LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska
      nyaste
      Atrás

      Spel

      Här inne pratar vi bara om spel.

      The Elder Scrolls VI


      Citerar Ironfist00:
      Hunter's Guild ska alltså vara med Archery/ Spearmaster (ny talent) och du kan inte klara vissa bossar utan höga talent points.


      Att begränsa spelarna och deras spelstil är inte ett vinnande koncept i TES enligt mig. Alla situationer ska gå att tackla och klara av oavsett spelstil även om ett sätt är mer effektivt än ett annat.

      Citerar Ironfist00:
      Mer spells, inte bara Frost, fire och electricity utan kanske Earth och Wind också. Roligare spellbuilds så fler vågar prova Mysticism, Conjuration mm.


      Fler versioner och varianter av Destruction skulle definitivt uppskattas. För att få fler att använda mer än bara Conjuration, Destruction och Restoration så är en idé att slå ihop Alteration med Illusion.

      Citerar Ironfist00:
      Förmågan att kunna skapa intressanta gifter men detta skulle kunna vara en Perk Tree också. Herbalism ska ha två sidor, en med gift och en med potions mot sjukdomar och för ökat liv mm.


      Hela Alchemy behöver göras bättre eller åtminstone presenteras på ett bättre sätt varför man ska lägga skillpoints i det.

      Citerar Ironfist00:
      Mer fokus på gudar i storyn.

      Citerar Ironfist00:
      Ett större hot i storyn som inte bara handlar om ett inbördeskrig utan saker som hotar en hel värld.


      Som i Morrowind, Oblivion och Skyrim då eller

      Citerar Ironfist00:
      Mer folk i städer.


      Tycker de borde ha större men färre städer. Tre riktigt stora städer med mängder av invånare, distrikt och olika kulturer. Sen kan det finnas mindre byar som Dawnstar och Flakreath.
      Och jag hade kommit undan med det om det inte vore för er snokande snorungar!
      • 0
      Haha kom på att mainstoryn inte var Stormcloaks mot Imperials utan drakarnas återuppståndelse

      Vissa städer på kartan finns där men är riktigt små.
      "The sky is not the limit, it's just the view"
      • 0
      Vad sägs som att ta tillbaka "Skill/Attribute requirements" till Guilds som i Morrowind? Vem som helst kan ju gå med i Collage of Winterhold. Bara för att man måste kasta lite magi i Saarthal kan man fortfarande göra det utan någon investering inom magi.

      Angående Main Quest. Det måste inte handla om jordens undergång, det blir så konstigt om man då gör ett avbrott i MQ och hittar på något annat.

      Vill för övrigt att nästa spel ska vara mer mystiskt och mindre familjärt, ala Morrowind.
      Sallad i Dallas
      • 0
      Är lite fundersam över hur man gör för att porträttera det stora kriget, som ju var så aktuellt i Skyrim. Tippar att Imperiet, på något vis styrt av Aldmeri dominerar Tamriel, då man som Dragonborn endast kunde ha ihjäl en högt uppsatt general, om man nu valde att sidea med Stormcloaks. Hoppas dock att man inte lägger så mycket fokus på Aldmeri och dylikt, tyckte det var sjukt tråkigt och kasst utfört i Skyrim.
      Avgångstidelag
      • 0
      Citerar theMerc:
      Vad sägs som att ta tillbaka "Skill/Attribute requirements" till Guilds som i Morrowind? Vem som helst kan ju gå med i Collage of Winterhold. Bara för att man måste kasta lite magi i Saarthal kan man fortfarande göra det utan någon investering inom magi.

      Angående Main Quest. Det måste inte handla om jordens undergång, det blir så konstigt om man då gör ett avbrott i MQ och hittar på något annat.

      Vill för övrigt att nästa spel ska vara mer mystiskt och mindre familjärt, ala Morrowind.


      Tycker det är ett jättebra system. Inget stoppar dig från att levla upp i de skills som behövs för att avancera i en guild, men du kan inte bara ta dig igenom till exempel Mages Guild utan att kunna någon magi.

      En av sakerna jag saknar mest från Morrowind är mängden grupper och hur de alla förhöll sig till varandra. När man bara kan vara med i ett stort hus (stora dunmer-grupper) blir valet viktigare och man bryr sig mer om sitt hus. Det ger också mer återspelningsvärde.
      Do you have any good old ham?
      • 0
      Jag tror det blir TES:Valenwood nästa spel utspelas i.. vore hur grymt som helst med en stor ur skog med stora höga träd och städer uppe i träden..
      I don't like it, and i don't have to like it, i just have to deal with it...
      • 0
      Citerar kahuna:
      Jag tror det blir TES:Valenwood nästa spel utspelas i.. vore hur grymt som helst med en stor ur skog med stora höga träd och städer uppe i träden..


