Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Ska man få spela spel när man är vuxen?


Jag är några månader ifrån 50 år och har spelat tvspel sedan Intellevisons tid. Jag har fortfarande kvar spel till den i originalkartonger om än delvis trasiga.

MSX Spectrum har jag också spelat på innan Commodore 64, Atari, PC 286 (80286), 386, Pentium, Playstation, Playstation 2, Nintendo Game & Watch (har den i originalkartong och den är hel och fin!) Donkey Kong, etc etc etc.

När XBOX360 släpptes så stod jag i kö på Drottninggatan i Stockholm på natten tillsammans med min höggravida hustru och andra spelintresserade människor.

Jag beställde och fick min PS5 på releasedagen.

Dvs, finns inte en chans att jag kommer sluta spela förrän jag är helt borta i huvudet. Jag är inte ensam om det och vi som vuxit upp med tvspel på detta sätt och fortfarande spelar, vi är inte priskänsliga som kanske en del yngre människor är. För mig är detta en livsstil och även om jag är gift, med samma kvinna, har två barn (ena tonåring och den andra snart tonåring) och en aktiv fritid i övrigt så är det fortfarande magiskt att spela spel och tillåta sig själv att ge sig hän den spelvärld man befinner sig i.

Att säga/skriva att jag väntar på Baldurs Gate när det släpps på riktigt är en underdrift.

Så, enda anledningen att du ska sluta spela när du är äldre anser jag är att du isåfall har tappat intresset. Annars lev livet och gör det du tycker är roligt så länge det inte skadar någon annan.

  • 0

Började spela i slutet av 80-talet när farsan lät mig lira på hans Commodore 64 och har varit helt fast sedan dess! Tog en kort paus från spelandet när jag var runt 30... men det misstaget gör jag inte om 😂 Kommer aldrig att sluta spela!

  • 0

In reply to: @donmyst

Började spela i slutet av 80-talet när farsan lät mig lira på hans Commodore 64 och har varit helt fast sedan dess! Tog en kort paus från spelandet när jag var runt 30... men det misstaget gör jag inte om 😂 Kommer aldrig att sluta spela!

Som vi säger här i Norrland;

"Köng!"

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!