Handkontroller från tredjepartstillverkare har nästan alltid varit ett sämre men billigare alternativ till den äkta varan. Något man köper av snålhet eller pengabrist. Straffet för ett sådant köp brukar vara brutal plastighet och tröga knappar. Jag kommer tydligt ihåg dessa budgetalternativ från min stormiga barndom. Man hamnade hemma hos en självisk rackare till vän och fick ett billigt stycke plast i sina händer. Detta medan konsol- eller datorägaren naturligvis satt och mös med en Tac-2 eller en officiell snes-dosa. Förgäves fick man försöka hävda sig i Mortal Kombat eller Rise of the Robots.
Ändå har undantag funnits. Bland mina otaliga kontroller hemma är arkadstickan från Mad Catz den absoluta favoriten. Så kanske vissa gamla sanningar bör pensioneras? Framför mig ligger en yMote och en yChuck, båda från Gametech. Här gäller det att ha ett öppet sinne. Nu ska det testas hårdvara.
Först måste jag kämpa mig igenom några millimeter vass hårdplast. Mina vapen är sax och tålamod. Förpackningen är konsumentens första fysiska möte med produkten. En del företag har förstått detta mer än väl och satsar på en uppackningsupplevelse. Att slita upp sin yMote är ganska långt ifrån att packa upp sin nya iPhone.
Tablå! Jag har inte passande batterier hemma. Batterier ingår i vanlig ordning ej, och istället för de förväntande AA-batterierna används den mindre AAA-varianten. Bara att ge sig ut i kylan och handla batterier. Av med mysbyxor och tofflor. På med dunjacka och snowjoggers.
The Legend of Zelda: Skyward Sword har slukat min uppmärksamhet sedan i julas. Det känns därför ganska passande att yMote och yChuck ska testköras tillsammans med Link. Trivs jag med handkontrollerna så kanske de får äran att användas för att hugga ned sista bossen. Jag närmar mig slutet nämligen.
Men yMoten fungerar inte till Zelda. När jag siktar på skärmen går det att röra pekaren smärtfritt horisontellt. Men när jag ska sikta upp och ner så vill den inte reagera. Vad tusan? Det fungerade ju i menyn alldeles nyss! Men kanske yMoten inte har Wii Motion Plus inbyggt. Jag plockar upp de trasiga resterna av förpackningen för att undersöka saken.
Där står det "With Motion Plus Technology" på framsidan. Det borde tolkas som att Motion Plus ingår. Texten på baksidan är mer tvetydig. "Kompatibel med Motion Plus" står det där. För säkerhets skull testar jag att trycka in ett Motion Plus-tillbehör och starta Zelda igen. Förgäves. Inte heller detta fungerar. Jag ger upp.
Dags att byta spel till något som inte kräver Motion Plus. Gamla härliga Sin and Punishment kanske? Det borde ge handkontrollerna en rejäl utmaning. Efter att ha nött några banor är det bara att konstatera: yMote och yChuck är de sämsta handkontroller jag hållit i mina händer på år och dar. De fungerar, men inte mer.
Helhetsintrycket är vansinnigt plastigt och fult. Styrkrysset högst upp är ersatt av en cirkel med fyra knoppar. A-knappen är inte skön att trycka på. Värst är nästan yChucken. De två knapparna på baksidan är under all kritik. Men det viktigaste, den analoga styrspaken, är ett skämt. Aldrig har något känns så fel mot min tumme. Konkav där den borde vara konvex och närmast vass i kanterna. Dessutom sitter den inte fast, den liksom snurrar runt sin egen axel. Snurrandet i kombination med den hala plastigheten garanterar att tummen kommer att slinta av när du som mest behöver den.
Kommer din mammas väninnor över ikväll och du behöver ett billigt sätt att fixa fyra handkontroller så att de kan spela Raving Rabbids? Nähä. Då kan jag inte hitta ett enda användningsområde till denna handkontroll. En spelare som är någorlunda van vid en vanlig wiimote skulle rata den direkt.
"Works with your Wii Console", står det på framsidan av förpackningen till yMoten. En tveksam sanning. "With gentle grip" står det på sidan av förpackningen. En direkt lögn.