hårdvarurecensioner

Sennheiser GSP370

Vår hörlurstokige ultrabiff har provkört Sennheisers senaste trådlösa gamingheadset och är ordentligt imponerad...

Det finns (som du såklart vet) gott om trådlösa gaming-hörlurar att välja på idag då alla tillverkare har minst en modell i sitt sortiment och Sennheiser är inget undantag. De tyska hörlursgiganterna har i skrivande stund två modeller att välja på om du är intresserad av att slippa sladden till ditt gamingheadset. GSP 370 heter den enklare varianten som ramlade in på kontoret och eftersom hela redaktionen julhandlade för glatta livet kunde jag i lugn och ro norpa kartongen och gömma den i chefens hår (som han inte klippt på över ett år). Det är en väldigt slimmad och nätt liten hörlur jag möts av under locket och med en matchvikt på ynkliga 285 gram är den mer än 100 gram lättare än sin storebror GSP 670.

Trots den nätta vikten känns den, precis som alla andra Sennheiser-lurar, välbyggd och gedigen. Den justerbara bågen över huvudet är enkel att ställa in och jag måste erkänna att slippa sladden är väldigt skönt trots att det tar emot som gammal hifi-nörd där trådlösa prylar oftast tummar lite på prestandan. Ja, jag vet att jag är gammal. Jättegammal, men den gamla skolan sitter kvar och det är faktiskt oftast bättre med sladd trots nutidens sladdlösa jakt.

Men! Det går inte att komma ifrån att det ger en otrolig frihet att använda trådlösa hörlurar och inte bara för att sitta och spela spel på datorn utan även för att lyssna på musik eller kolla på serier i soffan utan att grannarna störs sent på natten av höga ljud från hemmabion. Räckvidden är helt klart godkänd då jag rör mig utan ljudtapp runt hela min 87 kvadratmeter stora lägenhet och batteritiden uppgår till imponerande 100 timmar vilket är betydligt mer än till exempel HyperX Cloud Flight som har knappa 30 timmar. Du behöver inte vara rädd för att bli utan ström i första taget och skulle det mot förmodan ändå ske stoppar du bara in sladden och fortsätter spela.

Sennheiser GSP370
Mikrofonen tystas samtidigt som du fäller upp och jag bara älskar den finessen. Den stora ratten för att höja och sänka volymen är också väldigt smidig att använda.

Ni som läst mina tidigare recensioner vet att jag är väldigt svag för tyskarnas ljudkvalitet/karaktär och framförallt deras jämna ljudåtergivning över hela registret. Där många andra tillverkare ofta har överdrivet mycket bas eller diskant brukar Sennheiser ha en bra balans på ljudet och GSP 370 är verkligen inget undantag. De låter väldigt bra med en rapp distinkt bas i botten, härlig värme i mellanregistret och en klar diskant på toppen utan att bli för hård.

Mina favoritlåtar i spellistan låter precis som jag önskar och i Call of Duty: Modern Warfare är det busenkelt att uppfatta vart fienden befinner sig med den klara och precisa återgivningen. Den enda lilla svagheten i ljudet är att det upplevs något tunt i vissa lägen och hade behövt lite, lite mer bas när du till exempel kollar på film och vill ha det där extra trycket i explosionerna eller när du lyssnar på lite mer bastung musik. Men eftersom högtalarelementen inte är särskilt stora och själva kåpan är liten i sig så är det ändå helt klart godkänt. Och eftersom detta är en spellur först och främst, vore det något orättvist att klaga på att det saknas bas när man lyssnar på musik, kanske. Så ja, du kan glömma det där - om du vill. För GSP 370 låter väldigt bra.

Komforten är utmärkt i dessa lurar och det mjuka materialet i bågen och runt öronen är skönt mot huden och du kan spela i timmar utan att det blir varken för varmt eller att obehag från skallbenet infinner sig. Den mute-bara mikrofonen låter bra och plockar inte upp mycket av bakgrundsljud som exempelvis tangentbordsknattrande tack vare sin "noise cancelling"-funktion. Jag älskar finessen när mikrofonen tystas av att fälla upp själva armen, en otroligt smart funktion som används flitigt när det ibland bara måste få komma ut en ramsa svordomar som mina lagkamrater inte behöver höra mitt under fullt krig i till exempel Player Unknown's Battleground. Det går dessutom att justera känsligheten på mikrofonen i mjukvaran och där inne kan du även växla mellan olika ljudprofiler och finjustera ljudet om du känner för det.

Sennheiser GSP370Sennheiser GSP370
De är otroligt lätta och trots den nätta vikten räcker batteriet ända upp till 100 timmar fulladdat vilket är smått imponerande.

Sennheiser GSP370 är ett riktigt bra headset och trots att det kostar en rätt rejäl slant finns det fog för prislappen anser jag mot den prestanda som du får. Det låter bra, sitter skönt på huvudet, har smarta finesser och den magnifika batteritiden som grädde på det redan ljuvligt goda moset. Mjukvaran kompletterar headsetet med bra inställningsmöjligheter och jag lyfter på min nyinköpta norskmössa för här har tyskarna verkligen lyckats med det mesta.

9 / 10
+
Mycket välljudande, hållbara, skön komfort, enormt bra batteritid, unik design, lättskött mjukvara