Infamous

Jag har slängt på mig mjukisbrallorna, den mjuka hood tröjan och köpt mig en back med läsk. Före spelet var det hype. Nu vill jag ha mer.

Man vaknar upp. Helt ensam. Man vet inte var man är. Ingen vet var man är. Man ligger i en krater på ungefär 200 meter diameter. Det har skett en explosion. En massiv en, och det är ditt jobb att rädda staden från det patrask som finns där ute. Någonstans, där ute.

Huvudpersonen Cole är en listig en. Han besitter krafter som ingen annan kan tänkas drömma om. Eller som jag inte kan tänkas drömma om i alla fall. De första krafterna är simpla. Öerhört simpla, men fruktansvärt coola. "Den man har känt längst, kan komma bäst till bruk". Så är det med den första öerhört simpla attacken. Lightning bolt. Om det skulle finnas en räknare som räknade hur många Lightning bolts jag har skickat så tror jag mätaren skulle sprängas...

Grafiken i inFamous är inte den allra fräschaste. Tyvärr. Om man jämför med Assassin's creed som man också kan klättra fantastiskt bra på så är det en starkare och mer positiv känsla i lönnmördarspelet. Visst, det finns oerhört mycket detaljer gömda i de grafiska skisserna i inFamous. Men det är inget som imponerar jättemycket på mig.

Även klättringen kan vara något ful i min syn. Vi säger att vi ska klättra upp för ett 10 vånings hus. Då, såklart, efter ett tag så börjar man ju självklart bomba X-knappen och Cole förvrider sig i något slags kramptillstånd. (I mitt tycke ser det ut så). Detta kunde finslipats ännu ett snäpp. Då hade det inte varit lika enformigt att klättra utan då hade det kanske funnits fler rörelser att använda.

Man kan faktiskt skjuta från precis vilken punkt som helst i spelet. Om du står på den tredje lyktstolpen i Historic district eller ett hustak i The warren så spelar det ingen roll. Du kan skjuta vart du än är. Då har Cole om än mer rörelser på lager. Han vrider, vänder, skjuter och hoppar. Om jag hade varit Cole så hade jag lugnt och sansat utforskat staden och sugit ut själen ur folk. Helat folk. Och satt fast fiender och helat lite till folk. Jag hade även användt mig av alla attacker som finns på "marknaden". Det är verkligen ett massivt utbud av attacker. Och vad jag kan märka är ingen av dom tråkiga.

Spelkontrollen är bra. Mycket bra. Man känner när man blir skjuten av att en vibration framkallas i Dualshock 3. Även när man springer. Antingen på marken eller ett hus hänger spelkontrollen med. Tyvärr kan den vara något inexakt vid vissa tillfällen och man kan få vissa extrema utbrott. Jag brukar antingen dra huvudet i tv:n eller ge handkontrollen till hunden. Grannens hund. Om jag hoppar och det finns två väggar bredvid varandra och jag hoppar så vet inte Cole riktigt var han ska landa eller ta tag. Även när man hoppar av från till exempel ett hustak och landar på en lina så känner man sig faktiskt väldigt road.

Ljudet i inFamous är bra. I grunden i alla fall. Man hör skrik från människor nere på gatan, om man inte redan är där. Man hör bilar tuta och tåg färdas. Vissa av ljudeffekterna kan bli lite tjatiga och jobbiga och jag har ibland märkt mig själv med att stänga av ljudet på min 37" tumare. Vissa av skotten som skjuts av poliserna och av fienderna låter verkligen gräsligt fult. Det låter som om man stoppar in en purjolök in i någons mun och sedan drar ut den för att olja den. Sedan rulla den i.... Skämt och sido, men vissa av ljudeffekterna är gräsligt fula.

Alla vill väl ha superkrafter? Har inte alla någon enstaka gång drömt att få komma till skolan flygande då alla kompisar står och dräglar. Man står där som en kung och bara ler. Jag tror det finns omkring 20 attacker. Vissa bättre, vissa sämre. Men verkligen inga dåliga. Jag har två favoriter som är några av dom sista. Så om du vill veta vad dom heter så skicka i PM. Man måste kvickt tänka vilken attack som man ska använda härnäst. Om man vill använda Arc lightning så är det bara att tuta och köra. För visst, det är en go attack. Men inte den bästa. De attacker som hamnar snäppet efter mina favoriter ska jag lista här. Just nu.

Lightning bolt
Denna attacken, som jag sa innan, är den första och mest användbara attacken. Den tar inga krafter, går snabbt att attackera med och är så simpel och osjälvisk.

Shock grenade
Granater har väl alltid funnits i alla actionspel i alla tider va? Det måste det ha funnits för så speciella som granater är i det här spelet går inte att beskriva. De är så kompromisslösa och går inte att stänga av när man väl har skjutit dom.

Spelet tar Ca. 15 timmar att springa igenom. Klara alla missions, stäng av spelet. Inget för mig inte. Här är det rejäla tag. Jag letar Blast shards, drar ut Dead drops och samlar trophies. Jag måste liksom få ut max av ett spel. 20-30 timmar om du vill "maxa" det. Om du vill "maxa" "maxa" och hitta precis allt så håller sig tiden något närmare 40 skulle jag tro.

Om du har inhandlat monstermaskinen än så köp detta. För detta är en pärla. En äkta en. Faktiskt. Om du inte har Playstation 3. Köp en, för inFamous skull. Det är värt varenda liten upphittade godispeng. Det är värt varenda litet McDonalds besök. Om du ska ha något som är värt pengarna. Köp inFamous.

http://www.youtube.com/watch?v=HmLT-Wfda6c - Här har ni lite "Gott & Blandat från inFamous.

+ Superb kontroll, fantastisk översikt, snygga texturer, väl sammansatt story och fräscht och kliniskt ljud

- Vissa grafikmissar, oputsad klättring.