Svenska
Gamereactor
hårdvarurecensioner

Asetek Simsports Invicta Pedals

Danska Asetek Simsports ultra-haussade skrytpedaler har nått oss på Gamereactor och racingdåren Hegevall har delat ut betyg...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Det har varit otroligt mycket snack om danska vattenkylningsexperterna Aseteks första simracingprodukt som är pedalerna med namnet "Invicta". Asetek själva har vid flertalet tillfällen i princip avfärdat alla tänkbara konkurrenters alternativ som finns på marknaden och menat på att de antingen inte alls känns som riktiga pedaler ur en riktig tävlingsbil, eller innehåller exempelvis bromsvätska vilket är frätande och därmed direkt "farligt" att ha hemma, inomhus. I mångt och mycket har man från danskarnas sida kallat alla pedaler på marknaden för "leksaker" vilket gjort att förväntningarna på Invicta växt, växt och växt.

HQ
Asetek Simsports Invicta Pedals
Snygga är de med en läckert "race:ig" design och eloxerade alu-detaljer.

Fokus i utvecklingen och tillverkningen av dessa pedaler har hela tiden varit en optimal bromskänsla som enligt Asetek handlar om styvhet och minimal färdväg för själva pedalen. Bromsen här rör sig som mest cirka 20 millimeter vilket är väldigt jämfört med exempelvis Fanatec V3 eller Heusinkveld Sprint och bromskänslan har man åstadkommit med hjälp av den nu patenterade teknologin "Thorp" ("Twin Hydraulic Opposing Rapid Pistons") som är en hydraulisk cylinder med dubbla kolvar som gör bromsen stenhård. Även med den mjukaste gummipackningen installerad och med minsta möjliga motståndet inställt i Aseteks smidiga mjukvara är Invicta-bromsen brutalt hård, men ändå känslig och realistisk om jag jämför med den Porsche Cup GT3-bil som jag kört på bana, exempelvis.

Asetek Simsports Invicta PedalsAsetek Simsports Invicta Pedals
Thorp-systemet för bromsen är strålande men gasen är menlöst alldaglig.

Här på Gamereactor använder vi idag (vanligtvis) holländska Heusinkvelds alldeles enormt bra Ultimate Plus-pedaler med bromsen inställd på cirka 90% av maxtrycket vilket givetvis gör den hård. Att hoppa över till Asetek Invictas medvetet stenhårda broms har därmed inneburit ett klart mindre "hopp" eller en klart kortare period av att vänja sig vid något helt nytt, än för de som går från exempelvis Thrustmasters Pro-epdaler eller Fanatec V3. Bromsen i Invicta är kanon, rakt igenom. Att kunna byta ut gummipackningarna utan att verktyg (allt går att fixa med fingrarna) är supersmart och Thorp-systemet gör helt klart sitt jobb. Bromsen erbjuder superb precision och det är för mig enkelt att bromsa tillräckligt mycket via muskelminne, här, utan att låsa upp däcken och riskera att jag kanar av banan. Mången simracer menar på att bromsen är överlägset viktigast av alla tre (eller två) pedaler vilket såklart stämmer, i mångt och mycket - och här har danska Asetek lyckats väldigt väl. Är Thorp-bromsen bättre än Heusinkveld Ultimate Plus-bromsen? Nej. Rätt inställd är Heusinkveld-varianten precis lika bra, vilket är den finaste av komplimanger som Asetek i det här laget kan få.

Detta är en annons:
Asetek Simsports Invicta Pedals
12 000 kronor kostar det om man köper alla tre pedaler.

Det är allt annat med dessa pedaler som inte riktigt imponerar på mig. Tyvärr. Till att börja med ogillar jag fotplattan och hur den utformats. Asetek har bestämt sig för att alla som köper deras produkter mot köra med skor, vilket jag upplever som direkt korkat. Jag kör ibland med skor men för det allra mesta i Sparcos simstrumpor som har en gummiklädd botten, och det går bara inte med dessa pedaler. Inte om man inte vill riva sönder trampdynan. Den räfflade ytan på stålet i fotplattan samt pedalplattornas aggressiva hålmönster gör att det helt enkelt inte går att använda Invicta utan skor på sig. Ett stort minus för egen del.

Ett annat fläskigt minus enligt mig är det faktum att Asetek på förhand bestämt att pedalerna bara kan stå på ett visst sätt när det kommer till mellanrum och lutning. Något som känns märkligt när vi pratar om pedaler för närmare 12 000 kronor (för tre pedaler inklusive plattan). Jag vill kunna ställa in lutningen på mina pedalarmar och jag vill verkligen kunna flytta bromsen en bit från gaspedalen för att slippa sitta och gnida knäna mot varandra. Och det går inte här. Att det inte går på pedaler från Logitech, Thrustmaster eller till och med Fanatec är såklart en sak. De prylarna kostar 1000-3000 kronor medan Invicta kostar lika mycket som Heusinkveld Ultimate Plus, som går att ställa in på alla möjliga olika sätt.

Utöver detta har jag inte särskilt mycket snälla saker att säga om gaspedalen här. Att Asetek lagt alt krut på bromsen och på köpet ignorerat "rätt" gaspedalkänsla blir uppenbart redan efter några minuter med Invicta och med tanke på att man inte kan separera pedalerna och ersätta gasen med något annat märke, gör det svårt för mig att verkligen rekommendera dessa pedaler. Gasen här känns mjuk och som en "leksak", särskilt om vi ställer den mot exempelvis Heusinkveld Ultimate Plus-gasen, som är Aseteks närmaste konkurrens här. Bottenplattan om man dessutom endast köper Invicta med broms/gas (8900 kronor) är också för smal och skapar ett visst obehag för den med stora, breda fötter. Även där vinner Heusinkveld Ultimate Plus, stort. Avslutningsvis vill jag även ge en känga åt den personen som kom på tanken att stoppa in LED-ljus här, som visserligen går att stänga av men känns som en märklig halvmesyr på metallpedaler som enligt tillverkaren själv på ett perfekt sätt ska efterlikna utseendet och känslan i en riktig tävlingsbil.

Detta är en annons:
Asetek Simsports Invicta Pedals
Att det inte går att flytta pedalerna sett till avstånd från varandra och att det inte går att använda dessa skor, känns som en arrogant miss.

Att Asetek har ambitionen och till viss del även rutinen från riktig racing vilket kommer att leda till flera kommande, spännande produkter inom simracingvärlden betvivlar jag ej. Det ska tydligen vara en simdash på ingång samt en direct drive-rattbas med ett eget ekosystem av kringlor, något som jag ser mycket fram emot. Det går dock inte riktigt blunda för de problem som existerar i Invicta-pedalerna som trots kvalitativ bromslösning är ett klart sämre alternativ än närmaste konkurrensen Heusinkvelds alldeles enormt bra Ultimate Plus-pedaler. För att Invicta skulle fungera för min del skulle det behövas en annan typ av design och ett annat grundtänk. Löstagbara, flyttningsbara pedaler, ställbara pedalarmar, pedalplattor och bottenyta gjord för folk som vill köra utan skor samt en mycket bättre gaspedal.

05 Gamereactor Sverige
5 / 10
+
Riktigt bra bromspedal, alla inställningar går att göra utan verktyg, smidig mjukvara
-
Menlös gaspedal, för dyra, går inte att använda utan skor, saknar mängder av mekaniska inställningsmöjligheter
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content