Svenska
nyaste
Atrás

Gamereactor

Här inne pratar vi om Gamereactor som tidning och site.

Bann Mania


  • Räv
  • Räv
Citerar over:
Ja men tjena jag har varit här sedan 2006.. så jag vet hur forumet så ut under sina "glory days" jag var för visso inte lika aktiv då men jag var fortarande här o skrev i bland.


Dåså, då vet du alltså att Inkvoterad var en söt liten bebis och kan sluta gnälla.

Vilket jag också ska göra. För guds skull, det måste finnas något bättre jag kan göra. Skärpning.
"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."
  • 0
Citerar Räv:
men på den tiden när detta forumet hade sin glanstid så hade Inkvoterad varit en söt liten bebis i jämförelse med vad moderatorerna tillät


Nej. Användare blev varnade och avstängda av precis samma anledningar som Inkvoterad har blivit varnad/bannad.
hånobing
  • 0
  • Räv
  • Räv
Citerar Valerin:
Nej. Användare blev varnade och avstängda av precis samma anledningar som Inkvoterad har blivit varnad/bannad.


På grund av överdriven otrevlighet, jajamänsan. Men att kalla folk för idiot, ibland befogat, har inte lett till bann.

Nåväl. Jag verkar minnas saker annorlunda och dessutom har jag förstås inte den... insyn, som ni moderatorer kan njuta av. Jag ska sluta dunka huvudet i väggen nu.
"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."
  • 0
Citerar Räv:
På grund av överdriven otrevlighet, jajamänsan. Men att kalla folk för idiot, ibland befogat, har inte lett till bann.


Vet vad du menar, de exemplen som jag kommer på, CapYX och Wii64, har haft perioder då de dragit i väg en idiotförklaring så fort man inte tyckt som dem. Samtidigt vet ju jag inte hur många varningar de har fått men de har absolut bidragit till dålig stämning på forumet. Wii64 har dock förbättrat sig markant.

Dock har jag tyckt att Inkvoterads bann var välförtjänad. I majoriteten av hans inlägg som jag läste så kändes det bara nertryckande och barnsligt. Samtidigt är hans förflutna inte fläckfritt.
And in despair I bowed my head; There is no peace on earth, I said; For hate is strong, and mocks the song of peace on earth, good-will to men!
  • 0
Citerar Räv:
Haha, nej. Åter en bann i serien som leder till att det här forumet lägger sig belly up och dör av stale mate och circle jerk.


Känns ganska svagt att man ska få trycka ner andra medlemmar och bete sig ohyfsat för att det på något lustigt sätt skulle bidra till ett "unikt" forum. Man ska givetvis bete sig ifall man ska vistas här, det känns iaf för mig som en självklarhet.

Visst kan jag tycka att det är synd, han skrev ju iaf något på sidan, ifall han skulle sköta sig så skulle jag inte ha några problem med att han kom tillbaka, bara man slipper läsa den där skiten hela tiden.
One swallow does not make a summer
  • 0
Det är ju sånt beteende som också leder till att folk slutar blogga på sidan. Något jag upplevt själv och vet har påverkat folk att sluta skriva. Att ett forum får en bra personlighet kretsar ju mer kring att alla kan delta utan att bli nerhuggna. Att kunna lyssna och argumentera gentemot varandra utan personliga påhopp eller trakasserier, tror jag skapar en bättre personlighet och framförallt trevligare stämning. Inkvoterad kunde sköta sig ibland, han gav en del kommentarer utan aggressiv ton, och ansträngde sig för att diskutera i ett fåtal fall. Det är bara synd att han inte lyssnade till varningen och lät den mer artikulerande sidan tala oftare. Om man får en varning borde man väl ta det som en signal att man bör ändra sitt beteende lite... För som Antonfusk säger han skrev mest påhopp och arga kommentarer mot andra.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Citerar Patrikseve:
Att ett forum får en bra personlighet kretsar ju mer kring att alla kan delta utan att bli nerhuggna


Eller snarare att alla leker snällt och inte säger emot för mycket.

Citerar Patrikseve:
Att kunna lyssna och argumentera gentemot varandra


Knappast ett klimat vi har idag egentligen.

Citerar Patrikseve:
Det är bara synd att han inte lyssnade till varningen och lät den mer artikulerande sidan tala oftare. Om man får en varning borde man väl ta det som en signal att man bör ändra sitt beteende lite... För som Antonfusk säger han skrev mest påhopp och arga kommentarer mot andra.


