Svenska
Gamereactor
hårdvarurecensioner

Steam Deck

Gamereactor Danmark har testat Steam Deck inför den stundande premiären och delgett sina tankar och intryck i en hårdvarurecension...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Även om Nintendo Switch har kommit nära, och streaming av spel direkt via tjänster som Xbox Game Pass, GeForce Now och Stadia varit ett växande alternativ är drömmen om att ta din PC-spelupplevelse med dig på tåget fortfarande inte fullt realiserad. Steam Deck är det närmaste vi någonsin har kommit, mycket tack vare Valves hårdvarudesign. Själva konsolen är tillverkad i samma mattsvarta soft-touch plastmaterial som Valve har använt tidigare.

Men innan vi går vidare med, låt oss snabbt granska specifikationerna för Steam Deck. Det finns tre grundläggande SKU:er, en 64GB eMMC-minne-utrustad modell för $399, en 256GB version som uppgraderar till NVMe-lagring för $529, samt en 512GB en för $649, som också levereras med en antireflexglasbeläggning. Att växla mellan minnesstandarder och lägga till antireflex som ett uppgraderingsincitament är kanske lite manipulativt, eftersom du skapar olika prestandamått och panelupplevelser över vad som borde vara identiskt presterande hårdvara. Åtminstone ökade eller minskade de dock inte RAM-minnet, men vi rekommenderar starkt att du inte köper eMMC-versionen, som är enkelfil och levererar mycket mindre storlekar för bulklagring. Dessutom kommer alla versioner med en 4-kärnig/8-trådig 2.4GHz-3.5GHz Zen2-baserad CPU, tillsammans med en 8-kärnig 1.0-1.6GHz RDNA2-baserad GPU, samt 16GB LPDDR5 RAM. Det är generellt sett imponerande specifikationer för chassistorleken och talar under om hur miniatyriseringen av tekniken har gjort paket som detta möjliga vid rimliga värmenivåer. Det är samma 7-tums IPS-pekskärm i alla tre modeller, och alla versioner erbjuder samma grundläggande anslutning, vilket innebär USB-C-laddning, WIFI5 (inte 6), Bluetooth 5.0 (inte 5.2), MicroSD-expansion och ett 3,5 millimeters hörlursuttag. Dessutom borde 40Wh-batteriet leverera något i stil med 4-6 timmars speltid, men vi fann att den uppskattningen varierade kraftigt beroende på spelet vi körde. Skärmen körs i 1280x800 inställd på 60Hz, och den siktar på att köras med den upplösningen i nära 60fps, eller 30fps beroende på vald grafikkvalitet.

Steam Deck

Steam Deck har den interna förmågan att i stort sett leverera acceptabel, för att inte säga imponerande, grafisk kvalitet i titlar som Death Stranding, Cyberpunk 2077 och Devil May Cry 5. På grund av det stora Steam-baserade biblioteket som Steam Deck måste försöka stödja, har Valve i stort sett varit tvungen att erbjuda alla typer av inmatningsfunktioner. Det finns i huvudsak en inbyggd Steam Controller här, väl inställda analoga styrspakar, haptiska touch-plattor, pekskärmsfunktionalitet och gyroskop/accelerometer-combo. Det finns också knappar med variabel funktion, fyra av dem för att vara exakt, på baksidan. Och kom ihåg att du själv kan mixtra med känslighet, inmatningsmetoder och knappinställningar och i stort sett själv bestämma hur ett givet spel ska kännas.

