hårdvarurecensioner

Huawei P30 Pro

Huawei har nyligen släppt en ny värstingtelefon som de menar är världens bästa kameramobil. Det fångade såklart vårt intresse och vi har kollat in vad den går för...

Efter att han använt ett antal Huawei-smartphones senaste åren, har jag framför allt imponerats av hur de lyckats hitta en egen, märkligt outforskad nisch i denna bransch. För trots allt är det ganska lite utöver kamera och processorprestanda som skiljer Android-mobiler i toppskiktet åt numera. Vi snackar marginella skillnader i lösningar på flärpproblemet, olika fingeravtryckslösningar samt ljud av varierande kvalitet.

Istället för att verkligen satsa på att få hårdvaran att skilja sig från konkurrenterna, brukar tillverkarna vilja erbjuda egna varianter av Android samt framför allt en uppsjö av appar. Appar som egentligen bara strular till det i synkandet mellan telefon och dator samt försvårar vid ett framtida byte till ett annat smartphone-märke. Dessutom är de ofta av hälsotyp, vilket många är ointresserade av, eller bara sämre varianter av exempelvis Googles mail-app.

Huawei P30 Pro
Enheten går liksom P20 Pro och Mate 20 i skiftande toner. Baksidan är aningen hal att hålla i utan medföljande fodral.

Huawei syndar också en del på detta område, om än inte lika illa som exempelvis Samsung gör. De försöker dock inte i samma omfattning marknadsföra sina smartphones med hjälp av mjukvara - utan faktiskt hårdvara. I synnerhet är det batteritid och kameran som varit dragplåster för Huawei, där P9, P20 och Mate 20 alla hör till de bästa mobiler jag testat på dessa båda områden. Så hur är Huawei P30 Pro då?

Jo, jag vill börja med batteriet. Det är på 4200mAH. Jag ser mig själv som en ganska flitig smartphoneanvändare som kollar video, spelar spel och använder den i jobbet frekvent. Ingen dag under min testperiod har jag vid vad jag betraktar som normalt användande hamnat under 60%. Endast vid överdrivet provocerande har jag fått ner den och har då haft skärmen påslagen i runt nio timmar och låtit bland annat Netflix och Youtube rulla samt kontinuerlig Spotify. Utan att ladda har jag galant kunnat använda telefonen i två dagar och ändå haft kräm kvar till dag tre.

Detta tycker jag är helt otroligt imponerande, även om jag inte förvånas med tanke på hur bra de tidigare Huawei jag använt har varit. Jag vill dessutom lyfta fram det faktum att enheten levereras med en 40W-laddare och en teknik Huawei kallar SuperCharge och redan på 15-30 minuters laddning klarar du dig ledigt en dag. För dig som kör Qi (trådlöst) stödjer telefonen 15W, vilket även det är bättre än det mesta andra.

Huawei P30 Pro
Totalt sitter fem kameror på Huawei P30 Pro. En fram och fyra bak.

Det andra du lär reagera på är det faktum att Huawei P30 Pro saknar en traditionell högtalare vid toppen av telefonen. Det vill säga den du normalt talar i. Istället sitter den nu istället under skärmen, vilket jag upplever som lite ovant, men ett klart kvalitetslyft. Ljudkvaliteten är dessutom utmärkt och mottagningen är långt över snittet. Annars känns mycket designmässigt igen från Huawei Mate 20, men här följer dock ett genomskinligt skal med, något som sistnämnda saknade (men bland annat P20 Pro hade). Det tar såklart bort lite av mobilens glansiga premiumutseende, men lär å andra sidan ge längre hållbarhet samt ett bättre grepp.

Prestandamässigt har en Huawei P30 Pro en hel del att erbjuda och med AnTuTu mätte jag upp ett resultat på drygt 290 000. Det är dock märkbart mindre än Samsung Galaxy S10 som nådde runt 330 000, men kommer vara mer än tillräckligt för de allra flesta. Det kan dock vara värt att känna till att när det kommer till råa hästkrafter finns bättre alternativ än denna smartphone om detta är något du prioriterar väldigt mycket.