Nu har jag inte så hemskt mycket kärlek för Inkvoterad då jag och han inte direkt höll med om så hemskt mycket och att han ibland kunde vara lite väl trubbig i sitt sätt (även jämfört med mig). Men han var samtidigt något som forumet till stor del saknar; förmåga att kunna peka ut faktiska dumheter eller tanklös idioti utan att alla ska sitta i en cirkel och sjunga kumbaya och med tomma uttryckslösa blickar säga att alla har rätt och är lika vackra varelser och bla-bla-bla. Det finns ingen udd eller något som faktiskt får folk att vilja tänka till innan de skriver eller säger att de är skyddade av en "åsikt" och inte får kritiseras eller ifrågasättas. Nu är vi ett steg närmre vanilj. Bara en massa vanilj.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Nu har jag inte så hemskt mycket kärlek för Inkvoterad då jag och han inte direkt höll med om så hemskt mycket och att han ibland kunde vara lite väl trubbig i sitt sätt (även jämfört med mig). Men han var samtidigt något som forumet till stor del saknar; förmåga att kunna peka ut faktiska dumheter eller tanklös idioti utan att alla ska sitta i en cirkel och sjunga kumbaya och med tomma uttryckslösa blickar säga att alla har rätt och är lika vackra varelser och bla-bla-bla. Det finns ingen udd eller något som faktiskt får folk att vilja tänka till innan de skriver eller säger att de är skyddade av en "åsikt" och inte får kritiseras eller ifrågasättas. Nu är vi ett steg närmre vanilj. Bara en massa vanilj.


Tycker det är diskussioner på sidan hela tiden. Att få folk att tänka till löser man inte genom att bete sig illa, det handlar bara om stolthet, vem kan svälja den först.
One swallow does not make a summer
  • 0
Citerar antonfusk:
Tycker det är diskussioner på sidan hela tiden. Att få folk att tänka till löser man inte genom att bete sig illa,


Det som sker på GR kan knappt räknas som diskussioner. Det är antingen flaming eller bara folk som blir tillsagda om de pekar ut det absurda i det hela.

Citerar antonfusk:
det handlar bara om stolthet, vem kan svälja den först.


Finns ingen anledning för folk att göra detta. De utmanas inte till att faktiskt ifrågasätta eller tänka.
Och det kommer från rätt person att det bara handlar om att svälja sin stolthet
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
tanklös idioti utan att alla ska sitta i en cirkel och sjunga kumbaya och med tomma uttryckslösa blickar säga att alla har rätt och är lika vackra varelser och bla-bla-bla. Det finns ingen udd eller något som faktiskt får folk att vilja


Det handlar inte om att få folk att hålla med och vara snälla, utan folk kan ha åsikter som går stick i stäv. Det kretsar snarare kring metoden man väljer att förmedla dessa åsikter, det man göra på trevligare och mer produktiva sätt. Om du anser att något är dåligt peka ut det, men det kan man göra utan att attackera andra människor med okonstruktiva korta påhopp.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Citerar Patrikseve:
Det handlar inte om att få folk att hålla med och vara snälla


Det är dock resultatet.

Citerar Patrikseve:
Det kretsar snarare kring metoden man väljer att förmedla dessa åsikter, det man göra på trevligare och mer produktiva sätt. Om du anser att något är dåligt peka ut det, men det kan man göra utan att attackera andra människor med okonstruktiva korta påhopp.


Fast blommor och choklad får inte folk att lyssna eller ens försöka att tänka om. Nu gör inte påhopp detta heller, men minsta lilla sträva yta slipas ju bort.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Då är frågan är det så dåligt att ha ett positivt klimat, där folk inte attackerar varandra med grova påhopp, snarare är väl det något man eftersträvar? Nej men välartikulerade och underbyggda argument kan oftast gör det, vilket är min poäng. Ibland får man också acceptera att en del människor inte byter åsikt eller förstår att något är fel. Då kan lösningen enkelt vara att man inte konfronterar och accepterar att man inte delar åsikt i frågan. Handlar det om en person som gjort något dumt, kan man illustrera det ganska väl utan att använda knivar.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Citerar Patrikseve:
Då är frågan är det så dåligt att ha ett positivt klimat, där folk inte attackerar varandra med grova påhopp, snarare är väl det något man eftersträvar? Nej men välartikulerade och underbyggda argument kan oftast gör det, vilket är min poäng.


