Guitar Hero: World Tour

Med trummor, mikrofon och bas tar Neversoft det nya Guitar Hero in i nästa generation. Grymma instrument och många möjligheter - jag är inte alls så imponerad som jag trodde jag skulle vara.

När jag såg Rock Band så var jag skeptisk vid första anblick på spelet. Visst, roligt med trummor också men jag var inte bered på att betala ett så högt pris. När Neversoft utanonserade Guitar Hero: World Tour så lyfte jag lite på ögonbrynen faktiskt. Ett spel som plagierade Rock Band till upplägget, men körde med sin egna stil - jag blev intreserad.

Och jag fick det av pappa en vacker dag i början av Maj detta år. Hela kalaset gick på 2 500 kronor då även Rock Band 2 inkluderades. Jag kopplade upp instrumenten och började min digitala turné tillsammans med mina kompisar och min syster. Vi kopplade ur mikrofonen ganska fort efter att ha insett hur dåligt det egentligen gick då jag är i målbrottet och min syster inte ville sjunga "What I've Done" eller "Eye Of The Tiger". Så vi fortsatte med endast gitarr och trummor. Lika bra det.

Ett dussintals tråkiga låtar kämpade vi oss igenom och i många fall kändes det som man inte var närvarande i spelet över huvudtaget. Med så kom en del låtar som man mot alla odds kände igen och kunde spela utan att klaga på hur trist (eller svår) låten var. Eye Of the Tiger är ett exempel. The Joker är ett annat. Spelglädjen förstärktes dock av att vårat band gästades utav en stjärna som tog över basen (eftersom vi inte hade någon). Jimmi Hendrix och Sting tex.

World Tour som spel är väldigt satsat. Man har utvecklat en studio där spelaren har möjligheten till att komponera egen musik. Dock har jag inte hållt på med den så mycket men är otroligt nyfiken. Anledningen till att jag inte lekt med den så mycket är därför att jag satsade 100 % på karriären.

Grafiken är snygg, snyggare än i tidigare Guitar Hero-spel med mjukare kurvor och glansigare detaljer. Det hela påminner lite om Guitar Hero III: Ledgens Of Rock, speciellt utformingen av Star Power mätaren.

Nu kanske vissa av er som läst såhär långt funderar över det halvdana betyget? Jag satte ett sådant här betyg därför att medparten av spelets låtar är urtrista att spel (det gäller både trummor och gitarr). Fast med möjligheten att skapa sig en egen rockstjärna i "Create-A-Rocker"- läget och med de grymmaste instrumenten på marknaden så räcker World Tour långt.

Grafik: 8/10 Ljud: 6/10 Spelbarhet: 8/10 Hållbarhet: 7

+ Grymma instrument, bra grafik, snygga arenor och grymt slut

- Massvis med dåliga låtar, dyrt.