Svenska
Gamereactor
Videos
HQ

thatgamecompany - Jenova Chen Intervju

Som en del av Gamereactors roll som mediepartner för Gamelab har vi kunnat prata med ett antal anmärkningsvärda utvecklare om deras arbete, och i den här intervjun pratar vi med thatgamecompanys Jenova Chen.

Audio transcriptions

"Gamelab 2020 live är nu över, men vi är lyckliga och tacksamma över att ha några av talarna med oss under den här extra tiden efter showen, naturligtvis under rådande omständigheter på grund av covid-19.
Tack så mycket för att du är med oss, Jenova från thatgamecompany."

"Tack för att jag fick komma hit.
Jag tror att du deltog i just den panel som handlade om covid-19 och hur studiorna fungerade under den här tiden, men ni hade dessa särskilda initiativ med Sky-spelet som arbetar för välgörenhet, och ni hade detta annorlunda innehåll, så det är ett mycket speciellt sätt att närma sig hela denna situation."

"Vad kan du berätta för oss om vad ni gjorde under den här tiden?
Sky är ett spel där kärnan i spelet och gemenskapen handlar om givande och generositet, och många av spelen går upp i nivå genom att ge varandra gåvor.
Så när Earth Day inföll i april kände vi att vi ville göra något för att hjälpa jorden, och det är bara logiskt att vi alla arbetar tillsammans för att plantera några riktiga träd."

"Så vi startade vårt första välgörenhetsevenemang, och om du vill delta har vi en liten grön kappa med en liten grodd på.
Om du har groddkappan planterar vi ett riktigt träd, och det blev väldigt populärt.
Det slutade med att vi planterade 42 000 träd, och det var lite av den ursprungliga planen.
Men under den perioden bröt covid-19 ut, och alla spelare var som, Hallå, varför gör ni det här för träden? Vi måste göra något åt covid-19."

"Vi hade inte planerat för något, men spelarna och även de anställda på företaget sa, vi kan inte vara tondöva, vi måste göra något för den verkliga världen.
Det var den verkliga händelsen, eller hur?
Så vi tog fram en enkel blomma som du kan ha på din hatt."

"Om du donerar den under COVID-kampanjen, där vi har ett köp på 20 USD för vanliga valutor, men om du gör det med COVID ger vi dig en liten vit blomma.
Och vi blev förvånade över att vi i slutet av insamlingen hade samlat in över en miljon dollar att donera till COVID.
Vi bestämde oss för att donera till Läkare utan gränser, eftersom jag tror att den verkliga hjälpen finns hos de läkare som har hjälpt till, och åker till olika länder för att hjälpa de fattiga."

"Så ja, vi har skrivit på kontraktet, och nu när drevet är över, Jag tror att vi alla, utvecklarna och spelarna i communityt, är ganska stolta över att med ett litet spel som Sky, kan vi skapa en sjusiffrig enhet.
Så ja, det är verkligen fantastiskt."

"Jag tycker att generositeten från våra spelare och hur mycket alla bryr sig om den här globala pandemin verkligen är imponerande för mig.
Ja, naturligtvis. Det är en vacker gest.
På tal om ett annat spel, Journey, släpptes naturligtvis på Epic Games Store för länge sedan.
Det har funnits där ett tag."

"Vad betydde det för studion, inte bara affärsmässigt, utan också att öppna upp detta vackra äventyr för tusentals eller till och med miljontals nya spelare?
Ja, det är en intressant tajming.
När COVID bröt ut gjorde Sony också Journey gratis att spela."

"Exakt.
Så ja, det är många fler som får reda på spelet.
Vi har inte fått så många beundrarbrev på sistone.
Det är precis som om Sony precis släppt det gratis på PlayStation."

"Och efter en lång väntan från Epic Store är det nu även tillgängligt på Steam.
Så ja, jag är bara glad att spelet äntligen kunde lämna bara en plattform på PlayStation och göra det tillgängligt för fler spelare.
Ja, det finns många halsdukar att hitta.
På tal om plattformar och releaser, naturligtvis Sky, om jag har rätt, Sky är ute på Switch och mobil."

"Och Journey, som du nämnde, finns på PC via Steam och Epic Games Store och på PlayStation.
Kan vi förvänta oss att något av dessa spel snart blir tillgängligt på nya plattformar?
Sky finns faktiskt inte på Switch ännu.
Vi meddelade precis att vi ska porta."

"Det är bara på mobilen just nu.
Vi har redan passerat, tror jag, över 20 miljoner när det gäller spelarinstallationer.
Och ja, Switch är faktiskt den första konsolen som någonsin kommer att lanseras.
Och ja, vi har en plan för att ta det till fler plattformar, PC och andra konsoler i framtiden."

"Det första Sky, men också för Journey eller inte?
Journey är i stort sett klar, tror jag.
Journey finns på PlayStation, på iOS och på PC nu.
Vi kan inte direkt konkurrera med PlayStation."