OLED-skärmens upplösning ligger på 1080 x 2340 (vilket är lägre än de 1440 x 3120 Mate 20 Pro erbjuder) fördelat på 6,47 tum. Det ger ett PPI-värde på 398 och färgåtergivningen och skärpan är förstklassig. Fingeravtrycksläsaren ligger för övrigt också under skärmen denna gång, och fungerar hyggligt bra för att låsa upp enheten. Däremot presterar den inte lika bra som konkurrensen när det kommer till att låsa upp enheten med hjälp av ansiktet, och det krävs ganska mycket ljus och inte alltför vågade frisyrer för att det ska fungera riktigt felfritt.

Huawei P30 Pro
Som alla nya mobiler används USB-C för laddning och den är även vattentät (IP68).

Så är det kameran. Som jag skrev ovan har Huawei gått in rejält för att satsa på denna bit, bland annat genom ett samarbete med tyska kameratillverkaren Leica. Och just P-serien ska vara Huaweis flaggskepp när det kommer till kameror. Den här gången har de i marknadsföringen gärna talat om hur bra kameran är i mörka rum, och det är såklart förhållanden som plågat mobilanvändare länge.

Även här briljerar lyckligtvis Huawei P30 Pro och jag roade mig med att fota både utomhus för att ta landskapsbilder samt inomhus på djur (hundar) som rör sig samt på stillastående objekt. Blir det alltför livligt, tar kvaliteten såklart stryk, men faktum är att det i övrigt är snudd på magi. När jag visat bilderna för vänner och kollegor har de knappt ens kunnat tro att de är tagna i pissiga förhållanden.

Andra saker som fungerar utmärkande bra är den nya vidvinkellinsen, zoomen på 50 gånger, möjlighet att fota extremt nära (två centimeters avstånd fungerar utmärkt) liksom bokeh-läget som nyttjar mobilens TOF-kamera till att göra bakgrunderna oskarpa och förgrunden skarp. Sammantaget kommer jag fram till samma sak här som i de senaste Huawei-mobilerna jag testat - de pressar verkligen gränserna för smartphones och kamera och vill du ta riktigt bra bilder kan jag varmt rekommendera denna.

Huawei P30 Pro
Det finns två SIM-kortsplatser, där du även kan använda den ena till minneskort, dock endast Huaweis egna NM Card.

Så hur är EMUI då, Huaweis egen Android-gränssnitt? Tidigare hart jag uppskattat att det ligger relativt nära original-Android, men det har ändå haft en del hyss för sig med inbyggda finesser ingen rimligen frågat efter. Detsamma gäller även senaste versionen av Huawei P30 Pro, och för den som vill ha sin Android helt ren, lär det kännas frustrerande, även om mycket är fiffigt som hur man tar skärmdumpar, hur den automatiskt "dödar" batteridränerande processer i bakgrunden och liknande. EMUI börjar helt enkelt kännas som att det halkat efter något, och även om jag uppskattar att Huawei främst tävlar med hårdvara så borde de börja se över sitt gränssnitt, som dock lyckligtvis är lätt att byta eftersom det ju faktiskt är en Android. Jag vill även brasklappa för att ljudet vid uppspelning av musik och film är lite fjösigt och inte lever upp till vad bland annat HTC och LG brukar kunna leverera till sina värstingar. Absolut inte dåligt men... medelmåttigt.

Kort sagt kan jag absolut rekommendera Huawei P30 Pro, i synnerhet för dig som prioriterar batteri och kamera, men prestandan är också mycket bra och alla de spel jag testat har fungerar fläckfritt samt att alla appar startar väldigt snärtigt.

9 / 10
+
Otrolig batterikapacitet, suverän kamera, bra byggkvalitet, smidig ljudlösning för samtal, väldigt rapp, snabbladdare och fodral ingår