The Elder Scrolls IV: Oblivion: Knights of the Nine

Kan väl säga att min recension på det spelet jag som jag spenderat mest tid med i hela mitt liv verkligen var en kortfattad och minst sagt löjlig sådan.

Men faktum är att jag har en förklaring till varför.

The Elder Scrolls IV: Oblivion var som sagt och är fortfarande mitt bästa spel genom tiderna där jag stolt lagt ner 282 timmar i speltid. Därför kände jag inte för att uppmärksamma spelets fördelar och främst nackdelar då jag visste att jag främst skulle vara för orättvis och sedan hade detaljerna också irriterat mig när jag återgick till att spela vidare. Därför valde jag att bara beskriva spelet lite kort och sedan gå vidare i mitt liv, ungefär.

Men Knights of the Nine är ju en annan femma.

Till en början kan jag ju säga att hela den här expansionen faktiskt består av mindre moddar samt ett quest s.k. "Knights of the Nine". Vad jag vet är att moddarna i sig är de under sin tid bästa moddarna till Oblivion som helt enkelt följde med för att fylla ut expansionen. Jag är inte helt säker om Bethesda stod bakom storyn men jag misstänker det då hela Knights of the Nine har en viss Bethesda miljö. Inte konstigt heller.

Jag kommer endast fokusera på storyn i expansionen eftersom, ärligt talat, moddarna är häftiga men lämnar lite åt upplevelsen. Det finns lite häftiga spells du kan samla på dig och en kniv som totalt krossar allt motstånd och faktum är att jakten på kniven är ganska mysig. Men det är också där det hela tar slut. Tragiskt nog, efter ett tag känns moddarna mer som små mini-spel för att fördriva tid.

Knights of the Nine börjar som i alla Bethesda spel (hitills) med att du får en lapp. Du skall bege dig till en viktig person på utpekad plats efter att ha hört ett rykte om en kamp mellan gudarna (förklaringen lämnar mycket att önska då jag inte vill avslöja för mycket samt inte kommer ihåg allt). Gott och väl, du får veta att du nu skall besöka alla "Wayshrines" i Cyrodiil för att be gudarna om hjälp. Efter ett tag sätter questet igång och du får utföra lite små men ack så coola uppdrag för gudarna. Du måste ju bevisa att du är värdig nog!
Slutligen, tja det får ni väl se för er själva! Men en mäktig strid utlovas. Mäktig!

Grafiken, tja för sin tid var den underbar och jag kan inte säga något ont om den idag heller. Mycket strålande!

Röstskådespeleriet är vad som gör Oblivion så chockerande inlevelsefullt, grafiken står för upplevelsen. Det är en väldigt fin stämning och man känner sig som en del av en bok. Bravo!