Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Project CARS


Idag den 7 maj släpptes Project CARS ut på marknaden. Ett spel som många har sett fram emot och det tjusiga med spelets utveckling var att utvecklarna fick en hjälpande hand av sitt community vilket även ökar chanserna för att spelet ska bli riktigt bra.

Själv sitter jag här och väntar på PC-utgåvan av spelet från Spelbutiken. Hoppas att spelet hamnar i brevlådan om några timmar. Annars lär det bli ut och brumma på den virtuella banan i morgon istället.

Jag tänkte dels skapa tråden för att folk ska kunna ge varandra tips och tricks om olika ting i spelet. Samt att man kanske kan hitta nya rivaler samt vänner. Ja, en tråd där vi helt enkelt snackar om Project CARS.

Antar att folk kör på olika format dessutom. Som jag nämnde tidigare kommer jag köra på PC dvs via Steam. Men är ni sugna på lira i framtiden så får ni mer än bara gärna lägga till mig. Skicka ett PM till mig om ni är intresserade.

Jag lär till en början använda min Xbox One-kontroll. Eftersom att min PC är kopplad till TV:n just nu och jag har ingen möjlighet till att koppla in min Logitech Driving Force GT-ratt just nu. Plan B blir väl att koppla in datorn till min 24" skärm där jag sedan kommer att stationera mig vid ett skrivbord för att kunna montera fast ratten så att säga. Därefter är jag givetvis sugen på en helt ny ratt. Men jag kommer börja med Xbox One-kontroll ett bra tag framöver tråkigt nog, men det duger så länge.

Bjussar även på ett klipp där man kan se grafiska skillnaderna mellan PC/PS4/Xbox One. Upplever att Xbox One är mer matt och "grumligare" än PC och PS4-versionen. Men annars ser alla tre fullt legit ut.

http://youtu.be/4eOsfgoC8e4


Vilket format kommer du lira Project CARS på? Samt hur ser din set-up ut med kontroll/ratt och hela köret?
"Don't just teach your children to read...Teach them to question what they read.Teach them to question everything." -George Carlin
Det verkar så hiskeligt snyggt!
Citerar Misternice:
Det verkar så hiskeligt snyggt!


Ja och regnet gör mig helt våt.
http://youtu.be/1j3qQRjaBP8
"Don't just teach your children to read...Teach them to question what they read.Teach them to question everything." -George Carlin
  • 0
Jag har bokat det men ska ladda ner det imorgon då jag får möjlighet att använda en fiberlina. Så mycket skit i skolan just nu men förhoppningsvis på torsdag så ska jag njuta ordentligt med detta.

Tillagt 2015-05-07 17:16:
Jag ska för övrigt använda en 10 år gammal Logitech driving Force på pc
Citerar infigo:
Jag har bokat det men ska ladda ner det imorgon då jag får möjlighet att använda en fiberlina. Så mycket skit i skolan just nu men förhoppningsvis på torsdag så ska jag njuta ordentligt med detta.

Tillagt 2015-05-07 17:16:
Jag ska för övrigt använda en 10 år gammal Logitech driving Force på pc


Blir ruskigt kul, jag får det på skiva och det kommer aktiveras på Steam. Så jag slipper som tur var ladda ner en massa. Såvida det inte är lite uppdateringar som vanligt.

Jädrar haha, 10 år var inte illa. Men jag tror säkert min 4-5 år gamla Logitech ratt ändå är rätt likvärdig med din ratt. Eftersom att min är hyfsat "basic" av sig.
"Don't just teach your children to read...Teach them to question what they read.Teach them to question everything." -George Carlin
  • 0
Fantastiskt spel. Jag hann bara köra en timme igår men jag har bokat upp helgen för att lira. Jag kör med Thrustmaster t300 rs, t3pa pedaler och en th8a växelspak.

En fråga dock. Jag hittar för mitt liv inte var man ändrar från mph till kmh. Det är säkert busenkelt men ibland ser man inte träden pga skogen. Hilfe!
Köpte det igår och jag gillar det skarpt!

