hårdvarurecensioner

LG Optimus 3D

LG har gjort sig kända som innovatörer på mobilsidan. Hittills är man en av få tillverkare som satsast hårt på 3d-tekniken. De senaste månaderna har vi fått handskas med LG:s Optimus 3d för att se hur väl det här med 3d i mobilen egentligen fungerar

LG Optimus 3d är en rolig mobil. Nyss ersatt av en vässad, ny version är Optimus 3d fortsatt en av de häftigaste mobilerna på Androidmarknaden. Mycket av det den gör är, som vi ska se, kanske inte livsnödvändigt men däremot udda, ovanligt och en smula imponerande.

LG har länge varit innovatörer på mobilsidan och utan deras första Prada-mobil skulle vi antagligen inte haft någon Iphone. Trots det är Optimus 3d inte en mobil som kommer locka över Iphone-användare; i alla fall inte i någon större skala. Om Iphone är renodling och en relativt stramt hållen mobil är nämligen Optimus 3d en otyglad, vild och maximerad mobil, där allt ingår och alla rattar är uppskruvade på max. Det är en mobil för den som vill ha en bra, funkis smartphone men också gillar att experimentera och köper teknik om inte helt så åtminstone delvis för teknikens skull.

LG Optimus 3D

Fläskig hi-tech

Rent fysiskt är Optimus 3d en väldigt stor telefon. Skärmen är en väldigt fin tft på 4,3" (800x480) som överraskar med sin bildkvalitet även om kontrast med mera snabbt blir sämre i dagsljus. Vikten är 168g enligt LG:s egna uppgifter och det är såklart ganska tungt. Möjligen kan det bli en dealbreaker för de känsliga men å andra sidan är det också en välbyggt, solid telefon som ligger bra i handen, till skillnad från tunnare mobiler med vassare kanter.

Utseendemässigt är det en vanlig, svart fyrkant och det finns inte så mycket mer att säga än så. Såhär ser de flesta Androidmobiler ut idag och Optimus 3d är varken ful eller snygg. LG har till skillnad från många konkurrenter valt att köra med fyra virtuella knappar i underkant och det är tyvärr något som gör Optimus 3d en smula plottrig att använda. "Sök" känns idag ganska onödig och fyra istället för tre knappar gör att det blir lättare att trycka fel.

En annan sak som gör knapparna lite meckiga att använda är att belysningen är lite oberäknelig. Knapparna lyser i princip bara precis efter att man tryckt på dem men det är ju innan trycket registrerats som man behöver veta vilken som är vilken.

LG Optimus 3D
Dubbla kameror på baksidan ger 3d-bilder. Kvalitetsmässigt är kameran okej men inte superb. Färgerna kan bli en aning kalla ibland.

Snabb

Specsen är Omap 4430-chip med dubbelkärnig 1Ghz och en halv gig ram, vilket med 2011 års mått är "däruppe" med toppmodellerna. Något sida-vid-sida-test har vi av logistiska skäl inte kunnat göra men själv får Optimus 3d en Quadrant-poäng mellan 2.600 och 2.900 vilket är topprestanda såvitt som det nu är möjligt att mäta på konstgjord väg.

Det mesta man gör på Optimus går snabbt - inklusive surf. Det är en rapp och trevlig Android-mobil med ett interface som känns ganska avskalat. LG har ett lager smink precis som HTC med flera, men det är ett ganska neutralt sådant. Bläddringen bland appar sker uppåt/nedåt och har en trevlig acceleration. En annan fin effekt är helikopter-vyn över alla öppna appar och fönster, som triggas av att man drar utåt på skärmen med två fingrar samtidigt.

Trots att den rent bildmässigt är mycket bra, är skärmen en aning "svårtryckt" i vissa lägen. Ibland registreras helt enkelt inte ett fingertryck och det verkar vara oberoende av var på skärmen man trycker. Det är inget som återkommer ofta, men det händer och det finns helt klart skärmar som är känsligare. En annan mindre nackdel som bör nämnas, även om det inte på något vis är unikt för LG, är att högtalarvolymen är väl låg, även på max. Om man till exempel ser en video med högtalarljud, kan man behöva kupa handen och skapa en resonanskammare, för att ljudet ska bli högt nog.

