Svenska
Gamereactor
hårdvarurecensioner

Logitech G923 Racing Wheel

Logitech har inte gått tillbaka till ritbordet. Faktum är att de inte förändrat i stort sett nåt, alls, från den över fem år gamla G29...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

För fem år sedan skrev Petter om G29 och varför det tog sju år för dom att släppa den efterlängtade uppföljaren till hyperopulära instegsratten G25/G27. Nu, fem år senare kommer alltså nästa generations ratt från Logitech - G923 med True Force som de själva kallar en revolution inom force feedback-världen. Här på Gamereactor har vi nu hårdpiskat denna ratt i Dirt Rally 2.0 samt Assetto Corza och kommit fram till framförallt en ytterst viktig sak som jag vill poängtera tidigt i denna recension; G923 är i grunden exakt samma ratt som G29.

HQ

Jag har använt mig av Logitech G29 ett bra tag nu och har en riktig hatkärlek till den. För cirka 2500 kronor är G29 idag ett vettigt köp för den som avser att kliva in i simracingvärlden. Det är en klart duglig instegsprodukt även om tekniken i ratten samt i pedalerna - såklart är lastgammal vid det här laget. Att Logitech nu i princip släppt exakt samma ratt igen, en tredje gång, med nytt namn - känns ju mer än lovligt slött om jag ska vara helt ärlig, inte minst med tanke på hur mycket som hänt inom detta produktsegment de senaste fem åren.

Logitech G923
Thrustmaster T300 RS är bättre än denna ratt och den kostar 3000 kronor (inklusive pedaler idag). Fanatec CSL Elite kostar 5000 inklusive pedaler och den kombinationen springer cirklar runt Logitechs senaste ratt.

Designmässigt har som sagt inte mycket skett här, det är samma läderklädd kringla med alla knappar du kan tänkas behöva för ett racingspel på PS4/PC som sitter på G29 och G923 liknar ju helt klart mer än leksak än en bilratt, särskilt om man ställer den bredvid Fanatecs instegsmodell eller Thrustmaster T-GT. Jämfört med sin föregångare så är det bara ett nytt färgschema jag kan se. Växelpaddlarna gjorda av metall och känns faktiskt väldigt bra även om resten av ratten, rattbasen och pedalerna är tillverkade av plast.

Pedalstället är även det likt sin föregångare, trots uppgraderingen med polerade pedaler i metall och en progressiv fjäder för att efterlikna känslan i en hydraulisk broms ur en riktig tävlingsbil. Stor skillnad gentemot pedalerna som medföljer G29? Inte alls. Det handlar även här om i stort sett exakt samma prylar, vilket gör denna ratt rätt meningslös ärligt talat.

Detta är en annons:
Logitech G923
Plastigt, är det. Även om själva pedalplattorna är gjorda av metall.

Sen har vi det här med den nyutvecklade True Force-tekniken som Logitech i marknadsföringsarbetet har beskrivit som nästa stora revolution inom simracing. Tyvärr är det bara ett gäng spel som i skrivande stund stödjer denna teknik (fler titlar kommer enligt Logitech ) men vi har testat True Force i Assetto Corza Competzione som är ett av två spel, just nu, som innehåller fullt stöd för det. True Force är ett sätt att mappa rattens vibrationer efter ljudet i racingspelet och även om det inte övertygar allt för mycket är det åtminstone i teorin en spännande tanke.

Vid mitt första intryck trodde jag att dock ratten vi hade fått för att testa var defekt, det fanns ett litet statiskt vibrerande i rattmotorn när bilen stod på tomgång men efter ett par Google-sökningar insåg jag att detta var en del av den nya teknologin. True Force ska alltså simulera bilens vibrationer, kontakten mot körbanan och downforce/g-krafter. Allt detta genom de olika ljudeffekterna från spelet som sedan översätts i vibrationer och feedback i ratten. I spel där stöd för True Force ännu inte finns upplever jag ingen direkt skillnad mot G29, däremot i de kompatibla spelen är det en förbättring, om du har hörlurar på dig eller maxar volymen i högtalarna. För ratten väsnas, och den väsnas ordentligt, klart mer än G29. Dels så finns ljudet från mikrovibrationerna konstant i dina öron, men när du klipper apex i en kurva och går hårt över curbsen så smäller det och låter "klonk-klonk" från den kuggdrevade motorn på ett sätt som jag under min testperiod funnit ordentligt störande. En kul detalj jag märkte när hörlurarna åkte av är att du hör tydligt hur bilen varvar, bara genom vibrationerna i ratten, du inbillar dig nästan att det är en högtalare för vibrationerna är så exakta och stegrande. Det är åtminstone ett bevis på att tekniken är lovande, men inget jag vill ha i formatet som erbjuds just nu.

Logitech G923
Till nästa generation racingrattar hoppas vi att Logitech funderar på att utveckla en ny bas, ny motor och ny design.
Detta är en annons:

En väldigt positiv del i Logitechs ekosystem är G-hub, mjukvaran du kontrollerar ratten med på din PC. Den är exakt så användarvänlig och enkel som ratten är, plug-and-play med lätta inställningar. Ett stort plus är det enkla systemet för att programmera makron till knapparna på ratten. Exempelvis så har jag programmerat en panikknapp som direkt startar om racet utan att jag behöver slå sönder mitt tangentbord i vrede, tror dock att funktionen är tänkt till mer avancerade saker än så inom spelen.

För att göra en sammanfattning och ge någon form av köpråd. Detta är trots allt, i grunden, en ganska ratt för den som vill börja köra simracing. En klart godkänd instegsprodukt, som sagt. Det råder dock ingen som helst tvekan i min skalle om att den är alldeles för dyr i förhållande till vad du idag får. 4500 kronor för en gammal G29:a med två nya knappar, på, kan jag tycka känns snudd-på parodiskt dyrt. Inte minst med tanke på att du för nästan samma pengar kan köpa en Fanatec-bundle bestående av CSL Elite-ratten och CSL-pedalerna. Och hur vi än vänder och vrider på detta handlar ju det om simracingprylar som är flera, flera, flera nivåer bättre.

06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Plug-and-play på både PC och PS4, lätthanterad mjukvara, klart godkänd force feedback
-
True Force känns idag som en gimmick, plastig och liten, högljudd, alldeles för dyr
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

8
Logitech G923 Racing Wheel

Logitech G923 Racing Wheel

HÅRDVARURECENSION. Skrivet av Niklas Sundin

Logitech har inte gått tillbaka till ritbordet. Faktum är att de inte förändrat i stort sett nåt, alls, från den över fem år gamla G29...



Loading next content