Call of Juarez: Bound in Blood

Vad jag inte kan förstå är, varför utspelar sig i stort sett alla FPS spel antingen i nutid, under andra världskriget eller i en slags framtid, Varför? Varför gör i stort sett ingen utvecklare ett spel som utspelar sig under 1864-talet? På den gamla goda tiden när man grävde efter guld i gruvorna, blev attackerade av indianer eller sköt folk med grovkalibrig revolver istället för fjösiga 9mm pistoler.

Spel som utspelar sig i gamla, goda och vilda västern är alldeles för få. Antingen är det andra världskriget, nutid, eller framtid som allt handlar om.

Call of Juarez: Bound in Blood utspelar sig under året 1864. Det amerikanska inbördeskriget går mot sitt slut. Vi får axla rollen som bröderna Ray och Thomas McCall, som slåss för sydstaterna, vilket innebär att kriget inte känns riktigt som "nord var hjältar, syd var svin" utan man får känslan över att det är både och. Hursomhelst, McCall's bestämmer sig för att desertera armén och försöka att bygga upp sitt hem på nytt.

Storyn kanske inte låter sådär jätte bra, men när man väl spelar spelet så förstår man att storyn är utöver det vanliga. Visserligen är det inte lika maffigt som i Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots, men det är inte lika fjuttigt som Ghost Recon: Advanced Warfighter 2. Storyn är riktigt välskriven och har ett ganska sorglit slut.

Ray och Thomas har olika förmågor, och innan en nivå startat får man välja vem av dem man vill spela som. Ray är den tunge, om man säger så. Han kan använda dynamit och ha två revolvrar i händerna och kan även bära tunga kulsprutor. Thomas är den lite mer lätta figuren, kan använda lasso för att klättra samt använda pilbåge. Beroende på vilken karaktär man väljer så får man ta nivån på ett visst sätt, att springa in bland alla fiender som Thomas kanske inte är så illa, men Ray skulle nog ha större chans att klara det. Bröderna har även riktigt bra repliker och kommentarer till den andre broden, t.ex:

Thomas: " Damn Ray, save some for me."
Ray: " Not my fault that you are so damn slow."

Vapenarsenalen är riktigt klockren. Revolvrar, gevär och hagelbössor är riktigt fina vapen. Man kan dessutom köpa silver- och guldvapen, men om de är bättre vet jag inte riktigt.

Cover systemet i Call of Juarez: Bound in Blood är faktiskt det bästa cover systemet i ett spel, någonsin. Man behöver inte hålla in nån knapp, det är bara att gå fram dit så tar du skydd automatiskt. Om skyddet är lågt så tar gubben så bra skydd han kan ta och riktar vapnet ovanför skyddet, vilket fungerar riktigt smidigt.

Tyvärr är Call of Juarez: Bound in Blood ytterligare ett av dessa spel där man samlar på saker. Här kallas de "Secrets" och exakt vad man låser upp vet jag inte, men jag skulle gissa på nåt slags extramaterial. Och det finns alldeles för många "Secrets" i spelet....

Två gånger under äventyrets gång så får man chansen att utföra sidouppdrag. Det kan handla om att skydda järnvägsarbetare från indianer, hämta stulet guld eller rädda en flicka. Sido uppdragen är riktigt roliga, men de är för få. Cirka sex stycken. Nu är i och för sig Call of Juarez: Bound in Blood inget frihets spel, som The Elder Scrolls IV: Oblivion, men det kunde ändå gärna ha funnits mer.

Självklart kommer man att få utföra gamla hederliga västern dueller. Det gäller att vara snabb och pricksäker, annars är det du som dör. Duellerna är riktigt roliga, men det kräv skicklighet för att man inte ska behöva göra om de flera gånger.

Spel som Quantom of Solace spelas online, även om det inte är lika många som spelar Battlefield: Bad Company, Call of Duty 4: Modern Warfare eller Killzone 2. Call of Juarez har ett riktigt roligt online läge som jag hoppas att en hel del spelare ska lockas till. Man spelar med olika klasser, som har olika vapen. Under matcherna gäller det såklart att döda så många fiender man kan. För varje dödad fiende så får man pengar och du blir mer värd pengar, vilket kan leda till att man kanske struntar i att döda de som dör ofta och kanske sätter efter de riktigt bra spelarna som inte dör. Systemet fungerar riktigt bra och det finns ett spelsätt som är baserat på det, där man ska döda denna personen. Men det allra roligaste spel läget är "Wild West Legend". Här ska ena laget råna en bank medans det andra laget försvarar banken. Riktigt roligt är det.

Grafiken är riktigt snygg och ljudet är också bra. Ibland kan spelet vara svårt och ibland lätt, även på de lättare svårighetsgraderna. Spelet är ganska kort men variationen mellan karaktärerna och onlineläget kommer att hålla mig sysselsatt ett tag.

Grafik: 9
Ljud: 8
Spelbarhet: 9