hårdvarurecensioner

Astro A20 Wireless (Gen 2)

Nya trådlösa lurar från Astro och vår pryltokige hårdvaruskribent herr Lindman har givetvis provkört...

Under alla mina år med tester av mängder av hörlurar har jag tro det eller ej aldrig prövat ett headset från det San Francisco-baserade Astro Studios. Nu är det väl kanske inte jättekonstigt då det finns i princip hur många tillverkare som helst på headsetmarknaden nuförtiden och det är svårt att hinna med att prova alla såklart men lite skäms jag nog trots allt. Det ska dock bli väldigt spännande, framförallt med tanke på deras samarbete med giganterna Logitech och mina förväntningar höjs givetvis några snäpp tack vare deras inblandning.

Det första som slår mig när jag öppnar kartong är att de är väldigt kantiga i sin design. Raka linjer till skillnad mot de flesta lurar som är mer runda i formen och jag gillar det. Det blir lite annorlunda med de fyrkantiga kåporna och de ser fulsnygga ut på nåt sätt. De är lätta, sitter skönt runt öronen med sina mjuka tygkuddar och har bra inställningsmöjligheter för att passa alla huvudformer. Tyvärr är stoppning i bygeln som går över hjässan lite för hård och trycker mot skallbenet vilket gör att du för ont vid längre spelsessioner. Det är synd för det borde vara en av de första grejerna som testas kan jag tycka, hur komforten är, men kanske bara är jag som har ett väldigt känsligt kranium också. Batteritiden är på cirka 15 timmar och får väl anses godkänd även om det givetvis inte hade gjort något om den varit lite längre då de flesta av konkurrenterna ligger på mer än 20 timmar i snitt.

Astro A20
Astro A20 har bra passform, enkla att justera in mot huvudet och sitter skönt runt öronen.

Som de flesta hörlurar har de egen mjukvara där du kan justera ljudet, ställa in olika ljudkurvor och ändra nivån på mikrofonen. Den fungerar bra och är enkel att använda. På den högra kåpan sitter knappar för att höja/sänka ljudet, byta EQ-val samt att stänga av och på lurarna. Mikrofonen sitter på den vänstra kåpan och tystas genom att bommen fälls upp. Den funktionen gillar jag skarpt och är den klart bästa lösningen för att mute:a micken. Att slippa fippla efter någon knapp på kåporna som bara gör en irriterad är skäl nog för att detta borde bli standard på alla headsets anser jag. Ljudkvaliteten på micken är bra för att vara ett headset och rösten hörs klart och tydligt utan att allt för mycket bakgrundsljud som till exempel knatter från tangentbordet följer med.

Nu till ljudet som jag givetvis är otroligt nyfiken på dels eftersom det är det viktigaste på en hörlur i mitt tycke men även för att jag aldrig lyssnat på en Astro-lur tidigare. Har läst en hel del gott om deras bättre lurar som till exempel A50 och hoppas att dessa lever upp till lite av den nivån. Jag sparkar direkt igång en av mina referens låtar "Seven Days" med Sting (Ten Summoners Tales) och slås genast av att de låter riktigt bra. De har en jämn och balanserad ljudbild över hela registret även om det är på gränsen till att bli lite hårda på toppen finns det gått om detaljer i ljudet. Basen är riktigt tight även om jag hade önskat att de haft lite mera värme i mellanregistret vägs det upp av den härliga spelglädjen. Du rycks nämligen med helt av närvaron som de erbjuder och oavsett om du spelar Assasins Creed: Valhalla eller kollar på film lyfts hela upplevelsen ett snäpp tack vare den. Helt klart glatt överraskad och det märks att det är en studio som byggt hörlurar länge när det lagts lika mycket tid på alla detaljerna i hela ljudbilden och inte bara på att exempelvis få till en fet basåtergivning.

Astro A20
Mikrofonen tystas när du fäller upp armen och på den högra kåpan höjer eller sänker du snabbt och smidigt ljudet.

Astro A20 är helt klart ett av de bättre trådlösa headsets ljudmässigt jag provat i prisklassen. De låter bra men framförallt har de en härlig spelglädje som gör att du rycks med oavsett om du spelar spel eller lyssnar på musik. Helhetsbetyget dras tyvärr ner en smula på grund av de trycker lite mot skallbenet vid längre spelsessioner och att batteritiden är lite klen med sina 15 timmar men utöver det är de helt klart godkända.

8 / 10
+
Bra ljudkvalitet, lättskött mjukvara, den uppfällbara mikrofonen är klockren