hårdvarurecensioner

Logitech G733

Logitech släpper ett nytt lättvikts-headset i flera olika färger och självklart har herr Lindman provkört det under ett par hektiska spelveckor...

Trådlösa gamingheadsets blir allt vanligare och de börjar finnas en hel del att välja bland från lite billigare modeller ända upp till riktigt dyra fina lurar. Tillverkarna slåss om oss gamers och det är såklart kul vilket både ökar prestanda för pengen och framför allt valmöjligheten. Logitech har ju som bekant varit med länge i gamet och har redan flera populära modeller och väljer därför att utöka sitt sortiment men en lite mer stilinriktad hörlur. G733 som deras senast modell heter går nämligen att köpa i fyra olika färger (lila, blå, vit och svart) och riktar sig främst mot den kvinnliga spelaren som söker lite andra färgalternativ än de traditionellt svarta som de redan finns mängder av. De gör alltså lite samma sak som Razer gjorde med sin rosa serie och jag gillar det. Roligt med lite mera färg även om kanske lila inte är någon färg jag själv skulle vilja ha på mina hörlurar.

Utöver färgvalen är själva utseendet på luren åt det sportigare hållet med en lätt konstruktion då de endast väger 278 gram. De är gjorda helt i plast och är väldigt böjliga men trots det mjuka skelettet upplevs de ändå hållbara och robusta. Det går att justera bandet över huvudet i olika steg för perfekt passform och de mjuka kuddarna runt öronen är svala och sköna. Dock är kåporna inte rörliga åt alla håll vilket är en smula ovanligt men inget jag upplevt som något problem. De sitter skönt och det är inga problem att spela i timmar med dessa på skallen. De har dessutom RGB-belysning och vanligtvis är det något jag gillar men i det här fallet har Logitech valt att sätta belysningen framtill på kåporna och då syns färgerna i ögonvrån och är faktiskt rätt irriterande. Så pass irriterande att jag valde att stänga av belysningen helt och hållet för att "vila" ögonen.

Logitech G733
Hörluren är väldigt lätt och trots den böjliga plastkonstruktionen känns de ändå robusta och välbyggda.

Något du inte däremot inte behöver stänga av på G733:orna är ljudet. De låter nämligen riktigt bra och för min del som är väldigt petig när det kommer till just den biten blev jag glatt överraskad. Oftast i den här prisklassen av lurar brukar det alltid vara något i ljudet som saknas eller är väldigt överdrivet som till exempel basen eller diskanten men dessa har en härlig spelglädje och bra balans över hela registret. Basen är rapp och tight, värmen i mellanregistret finns där och på toppen rundas diskanten av utan att varken bli för hård eller vass. En av de bästa lurar ljudmässigt jag provat hittills i den här prisklassen.

Logitech G Hub heter mjukvaran som används för att till exempel ändra belysningen eller pilla med ljudinställningar i och den är otroligt lätt att använda. Gränssnittet är enkelt, snyggt och fullt med smarta finesser som bland annat att kunna synkronisera ihop dina Logitech prylar med varann och programmerbara makron. På startsidan syns även batteritiden som räcker upp till 29 timmar på en full laddning och det är klart godkänt. HyperX Cloud Flight ligger på 30 timmar som jämförelse.

G733 tycker jag passar in perfekt i Logitechs sortiment och erbjuder allt som behövs för en hörlur i den här prisklassen. Batteritiden är klart godkänd, de låter mycket bra och mjukvaran är helt suverän. Dock så är mikrofonen precis som på många andra trådlösa hörlurar inte fullt lika bra och den knäppt placerade RGB-belysningen som stör mer än vad den tillför tyvärr men utöver de två negativa detaljerna är hörlurarna riktigt trevliga och väl värda sina sextonhundra kronor.

8 / 10
+
Låter väldigt bra, lätta och med skön passform, mjukvaran är suverän