      Absolut eller de stora öknarna i en annan region... Jag tror dock som loren utvecklas att vi kommer att besöka Summerset Isles. Jag hade helst själv sett Hammerfell eller Black March dock. Elsweyr är också intressant... katter överallt
      Do what you can, with what you have, where you are.
      • 0
      Citerar Patrikseve:
      Jag tror dock som loren utvecklas att vi kommer att besöka Summerset Isles. Jag hade helst själv sett Hammerfell eller Black March dock. Elsweyr är också intressant... katter överallt


      Ja Summerset Isles var ju det de planerade efter Oblivion, men det blev Skyrim istället.
      Lite tropiska miljöer vore trevligt!
      Another Kind Of Hero
      • 0
      Tycker Valenwood känns mest intressant, gigantiska träd och supervampyrer liksom. Det skulle visserligen vara jävligt coolt med Summerset Isles, vill besöka Alinor. <3
      Avgångstidelag
      • 0
      Misstolka mig inte, Oblivion och Skyrim är fantastiska spel men jag önskar att man hittar tillbaka till den där speciella känslan som finns i Morrowind, spelet som är min favorit i serien.

      Edit: Stavfel
      • 0
      Citerar Retroplayer:
      Misstolka mig inte, Oblivion och Skyrim är fantastiska spel men jag önskar att man hittar tillbaka till en där speciella känslan som finns i Morrowind, spelet som är min favorit i serien.


      Skulle gissa att den där känslan mest har med nostalgi att göra. Det jag jag saknar med Morrowind är mer praktiska saker som quest, guild, alcehmy och dialog-systemen.

      Vet dock inte om det är lönt att hoppas för mycket på det, med tanke på vilken riktining de verkar gå mot med Fallout 4.
      "M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
      • 0
      Citerar Sideshow95:
      Skulle gissa att den där känslan mest har med nostalgi att göra.


      Då gissar du fel.
      • 0
      Citerar Retroplayer:
      Då gissar du fel.


      Vad är "den där specialla känslan" då? Jag är nyfiken eftersom jag känner precis likadant med de gamla TES-spelen, och eftersom jag inte kan sätta fingret på vad det är, så antar jag att det måste vara nostalgi.
      "M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
      • 0
      Citerar Sideshow95:
      Vad är "den där specialla känslan" då? Jag är nyfiken eftersom jag känner precis likadant med de gamla TES-spelen, och eftersom jag inte kan sätta fingret på vad det är, så antar jag att det måste vara nostalgi.


      Nostalgi är det då inte för mig.

      Går inte att sätta ord på det riktigt. Spelet har en speciell atmosfär som ger en speciell känsla som inget annat RPG-spel har gett mig.

      Andra spel förmedlar andra känslor. Exempel: Metroid Prime. Där är känslan dock något man kan artikulera, där är det isolering man (jag) känner.
      • 0
      Citerar Retroplayer:
      Nostalgi är det då inte för mig.

      Går inte att sätta ord på det riktigt. Spelet har en speciell atmosfär som ger en speciell känsla


      Jag är beredd att hålla med dig. Att spela Morrowind ger även mig en slags känsla jag aldrig har stött på i något annat spel. Jag tror att känslan grundar sig i det faktum att det ligger någonting kryptiskt, bisarrt och även läskigt över Vvardenfell, hela ön är så otroligt främmande och underlig. Det finns inte mycket "vanligt" att ta på, ingen säkerhetslina tillbaka till något som påminner om verkligheten, till skillnad från t.ex. Oblivion och Skyrim, istället famlar man runt i vad som skulle kunna vara någon slags halvgalen drogtripp där man aldrig vet vad som kan vänta runt nästa hörn.

      Det spel som har härmat den här känslan bäst är Dark Souls 2 (som jag köpte för ett litet tag sedan), och det spelet stämmer nästan ännu bättre in på min beskrivning ovan - även om den speciella känslan jag får inte är lika stark. Därför tror jag att även Sideshow kan ha en poäng. Jag var mycket liten när jag spelade Morrowind för första gången och det är klart möjligt att min ringa ålder gjorde mig oförmögen att förstå saker och därför blev jag extra tagen just då - och har sedan glorifierat spelet med hjälp av nostalgiska tillbakablickar genom åren.
      • 0
      Några spekulationer kring teasern? Tycker ni man kan gissa sig till var det kan komma att utspela sig baserat på landskapet vi fick se?
      "M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
      • 0
      Citerar Sideshow95:
      Några spekulationer kring teasern? Tycker ni man kan gissa sig till var det kan komma att utspela sig baserat på landskapet vi fick se?


