Colin McRae: Dirt 2

Colin McRae - Dirt 2 till PS3 kör ifrån allt annat i rally-grenen.

Dirt 2 är ett racingspel med fokus på rally. Spelet låter dig ratta runt en rad olika fordon på fyra hjul. Allt från rallybilar till buggys.

Styrningen i spelet är perfekt avvägd och det känns verkligen som att man rattar runt en bil. Att spelet använder ordet "Dirt" i titeln märks. Mycket fokus har lagts på hur underlaget påverkar bilens egenskaper. Det är stor skillnad i spelet mellan olika typer av grus, lera, sand m.m. Det ökar spelkänslan och får dig att känna dig som en riktig rallykung. Spelet låter dig även köra en mängd olika fordonstyper och bjuder på väldigt varierade spellägen. Du får även prova på en mängd olika miljöer i spelet. På minussidan kan bl.a. nämnas att det fortfarande saknas snö i spelet (Varför Codemasters???) och lite mer nordiska miljöer. Varför spelutvecklarna valt bort detta är helt obegripligt. Det hade gett spelet ytterligare variation och speldjup. Möjligheten att spela i regn och köra lastbil är även borttagen, vilket är synd. En prioritering som jag förstår, men som är sorglig, är att de valt bort split-screen. Tyvärr har man även valt att inte ha med många gamla klassiska rallybilar.

Grafiken i spelet är helt genialt utförd. Ljussättningen är spektakulär! Bilarna går sönder på ett mycket naturtroget sätt. Bilduppdateringen hänger med till 99% trots enormt mycket detaljer på skärmen. Det enda riktiga minuset på grafiksidan är att de inte lyckats med att få till rökplymerna bakom bilarna på de torra banorna, de ser alldeles för små ut. Menyerna i spelet tillhör spelvärdens mest välgjorda. De har fått kritik på flera ställen för att vara för långsamma, något som jag inte håller med om.

Ljudet i spelet är i toppklass. Bilarna låter helt otroligt bra. Man kan även höra skillnad på olika underlag och utifrån det avgöra hur pass bra grepp vägunderlaget bjuder på. Du kan även välja kartläsare. Kartläsaren i detta spel tillför för första gången något till spelet och känns mer som en hjälp än ett irritationsmoment.

Trofeerna i spelet är av den lätta typen. De flesta låses upp under spelets gång utan att någon speciell extra möda.

Sammanfattningsvis är Dirt 2 ett kanonspel när det kommer till rally och åker ifrån konkurrensen utan problem. Dock är det några saker på minussidan som hindrar spelet från att få en 10a, tyvärr. Men detta är ändå ett kanonspel som varmt kan rekommenderas för alla fartgalna skogsmullar.

Samlat betyg: 6.8/10
1
2