Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Just Cause 2-tråden


Citerar The Guitarist:
I extrem brist på spel skaffade jag JC2 med förhoppningen att få free-roama i en enorm värld. Nu har jag klarat de första uppdragen och kan springa runt lite som jag vill. Men vad bör jag göra nu? Vad kan jag göra i den öppna världen som man faktiskt inte tröttnar på? Vill ju inte bara åka runt på en moped på landsvägarna.


Jadu, det där är ett problem som jag aldrig haft med Just Cause 2. Gör vad som än faller dig in, för det är ett spel som erbjuder just det. Sätt dig i ett flygplan (helst Peek Airhawk, bästa planet för att bara cruisa) och bara flyg omkring - njut av en soluppgång 2000 meter upp i luften eller utforska öriket. Nåt som jag heller aldrig tröttnar på är att ta mig upp till en skithög bergstopp och därifrån beställa in ett fordon på fyra hjul för att sedan köra nedför berget så snabbt och våldsamt som möjligt. Eller varför inte fästa en bad-guy i ditt flygplan med hjälp av änterhaken och låta han uppleva 700 km/h, minusgrader och extremt tunn luft i kombination. Spräng saker, gör stunts, utför massmord på civilbefolkningen - använd fantasin.
  • 0
Ååååhh vad jag vill ha Just Cause 3! Tvåan har verkligen stannat kvar hos mig, trots att jag slutade spela det för ett halvår sedan. Så sjukt älskvärt spel! Jag vill ha ett nytt paradis att leka i, med bättre variation och radiokanaler med musik. Det skulle räcka för att göra mig salig.
Playing since 93. On Gamereactor.se since 04.
  • 0
Samma här. Med tanke på hur fruktansvärt roligt jag haft med Rico på Panau, och hur stor skillnaden var mellan första och andra spelet, är mina förväntningar på trean helt sinnessjukt höga. Jag vill ha mer av allt och en ännu större spelvärld. Fler unika fordon (flygplan som kan landa på vatten, snöskoter, mobilt luftvärn etc. etc.) med bättre och mer realistisk fysik och köregenskaper. Jag vill ha möjligheten att se innifrån cockpiten när jag flyger samt ha målsökande missiler på både flygplan och helikoptrar (eller åtminstone några av dem). Fler unika platser att hitta som gömmer på unika hemligheter såsom vapen, utrustning och fordon. Snyggare grafik, större ljud och ännu häftigare stunts. Just Cause 3 kan bara bli bättre och jag förväntar mig inget annat.
  • 0
Så länge jag får online co-op i Just Cause 3 är jag nöjd. Allt annat är bara en bonus.
  • 0
Citerar Logos:
Samma här. Med tanke på hur fruktansvärt roligt jag haft med Rico på Panau, och hur stor skillnaden var mellan första och andra spelet, är mina förväntningar på trean helt sinnessjukt höga. Jag vill ha mer av allt och en ännu större spelvärld. Fler unika fordon (flygplan som kan landa på vatten, snöskoter, mobilt luftvärn etc. etc.) med bättre och mer realistisk fysik och köregenskaper. Jag vill ha möjligheten att se innifrån cockpiten när jag flyger samt ha målsökande missiler på både flygplan och helikoptrar (eller åtminstone några av dem). Fler unika platser att hitta som gömmer på unika hemligheter såsom vapen, utrustning och fordon. Snyggare grafik, större ljud och ännu häftigare stunts. Just Cause 3 kan bara bli bättre och jag förväntar mig inget annat.


Alla saker du räknade upp gjorde mig svettig!
  • 0
Jag vill ha bättre AI, mindre irriterande fiender (hela armén ska inte dyka på en så fort man skjuter på en soldat från 500 meter) och en redesign av Black Market (man ska inte behöva betala för ammo och fordon - det förstör allting). Hela grejen med förstörelse = pengar är också helt värdelös. Skippa pengar helt och låt en låsa upp uppgraderingar som i det första spelet. Jag vill ha tillbaka hela konceptet med safehouses och understöd av The Agency från det första spelet.

Fler än en och starkare grappling-hook, förbättrade kontroller med alla former av fordon, främst helikoptrar - de är verkligen för sega, och man ska kunna svänga snävare och flyga snabbare. Kontrollen bör överlag även göras smidigare och mer precis.