Fast vi ser ju knappt något av det alls, för GR som community uppmanar knappast till diskussioner med välformulerade argument eller direkt djup. Det är i princip det sista på listan av allt som uppmuntras. Folk får varken utmanas eller bli tillsagda med mer än klapp på kinden och faktiskt korkade saker får inte kallas korkade, för alla måste vara glada och skriva tomma kommentarer i jakt på att bli veckans mest aktiva.

När jag började på forumet för en massa år sedan så var jag ilsken, slarvig, envis och okunnig. Men att det fanns starka personligheter som faktiskt fick köra över mig lite och peka ut att jag faktiskt var ute på djupt vatten utan flytväst. Det fick mig att faktiskt försöka ta diskussioner på allvar och ha underlag och mer bakom mina ord än vad de flesta kör med nu. Forumet användes faktiskt, trådarna blomstrade med liv och det skrevs mer än flame war-kommentarer. Det var inte riktigt lika ytligt eller fullt med fluff i allt.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Eller snarare att alla leker snällt och inte säger emot för mycket.


Citerar Humanisten:
alla ska sitta i en cirkel och sjunga kumbaya och med tomma uttryckslösa blickar säga att alla har rätt och är lika vackra varelser och bla-bla-bla.


Citerar Humanisten:
Det som sker på GR kan knappt räknas som diskussioner. Det är antingen flaming eller bara folk som blir tillsagda om de pekar ut det absurda i det hela.


Citerar Humanisten:
minsta lilla sträva yta slipas ju bort.


Citerar Humanisten:
Fast vi ser ju knappt något av det alls, för GR som community uppmanar knappast till diskussioner med välformulerade argument eller direkt djup.


Citerar Humanisten:
alla måste vara glada och skriva tomma kommentarer i jakt på att bli veckans mest aktiva.


Allt det här känns som taget ur luften. Vad baserar du det på?

Eller kanske mer rakt på saken: Man varnades och bannades av precis samma anledningar back in the day. Hur kan man då sitta och säga att det är anledningen till forumets dyk? Det finns fler än de som sysslat med personliga påhopp som mer eller mindre lämnat sidan.
hånobing
  • 0
Väldigt intressant även om det här lite offtopic, ber om ursäkt för det. Kan det bero på att mycket av detta flyttat ut i Bloggarna. Å andra sidan kanske inte alla vill eller behöver den typen av mottagande. Vi är ju alla olika och har olika sätt att lära oss och är olika bra på att ta diskussioner. Jag var dock aldrig inne i forumen och den tid du pratar var säkert innan jag kom hit till Gr till att börja med. Så jag har inga erfarenheter från den tiden. Däremot så kan jag argumentera för att jag har haft väldigt många seriösa diskussioner på sidan, som inte bara varit givande med olika åsikter, tankar och idéer utan också gjort mig starkare, de påhopp som jag fått av medlemmar har snarare varit destruktiva och inte hjälpt mig.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Citerar Valerin:
Eller kanske mer rakt på saken: Man varnades och bannades av precis samma anledningar back in the day. Hur kan man då sitta och säga att det är anledningen till forumets dyk? Det finns fler än de som sysslat med personliga påhopp som mer eller mindre lämnat sidan.


Det sade jag inte direkt, men det var lite slappare och friare förr tillsammans med att forumets och hemsidans approach inte var lika ytlig. Allt individuellt plockas sakta bort och istället placeras i bloggar där man nästan mera uppmanas att skriva nonsens än något annat. Allt känns meningslöst och ganska intelligensbefriat för det mesta och det är inget som i sig ifrågasätts, utan det är mer fokus på att förinta att någon säger något som ens kan tolkas som lite elakt.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Håller med om allt Humanisten har skrivit i den här nuvarande diskussionen, forumet känns väldigt mellanmjölk nu för tiden - vilket är synd då forumet var en helt underbar plats att hänga på back in the days.
"One of the things I learned the hard way was that it doesn't pay to get discouraged. Keeping busy and making optimism a way of life can restore your faith in yourself." - Lucille Ball
  • 0
Tråkigt att Kvoten rök. Det var så mycket koncentrerad men uppfriskande ilska som bara skets ut - som en bajsgeijser i cyberrymden, mellan en hel del sunda värderingar och vettiga inlägg. Vi hade nog avskytt varann mellan fyra ögon i motljus, men det gjorde inte hans ramble på forumet mindre roligt. Tråkigt, sa Bill. Trist, sa Bull.

Citerar Räv:
ta död på just det som gjort detta forumet unikt under så många år, och det är personlighet. Det är synd.


