Svenska
nyaste
Atrás

Gamereactor

Här inne pratar vi om Gamereactor som tidning och site.

Hur kunde GR-forumet dö?


Jag såg att en mod hade raderat en tråd som handlade om hur dött GR är idag jämfört med förr (med hänsyn till för lite diskussionsvärde), och för att bevisa att de inte bara handlar om att radera trådar som pratar om GR på ett negativt sätt startar jag nu en tråd om VARFÖR GR är dött. Hur gick det till och hur kunde det ske?

Jag är en så kallad lurker. Brukar spana på de flesta spelforum men sällan bli medlem pga alltför hårda regler och censur. Jag minns att GR var väldigt aktivt för kanske bara fem år sedan, men det känns som att dels så finns många konkurrerande forum som fokuserar på det gamers gillar bättre (Fragbite är mycket aktivare och fokuserar nästan bara på fps och datorspel).

Kan det vara så att folk helt enkelt inte spelar lika mycket konsolspel idag som för fem år sedan, och att många stuckit till forum som är bättre trendanpassade? Eller är det Petters narcissism som skrämt iväg alla (skämt, haha)?

Jag menar, för fem år sedan var det full rulle i Midnattstråden, idag kanske det är 3-5 stycken som chattar med varandra. Du kan se trådar på första sidan i spelforumet som går tillbaka en vecka eller mer i tiden.

Vad tror ni är anledningen att GR-forumet dog?
  • 0
  • kraz
  • kraz
För att förtydliga, jag stängde inte tråden för att folk pratade om GR på ett negativt sätt. Jag stängde tråden pga det innehållsfattiga startinlägget.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Intresset för konsolspel är nog större nu än på länge, så det kan man nog slå hål på.
Jag själv har varit mer aktiv på FZ ett tag än på GR, men man måste ju doppa tån och känna temperaturen på lite olika ställen. Intrycken har ju varit lite varierande. Nu använder jag mig av båda, då jag anser att det kompletterar varandra rätt bra.

Vad gällande din frågeställning så har jag inget bra svar. Jag är aktiv på många forum, men GR's tilltalar mig inte så mycket.
  • 0
Sorgligt men sant. Blev medlem för de grymma forumen, men idag är det antingen tomt, tyst eller fyllt med trollande eller rent skräp. Man försöker men får sällan gensvar, det tråkiga är att forum som Övrigt och bloggar som inte fokuserar på spel har mest aktivitet. Sjukt tråkigt.

Jag vet inte om det är en del i det hela, men jag känner tyvärr inte samma koppling till redaktionen som för några år sedan. Det är snabb rotation bland recensenterna och jag saknar många av profilerna jag tidigare följde konstant (Sunken, Steinholtz, Jesper, Lemne etc). Mäki går dock fortfarande starkt, vilket gillas.

Tillagt 2014-01-02 00:43:
Med det sagt, jag tänker inte sluta fortsätta hoppas! Jag kommer hålla liv i sidans WRPG-avdelningar, mark my word!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
  • Räv
  • Räv
Kändes som att sidan ändå höll på att trissa upp i fart ett tag här i slutet, men efter omdesignen, och användarfientligheten som där uppstod, slog man ihjäl mycket av viljan och orken. Det skall inte behöva vara så himla svårt att ha en fungerande navigation, men man döljer allt i flikar och det går inte längre att få någon ordentligt översikt över saker och ting här.

Det, och de medlemmar av det äldre gardet som ändå höll någon slags ånga uppe har antingen ledsnat eller fått nya prioriteringar. De nya unga medlemmar som kommer in nu håller helt enkelt inte samma... klass, antar jag att man får lov att kalla det.
"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."
  • 0
För egen del är GR mer intressant än FZ. Det sistnämnda varumärket upplevs som mer nischat, medan det förstnämnda känns ganska casual. Jag gillar det, men tror att det är ett problem för GR. Jag menar, har varumärket differentierat sig gentemot andra aktörer på marknaden?
  • 0
Detta hör dock inte till i spel-sektionen. Flyttad till GR-sektionen.
The fuzz is here!
  • 0
Förstår inte heller varför forumet är stendött, medans det är full fart på bloggarna. Tråkigt är det ju i alla fall..
Panophobia: Fear of everything. - Might as well commit suicide then... No wait, I'm afraid of death!
  • 0
Det är nog svårt att säga. Det som först dök upp i huvudet är hur det känns som om att GR har kommit att handla om så mycket mer än Spel. Kolla bara på redaktörernas bloggar. Petters som jag tippar är den mest besökta handlar till största del om bilar, MMA och tv serier.

Jag tycker också GR är (eller åtminstone blivit) mer casual än andra gamerforum vilket kunnat bidragit till ett färre antal personer som orkar sätta sig in i diskussioner. GR ska ju dock öka i nättrafik hela tiden enligt redaktionen så det är fortfarande konstigt att forumaktiviteten skulle ha minskat.

Halo avdelningen har blivit ett skämt och att Destinys tråd inte har uppdaterats sedan 10 december är rent löjligt.
Och jag hade kommit undan med det om det inte vore för er snokande snorungar!
  • 0
Detta hände redan då legendarer som Kontra Karlson, RISE, Templar Paladin och hjalle lämnade tyvärr spelsidan. Saknar den gamla tiden då det var ett mer ordentligt spelforum.

Citerar fat Abbot:
Halo avdelningen har blivit ett skämt och att Destinys tråd inte har uppdaterats sedan 10 december är rent löjligt.


This. Även Tekken-tråden. Liksom, finns det ens folk som spelar Tekken nuförtiden? Det har inte kommit något storverk sedan flera år tillbaka och fansen har nästan slutat att bry sig om spelserien. Eller så har vi bara tröttnat på fighting-spel helt och hållet och gått vidare till andra titlar. Varför inte skapa ett forum tillägnat "Electronic Arts" som är det största spelföretaget i världen?

