Svenska
Gamereactor
hårdvarurecensioner

Inzone M9

27" 4K-skärm från Sonys nya spelvarumärke - men är den bra?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Som en del av det nya Inzone-märket satsar Sony nu på de mer seriösa spelarna med två skärmar, denna 27-tums 4K-skärm i 144 Hz och en 1080p 240 Hz-skärm, också i 27 tum, som kommer senare i år.

HQ

Designen är läcker, PS5-inspirerad i råvitt, en baksida som faktiskt har kontrasterande färger så att du kan se vad du gör, och ett minimalt fotavtryck på skrivbordet. Två aluminiumstöd håller en central stam, och som gör att skärmen sedan kan föras upp och ner i en sned vinkel. Det är gjort för att du lättare ska kunna ha tangentbordet precis vid skärmen i en sned vinkel, vilket många spelare föredrar och som förmodligen är den faktiska standarden för alla professionella esportare. Skärmen är märkligt lätt på 4,6 kilo. Det gör den lätt att flytta runt.

Den har 1 millisekund IPS (dock GtG) och Nvidia G-Sync, vilket förklarar det orimliga priset på runt 15 000 kronor. Jag trodde att priset berodde på en fysisk modul eftersom den är G-Sync-kompatibel, men så är inte fallet. Den har också Adaptive Sync och Variable Refresh-Rate, förstås. Den är LED-belyst och använder Full Array Dimming med direkt LED-belysning, dock utan att närmare specificera hur många zoner som ska finnas. DsiplayHDR 600 stöds, med en genomsnittlig styrka på 400 NITS, och naturligtvis peak på 600. Det finns även stöd för både HDR10 och HLG - kanske inte det mest relevanta för TV-spel, men det är häftigt att det stöds.

Inzone M9

Jag saknar en ganska enkel funktion - att kunna rotera skärmen, särskilt när man behöver koppla in kablar, vilket hade varit en fördel, och när man har en så annorlunda konstruktion där konstruktionsstammen är lite i vägen är det faktiskt extra viktigt. Dessutom kan den bara lutas 20 grader, vilket normalt sett inte är något problem, men eftersom den inte kan rotera bör du kunna luta den mer.

Detta är en annons:

Det finns en DisplayPort 1.4, två HDMI 2.1, USB-C, USB Hub med tre USB-A-kontakter och ett hörlursuttag. Det kunde ha funnits en displayport till anser jag, men i övrigt är det riktigt bra. Jag är dock lite irriterad över att den använder ett externt nätaggregat - det är inte rimligt till en bildskärm för prislappen och själva nätsladden är tyvärr ganska kort.

Programvaran heter Inzone Hub och den är fantastiskt snyggt gjord, lätt att använda och den funktionalitet du behöver finns där. Den testade versionen var 0.003. Det verkar dock oerhört väl avrundat och komplett. Av någon anledning tog det dock ett tag att få den att rendera vid 144 Hz, och programvaran hade några tillfällen då den behövde lugna ner sig när du klickade på och av något, men inget konsekvent.

Färgåtergivningen ligger på 95 % DCI-P3, och det är inte så att färgerna är betydligt sämre än andra skärmar, men färgerna verkar lite tråkiga och ljusa jämfört med så många andra IPS-skärmar, vilket är förvånande. De olika profilerna är ganska vanliga och de olika HUD-alternativen är bra. Bilden är ganska skarp så det finns inga klagomål på den fronten, utan det är som förväntat. Svart- och grånivåerna är okej, men inte imponerande, detsamma gäller detaljerna i gråskala. Ljusåtergivningen, eller snarare belysningen, är mycket jämn och utan några avvikelser eller tydliga kanter mellan zonerna (en gissning är att vi är långt över 50, kanske till och med nära 100). Jag tvivlade faktiskt på att det skulle fungera när man sitter så nära som man gör i FPS-spel, men det fungerar utmärkt.

Dessutom kan det vara jag som inte riktigt kunnat hantera den automatiska delen av KVM-switchen, eftersom den är automatisk och om du startar om den, börjar den omedelbart leta efter andra signaler, även om du manuellt ber den att stanna på en viss ingång, och det är jäkligt irriterande.

Detta är en annons:
Inzone M9

Priset är en allvarlig fråga för Inzone jämfört med mycket direkta konkurrenter. Du kan få samma sak för halva priset, om än utan KVM, eller med en fysisk G-Sync-modul för mindre än 10 000 kronor, och det finns också gott om möjligheter att få en 32-tumsversion, eller till och med en 40-tumsversion för mindre. Även med KVM ligger vi flera tusen under priset, och i segmentet 7000-10 000 finns det många fina monitorer som erbjuder minst samma eller bättre bildkvalitet och storlek, och även om KVM är bra, ligger det långt ner på min personliga prioriteringslista. Det är inte så svårt att byta ingång, och de flesta människor kommer förmodligen att använda monitorn för en dator och en konsol, inte för två datorer, så tanken på att KVM är avsedd för de sistnämnda är ganska förlorad. Jag skulle dock ge dem lite utrymme eftersom de trots allt använder Full Array Dimming, det är utan tvekan ett extremt dyrt sätt att göra belysningen, så låt oss säga 1500 kronor extra, och sedan, extremt högt satt, 750 kronor per kvadratmeter. Det är alltså runt 12 000 kronor som är det absolut högsta rimliga priset för skärmar med mycket hög bildkvalitet.

Om du är en hardcore-spelare som spelar på hög nivå är en hårdvarumodul alltid att föredra, men för de flesta andra är det inte alls värt det, så det är bättre att skaffa en något större skärm eftersom 4K enligt min åsikt fungerar bättre i 32 tum. 27 tum är mer av en 1440p-upplösning i min mycket subjektiva värld. En KVM-switch kan förklara en del av överpriset, absolut inte hela. Jag förstår resonemanget, det är en förstklassig produkt som är snyggt utformad - men funktionalitet och kvalitet i kombination med storlek motiverar inte på något sätt den prispunkten på en så konkurrensutsatt marknad.

Så, snygg design, vissa funktionsproblem och en bildkvalitet som är acceptabel utan att imponera, men ett pris som är helt fel.

08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Tjusig design, fiffigt stativ, mycket bra bild, goda anslutningsmöjligheter
-
Inte alls prisvärd, vissa irritationsmoment
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content