Första gången jag lirar utan automatisk koppling också och upptäckte att jag behövde utöver det lära mig använda heel N toe för att inte helt tappa kontrollen över bilen vid inbromsningar xD. Men nu börjar det sitta lite bättre och det är sjukt skoj! Blev också glad över att bilar man inte kopplar i verkligheten inte krävde någon koppling förutom vid starten då förstås. En polare som lirade med koppling i Forza 4 behövde ju koppla för att växla i GT bilarna, helt efterblivet.

Kör förstås helt utan hjälpmedel. Brukade köra med "raceline" i Forza 4 men nu tänkte jag att jag ska köra ordentligt. Lära mig kolla efter bromspunkterna istället. Vissa banor i CARS fanns inte till Forza 4 heller, så det blir lite extra utmaning att köra dem till en början.

Lirar förövrigt med en Fanatec CSR ratt med CSR pedalerna. Mer eller mindre det billigaste man kunde få tag på från Fanatec när jag köpte sakerna för 3-4 år sedan till min 360. Men de funkar ju till PC också förstås, där jag numera lirar.


Citerar Rocketmachine:
En fråga dock. Jag hittar för mitt liv inte var man ändrar från mph till kmh. Det är säkert busenkelt men ibland ser man inte träden pga skogen. Hilfe!


Options-->Gameplay
Sen byter du flik under gameplay från "Authenticity" till "Onscreen guides & display" så finns det där.
Haha, efter att ha lsfdar ner det så testade jag det på skoldatorn. ALLT skaffade, till och med menyerna. Får ge det lite tid på riggen imorgon för jag kan ge det en riktig chans
  • 0
Nu har jag spelat spelet i 6 timmar sträck och måste säga att det är underbart. Motståndarna är balanserade över klasser och banor. Bilarna är underbara att köra, fast några har väldigt mycket understyrt, främst gamla men inte så förvånad. kampanjen var förvånande bra. Många bilar på mindre banor blir dock lite kaosartat.

Jag älskar hur mycket man måste kämpa för att hålla kontrollen på bilarna som har mer kraft och det gör spelet utmanande.
Jag bokade det på Steam några dagar innan och till min förvåning fick man alla specialbilar som specialedition i butik (det är ju samma pris) så vad mer ska man säga.

Det enda jag kan klaga på är att min ratt har problem med force feedback så den är lite svag och om man ökar den så hoppar den. Fast, vad ska man förvänta sig när den är över 10 år gammal. Det roliga var att den hittades i spelet helt rätt och till och med bild vara med.
  • 0
Citerar Zem1an:
Kör förstås helt utan hjälpmedel. Brukade köra med "raceline" i Forza 4 men nu tänkte jag att jag ska köra ordentligt. Lära mig kolla efter bromspunkterna istället. Vissa banor i CARS fanns inte till Forza 4 heller, så det blir lite extra utmaning att köra dem till en början.


Börjar med racelines nu eftersom att det var ett tag sedan jag körde ett "racer-sim". Har mest kört Forza Horizon 2 och andra mer arkadiga racers senaste tiden. Annars var det rätt så mycket GT5 för något år sedan. Trots racerlines så är Project CARS hyfsat utmanande, har dock kommit in i kontrollerna nu fått mer grepp om det. Märkt att många bilar kan vara som understyrda då man lätt får till en sladd om man gasar upp för snabbt vid vissa moment.

Citerar infigo:
Nu har jag spelat spelet i 6 timmar sträck och måste säga att det är underbart. Motståndarna är balanserade över klasser och banor. Bilarna är underbara att köra, fast några har väldigt mycket understyrt, främst gamla men inte så förvånad. kampanjen var förvånande bra. Många bilar på mindre banor blir dock lite kaosartat.

Jag älskar hur mycket man måste kämpa för att hålla kontrollen på bilarna som har mer kraft och det gör spelet utmanande.
Jag bokade det på Steam några dagar innan och till min förvåning fick man alla specialbilar som specialedition i butik (det är ju samma pris) så vad mer ska man säga.

Det enda jag kan klaga på är att min ratt har problem med force feedback så den är lite svag och om man ökar den så hoppar den. Fast, vad ska man förvänta sig när den är över 10 år gammal. Det roliga var att den hittades i spelet helt rätt och till och med bild vara med.


Underbart, har ungefär samma upplevelse som dig då. Märkt att AI:n är ganska aggressiv av sig och knuffar de till en så kan det vara helt kört. En sladd så är man som förlorad.