Sen, så ja moderatorerna får för mycket makt. Ville bara säga det igen.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Citerar AG Jati:
Sen, så ja moderatorerna får för mycket makt. Ville bara säga det igen.


Hur menar du?
Indecent exposure is fun.
  • 0
Den hemska nya designen lär då inte ha hjälp i alla fall.
Vik hädan, troll.
  • 0
Citerar AG Jati:
Detta hände redan då legendarer som Kontra Karlson, RISE, Templar Paladin och hjalle lämnade tyvärr spelsidan. Saknar den gamla tiden då det var ett mer ordentligt spelforum.


Vad var det vi gick miste om när TP lämnade sidan? Hans främlingsfientliga åsikter?

Tillagt 2014-01-03 17:20:
Är det någon GR saknar så är det zelda_collectior. En sjuhelvetes forumit.
Färska grönsaker.
  • 0
Det är för att vi har haft ett väldigt destruktivt community som handlade om att klanka ner på den som inte kunde skriva är en anledning. Med denna anledning tillsammans med det faktum att redaktörerna håller tyst om förbättringarna som ska komma, så kallat "feedback" är helt bortblåst då det var troligtvis svårt att sortera mellan konstruktiv kritik och rent skaller.

Jag har en viss sympati med dem eftersom det finns betydligt fler personer som bara klagar utan anledning men konsekvenserna har satt sitt fäste. Konsekvensen av att redaktionen lyssnar inte på någon alls. Det enda som nås fram är "positiv" feedback som i praktiken handlar enbart om att förbättringarna de har gjort var fantastiska.

Jag tycker att allt som de tänker göra behöver de inte hålla dem för sig själva, de måste låta medlemmarna ha en del av kakan angående inkommande uppdateringar och ta del av communityns feedback och låta moderatorerna filtrera eventuella olämpliga inlägg.

Om GR vill vara nummer 1 i fortsättningen så är det en klar fördel att se till att folket vet att man blir lyssnad är min åsikt
  • 0
Citerar Mr Smiley:
Hur menar du?


Att de kan bara helt plötsligt ta ner en sida bara för den inte har en "skaplig" rubrik. Vadå, kolla liksom "Vilken låt lyssnar du på?". Istället för att ta ner tråden kan man ju hålla den kvar. Precis som den nu tyvärr bortglömda "Lady Gaga"-tråden. Tycker det verkar alldeles för orättvist. Men det är också trevligt med en lång rubrik, inget fel på det.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Jag tycker att bloggarna är som nya forumet. Mycket diskussioner och åsikter som kommer upp där när det istället borde vara här diskussionerna äger rum.
Det är verkligen fullt ös där men helt dött här.
Det är iaf min åsikt som ny på sajten.
  • 0
Citerar Elak Kyckling:
nya designen får ju mig att vilja gå ut i garaset å sticka kniven i mig


Suke.

Jag håller med. Nu när man visserligen börjar vänja sig, trots alla ändringar som är helt åt helvete åt helvete, och funktioner som inte längre fungerar, så slås jag fortfarande varje dag av hur jävla ful sidan är numera. Så plottrig och äcklig.

Bara en sådan sak som att när man klickar på "svar i forumtråden blabla" så skickas man till första sidan i tråden.

Hemskt är det och när jag tänker på hur mycket det förstört blir jag arg.
Jag hatar djurvänner.
  • 0
Varit aktiv medlem sedan 2007 och det är sju fucking år inser jag nu. Shit.
Forumet är idag en tom avgrund som jag inte har något som helst intresse att ta del av. Det har verkligen blivit hur jävla tråkigt som helst.

Vad hände? Jag vet inte men jag antar att med Gamereactors växande framgångar och växande popularitet så medförde detta naturligt många nya medlemmar. Väldigt många nya medlemmar. Detta i takt med att det råder ett stort missnöje med nya designen och nya medlemmar som på ett sätt tvingade ut de gamla har väl sakta men säkert strypt forumet.

Fan när jag började här var jag 12 fucking år. Nu fyller jag snart 20...

Det är såklart jävligt trist, man har så fruktansvärt många minnen från forumet. Sena kvällar i MNC, Taptos frekventa melt downs och troll som kommer och går.
All good things come to an end, antar jag.
It is better to have a lion at the head of an army of sheep, than a sheep at the head of an army of lions.
  • 0
Citerar Vanilla Thunder II:
Bara en sådan sak som att när man klickar på "svar i forumtråden blabla" så skickas man till första sidan i tråden.


Helt sjukt irriterande när man är van vid att se svaren på en gång!
Panophobia: Fear of everything. - Might as well commit suicide then... No wait, I'm afraid of death!
  • 0
Citerar Playarn:
Helt sjukt irriterande när man är van vid att se svaren på en gång!


Eller om man inte kollat det på en stund i en aktiv tråd så är ens svar försvunnet. Hur fan tänkte dom när dom sabbade GR? Inga kan väl tycka att någonting har blivit bättre sedan bytet.
Jag hatar djurvänner.
  • 0
  • X
  • X
Det är stjärnorna. Hur meningslösa och trasiga dom än var så blänkte de alltid lika vackert.
Kött är till för att ätas.
  • 0
Citerar X:
Det är stjärnorna. Hur meningslösa och trasiga dom än var så blänkte de alltid lika vackert.


Håller med. Önskar man kunde välja egen färg på dem.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Den största boven är nog bloggsektionen som snott åt sig medlemmarnas uppmärksamhet och fler och fler diskussioner tas där istället för i forumet.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!