hårdvarurecensioner

Roccat Khan Pro

Tyska Roccat släpper nytt gamingheadset och givetvis har vår hörlursfanatiker Fredrik synat det i sömmarna...

Roccat har snabbt blivit etablerade bland alla märken i hårdvarudjungeln. Det senaste tillskottet stavas Khan Pro och är ett headset som placerar sig i mitten av prissegmentet och avser att tillgodose den seriöse gamers behov för en mycket rimlig peng (999 kronor).

Det allra första intrycket när jag plockar upp lurarna är att de känns ganska plastiga och har en väldigt anspråkslös design med sin mattsvarta färg och silverfärgade logga på ena kåpan. De är inte fula men de är ganska tråkiga utseendemässigt och jag hade gärna sett en annan färg på loggan som gett lite mera liv till designen. En annan sak som sticker ut när jag sätter dem på kraniet är att de är otroligt lätta och det är nog därför de tyska ingenjörerna har valt att göra hela hörluren i plast, antar jag, helt sonika för att spara in på vikten.

Roccat Khan Pro
Mikrofonen mute:as när du fäller upp mick-armen och är en väldigt smart och fiffig lösning när du snabbt vill utelämna ett hostanfall under Skype-samtalet. Det går även att justera volymen med en liten ratt på en kåpan.

Endast 290 gram väger de och den fjäderlätta vikten har gjort att jag flera gånger på väg till köket förvånat vänt mig om för att se lurarna trilla ner i golvet när sladden i räckt längre. Jag har helt enkelt inte tänkt på att de har suttit på skallen när jag knatat iväg för att leta något ätbart i skafferiet under spelsessionerna. Komforten är med andra ord utmärkt och trots den plastiga känslan har Khan Pro klarat samtliga fall ner i trägolvet utan minsta lilla skråma. Imponerande kvalitet helt klart trots tvivelaktigt materialval.

Roccat Khan Pro
Den flätade nylonsladden uppskattas mycket då den både är starkare, ser lyxigare ut och är mindre känslig för att trassla ihop sig. Det följer även med en adaptersladd för inkoppling mot till exempel en konsol.

En annan sak som imponerar är ljudkvaliteten för de låter balanserat och fint även om ljudet inte riktigt blommar ut tack vare den slutna konstruktionen. Men det är något som jag nästan alltid anmärker på och är egentligen inget negativt för gamingheadset är ju tänkt att användas till spel och då fungerar en sluten konstruktion bättre. Dels för att bakgrundsljud inte hörs lika väl och dels för att det är lättare att höra riktningen som fiender kommer ifrån när du till exempel spelar Call of Duty: WWII. Men det hade inte gjort nånting om de hade låtit lite större i ljudbilden för de blir lite väl pluttiga stundtals och det är synd för det låter riktigt bra i övrigt.

Värmen i mellanregistret finns där och basen är tight och alldeles lagomt mycket av. Diskanten är klar och detaljrik fast utan att bli påfrestande och vass vilket undertecknad gillar skarpt. Det är faktiskt väldigt skönt när de övre tonerna låter som de gör på Khan Pro när du till exempel spelar Counter-Strike: Global Offensive och är i hårda eldstrider för den mjukare karaktären blir snällare mot öronen och det är lättare att uppfatta vad som händer runt omkring dig vilket ger dig en fördel i täta matcher. Kort och gott låter dessa plastlurar helt klart mycket bättre än vad de ser ut att göra och konkurrerar enkelt ljudmässigt med både Logitech G633 och Razer Kraken Pro för att nämna några i samma prisklass.

Roccat Khan Pro
Khan Pro finns i vitt eller mattsvart och kostar 999 kronor.

Då är det bara mikrofonen kvar och här har jag sparat det bästa till sist för den låter förträffligt bra. Mitt vanliga test när jag hoppar in på Teamspeak till grabbarna för att höra deras reaktioner visade sig ge mycket mer positiv feedback än normalt sett när jag provar headset och jag kan inte annat än att hålla med dem. För mikrofonen på dessa hörlurar är nog den bästa jag provat hittills och rösten låter knivskarpt, nästan overkligt rent och klart. Den plockar heller inte upp onödiga bakgrundsljud vilket uppskattas mycket när min son ibland sitter och sjunger framför tvn. Dessutom kan du enkelt mute:a genom att fälla upp mick-armen vilket är en klockren finess som jag använt flitigt.

Roccat Khan Pro
Öronpuffarna inuti kåporna är väldigt behagliga och skaver absolut aldrig mot öronen - tvärtom.

Roccat Khan Pro har imponerat lite på mig trots den knackiga starten från början med den plastiga känslan för det mesta förutom just den detaljen har fungerat väldigt bra. Ljudet är klart, klart godkänt, mikrofonen är lysande och de är otroligt sköna att ha på skallen. med tanke på att många av de gaming-headsets som vi testar här på Gamereactor kostar dubbelt så mycket som dessa är jag knappast sen med att rekommendera Roccats senaste. För detta är, plastig känsla till trots, något av ett kap.

8 / 10
+
Otroligt bra mikrofon, grym komfort, välbalanserat ljud