Jag tyckte min GT-ratt var sisådär, hade hoppats på bättre upplevelse. Sen har jag inte orkat kika in inställningarna helt och hållet. Så jag hoppade över till Xbox One-kontroll igen där jag har fått in rätt så sköna inställningar som duger. Kände också att min force feedback var svag och även fast jag ändrade till 100% så blev det ingen skillnad.
"Don't just teach your children to read...Teach them to question what they read.Teach them to question everything." -George Carlin
  • 0
Vill ha det här spelet! Dock har jag ingen ratt. Vet ni om någon okej ratt med koppling (pc)?
  • 0
den billigaste vad jag vet är Logitech g27 eller g25 men de är ju över 2000kr vilket är ganska mycket i förhållande till att man kan få bra rattar utan koppling för under tusenlappen
  • 0
Citerar williamcool:
Vill ha det här spelet! Dock har jag ingen ratt. Vet ni om någon okej ratt med koppling (pc)?


Om du aldrig har ägt en ratt skulle jag börja helt basic utan koppling. Dels för att det är betydligt billigare samt så vill man ju få in styrningen. Samtidigt riskerar man att inte slänga allt för mycket pengar i sjön om man inser att detta inte var rätt grej för en.

Annars är G27 mest prisvärd om man vill ha koppling. Precis som infigo nämner där.

Sen är faktiskt spelet helt okej med Xbox One-kontroll speciellt om man är nybörjare. Jag har hur kul som helst.

Du kan ju alltid spana runt på Tradera och Blocket. Hitta en här för 1700:-.http://www.tradera.com/item/3018/232000354/logitech-g27-racing-
wheel
"Don't just teach your children to read...Teach them to question what they read.Teach them to question everything." -George Carlin
  • 0
Tack Ogge!

Nu slänger jag frågor på jobb som jag egentligen kan testa hemma men det kan vara bra att veta iaf.

Jag kör ju med t300 rs vilket är underbart. Något jag vill öka är dock känslan av att ratten skakar något i höga hastigheter. Är det helt enkelt att jag bara drar upp force feedback för den effekten eller det är en annan inställning? Finns ju en hel uppsjö med inställningar.
Citerar Rocketmachine:
Tack Ogge!

Nu slänger jag frågor på jobb som jag egentligen kan testa hemma men det kan vara bra att veta iaf.

Jag kör ju med t300 rs vilket är underbart. Något jag vill öka är dock känslan av att ratten skakar något i höga hastigheter. Är det helt enkelt att jag bara drar upp force feedback för den effekten eller det är en annan inställning? Finns ju en hel uppsjö med inställningar.


Force Feedback kan du testa skruva upp till max och därefter känna efter om det blir någon bättre skillnad till att börja med.

Min ratt reagera knappt något på det. Men det är särskilt enormt stor skillnad mellan min halvdana ratt och din T300.

En bra guide för detta: Project CARS Force Feedback Tips PC - PS4 - XBox ...: http://youtu.be/mlOdRTB4njY
"Don't just teach your children to read...Teach them to question what they read.Teach them to question everything." -George Carlin
  • 0
Har en fråga, vart ändrar man svårighetsgraden efter man gjort valet mellan novis till pro? Kan inte hitta något i menyerna som på verkar AI.
Never give up, never surrender.
  • 0
Citerar Wot Karden:
Har en fråga, vart ändrar man svårighetsgraden efter man gjort valet mellan novis till pro? Kan inte hitta något i menyerna som på verkar AI.


Om du t.ex kör Career, så går du in på kalendern och det race du vill välja, så kan du se två mätare längre ner "Session Length" och "Opponent Skill". Då ändrar du helt enkelt bara på opponent skill från beginner till den gräns som behagar för dig.

Inne på Solo går du in på fliken Event Setup. Så hittar du en likadan mätare som du kan ställa in.

Hoppas att jag var till någon god hjälp.
"Don't just teach your children to read...Teach them to question what they read.Teach them to question everything." -George Carlin
  • 0
Tack upptäckte lite utav det själv, kändes gömt men det tar ett tag innan man hittar allt i sådana här spel .
Never give up, never surrender.
  • 0
Citerar Wot Karden:
Tack upptäckte lite utav det själv, kändes gömt men det tar ett tag innan man hittar allt i sådana här spel .


