hårdvarurecensioner

Nintendo Labo VR Kit

Hegevall har monterat och lekt med Nintendos senaste kartonghistoria och är ordentligt imponerad

Kartong... Speltillbehör (relativt dyra sådana, dessutom) gjorde av wellpapp. När Labo först släpptes brände jag av ett avgrundsdjupt slutbossgarv. Så tramsigt tyckte jag att det såg ut. Smart konstruerat baserat en finurlig idé, men fortfarande tramsigt. Men så är ju inga gamla 42-åringa farbröder målgruppen här, heller, vilket fick mig att skänka VR Kit-lådan till gudsonen som precis fyllt 13. Under påskhelgen påskpysslade vi ihop de olika bitarna via Nintendos väldigt pedagogiskt och snyggt utformade monteringsanvisningar (som liras upp i form av gulliga animationer på din Switch) för att sedan ta del av en VR-upplevelse som det faktiskt inte är något fel med, alls.

Nintendo Labo VR Kit
VR-kitet innehåller sex olika ToyCons.

Det tar tid att bygga ihop prylarna, dock. Lång tid. I kartongen ligger det drösvis med papp-ark som alla ska vikas och fixas för att man ska kunna komma igång men med tanke på att 13-åringen som jag testade Nintendo Labo VR Kit med älskar Technic-Lego samt byggsatser och allmänt pyssel - blev faktiskt även denna process en rolig sådan. VR-Kitet innehåller sex olika "tillbehör" inklusive själva VR-headsetet och den medföljande mjukvaran är varierad, underhållande. Det rör sig om cirka nio timmars aktiv speltid innan samtliga inkluderade VR-titlar avklarats (då förmodar jag att vi var "medelsnabba") och själva VR-effekten nås genom att Nintendo, likt Google med sin VR-kartong, skickat med dubbla linser som monteras i "kikaren" för att på så sätt (tillsammans med skräddarsydd grafik, såklart) gör att det känns som virtual reality, även om upplevelsen såklart inte går att jämföra med HTC Vive eller Playstation VR.

En märklig aspekt med Nintendo Labo VR Kit är att Nintendo inte valt att inkludera någon slags anordning eller ett enkelt resårband för att kunna sätta fast VR-hjälmen på skallen, istället tvingas man stå som ett fån och hålla i den med båda händerna, något som gjorde oss dödligt trötta i armarna under vår spelsession. Bättre blir det istället när vi monterade ihop "Blastern" som man håller som ett gevär och trycker toppen av puffran (som innehåller Switch-skärmen) mot anletet. Blastern är förresten det bästa i hela detta kit, anser jag. Här får vi ta del av en retroinspirerat härlig arkadupplevelse med en puffra som erbjuder pumphagel-mekanik för omladdning - som fungerar förbluffande väl. Det är helt enkelt riktigt skoj att panga anstormande VR-kluttar i "Blaster" och kartongpuffran känns faktiskt mycket, mycket bättre än vad man någonsin kan tro när man stirrar på de icke-monterade kartong-arken som Labo-lådan huserar. Kablasta heter titeln som tillåter mig att skjuta in frukt i truten på en rad hungriga djungeldjur och även om det låter förbaskat tramsigt, är det riktigt roligt hela vägen igenom.

Nintendo Labo VR Kit
Bäst är Blastern, både sett till hur den faktiskt fungerar men även när det kommer till den medföljande mjukvaran.

Labo gör något väldigt märkvärdigt, något unikt inom VR-världen, som jag måste berömma och hylla - i stort sett rakt igenom. De låter mig som spelare ta del i konstruktionen av mina egna speltillbehör och på det sättet som Nintendo blandar in spelaren i hela upplevelsen och inte bara slutprodukten som sådan, är ärligt talat rätt fantastiskt. Att bygga kartongprylarna tillsammans med en likasinnad och sedan, efter otaliga timmar med byggarbiten, dela upplevelserna med varandra - är en social aspekt av Labo som jag tycker glöms bort och något som vi alla borde hylla. Bara det att det finns en kartong-VR-elefant i den här lådan gör ju att vi alla borde lägga 900 kronor på Nintendo Labo VR Kit.

Bitvis är grafiken hemsk. Det ska medges. Vissa VR-spel ser ut som gammal DS-grafik med låg, låg upplösning och jobbigt enkla polygonmodeller men det finns absolut ljusglimtar och efter en stund med Blastern fann jag mig fångad i VR-världen till den milda grad att jag glömde bort att Nintendo faktiskt delar upp 720p-grafik på två ögon, vilket innebär att detta är en VR-upplevelse som får Playstation VR att framstå som rena rama 8K-grejen.

Nintendo Labo VR Kit
Snyggt - är det inte. Men fungerar förbluffande väl.

Det saknas helt klart originalitet i spelvärlden idag, inte minst med tanke på hur re-makes, kopior på redan ultrapopulära spel och uppföljare mer eller mindre regerar klimatet. Med tanke på detta och med tanke på hur otroligt finurligt utformade dessa sex kartongtillbehör är i detta kit, är jag absolut inte den som tänker haka upp mig på lågupplöst grafik. Detta är en låda proppad med renodlad byggar- och spelglädje som naturligtvis designats och utvecklats för yngre spelare och här anser jag att Nintendo prickar helt rätt. Med tanke på att Zelda: Breath of the Wild samt Mario Odyssey båda går att spela i VR numer, också, anser jag att detta kit är ett måste för alla Switch-ägare.

8 / 10
+
Roligt pyssel att bygga ihop de olika VR-lådorna, finurliga instruktioner, mängder av roliga spel