Generellt sett har Valve tidigare bevisat att de behärskar hårdvara i denna utsträckning, och Steam Deck är bara ytterligare ett exempel. Även om den är ganska stor, nästan dubbelt så stor som en Switch, är den väl sammansatt, medan det enda sanna klagomålet är att dess storlek innebär att du i vissa situationer måste flytta händerna för att bekvämt nå triggers och axelknappar. De DSP-inställda stereohögtalarna gör underverk här, värmehanteringen gjorde att vi aldrig kände av något annat än behagliga temperaturer, även när vi loggade in en timmes Cyberpunk 2077 och 30 minuter av Baldur's Gate III. Visst, det centrala fläktutblåset är hörbart, men det är aldrig distraherande. Genom några ytliga tester såg vi runt 39 decibeltoppar, vilket återigen är märkbart, men aldrig irriterande. Allt detta är givetvis kontrollerbart, både i menyer i spelet, men också genom att justera TDP:er i BIOS, som du skulle göra på en PC. Under vår tid med recensionsversionen av Steam Deck har vi naturligtvis testat en rad spel, däribland Cyberpunk 2077, Control, Devil May Cry 5 och många fler och i "Low"-grafikläget har vi legat och puttrat på cirka 90 bilder per sekund och detta grafikläge är trots namnet "Low" ändå snyggare än genomsnittlig konsolupplevelse och vi kunde i alla dessa spel hitta massor av detaljer att njuta av.

Detta är en annons:
Steam DeckSteam Deck

Att använda de haptiska panelerna är en i slutändan imponerande inmatningsmetod för bland annat strategispelande och simulatorer. De är dock lite för små, vilket betyder om inte känsligheten är högt uppskruvad, måste du återställa tummen flera gånger för att panorera över en karta. Det måste också sägas att även om Valve lovar dedikerat stöd för alla utvecklare som vill optimera för Linux, är det fortfarande väldigt lätt att stöta på potentiella problem. Just nu kommer Steam Deck till exempel att ladda ned Linux-versionen av Rocket League automatiskt men exempelvis Dead Cells kunde inte köras efter en utvecklaruppdatering i mitten av vår recensionsperiod, Hardspace: Shipbreaker kunde inte visa SteamOS-tangentbordets popup-fönster, vilket innebar att vi var tvungna att hämta den från själva användargränssnittet, och många spel behövde omfattande lösningar för att köras i det föredragna kontrollschemat. Kommer det att vara samma problem när den väl rullas ut, när du läser detta? Kanske inte, men detta skvallrar i slutändan om en plattform som på något sätt är ung, och även om Proton och SteamOS lätt kan fungera utmärkt i förlängningen, är det inte 100% träfffsäkert just nu, inte enligt våra tester. Det hjälper dock att operativsystemet, en version av Valves Big Picture Mode, körs med en smidighet, konsekvens och lyhördhet som är uppriktigt sagt häpnadsväckande. Den har en funktionsuppsättning, sociala funktioner och tillförlitlighet som ärligt talat både tävlar med- och i vissa fall utklassar konsolens UI, och främst visar hur långt Nintendo måste gå innan de ens kan komma i närheten.

Steam DeckSteam DeckSteam Deck

Så, strikt sett till hårdvaran, är Steam Deck en väldigt komplex enhet med mängder och åter mängder av inställningsmöjligheter . Dessutom kommer spelarna säkerligen att komma med alternativa S-tierlösningar på nästan alla problem som hårdvaran kan möta under de närmaste åren, vilket gör ett köp nu ännu mer frestande. Om du bara är en konsolspelare, som svettas vid blotta tanken på att tvingas byta mellan grafikinställningar, kanske detta inte är för dig, men för någon annan som har letat efter en handhållen PC-spelenhet är Steam Deck precis den revolution som jag på förhand hade hoppats på. Det råder ingen tvekan om att detta är den mest kraftfulla och mångsidiga handdator vi har fått tag på. Det som inte fungerar felfritt just nu är utan tvekan det Linux-baserade operativsystemet. Och även om Proton ibland fungerar som någon sorts svart magi, är det som OS inte riktigt så smidigt som det borde vara, eller kommer att måste bli om Steam Deck ska bli så framgångsrik som Valve naturligtvis avser. Att lämna en sådan enorm aspekt åt slumpen, trots uttalanden från Valve om allt tänkbart stöd, är i slutändan en chansning.

Detta är en annons:
HQ
HQ
Steam Deck
09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
Fantastisk byggkvalitet, grymt fin prestanda, mängder av finurliga funktioner, superb skärm
-
Det Linux-baserade operativsystemet skapar en del problem
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content