Call of Duty 4: Modern Warfare

För mig var Call of Duty det första FPS-spelet jag verkligen uppskattade bortsätt från Halo-serien. Många säger att Call of Duty 4 är överskattat, men faktum är att spelet förtjänar allt beröm. Låt mig förklara varför.

Call of Duty 4 är ett spel som många gillar pga multiplayern, men konstigt nog gillar jag singelplayern mer. Jag har spelet den mer och jag tröttnar aldrig på den. Jag börjar med att berätta lite kortfattat om den del av spelet jag älskar (singelplayern).

Du är Soap Mctavish, en nyanställd på S.A.S. Som nyanställd får du genomgå några träningar och sedan skickas du iväg på ditt första uppdrag. Du och din squad ska få tag i några dokument på en båt full med skjutglada vakter. Efter det så får vara någon president i mellanöstern som i slutet av videon/banan blir avrättad och det är då spelet drar i gång på allvar. Mer om storyn tänker jag inte berätta, men den är bra och spännande.

I singelplayerläget finns det fyra olika svårighetsgrader, Easy, Normal, Hard och Veteran. Det skiljer mycket mellan dem och det är bra för du kan alla ha en chans att njuta av detta mästerliga spel. Kontrollen sitter som handsken på handen. Perfekt alltså. Man har aldrig problem med att ladda om eller kniva någon vilket är skönt, eftersom jag brukar bli galen på bökiga kontroller som t,ex Gears of War.

Vapenarsenalen är stor och innehåller mycket variation. Det finns allt från tunga snipergevär till lätta stealhkulsprutor. Banvariationen är också bra. Det finns allt från mellanösterns torra städer till mörka fraktfartyg. Variationen i spelet är alltså supremé och förtjänar applåder.

Det finns inte så mycket mer att nämna i singelplayerdelen. Allt är bra där. Det enda jag önskar är att den skulle vara längre...

Multiplayern är det som spelet är känt för och den är bra, men jag tröttnade på den efter typ... tre månader och det är tillräckligt mycket speltid för att spelet ska klassas som måste ha spel. Tänker inte berätta så mycet om multiplayern eftersom alla har troligen prövat den någon gång och vet vad jag snackar om, men den är värd att nörda några veckor och den förtjänar också applåder. Det finns ett minus med multiplayern... Lottogranater. Folk kastar bara iväg en granat och 7/10 gånger träffar dem. Det är jobbigt och dessutom förstör det ibland matchen.

Kort sammanfattat så moste du pröva detta spel om du har bara som en gnutta intresse av krigsspel eller våld överhuvudtaget.

Grafik: 9/10

Spelbarhet: 9/10