      Baserat på teasern skulle jag rent spontant gissa på High Rock, då det såg ut att vara en ganska typisk fantasymiljö vilket skulle stämma överens med provinsens medeltidsanknytningar. Samtidigt skulle landskapet lika gärna kunna vara något som de bara slängde in för att ha en miljö att visa, får lite vibbar av designen till posten för 20 års-jubileet även om det inte är lika mycket berg.
      "In the halls of Valhalla! Where the brave may live forever!"
      • 0
      Citerar Imperial scout:
      Baserat på teasern skulle jag rent spontant gissa på High Rock, då det såg ut att vara en ganska typisk fantasymiljö vilket skulle stämma överens med provinsens medeltidsanknytningar. Samtidigt skulle landskapet lika gärna kunna vara något som de bara slängde in för att ha en miljö att visa, får lite vibbar av designen till posten för 20 års-jubileet även om det inte är lika mycket berg.


      High Rock känns som en rimlig gissning, ja. Särskilt med tanke på bergen och den långa kuststräckan. Antar att Valenwood skulle kunna funka också, även om jag tycker klimatet ser lite för "nordligt" ut. Att det bara skulle vara något de slängt in känns väl också som en möjlighet, även om det vore lite tråkigt.
      "M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
      • 0
      High Rock känns rimligt ja, även fast det är en provins som redan besökts tidigare i serien.

      Provinsen känns spännande då den inte är egentligen aldrig är enad till ett rike, utan består av fler eller färre småkungadömen, beroende på när spelet utspelar sig.

      Dess närhet till Orsinium gör att man hade kunnat ha med även det lilla riket i spelet. Dessutom är bretons en hyggligt intressant ras.
      "Answer: There are a lot of politicians on Coruscant, Master. I could spend decades slaughtering them and still not make a dent." ―HK-47
      • 0
      Citerar Imperial scout:
      Samtidigt skulle landskapet lika gärna kunna vara något som de bara slängde in för att ha en miljö att visa


      Det kändes ju som ett generiskt landskap, ja, men får man tro krulltotten Howard själv så innehåller teasern "some things there to pick apart".
      • 0
      Citerar Moose:
      Det kändes ju som ett generiskt landskap, ja, men får man tro krulltotten Howard själv så innehåller teasern "some things there to pick apart".


      Ah, då måste det ha funnits en baktanke ändå och inget som de slängde ihop på en kvart bara för att ha videomaterial.

      Citerar DarthRevan:
      High Rock känns rimligt ja, även fast det är en provins som redan besökts tidigare i serien.

      Provinsen känns spännande då den inte är egentligen aldrig är enad till ett rike, utan består av fler eller färre småkungadömen, beroende på när spelet utspelar sig.

      Dess närhet till Orsinium gör att man hade kunnat ha med även det lilla riket i spelet. Dessutom är bretons en hyggligt intressant ras.


      Började fundera lite kring detta och något uttalande från Todd Howard för något år sedan om att tekniken inte var redo än för deras planer. Då gick det ju rykten om "Project Greenheart", vilka många spekulerade i att Elder Scrolls VI skulle utspela sig i Valenwood på grund av kopplingen till namnet och att det finns städer på träd som rör sig eller något sådant. Men i kombination med teasern, och om vi förutsätter att det utspelar sig runt High Rock-området, så börjar jag fundera på om det kanske rör sig om en semi-remake av Daggerfall, med en massa kungariken med komplicerade förhållanden med varandra.

      Kan dock lika gärna vara ute och cykla, men det vore oerhört intressant att ha några kungadömen med olika relationer till varandra som går att påverka på något sätt. Frågan är bara om det är något som Bethesda skulle kunna få för sig att göra, med tanke på att de strävar efter att göra sina spel hyfsat tillgängliga så kanske det är en för "komplicerad" idé. Samtidigt så lär de nog inte kunna trampa vatten hur länge som helst innan folk går vidare till något annat, har inte spelat Fallout 4 än men har fått uppfattningen av att många inte var helt nöjda med det.
      "In the halls of Valhalla! Where the brave may live forever!"
      • 0
      Citerar Imperial scout:
      Kan dock lika gärna vara ute och cykla, men det vore oerhört intressant att ha några kungadömen med olika relationer till varandra som går att påverka på något sätt. Frågan är bara om det är något som Bethesda skulle kunna få för sig att göra, med tanke på att de strävar efter att göra sina spel hyfsat tillgängliga så kanske det är en för "komplicerad" idé. Samtidigt så lär de nog inte kunna trampa vatten hur länge som helst innan folk går vidare till något annat, har inte spelat Fallout 4 än men har fått uppfattningen av att många inte var helt nöjda med det.