"Men, du vet, Sony är OK med PC och mobil.
De är mer OK även nu med fler och fler Sony-titlar som släpps på PC.
Ni har den här speciella stilen, väldigt avslappnande men också reflekterande spel på ett väldigt eftertänksamt sätt.
Skulle du säga att det är andan i det här spelföretaget?
Kan vi förvänta oss att du håller fast vid denna stil i framtida spel?
Jag menar, efter att ha gjort fyra spel tycker jag att det är ganska uppenbart att jag har en preferens."

"Men när det gäller vilken typ av spel vi gör tror jag att vi har en sak gemensamt: vi gillar att tänja på gränserna.
Du vet, vi vill prova något annorlunda och folk har aldrig gjort det förut.
Jag skulle säga att Journey är det första sociala, emotionella spelet som jag tror att jag fokuserade på.
Och sedan Sky, det här är första gången vi har ett MMO där människor faktiskt kan chatta med varandra."

"Men det är faktiskt en hälsosam plats att chatta på.
För det mesta är det bara riktigt, riktigt läskigt när man chattar online.
Och ja, för mig försökte jag göra något där en förälder kan spela med sina barn tillsammans i spelet.
Och i Sky har vi just nu många mammor som spelar med sina döttrar."

"Och jag tror att det är precis som, du vet, varje gång du tar nya steg kommer du att få in nya typer av spelare i branschen.
Jag antar det, för många av våra Sky-spelare sa att det här är det första spelet de någonsin har spelat.
Och för mig, som älskar spel och vill se spel älskas av fler människor, är det vad vi gillar att göra."

"Vi vill få fler människor att spela spel, men ett medium.
Du nämnde hur du sammanför spelare med dina spel.
Så när det gäller speldesign, inte bara konst eller andra aspekter, utan hur skapar en speldesigner detta som den viktigaste grundpelaren i spelet, denna mänskliga kontakt?
Hur designar ni det här för att det ska bli en tidlös upplevelse?
Man måste börja med det, eller hur?
Och varje beslut du fattar, fattar du för att nå det slutgiltiga målet."

"För, du vet, vi gör ett mobilspel just nu.
Om du vill skapa ett spel som du tjänar pengar på finns det många andra sätt att designa ett spel.
Men vi tog vårt uppdrag till hjärtat, eller hur?
Och sedan finns det många saker man inte kan göra."

"Spel som är gratis att spela har alla möjliga dåliga metoder.
Du vet, det finns som gotcha, du vet, jag tror att många människor betraktar det som ett pseudo-spelande.
Det finns, du vet, som att ställa människor mot varandra, du vet, som, du vet, avundsjuka eller konkurrens.
Jag menar, när vi funderar på att skapa ett spel, funderar vi på hur vi kan få respekt från samhället?
Om de spelar det här spelet, kommer de att älska det som medium?
Och med det som mål är många av de saker du inte känner dig bekväm med att göra, eller hur?
Och jag tror att jag ofta tänker på Pixar och Disney för att deras arbete lyckades vinna respekt från oss."

"Och skulle Disney någonsin göra det? Sätta upp två familjer mot varandra i ett spel, i en park för att dra in pengar?
Som, åh, den familjen har högre hattar. Vill du köpa en högre hatt?
Det känns helt enkelt fel.
Därför ägnade vi mycket tid åt att försöka hitta den rätta kombinationen av innehåll och affärsmodeller, eller hur?
Om det är gratis, hur och när betalar folk för ert spel?
Och när de betalar, känner de sig då nöjda med sig själva?
Känner de sig lite skumma, du vet?
Jag trodde aldrig att jag skulle behöva arbeta med affärsmodeller eftersom jag trodde att jag var spelregissör."

"Jag fokuserar på spelupplevelsen.
Men när det blir ett mobilspel, du vet, alla dessa saker som, du vet, som hur du ansluter spelet, sättet att betala är också en del av upplevelsen som du nu har kontroll över att förändra.
Så att bara stå emot det som finns där ute och komma ihåg sin kärna är för mig den mest utmanande delen."

"Ja, det är lite knepigt.
Med Sky är det här en avslutning.
Med Sky, som naturligtvis ännu inte har släppts på Nintendo Switch, vad mer kan vi förvänta oss från det spelföretaget?
Vad kan fansen se fram emot?
Vi har ett nytt spel som vi arbetar på, men det kommer att ta ett tag."

"Och Sky är ett liveoperationsspel.
Vi har varit live i ett år och vi har planer för ytterligare två år.
Så det finns mycket innehåll som vi måste bygga upp.
Ja, det är en levande verksamhet."

"Så räkna med att få se mycket mer i Sky-världen.
Det ser vi fram emot.
Tack så mycket för din tid, Genova.
Håll er säkra och friska."

"Håll dig säker och frisk.
Vi tackar för oss."

Gamelab

Fler

Videos

Fler

Filmtrailers

Fler

Trailers

Fler

Events

Fler