Personligheter kontra allmän ton i forumet är ju en smal balansgång, men det förstnämnda är ju just den usp:en som gjorde GR till det bubblande community det en gång var - agree, med andra ord.

Citerar Räv:
Se där, vilket onödigt, larvigt rant det blev om det hela. Jag fyller fan 23 i år. Jag borde inte ranta om forumnivåer. Jisses.


Det här känner man allt oftare tycker jag. Varför bryr man sig inte om palestinakonflikten eller valåret eller utsatta hackspettar eller ägnar uppmärksamhet åt något annat som spelar mer roll? 22-nyheterna på fyran till exempel, men det är en annan diskussion.
  • 0
Jag vet inte om Inkvoterad gick över gränsen eller inte (enligt mig). Har inte haft någon koll på det, alls.

Men jag köper inte hela "var vänlig istället, skriv konstruktiva och snälla inlägg som svar på (i många fall) idioti". Det är klart att användare inte ska få härja runt och bete sig som svin överallt. Ibland måste dock människor tas ner på jorden, och det kommer aldrig hända tack vare en snäll och försiktig kommentar. Istället kommer det krävas en kommentar som hänger användaren upp och ner i kalsongerna, åtminstone för en liten stund.

Att ha ett forum där det aldrig uppstår dispyter och alla är precis hur trevliga som helst mot varandra låter kanske bra i teorin (eller inte, fast det verkar vara dit man vill nå?), men det skulle vara fruktansvärt tråkigt. Dessutom speglar det inte verkligheten överhuvudtaget. Det skulle bli falskt, ytligt och det skulle inte finnas många långvariga medlemmar.
  • 0
Citerar Humanisten:
Men han var samtidigt något som forumet till stor del saknar; förmåga att kunna peka ut faktiska dumheter eller tanklös idioti utan att alla ska sitta i en cirkel och sjunga kumbaya och med tomma uttryckslösa blickar säga att alla har rätt och är lika vackra varelser och bla-bla-bla. Det finns ingen udd eller något som faktiskt får folk att vilja tänka till innan de skriver eller säger att de är skyddade av en "åsikt" och inte får kritiseras eller ifrågasättas. Nu är vi ett steg närmre vanilj. Bara en massa vanilj.


Kunde inte ha sagt det bättre själv. Ja, han kunde vara ganska otrevlig på tonen, och såg man endast den här otrevligheten och de här tillmälena utan att ta hänsyn till kontexten, så var det självklart rimligt att banna honom.

Nu är det väl dock inte meningen att man ska värdera medlemmarna som sådana innan man kastar ut dem för regelbrott. Han visste väl vad som skulle hända, och jag ser väl ett större värde i detta än i att han skulle stanna kvar och istället bli till en sån där person vars personlighet definieras av själva frånvaron av personlighet.
  • 0
Haha, det börjar låta som om vi stängt av Batman.

Citerar Braff:
Att ha ett forum där det aldrig uppstår dispyter och alla är precis hur trevliga som helst mot varandra låter kanske bra i teorin (eller inte, fast det verkar vara dit man vill nå?)


Citerar Braff:
det skulle vara fruktansvärt tråkigt


Elak-------------------Mellanting------------------Trevlig

Ingen har någonsin blivit varnad/avstängd för att denne inte varit trevlig nog. Det finns ingenting som säger att du måste vara trevlig för att vara konstruktiv. Det spelar dock ingen roll huruvida man som åskådare tycker att det är roligt eller inte när någon blir påhoppad; det har inte med saken att göra.

Det är inte tillåtet. Vi har inte satt reglerna, vi försöker bara se till att folk följer dem.

Allt som är olagligt på andra ställen är olagligt även på vårt forum, detta inkluderar trakasserier
hånobing
  • 0
Citerar Valerin:
Allt som är olagligt på andra ställen är olagligt även på vårt forum, detta inkluderar trakasserier


Vadå har han brutit mot lagen nu också?
  • 0
Citerar Lurkman:
Vadå har han brutit mot lagen nu också?


Formuleringen åsido, det är så det står.

Personliga påhopp = Trakasserier.
hånobing
  • 0
Citerar Valerin:
Haha, det börjar låta som om vi stängt av Batman.


Det är ju typ så. vi stänger av batman nu för att han bryter mot lagen!!!

men aja, ska i likhet med Räv hitta något värdigare att ägna mig åt än att älta det här.
  • 0
Ni har alla en poäng. Hoppas Inkvo vågar sig tillbaka och kan hålla sig i skinnet igen.
And then Snoken was a pumpkin.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!