hårdvarurecensioner

Epos H3 Pro Hybrid

Före detta Sennheiser Gaming laddar på med en värstingmodell av den omtyckta H3-luren och Petter har delat ut betyg....

Du som läser Gamereactor och har gjort under ett antal års tid vet säkert vad förtjusta vi är i före detta Sennheisers gaminglurar, som idag går under nya namnet Epos. Det två år gamla Sennheiser GSP370 har på alla tänkbara sätt och vis varit något av det bästa inom detta produktsegment vi någonsin testat, spelar lika rent och klart idag som när de var nya och trots brutal användning utan egentlig försiktighet - ser de ut som de gjorde när vi först packade upp dem ur kartongen. När Epos under förra månaden släppte lös de uppdaterade varianterna H3 och H6 var vi såklart frikostiga med både beröm och höga betyg, och både jag och hårdvaruskribent Fredrik Lindman anser att dessa lurar är något av det bästa du kan köra för pengarna, inom gamingheadset-sfären.

Epos H3 Pro Hybrid
vad man tycker om utformningen är naturligtvis supersubjektivt. Hårdvaruskribent Fredrik Lindman gillar den 70-tals-doftande Peltor-looken medan jag har problem med hur dessa lurar ser ut, framförallt med tanke på att de nästa kostar 3000 kronor.

Epos H3 Pro Hybrid är H3-luren men utan sladd och med aktiv brusreducering inbakat i det redan attraktiva paketet. Det går att synka lurarna tills in speldator via RF och den medföljande dongeln, eller via Bluetooth 5.2 och båda lösningarna fungerar felfritt, såklart. Det finnes även möjlighet att koppla in dem med USB C-sladd eller 3,5 millimeters-kabel och därför bär de namnet Hybrid. Man kan välja själv, här, och det tackar vi tyskarna för. Designen hänger kvar från GSP-serien och även om Epos städat upp vissa delar samt lackat plasten i mer sobra, stilrena färgtoner handlar det fortfarande om en lur som ser ganska gräslig ut. Tycker jag. Jag vet att Fredrik tycker lite tvärtom och detta är ju naturligtvis supersubjektivt men för 2800 kronor skulle jag velat se kåpor och huvudband i något slags metallmaterial och med en mer lyxigt påkostad design än detta.

Epos H3 Pro Hybrid
Ergonomin har blivit bättre sedan GSP-eran. Dessa kramar mitt arma gubbhuvud klart mindre.

Det tillsammans med det faktum att en bastokig trumslagare som undertecknad anser att det saknas botten och värme i de lägre registren är väl dock de enda små klagomål som jag har här, annars är det svårt att gnälla på något rörande Epos H3 Pro Hybrid. Elementen spelar klart, rent, superkontrollerat och transparent sett till hur separationen fungerar. Denna lite "kallare" ljudkaraktär är naturligtvis alldeles perfekt till spel och film, vilket jag utgår från att de flesta kommer att nyttja dessa lurar till. Epos har med andra ord, precis som Sennheiser gjorde, satsat rätt sett till kalibrering och ljudfokus. Jag kan dock inte riktigt komma ifrån att basen blir lite väl tunn och saknas bottentrycket i exempelvis JBL Quantum One, men detta är naturligtvis också enbart en individuell smaksak då jag vet att kollegan Fredrik Lindman anser att denna typ av karaktär är helt perfekt i ett headset av den här typen.

Epos H3 Pro Hybrid
Mikrofonen är bra. Inte enastående, men bra.

Kåporna i sig är stängda i denna lur, vilket innebär att om du vill ha en akustiskt sett mer öppen lösning är det H6:orna som gäller. Epos H3 Pro Hybrid sitter tight mot skallen utan att pressa eller bli obekväma och det innebär såklart att det finns passiva brusreducerings-egenskaper bara genom passformen och designen på kåpornas kuddar. Den aktiva brusreduceringen fungerar dessutom riktigt bra vilket gör att du enkelt skärmar bort ganska precis allt ljud utanför det som spelas upp i ditt headset, och det kan ju absolut vara användbar för den som vill kapsla in sig helt och sjunka in i den spelvärlden man besöker. Jag har bland annat mosat runt i Automobilista 2 (som låter himmelskt bra) med Epos H3 Pro Hybrid på skallen samt spelat en del Microsoft Flight Simulator (2020) och Halo Infinite och det råder ingen tvekan om att jag hör detaljer som jag annars inte hade lagt märke till tack vare upplösningen och separationen i dessa lurar.

Epos H3 Pro Hybrid
Batteritiden och ljudkvaliteten är mycket bra.

Epos H3 Pro Hybrid låter bra, de är enkla att äga, superhållbart slitstarka, har en bra mikrofon och är strålande för dig som vill skärma bort allt miljöljud runt omkring dig och bara låta spelet du spelar försätta dig i audiobaserad trans. Jag anser att designen borde ha varit mer påkostad här och jag anser att det saknas lite bas men i övrigt är det inget snack om att Epos gjort en fantastiskt fin gaminglur, igen.

8 / 10
+
Bekväma med perfekt ergonomi, superb kontroll och separation i ljudbilden, över 30 timmars batteritid per laddning, slitstarka och hållbara