      Fallout 4 var riktigt bra och hade flera faktioner som det gick att påverka på olika sätt även om det var lite begränsat (lite bättre än i Skyrim dock). Det som folk generellt upplevde som mindre bra var dialogen och att du tvingades in i en berättelse som en fördesignad karaktär (din karaktär jagar kidnappare av sitt barn etc) men jag vet inte jag spelar Fo4 survival mode moddat fortfarande (sim city modden är fantastisk). Tycker att världsdesignen i spelet är i en klass för sig själv och jag hittar nästan alltid något nytt eller någon detalj som är spännande.

      Med det åt sidan så tror jag att det finns en möjlighet att det är detta som spelet utforskar relationer mellan faktioner och din roll att påverka. Jag hade sett mer emot Elsweyr, Black March eller Valenwood. Däremot är Summerset Isles fortfarande inte uteslutet men risken minskade dels lite av trailern och dels av att det kommer till ESO. Samtidigt så kan det vi såg i trailern vara en ö.
      Do what you can, with what you have, where you are.
      • 0
      Citerar Imperial scout:
      Började fundera lite kring detta och något uttalande från Todd Howard för något år sedan om att tekniken inte var redo än för deras planer. Då gick det ju rykten om "Project Greenheart", vilka många spekulerade i att Elder Scrolls VI skulle utspela sig i Valenwood på grund av kopplingen till namnet och att det finns städer på träd som rör sig eller något sådant. Men i kombination med teasern, och om vi förutsätter att det utspelar sig runt High Rock-området, så börjar jag fundera på om det kanske rör sig om en semi-remake av Daggerfall, med en massa kungariken med komplicerade förhållanden med varandra.


      Våldsam deja vu över det där med en heldynamisk, organisk stadsapparat i träden. Har du bloggat om det någon gång i tiden?

      Jag tror att BGS siktar mer än någonting annat på att verkligen stampa till marken där uppe på toppen - att verkligen blåsa motståndet rätt in i nästa årtionde. Alla deras releaser i Elder Scrolls-franchiset har blivit GOTY:s på alla möjliga håll och i och med Skyrims totala jävla megasuccé kommer de ju i princip att behöva återuppfinna hela den genre som de själva format.

      Tycker det känns som att Todd Howard talar i så sanslöst stora ord om ES:VI att de lika gärna kan komma att ta sin canon över till Akavir och jobba vidare på den loren med regionerna där borta. Eller försöka slå ihop flera regioner och bygga en story kring det. Deras kakburk av lore börjar bli väldigt gedigen nu...

      Citerar Patrikseve:
      Med det åt sidan så tror jag att det finns en möjlighet att det är detta som spelet utforskar relationer mellan faktioner och din roll att påverka


      Förutom de förmodat tekniska framsteg som BGS bör, lär och förmodligen vill göra med ES:VI så är det ju verkligen det här som de behöver hitta tillbaka tiill - själva RPG-kärnan med val och konsekvenser.

      På en side-note: är det någon som vet hur BGS förhåller sig till den lore som Zenimax Online bygger vidare på genom Elder Scrolls Online?
      • 0
      Citerar Moose:
      Våldsam deja vu över det där med en heldynamisk, organisk stadsapparat i träden. Har du bloggat om det någon gång i tiden?


      Var någon annan som gjorde det, men kommer dessvärre inte ihåg vem det var.

      Citerar Moose:
      Jag tror att BGS siktar mer än någonting annat på att verkligen stampa till marken där uppe på toppen - att verkligen blåsa motståndet rätt in i nästa årtionde. Alla deras releaser i Elder Scrolls-franchiset har blivit GOTY:s på alla möjliga håll och i och med Skyrims totala jävla megasuccé kommer de ju i princip att behöva återuppfinna hela den genre som de själva format.


      Det låter troligt, speciellt då deras domians inte känns lika självklar idag tack vare CD Projekt Red och The Witcher 3, men även för att open world-spel exploderat i popularitet de senaste åren. Nu lär visserligen Elder Scrolls VI sälja som smör oavsett, men de måste verkligen utveckla genren om de ska fortsätta behålla tronen.

      Citerar Moose:
      På en side-note: är det någon som vet hur BGS förhåller sig till den lore som Zenimax Online bygger vidare på genom Elder Scrolls Online?


      Elder Scrolls Online ska vara canon såvitt jag vet, men eftersom det utspelar sig så pass långt bak i tiden i en ganska kaotisk period så jag är tveksam till om det har så mycket påverkan på kommande spel. Om inget annat så har ju de möjligheten att släppa en Dragon Break på de händelserna och ändra så mycket som de vill.
      "In the halls of Valhalla! Where the brave may live forever!"
      • 0
      Är verkligen chockad över att i princip ingen har nämnt High Rock? Efter Teasern var jag nästan direkt säker på High Rock, ser ju faktiskt inte alls ut som Valenwood som så många anser vara det mest sannolika.
      • 0

      För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!