Online co-op är ingenting jag kommer att använda mig av, och en större spelvärld är ingen förändring jag stöder - ärligt talat, den är stor nog i Just Cause 2. Ser hellre mer variation än 100 fler identiska byar och 100 km^2 mer djungel.

Om det, som i Just Cause 2, finns ett snötäckt berg vill jag se snowboardåkande. Varför har ingen tänkt på det? Flyplan som kan landa på vatten vore också häftigt. Målsökande missiler är ett måste på flyplan och helikoptrar - de första var helt värdelösa utan dem när de går så djävulskt snabbt.
  • 0
Citerar Homer S:
redesign av Black Market (man ska inte behöva betala för ammo och fordon - det förstör allting)


Mm, de behöver definitivt titta närmare på hur man ska få tillgång till mer ammunition till sina vapen, för som det är nu, att behöva köpa vapnet ifråga på nytt bara för att magasinet är tomt, är värdelöst och alldeles för dyrt.
  • 0
Vore det inte coolt om Rico hade ett bräda med sig, en hi-tech ihopfällbar sak, som fungerar som snowboard, men även kan användas på vatten att åka efter båtar med. Möjligheter till häftiga stunts är slående.
  • 0
Citerar Homer S:
Vore det inte coolt om Rico hade ett bräda med sig, en hi-tech ihopfällbar sak, som fungerar som snowboard, men även kan användas på vatten att åka efter båtar med. Möjligheter till häftiga stunts är slående.


Nja... Känns spontant inte som en särskilt bra idé tycker jag. Överflödigt och framtvingat. Bättre att utveckla änterhaken istället, den ger all frihet man behöver.
  • 0
Ett spel som Just cause kan bli hur bra som helst, men det känns som om spelutvecklarna aldrig riktigt lyckas:/
Brum Brum!
  • 0
Citerar Lodde_49:
Ett spel som Just cause kan bli hur bra som helst, men det känns som om spelutvecklarna aldrig riktigt lyckas:/


Jag kan hålla med om att Just Cause 2 hade några enormt korkade designval, ja. Jag kände alltid att det kunde ha blivit så mycket bättre utan Black Market-lösningen, exempelvis.
  • 0
Citerar Lodde_49:
Ett spel som Just cause kan bli hur bra som helst, men det känns som om spelutvecklarna aldrig riktigt lyckas:/


Just Cause 2 är inte perfekt. Bara extremt, extremt, extremt roligt. Med enorm yta, oändliga möjligheter och supersnygg grafik.
  • 0
Visst är spelet riktigt roligt. Det som är roligt är just att man kan göra allt i ett och samma spel. Köra bil, flyga helikopter/plan, köra båt, fallskärm,skjuta osv osv. Det stora minuset när man kan göra mycket saker i ett och samma spel är att de olika delarna av spelet blir lite halvdanna. Hade man bara kunnat köra bil på Jc2 hade jag obsolut inte köpt det, inte heller om man bara kunde skjuta. Om nu varje del av jc2 skulle vara lika eller nästan lika bra som ett fristående spel hade det varit det ultimata spelet. Bilkänsla som i GT5, flygkontroll som i BF 1943, vapenkänsla som i RDR, story och atmospher som i GTA, ja ni förstår. Självklart är det för mycket att begära att en ensam studio kan bemästra alla genrer, men ack vilket drömspel... Kanske ett enormt sammarbete mellan alla spelutvecklare;)
Brum Brum!
  • 0
Citerar Lodde_49:
Visst är spelet riktigt roligt. Det som är roligt är just att man kan göra allt i ett och samma spel. Köra bil, flyga helikopter/plan, köra båt, fallskärm,skjuta osv osv. Det stora minuset när man kan göra mycket saker i ett och samma spel är att de olika delarna av spelet blir lite halvdanna. Hade man bara kunnat köra bil på Jc2 hade jag obsolut inte köpt det, inte heller om man bara kunde skjuta. Om nu varje del av jc2 skulle vara lika eller nästan lika bra som ett fristående spel hade det varit det ultimata spelet. Bilkänsla som i GT5, flygkontroll som i BF 1943, vapenkänsla som i RDR, story och atmospher som i GTA, ja ni förstår. Självklart är det för mycket att begära att en ensam studio kan bemästra alla genrer, men ack vilket drömspel... Kanske ett enormt sammarbete mellan alla spelutvecklare;)