Haha, ja det är förståeligt. Var även smått klurigt för mig.
"Don't just teach your children to read...Teach them to question what they read.Teach them to question everything." -George Carlin
  • 0
Köpte spelet igår. Är jävligt oerfaren i sim-racergenren och körde med alla möjliga hjälpmedel påslagna. Vilka settings kör ni på? Jag kan ju inte vara ensam i världen om att inte köra utan hjälpmedel... right?
Du säger att jag drömmer, jag som inte ens kan sova?
  • 0
Citerar Croceus:
Köpte spelet igår. Är jävligt oerfaren i sim-racergenren och körde med alla möjliga hjälpmedel påslagna. Vilka settings kör ni på? Jag kan ju inte vara ensam i världen om att inte köra utan hjälpmedel... right?


Kör du med ratt eller kontroll? Haha förstår att du känner dig vilsen. Jag kände mig som en 3 åring första 2-3 timmarna, gick fan inte att hålla baken i styr utan att man skulle sladda till så fort motståndaren tackla till en lättsamt. Minsta sladd innebär finito.
"Don't just teach your children to read...Teach them to question what they read.Teach them to question everything." -George Carlin
  • 0
Citerar -Ogge-:
Kör du med ratt eller kontroll?


Handkontroll. Är inte alls intresserad av ratt i nuläget. Spelar uteslutande i vardagsrummet, så en ratt passar inte så bra.

Citerar -Ogge-:
Haha förstår att du känner dig vilsen. Jag kände mig som en 3 åring första 2-3 timmarna, gick fan inte att hålla baken i styr utan att man skulle sladda till så fort motståndaren tackla till en lättsamt. Minsta sladd innebär finito


Känner mig inte särskilt vilsen. Hann köra igenom första året på career-mode och vann det mesta. Hade inga problem alls. Antar att jag borde köra med mindre hjälpmedel för att få ut mer av upplevelsen. För, det handlar inte om skills.
Du säger att jag drömmer, jag som inte ens kan sova?
  • 0
Citerar Croceus:
Handkontroll. Är inte alls intresserad av ratt i nuläget. Spelar uteslutande i vardagsrummet, så en ratt passar inte så bra.


Om du spelar på PS4 så rekommenderar jag det här klippet.

http://youtu.be/D_A675GL-Kw

Om du kör med Xbox One-kontroll rekommenderar jag detta.

http://youtu.be/2JWNiwIhq68

Jag kör med Xbox One-kontroll på min PC och dessa inställningar fungerat prima.



Citerar Croceus:
Känner mig inte särskilt vilsen. Hann köra igenom första året på career-mode och vann det mesta. Hade inga problem alls. Antar att jag borde köra med mindre hjälpmedel för att få ut mer av upplevelsen. För, det handlar inte om skills.


Okej, själv kör jag utan assist mest för att jag vill utmana mig själv. Bilarna blir som mer känsliga och det gäller verkligen att ta in kurvorna lätt samt undvika AI:n. Men så länge spelet känns underhållande med assist så är det inget fel med det.
"Don't just teach your children to read...Teach them to question what they read.Teach them to question everything." -George Carlin
  • 0
Citerar -Ogge-:
Om du spelar på PS4 så rekommenderar jag det här klippet


Kör på default sen innan, och trivs bra med det. Gillar att inte ha full kontroll på bilen dessutom. Lite skillnad mot Driveclub och andra "arkadigare" racers vill man ju ändå åt.
Du säger att jag drömmer, jag som inte ens kan sova?
Citerar Croceus:
Kör på default sen innan, och trivs bra med det. Gillar att inte ha full kontroll på bilen dessutom. Lite skillnad mot Driveclub och andra "arkadigare" racers vill man ju ändå åt.


Ska testa default sen också, gillar ju spel som Forza Horizon 2 och där det är otroligt lätt att ratta runt eftersom att det är met arkadigt som du nämner kring Driveclub. Men köpte mest Project CARS för att nörda ner mig lite i realism. Det kan ju iofs vara skönt att prova någon mer avkopplande inställning. För spelet är även riktigt tjusigt att bara titta på.
"Don't just teach your children to read...Teach them to question what they read.Teach them to question everything." -George Carlin
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!