hårdvarurecensioner

Turtle Beach Ear Force Stealth 450

Sköldpaddornas senaste trådlösa lurar dök upp på redaktionen och vår hörlursfanatiker Fredrik Lindman har gått runt med dem på skallen i en vecka...

Som jag har skrivit i tidigare recensioner förknippar jag Turtle Beach först och främst med ljudkort men vet att deras gaming-hörlurar är välanvända av kanske framförallt konsolspelarna. Ear Force Stealth 450 är deras första trådlösa PC-modell med stöd för det nya ljudformatet DTS Headphone X och jag har levt med detta headset på skallen i lite drygt en vecka. DTS X är ett nytt ljudformat som är Sonys motsvarighet till Dolby Atmos. Flerkanals surround-ljud handlar det alltså om och jag måste direkt säga att Headphone X är riktigt häftigt. Det låter grymt bra och jag tycker det funkar något bättre än Dolby Atmos. Ljudmixen är lite tyngre, lite svulstigare och kanske till och med en aning mer exakt.

Turtle Beach Ear Force Stealth 450

För att vara rätt plastiga är det inget fel på designen på Turtle Beach Ear Force Stealth 450. Dem röda detaljerna bryter av snyggt mot det svarta och jag gillar att det är väldigt nätta och lätta. Det känns knappt att du har dem på skallen och jag har knatat runt i huset med lurarna på och gjort allt från mackor till toalettbesök med full kontroll på vad polarna i kanalen snackar om. Trådlöshet ger ett klart friare användande.

Tyvärr är kåporna lite för små för mina öron och det trycker lite på örsnibbarna vilket gör dem ömma och känsliga. Jag har bland annat tvingats smörja in mina örsniubbar med rikliga mängder lotion under den senaste veckan, vilket både har känts märkligt och behagligt - trots öm hud och röd-pulserande uppsyn. Lurarna blir en aning obekväma under långa spelsessioner för den med enorma öron, helt enkelt. Det hade inte gjort nånting om de varit lite större runt om och med lite mera plats inuti för att inte bli så varma.

Turtle Beach Ear Force Stealth 450

Räckvidden för den trådlösa överföringen är cirka tio meter enligt Turtle Beach men lurarna pallar enligt min upplevelse endast med cirka hälften. Batteritiden på 15 timmar verkar stämma och sätts hörlurarna på laddning under natten är plötslig batteritorsk under den mest kritiska Counter-Strike-stunden inget att vara orolig över. Som vanligt när det gäller nya gaming-headsets är mikrofonen fenomenal. Kristallklart ljud från micken även i Ear Force Stealth 450 och med mikrofonmedhörningen hör du dig själv svagt i lurarna och behöver inte vara rädd för att prata högt i onödan. En knapp på ena kåpan gör att du enkelt kan stänga av micken om du behöver. I kartongen följer det även med en 3,5mm kabel för att kunna lyssna på musik i till exempel mobilen. Perfekt om du ligger i soffan och spelar Boom Beach.

Turtle Beach Ear Force Stealth 450

Det märks att Turtle Beach är duktiga på ljud för Ear Force Stealth 450 låter riktigt bra. Balanserat, tight och kontrollerat ljud. Helt klart de bästa hörlurarna jag testat hittills. Värmen i mellanregistret finns där och röster låter mycket mer hifihörlur än gaming-headset och det gillar jag. Spelglada är dem också och du kan lyssna i timmar utan att bli lyssningstrött. Basen är inte maxad till tusen utan är på en lagom nivå och lirar rappt och tight. Diskanten har en tendens att bli lite vass, något som är en aning typiskt för den typen av Neodynium-element som Turtle Beach använder men nu är det på detaljnivå som jag analyserar

Musik och film låter grymt bra och i spel som till exempel Counter-Strike Global Offensive gör den balanserade ljudbilden att det inte låter kallt och hårt utan mer likt mina hifihörlurar och det är ett stort plus för mig i varje fall. Vill du däremot ha den lite hårdare karaktären på ljudet går det att aktivera "Superhuman Hearing" i mjukvaran som boostar just såna detaljer.

Ear Force Stealth 450 är de första lurarna från Turtle Beach som jag har testat och jag måste säga att jag förstår varför de är populära. Riktigt bra ljud, grym mikrofon och schysst design tillsammans med en vettig prislapp gör hela luren klockren.

8 / 10
+
Suveränt ljud, makalös mikrofon, schysst design