hårdvarurecensioner

Microsoft Sidewinder Mouse

En högpotent spelmus fullpackad med hårdvarugodis för den kräsne spelaren, men med tveksam formgivning. Microsofts hårdsatsande Sidewindermus här här

Microsoft har gjort datormöss bra länge nu. De har tidigare helt fokuserat på möss för kontoret och varit föregångare när det handlar om bra ergonomi. På senare tid har de även satsat mer och mer på de rena spelmössen. Senaste exemplet på det är det lyckade samarbetet med Razer som gav oss Habu-musen.

Nu står man dock på egna ben och man skulle kunna säga att Sidewindermusen är Microsofts första, riktiga försök att lansera en spelmus med lika många delar högteknologi och känsla. Känsla är det, mycket. Den här musen lämnar få oberörda. När jag först fick den i min hand så funderade jag allvarligt på hur man tänkte när musen fick sin utformning. Den kändes kantigt klumpig och inte alls naturlig och rätt. Nu ska man ju inte döma ut någon på förhand och efter en andra genomspelning av Bioshock, nu med Sidewindern på min sida så har jag ändrat mig, nästan helt.

Sidewinder har många riktigt sköna detaljer. Scrollhjulet är saftigt fett, helt i metall och bjuder på en härligt köttig känsla. Tumknapparna, också de i metall, sitter ovanför varandra på ett sätt som kräver tillvänjning, men sedan känns naturligt och mycket lättåtkomligt. Man ställer känsligheten i tre lägen 2000, 800 och 200 dpi med tre lättillgängliga knappar på musens ovansida. Den knapp du valt lyser, samt att den aktuella upplösningen syns i en liten LCD-display på musens vänstra sida.

Precis som Logitechs spelråttor så kan man nu också här välja hur tung musen ska kännas genom att sätta i eller ta bort vikter från den inbyggda viktkassetten. Det finns plats för tre vikter och max 30 gram går det att mata musen med innan den blir mätt. Förutom vikterna kan man även byta ut musens glidtassar. Det följer med tre uppsättningar vilka har olika friktion. Jag kan tycka att ingen av dem har tillräckligt låg friktion utan att musen känns lite för trög för min smak. Det här beror givetvis även på vilken musmassa man använder. På tal om musmattor. Musen har två öppningar i bakkanten där det lyser ondskefullt rött ner på musmattan. Ser ut som om den ska lyfta när som helst.

Microsoft Sidewinder Mouse
Onda musögon

Det följer med en liten låda med musen. I den förvarar man de vikter och tassar som man inte använder för tillfället. Den har även egna, inbyggda vikter och är rätt tung. Det är den för att man även kan använda den som ett ankare för mussladden. Man kan klämma fast sladden mot lådans lock och därigenom minimera risken för att sladden ska dra åt något håll och påverka precisionen.

Microsoft Sidewinder Mouse
Tillbehörslådan fungerar även smart nog som ankare för sladden. Här är inte locket på asken

Musen har två vanliga knappar, två tumknappar, ett klickbart scrollhjul, tre knappar för att ställa känsligheten, en knapp för att starta Games Explorer i Vista och en knapp för att starta funktionen för makroinspelning. Det är fullt tillräckligt och då alla knappar är helt programmerbara så har man alla möjligheter att hitta en inställning man gillar.

Detaljkvaliteten är i det övre skiktet, men Logitechs och Razers spelmöss känns snäppet mer rejäla än den här. Det bör inte vara ett problem då Microsoft lovar att sidewinderns huvudknappar ska klara minst nio miljoner klick och hela paketet har två års garanti.

Microsofts sidewindermus är en mycket potent spelråtta. Den är riktigt fulladdad med godsaker. Tyvärr känns den, från början inte självklar att hålla i. Den kräver även ett öppet sinnelag och en viss tillvänjning. Klarar du det hindret så har du här en mycket trevlig spelkamrat.

Microsoft Sidewinder MouseMicrosoft Sidewinder MouseMicrosoft Sidewinder Mouse
8 / 10
+