Svenska
nyaste
Atrás

Gamereactor

Här inne pratar vi om Gamereactor som tidning och site.

Klicka inte på ryktes-nyheter.


Alla bör läsa detta:

http://x-surface.tumblr.com/post/41282771026/x-surface-dont-beli
eve-everything-you-read


Sidan pratar om hur dagens internetsidor kan lägga upp vilka rykten som helst utan att blinka, totalt strunta i sin integritet som journalister och blint gå efter vad som genererar flest "klicks".

Gamereactor faller, tyvärr, i samma kategori... och det med råge, Gamreactor har inte bara fallit för samma hoax som i artikeln, utan GR fullständigt spyr ur sig rykten på daglig basis.

Jag har försökt få en förklaring via brevlådan men får bara svar som "Använd inte sidan då". Ska det vara så? Ska de som kräver genuin journalistik bara hänvisas någon annanstans? Det värsta är att Gamereactor inte ens skäms över att de lägger upp falska nyheter, i brevlådan fick jag svaret att "vi skriver klart och tydligt att det är ett rykte". D.v.s. ingenting hindrar dem från att skriva vilken jävla rubrik som helst, bara de skriver "rykte" någonstans i brödtexten.
  • 0
Orka vara bitter..
Går det så går det..
  • 0
Citerar david1790:
Gamreactor har inte bara fallit för samma hoax som i artikeln, utan GR fullständigt spyr ur sig rykten på daglig basis.


Det har hunnit komma 23 andra nyheter sedan den senaste next-gen-nyheten, som publicerades igår.
And then Snoken was a pumpkin.
  • 0
Har ni någonsin varit med om att TV4-nyheterna har gett ut falsk fakta? Det händer inte på nyhetsbyråer där man orkar vara källkritiska. Tidningar ger ut falska rykten om spelnyheter och folk bara accepterar det? Är det en nyhetstidning eller är Gamereactor en enda stor blogg?

Varför ska just speljournalistiken vara lika smutsig som t.ex. hänt extra eller andra skvallertidningar? Måste det leva på sensationsrubriker och knep för att "lura" sina läsare till klicks? Nej, i övriga kulturformer sker det inte i samma utsträckning, det måste inte vara så.
  • 0
Bortsett från några härliga spel som snart kommer släppas finns det inte mycket att skriva om utöver rykten om nästa generation. Men bloggen har en poäng.
  • 0
Om GR vill vara ett Aftonbladet snarare än SvD så är det väl redaktionens val. Läs inte skvaller/rykten om det inte är tilltalande.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Men står att det är ett rykte (alltså måste det inte vara sant) så vad är problemet?
If you choose not to decide, you still have made a choice. ~ Neil Peart
  • 0
Citerar bjooo:
Men står att det är ett rykte (alltså måste det inte vara sant) så vad är problemet?


Problemet är att Gamereactor kan i teorin lika gärna ha skrivit:

"NÄSTA GENERATIONS KONSOLER KOMMER VARA GRATIS OCH DOM KOMMER VARA SUPERSTARKA NASADATORER enligt trovärdigt rykte".

Gissa hur många klicks en sådan rubrik hade gett? Ganska många. Det är inte vad journalistik är. Journalistik innebär granskning och upplysande om korrekt FAKTA. Att Gamereactor inte granskade källan till ryktet på bloggen visar bara hur deras "klicks" går före deras integritet.

Vill gärna ha en input från Christoffer om detta, den enda på redaktionen som egentligen verkar ha den minsta intelligens.
  • 0
Citerar david1790:
Är det en nyhetstidning eller är Gamereactor en enda stor blogg?

Gamereactor är en nöjestidning senast jag kollade.
  • 0
Citerar Iqaros:
Gamereactor är en nöjestidning senast jag kollade.


Men man kan inte neka att alla dessa rykten känns som lite väl billiga klick.
  • 0
Citerar david1790:
"NÄSTA GENERATIONS KONSOLER KOMMER VARA GRATIS OCH DOM KOMMER VARA SUPERSTARKA NASADATORER enligt trovärdigt rykte".


Jag har skrivit en del nyheter för Gamereactor och vi sitter inte direkt och kokar ihop egna rykten. Vi rapporterar absolut om diverse rykten som florerar, men i en värld där företagen försöker ha så extremt mycket kontroll över vilken information som sprids så blir rykten intressanta. Med det sagt så övervägs alltid vilka källor rykten kommer ifrån innan sådana nyheter publiceras. Om vi inte gjorde det hade majoriteten av nyheterna bestått av rykten, men de gör det inte.
twitter.com/nicklas_holm | twitter.com/spelpodcast
  • 0
Herregud.
  • 0
Kan tycka att nyheter som "En drös med Playstation 4-info" kan döpas om till
"Rykte: En drös med PS4 info" istället. Men ja, knappast något jag stör mig på egentligen. Förstår inte varför du tycker det är så hemskt...
En dålig förlorare är någon som förlorar för att han är sämre.
  • 0
Citerar david1790:
Har ni någonsin varit med om att TV4-nyheterna har gett ut falsk fakta? Det händer inte på nyhetsbyråer där man orkar vara källkritiska. Tidningar ger ut falska rykten om spelnyheter och folk bara accepterar det? Är det en nyhetstidning eller är Gamereactor en enda stor blogg?


