Fallout 3

Recension av Fallout 3

Jag har fattat att det finns de som antingen älskar eller hatar spelet. De sistnämnda är antagligen de som inte tycker att den lever upp till föregående spel nu när Fallout-licensen är i Betshedas nävar. Att det liknar deras tidigare spel Oblivion för mycket, å det gör det förvisso, men jag älskade både Morrowind och Oblivion så jag tillhör de som älskar spelet.

Fallout 3 utspelar sig ett post-apokalyptiskt Washington DC som man efter 200 år av nukelär bombning bytt namn till "The Wasteland" efter den forna huvudstadens nuvarande status. Men du å andra sidan föds nere i ett sorts valv under marken där ingen någonsin varit utanför dörren-säger man. Man har faktiskt en rätt lycklig barndom med de som bor där nere. Man lär sig grunderna i spelet, fixar sina skills, knäpper sin första kackerlacka med ett luftgevär-lycklig barndom alltså.

Men så en dag, vid 19 års ålder, så rubbas ditt lyckliga liv med att farsgubben (Liam Neeson FTW) sticker ut ur valvet vilket leder till ett jäkla liv och du som tar dig igenom tumultet och hakar på. Man lyckas öppna Valv 101 och solen bränner dina ljusskygga ögonglober, när du väl har vant dem så ser man för första gången ut över den öde men dock underbara världen som du kommer tillbringa många timmar i framöver. "The Capital Wasteland".

Så fort du kommer ut så står du framför så många val. Självklart så kan man ju börja jaga efter farsan som inleder spelets huvuddrag men det är helt upp till dig. Vill du gå till Wastelands mest avlägsna små hörn -gör det. Vill du leta efter så kallade "Bobbleheads" -dvs små nickande statyer vilka ger dig lite bättre egenskaper-gör det. Vill du gå in till närliggande Megatons bar, köpa ett par whiskey, dricka dig stupfull, virra bort dig i ödemarken och bli uppäten av muterade jätteskorpioner så för all del-gör det också. Betshedas berömda valfrihet som brukar prägla deras spel är här och du kan ge fullständigt fan i farsan. Lite som i Oblivion-rädda världen (det farsan vill göra i Fallout 3- fixa det förorenade vattnet) kan vänta, jag ska ut på upptäcksfärd.

Genom spelet så ska man samla erfarenhet som leder till att du går upp i level precis som i TES:IV fast med det trevliga tillskottet "perks" som tillexempel kan ge dig en sak som kallas "Bloody Mess" som gör att dina chanser för att spränga en fiende till MacNuggets ökar rejält. Rekommender att skaffa den samt ett vapen som heter Rock-It Launcher som skjuter vilket skräp som helst som du kan plocka upp runt om i världen. För det är hysteriskt kul att skjuta en Ghoul eller liknande med en teddybjörn och se monstret sprängas i småbitar. "Animal Friend" är också användbar då den gör så att ett urval av djur kan gå över på din sida, tack och lov gör den att monsterbjörnarna Yao Guai blir fromma lamm i din närvaro såvida inte dina fiender är i närheten, då går de loss på dem med extremt dödlig (och underhållande) kraft.

Rock It Launcher måste du bygga själv av skräp efter att du fått tag i byggbeskrivningen som säljs av Moria på Craterside Supply i Megaton för tusenlappen. Finns flera vapen som du kan bygga själv men ingen är i närheten lika rolig och praktisk som den här.

Stridssystemet borde jag ta upp, man kan nu med ett snabbt tryck på "v"-tangenten få fram ett system, VATS, som visar hur stor procents chans du har att träffa din fiende. Den fryser spelet och du kan i lugn och ro välja vilka kroppsdelar du tänker amputera av dina fiender. När du är nöjd med dina val så återgår man till spelet i en råcool slow-motion scen då du får se dig själv leka Max Payne.

Nu låter det ju nästan som om jag har spelet i ett hemmagjort altare på mitt rum som jag tillber med en massa konstiga rökelsepinnar, eller att jag åtminstonde tänker ge spelet 10/10. Men nej-det finns en del brister. Som, Mäki tror jag det var, nämnde i sin recension av spelet så håller jag med om att dialogerna som hängt kvar orörda från Oblivion borde förnyas, de är överhuvudtaget väldigt stela och stannar upp spelet lite-de skulle behöva lite mer trovärdighet och sånt med. Det är vidare oerhört knöligt att ta sig fram i Washington, knäligare än vanligt alltså-borde vara lättare nu när trafikstopp inte är så troligt längre. Istället måste du gå via tunnelbana efter tunnelbana för att ta dig mellan platserna som är packade med supermutanter istället för att gå direkt mellan dem då massa ogenomträngligt bråte är i vägen.

Sen skulle man kunna klämt in bra mycket mer innehåll än vad som finns, de skulle lätt kunnat klämt in ett hundratal sidequests till utan att förlora den där "öde-känslan" som förstås måste vara med, det heter ju tamesjutton "Wasteland". Det blir tyvärr väldigt tråkigt och repetivt på sina ställen, vilket är väldigt synd. De kunde kanske klämt in en eller två Megaton-aktiga städer till. Jag skulle gärna se mer vapen och fiender- raiders, molerats och skorpioner blir extremt repetivt att döda på löpande band. De vapen som finns är nästa alla grymma, lätt rostiga och använda. Dock inte 44 Magnumen som är på tok för lite kick-ass. Men lite mer variation skulle inte skada. Nu producerar Betsheda expansioner för att råda bot på det. Aja- bagateller- för Fallout 3 är riktigt grymt i övrigt med:

+Bra storys
+Tonvis med saker och göra
+Bra grafik och ljud