Asså... Den där logiken är ganska dum. Det är väl helheten som skapar upplevelsen, eller hur? Klart som korvspad att ingen hade köpt spelet om du endast kunde köra bil i det och inget annat. Givetvis går inte varenda aspekt av spelet att jämföra med ett spel som endast kretsar kring just det, till exempel bilkörning. Tanken att implementera bilfysik som i GT5 i ett spel som Just Cause 2 finner jag endast löjlig.
  • 0
Det första jag skrev var just att det är helheten som gör spelet grymt. Självklart förstår jag att det är omöjligt, men man får väl fantisera?
Brum Brum!
  • 0
Men lite bättre bilfysik hade inte skadat. Det är väl trots att den svagaste biten med Just Cause 2. Särskilt kollisionsprogrameringen.
  • 0
Citerar Ciriux:
Men lite bättre bilfysik hade inte skadat. Det är väl trots att den svagaste biten med Just Cause 2. Särskilt kollisionsprogrameringen.


Ja, absolut. Att bilfysiken lämnar en hel del att önska säger jag inte emot. Bitvis är den rent av bedrövlig, medan den med ett fåtal bilar på vissa underlag är helt okej.
  • 0
Just Cause 2 har jag alltid sett som allt för kvantitativt i förhållande till kvaliteten. Avsaknaden av de där små detaljerna har alltid fått mig att föredra free roaming i GTA IV, trots att jag bara slåss och kör på trottoaren.
  • 0
Citerar Lurkman:
Just Cause 2 har jag alltid sett som allt för kvantitativt i förhållande till kvaliteten. Avsaknaden av de där små detaljerna har alltid fått mig att föredra free roaming i GTA IV, trots att jag bara slåss och kör på trottoaren.


Efter att ha spelat Just Cause 2 tycker jag GTA IV känns som en ultralinjärt actionspel. Går inte att jämföra med varandra.

Just Cause 2 > GTA IV
  • 0
Att det inte går att jämföra särskilt väl håller jag med om, men det är svårt att låta bli när man t.ex. ser den enorma kvalitativa skillnaden i körkänslan, som bitvis känns rent havererat i JC2 (kamera som följer MC:ns lutning!?) medan jag endast finner små fläckar i körupplevelsen i GTA.
  • 0
När jag sa att spelen inte går att jämföra med varandra syftade jag på friheten, spelglädjen och hur roligt jag haft med spelet i fråga. Visserligen går spelen inte att jämföra med varandra vad gäller bilkörningen heller - den är onekligen överlägsen i GTA IV - men det kompenserar inte det faktum att Just Cause 2 bjuder på en avsevärt större dos spelglädje. Friheten och antalet sätt du kan ta dig an uppdrag och andra saker på är oslagbart.

Nu är kanske "spelglädje" lite mer subjektivt än vad jag får det att låta som, men jag hade aldrig särskilt roligt med Rockstars fyra och i min bok är Just Cause 2 ett betydligt bättre spel på nästan alla punkter. Förutom bilkörning och story. Och röstskådespel.
  • 0
Det är ett väldigt roligt spel som jag ständigt återvänder till, men för att stanna kvar i dess värld en längre tid hade jag velat ta med en vän. Då hade det varit gudomligt.
hånobing
  • 0
Citerar smartjag33:
Så länge jag får online co-op i Just Cause 3 är jag nöjd. Allt annat är bara en bonus.


Håller med. Någon form av co-op och lyckan är gjord.
"Who's the more foolish...the fool or the fool who follows him?" - Ben Kenobi
  • 0
Jag verkar vara den enda som inte saknar någon form av mp i Just Cause 2. Skulle inte göra mig någonting alls om de valde att inte inkludera det i nästa spel.
  • 0
Citerar Logos:
Jag verkar vara den enda som inte saknar någon form av mp i Just Cause 2. Skulle inte göra mig någonting alls om de valde att inte inkludera det i nästa spel.


Instämmer! Känns lite plus minus noll. Även om jag säkert skulle spela det. Singleplayerupplevelsen i JC2 känns redan rent innehållsmässigt komplett.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!