hårdvarurecensioner

Roccat Syn Buds Core

250 kronor för ett par spellurar... Låter hysteriskt billigt, visst?

Roccat... Grundades 2006 i norra Tyskland, slog sig snabbt in på gamingmarknaden med sina prisvärda, genomarbetade och kvalitativa tillbehör som vi här på Gamereactor gillat sedan starten. Vulcan-tangenterna samt Kone-mössen har jag personligen valt framför exempelvis Razer och HyperX de senaste tio åren, något som en gång i tiden bland annat förargade en läsare så pass mycket att6 han i mailform svor att "dräpa" oss om vi inte slutade skriva så himla många snälla saker om just Roccat, haha. Jag minns mailet med stor tydlighet och hur vi skrev ut hotet och klistrade upp det på vår korrekturvägg, något som sedan erbjöd daglig underhållning i flera års tid, precis som Kone Pro-musen och Vulcan-tangentbordet som jag använder till min spel-PC (HP Omen 30L) och har så gjort i flertalet år. Roccat är bra skit, helt enkelt. Jämfört med framförallt Razer anser jag dem alltid vara vassare, och klart mer prisvärda.

Roccat Syn Buds Core

Men precis som alla andra har de naturligtvis mindre roliga produkter, också. Som dessa superbilliga in ear-spellurar som jag suttit med i öronen den gångna veckan. Vad kan man förvänta sig av ett par spellurar för 250 kronor? Inte mycket, rimligtvis. Och det är lite så jag ser på nysläppta Roccat Syn Buds Core som är rysligt billiga, rysligt plastiga och erbjuder en ljudbild som är svår att rekommendera. Elementen är tio millimeter stora, de är trådbundna och går därmed endast att använda till prylar som faktiskt huserar ett 3,5 mm-jack, fungerar utmärkt till Switch likväl som till PC och medföljer gör en liten tygpåse som man kan förvara dem i.

Roccat Syn Buds CoreRoccat Syn Buds Core

Problemet som jag har med Roccat Syn Buds Core är att de helt enkelt inte låter särskilt bra. De låter direkt illa, skulle jag säga. Oangenäm balans mellan ett mellanregister som lider av hängmatteeffekt och total kontrollbrist blandas med en vass och otrevlig diskant som retar mina trumhinnor onödigt mycket. Det finns ingen bas här, heller. Alls. Jag skulle vilja säga att dessa lurar är så pass basfattiga att för egen del först kändes som om de faktiskt var trasiga, ur kartong. Men de ska låta så, tydligen. Som en lur helt utan baselement, och även om det finns gott om spelheadsets med för mycket fokus på just basen, är det här bara löjligt. Roccat Syn Buds Core låter illa, och då spelar det ju ingen som helst roll om de bara kostar 250 spänn, eller inte.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+