Så länge de skriver att de bara är rykten, vad är problemet? Att sprida falska nyheter är inte samma sak som att rapportera om något det pratas om i spelvärlden, så länge man är tydlig med att det inte är något som är bekräftat. Jag kan också störa mig på uppseendeväckande rubriksättning ibland och nog vore det trevligt om vissa skribenter faktakollade en aning innan de publicerade något, men jag ser inget fel i själva tanken med att publicera rykten, så länge det framgår att de är just rykten.

Citerar david1790:
Jag har försökt få en förklaring via brevlådan men får bara svar som "Använd inte sidan då".


Det där är ju heller inte sant. Svaren var betydligt längre och utförligare än så, och om allt du fick ut av dem var "Använd inte sidan då" bör du nog läsa igenom svaren igen.
Det här är en signatur. Här kan man skriva något fyndigt i hopp om att någon kommer att läsa den och säga "Det var minsann en fyndig signatur", men ingen kommer någonsin att göra det. Vilket är rätt sorgligt, om man tänker efter. :(
  • 0
U mad brah? Sounds like you are!
Där ser man, sa den blinde till den döve när den lame hoppade bock.
  • 0
GR är en nöjestidning, och när det gäller nöje finns det många rykten. Sedan tror jag inte att GR skriver vad som helst bara för att få klick. Inte som att de skulle ta ett rykte som en enda vanlig kille på ett forum sagt.
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Alltså, konspirationsteorier har gått lite långt nu. Plus att hela ditt argument är också "copy+paste" efter att jag läst hela dravlet. Sen, vem orkar lägga ned tid på att bli så arg över det? Lägg ilskan på något användbart som att spela flöjt eller starta en cirkus med tama hajar? Sen hur vet du att den killen inte gjort upp allt? Det är lätt att manipulera saker i dagens läge. Man ska inte tro på allt man läser eller ser. Jag sitter just nu i mitt slott av det gamla slaget och snackar med spöken, eller det ryktas om det iaf. Här är en länk: http://images2.wikia.nocookie.net/__cb20080704142437/castlevani
a/images/e/e1/Castle.jpg


  • 0
Citerar Overlorddd:
Citerar gurage:Inte som att de skulle ta ett rykte som en enda vanlig kille på ett forum sagt.

http://x-surface.tumblr.com/post/41282771026/x-surface-dont-beli
eve-everything-you-read


Det är klart det går att manipulera systemet på ett sätt så man skapar rykten som verkar tillräckligt trovärdiga för att publiceras. Men även om ett sådant rykte skulle slinka igenom någon enstaka gång så tror jag de flesta läsarna tycker det är värt det. Alternativet är som sagt man enbart skriver om nästa Xbox när Microsoft bestämmer att det är bästa ögonblicket att marknadsföra den. Och den information som kommer vara tillgänglig är såklart extremt manipulerad av Microsoft för att framstå på det sätt som säljer flest konsoler.
twitter.com/nicklas_holm | twitter.com/spelpodcast
  • 0
Ganska intressant länk endå. Hur ofta står det inte i artiklarna att det är en "källa/anställd på Msoft/Sony/whatever? Det står mer eller mindre i varje artikel.

Sen tycker jag personligen alltid att det är intressant läsning. Men man börjar undra
  • 0
Äsch, det är Illuminati alltihop
  • 0
Gamereactor har som tidning, spelsite och nyhetsflöde helt förlorat sin relevans för mig personligen. Nu är det Petters blogg och forumet jag är här för.
  • 0
Det kanske bara är jag, men hela grejen med en ny konsolgeneration är ju alla dessa rykten om allt mellan himmel och jord. Jag tycker det hör till och skulle bli besviken om Gamereactor inte publicerar de rykten som florerar på nätet. Själva poängen med att läsa Gamereactor är ju att de ska samla ihop informationen till mig så att jag själv slipper.

Att du sedan tycker det är trist att det sker ett selektivt urval där Gamereactor plockar ut det som de tycker är intressant, tja, då får du väl helt enkelt undvika att läsa "skiten"? Det är väl klart som fan att en tidning som lever på besökare publicerar rykten inför ett stundande generationsskifte? Allt annat hade ju varit korkat.

Genuin journalistik sedan, vad det nu ska betyda, finns väl i grund och botten inte? Att tidningar jobbar för att sälja och underhålla är knappast en nyhet.

http://www.svd.se/kultur/understrecket/varldens-storsta-krig-ar-os
ynligt-i-medierna_7846030.svd


Ovan nämna länk känns mer relevant i frågan. Där kan vi snacka om fel fokus. Att en speltidning publicerar en massa rykten om nästa generations spelkonsoler, som väntar alldeles runt knuten, känns dock inte som samma bollpark. Över. Huvud. Taget.
So the floodgates open but nothing comes out.
  • 0
Det är hit jag kommer för rykten, vilket är en lika stor del att läsa om som "riktiga nyheter".
  • 0
Spel relaterade rykten är rätt kontroversiella i sig, detta kan jag inte förneka. Men samtidigt så tycker jag att det är väldigt underhållande att gräva sig runt sådana kontroversiella ämnen; det tillåter en att försöka tänka kritiskt och det är spännande generellt.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!