla grafiken, det där liknar ju precis min morbrors Toyota!" Den meningen var bland det första jag sa när jag spelade Forza 2 för första gången, och då var man minst sagt imponerad. Jag bläddrar bland D-klass bilarna och hittar allt ifrån en fjuttig vit Volkswagen Golf till en gammal klassisk Pontiac GTO, jag gör en snabbkoll i de andra bilklasserna och stöter på familjebilen Ford Focus, svensk tillverkade Volvo S60 R och Ferraris från nästan alla tidsepoker.

Och det var väl just dessa två saker som var Forza 2:s led ord för två år sedan: Häpnadsväckande grafik och ett enormt bilförråd.

Jag tänkte gå in lite närmare på ovannämnda saker samt mer därtill och jag börjar med grafiken.

Utvecklarna bakom spelet, Turn 10 har jobbat benhårt med att skapa en så verklighetstrogen racingupplevelse i Forza 2 som möjligt och de har lyckats väldigt bra i mina ögon, enastående ljussättning och skuggning och varje bil har blivit skapad med en sådan detaljnoggrannhet att det är svårt att tro att detta faktiskt är ett TV-spel.

Och har man en Full-HDTV och HDMI så kommer detta spelet att se så verklighetstroget ut att när man kör en repris så kommer den pappa tro att det är filmat direkt ifrån en rallybana. (Tro mig, det funkade för mig)

Om vi kikar närmare på bilförrådet så är det det största jag någonsin stött på i ett TV-spel, över 300 bilar + att det finns ett antal bilar att ladda ner via Xbox Live Marketplace, allt ifrån Acura RXS till Volvo S60 bjuds det på och risken är stor att du råkar stöta på just din favoritbil eller till och med din bil som du använder i verkliga livet här. Det är alltså en enorm variation vi pratar om här.

Och som om inte det skulle vara nog så finns det en möjlighet som gör att man kan trimma, lacka om och styla sin bil till någonting helt unikt, och i Forza 2 är det första gången jag har stött på möjligheten att kunna detaljtrimma sin bil. (Detta kan ju såklart förekomma i tidigare spel men då jag inte spelat dem så vet jag inte)

I spel som exemplvis Need for Speed så innebär en prestanda uppgradering att allt som påverkar bilens fart byts ut mot någonting bättre, ganska simpelt och inte så mycket valfrihet.

I Forza 2 å andra sidan, vill man prestanda trimma bilen så kan man välja om man vill byta ut allting som har med fart och kraft att göra eller man kanske bara vill byta ut kylsystemet, eller kamaxlarna eller kanske bränsleinsprutningen. Och sluta inte dregla än, inget seriöst racingspel är komplett om man inte kan finjustera sina grejer som man nyss satt in. Man kan välja att bara ställa in bilens olika delar i en meny eller så kan man ta ut den på banan och mixtra och testa i realtid, allt för att du ska få en bil som passar just dig och din körstil.

När det gäller styling så är valfriheten lika enorm, vi kan välja och vraka bland ett hundratal färger och former och utifrån dessa så kan man skapa i stort sett vad som helst och jag skojar inte. Tittar man på bilar som ligger ute i Forza 2:s Online aktionshus så finns det bilar där folk har ritat av Mona Lisa, Super Mario, Call of Duty 4 och jag vet inte vad enbart med designverktyget i Forza 2.

Fysiken kan jag inte säga så mycket om, det sägs att den ska vara så nära realistisk bilfysik som det bara går men då jag bara kört bil en gång på riktigt så har jag inga kommentarer om just den biten.

Men varje mynt har en baksida och Forza 2 är inget undantag. När man startar spelet första gången så tycker man att det är hur kul som helst, vinna nya race, köra nya bilar och trimma dem till vrålåk. Men allt eftersom man avancerar längre och längre i karriären så märker man att det inte längre är nya race, det är bara ett nytt racing evenemang men på samma bana och säkert med samma bil som du kört redan ett tjugotal gånger tidigare. (För man vill ju inte gärna byta bil när man just hittat den som är sådär perfekt som man vill ha den)

Och det är det som är Forza 2:s största och allvarligaste problem, karriärläget är så otroligt långt, repetivt och rent ut sagt tråkigt att efter varje påbörjat race så är man så irriterad och bara önskar att eländet kan ta slut någon gång så att man kan göra något annat. Man vill ju inte ha ett spel som man slösat omkring femhundringen på och som inte är avklarat på halsen, eller hur?

Så om ni ska köpa detta spel så har ni en hel smaskiga bilar och riktigt läcker grafik att se fram emot, men förvänta er inte att ni kommer plocka fram det om en sisådär ett-två år och säga: "Det här var nog det roligaste racingspelet jag har spelat." För speciellt roligt var det faktiskt inte.

Medlemsrecensioner19
Samlat betyg: 7.1/10
1