Mjukvara

Utsidan och tekniken är alltså i toppklass, men om det är något LG fått kritik för, är det mjukvaran. Bland annat har man varit långsamma med att skicka ut uppdateringar för Android-systemet. Så har det varit även med Optimus 3d, som nu dock fått en uppdatering för åtminstone Android 2.3, även om en nyare Androidversion än så finns ute sedan i vintras. Om du köper en Optimus 3d, se då till att uppdatera den direkt eftersom appar med mera kan/ska ryka när systemet uppgraderas till ny version och det kan ta ett tag att återställa mobilen till det skick man vill ha den i.

Som vi varit inne på, är LG:s Android-skal snyggt och menyer med mera känns rappa och lättanvända. Filstödet är också utmärkt och det är fullt möjligt att slänga över en hel film i till exempel divx-format på minneskortet, och se den i helskärm. Ingen konvertering behövs och det är naturligtvis bra.

3D

Det unika med Optimus 3d är såklart möjligheten att fota och filma i 3d och sedan spela upp detta på en 3d-kompatibel tv. Eller bara i mobilen för den delen. 3d-kameran kan startas antingen via en vanlig startmeny-ikon eller genom att trycka på 3d-knappen på sidan av mobilen.

LG Optimus 3D
3d är den stora "grejen" med Optimus 3d och det fungerar bra, både i spel och foton.

3d-knappen är ett lite udda grepp som alltså startar kameran men inte i det läge man senast lämnade den (2d eller 3d) utan i just 3d-läge. Har man redan startat kamera-appen fungerar den fysiska 3d-knappen som en switch till 3d-läge. Att ha en vanlig kameraknapp hade känts lite mer motiverat och vi hade också önskat att den fungerade som slutade eftersom det är svårt att ta bilder i 3d på sig själv om man måste trycka på skärmen för att ta själva bilden.

LG har också bakat in en 3d-meny i mjukvaran vilket är ett slags lätt yrselframkallande menysystem med genvägar till kamera, spel, youtube 3d med mera. Det senare är för övrigt en särskild 3d-avdelning av youtube dit man kan ladda upp sina 3d-klipp men som tyvärr inte innehåller så jättemycket intressant material än så länge. Det är mycket demos och produktfilmer på bilar etc.

För den enskilde användaren är det bilder, film och spel som är mest intressant. De flesta spelen är dedikerade 3d-spel så hur pass intressant den biten blir för riktiga gamers, är svårt att säga. Om man kunnat köpa 3d-versioner för mobilen av sina favoritspel på andra konsoller hade det självklart varit ännu mer intressant. Vi hänvisar till ett kommande blogginlägg för mer info om spel på Optimus 3d.

Det går såvitt vi kan utröna också att se på 3d-långfilmer i Optimus 3d men det enda vi fått tag i här, är en demo på Ice age (som funkar bra). Hur det däremot rent tekniskt går till och om någon extra inställning eller konvertering behövs, återkommer vi till i samma blogginlägg som spelen.

När det gäler kameran kan man kort sagt säga att 3d funkar väldigt bra. Betraktningsvinkeln är sådär men det är som sig bör med glasögonfri 3d. Effekten är i alla händelser slående och både bilder och video är snygga och ger en wow-känsla. Det är för övrigt möjligt att skriva ut 3d-bilder också, genom så kallad "lenticular printing", då effekten framträder även på en utskriven kopia. Värt att veta för den som planerar ett köp och vill ge bort roliga julkort till exempel.

Om 3d behövs och är nödvändigt är helt och hållet en smakfråga men det underlättar om man åtminstone har en 3d-kapabel tv därhemma. Ännu hellre en eller ett par kompisar eller familjemedlemmar som har likadana telefoner, så man kan dela 3d-materialet mellan sig. Även spelen är i 3d vilket gör dem roliga och ibland också lite kräkframkallande att använda.

Sammanfattning

LG Optimus 3d har funnits ett tag nu men är fortfarande en grymt snabb mobiltelefon. Den fungerar för alla som vill ha en kompetent Android-lur men eftersom fokus ligger på teknik är det knappast en nackdel om köparen är intresserad av nya prylar och teknik. Med ett "gatupris" som sjunkit ned mot 3.000 kronor hos många återförsäljare, är den ett fynd.

Testfiler

Om du har en 3d-tv och vill se några exempel på bilder och video tagna med Optimus 3d, kan du ladda ned våra testfiler. Enligt uppgift ska de fungera att visa respektive spela upp på en kompatibel tv eller mobil. Här är en video och här är en zip-fil med bilder.

8 / 10
+
Överraskande bra skärm, bra spel, bra 3d-effekt