Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Måste spel vara jämställda?


Citerar Kalopsis:
som köper spel. Tjejer har inte samma intresse helt enkelt, det har visats av vanlig tillgång/efterfrågan. Många tjejer tycker till exempel att spel är slöseri med tid och att de som spelar bara slösar bort sina liv med oväsentliga saker.

Det får du tro då. Jag hänvisar bara till hur marknaden ser ut. Och för övrigt är det likadant i filmindustrin - vissa typer av filmer är särskilt gjorda för killar och vissa är särskilt gjorda för tjejer.

HAHAHAHAHAHAHA så jävla fedora
oh ho the ratlin bog - Franck
  • 0
Jag håller med Mr Smiley och Kraz i denna diskussion. Vill också påpeka att spel alltid har varit bedrövliga genom åren på att inneha välskrivna/väldesignade karaktärer både män och kvinnor. Det värsta är dock historier som försöker vara seriösa men bra manliga karaktärer men med extrema stereotypiska stobröstade kvinnliga karaktärer som bara är där för att vara sexiga ungefär. Det förstör inlevelsen och hela berättelsen i spelen de så varsamt försökt skapa.

Lösningen är inte fler barbiespel eller rosa äventyr... Snarare är lösningen bättre designade och skrivna kvinnliga karaktärer. Jag tror också på att spelindustrin måste våga använda kvinnliga protagonister mer. Tomb Raider det senaste gjorde detta bra, från att ha kanske en utav de hemskaste bakgrunder när vi pratar sånt här. Metroid serien generellt minus det senaste som inte var utvecklat av Nintendo det var en skymf mot serien framförallt karaktären. Det handlar om mognad i mediumet, medvetenheten om att det är dåligt än idag finns och självklart måste vi analysera spel, bryta ner dem och diskutera sånt här. Spel ska kunna finnas där för alla inte bara för kåta tonårspojkar men machofantasier. Spel är påväg dit, 2013 har varit ett bra år när det gäller välskrivna karaktärer och berättelser i spel inklusive kvinnliga.

Det jag stör mig på är att män analyseras mer efter muskler, fantasier att vara förebilder för bodybuilders lol... Kvinnor sexualiseras å andra sidan vilket är fel. Det blir inga superhjältinor utan oftast bara storbetuttade kvinnor i nöd som denna mahcoman måste rädda... Jag ogillar det skarpt.

En annan lösning på problemet är att kvinnor måste få mer plats i författandeskapandet och designskapandet när det kommer till spel. Jag tror det skulle hjälpa för att få fram mer trovärdiga, bättre och mer realistiska kvinnliga karaktärer vad man nu eftersöker. Eftersom det handlar om att kliva ur träsket och lyfta nivån på kvinliga karaktärer i spel som oftast är lågvattenmärkta i kvalite och visar på en kvinnosyn som är rent ut sagt bedrövlig! Även våga ge kvinnor mer plats i spelen.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Det verkar som att folk glömmer bort att i princip nästan alla manliga karaktärer inom spel också är sexualiserade. Nästan varje manlig karaktär har stora muskler, magrutor etc. Vilket jag tycker är den manliga motsvarigheten till en kvinnlig karaktär med stora bröst osv.

Visst, det finns betydligt fler manliga karaktärer vilket gör att oddsen för en som är välskriven är större än för en kvinnlig. Men jag tycker absolut inte att kvinnliga karaktärer sexualiseras mer än manliga. Det är bara att de kvinnliga karaktärerna är färre och därför ser det ut som att de sexualiseras mer än manliga.
When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story.
  • 0
Jag tycker inte att stora magrutor är en sexualisering på samma sätt som att visa kvinnor i stora bröst. Däremot är det en stereotyp... och något som endast visar på dålig karaktärsdesign. Män dras förövrigt också med dålig design, och berättande. Men kvinnor skapas oftast som sexobjekt som är sköra och behöver räddas och när man gjort det får spelkaraktären ha sex. Det är ganska förnedrande bild som spel skapar kring kvinnor. Män skapas som muskulösa glorifierade och starka. Inte heller bra, men inte alls samma sexobjektifierande och nedvärderande syn.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Citerar Avoca:
Det verkar som att folk glömmer bort att i princip nästan alla manliga karaktärer inom spel också är sexualiserade. Nästan varje manlig karaktär har stora muskler, magrutor etc. Vilket jag tycker är den manliga motsvarigheten till en kvinnlig karaktär med stora bröst osv.


Men kan du sluta vara så jävla dålig
oh ho the ratlin bog - Franck
  • 0
Det är alltid marknaden som styr. Marknaden består av folk som gör val. Därför är just marknaden ett klockrent mätinstrument där man slipper hänvisa till vinklade undersökningar eller sin egen bekantskapskrets.

Fast hur marknaden ser ut säger ju egentligen ingenting om hur det skulle kunna vara. Inte heller är det ett facit på "vad folk vill ha". Ditt användande av "marknaden" är lika vinklad som du försöker få vetenskapliga undersökningar att framstå som.
  • 0
Citerar kraz:
Citerar Kalopsis:Men det är ju inte därför. Spelindustrin riktar sig främst mot killar därför att det är främst killar som köper spel.

Man kan ju dock vända på kakan och påstå att det främst är killar som köper spel för att spelindustrin främst riktar sig till killar.

Citerar Kalopsis:Kan inte spel bara få vara underhållning utan att plockas isär till beståndsdelar och analyseras sönder?

Varför ska man inte analysera det precis som annan underhållning? Det är ingen som tvingar dig att göra det men jag förstår inte varför det skulle vara ett sådant störningsmoment att andra människor gör det.


Jomen det har ju inte blivit så av en slump. Det är ingen slump att det är killar som börjat intressera sig för programmering och spelutveckling istället för tjejer. Den situation vi har idag har inte lottats fram av slumpen.

För att det idag gärna analyseras lite FÖR mycket? En del recensenter exempelvis är ju så besatta med att analysera spel ur ett genusperspektiv att de helt glömmer att berätta för läsaren om de spelmässiga aspekterna.

Finns det inte en attityd hos kultureliten inom spelindustrin att man vill ta in spelbranschen i samhällets finrum? Och då går det ju inte att stämpla som simpel underhållning, då måste det vara betydligt mer status och finare än så.

Jag tycker faktiskt det är ganska löjligt.
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Kalopsis:
En del recensenter exempelvis är ju så besatta med att analysera spel ur ett genusperspektiv att de helt glömmer att berätta för läsaren om de spelmässiga aspekterna.


Hehe, och hur många recensenter gör detta? Den ende jag känner till är väl möjligtvis en av tjejerna på Aftonbladets Spela... och sådant skit läser jag ändå inte. Tittar man på de stora spelsidorna så är det väl knappt något som gör detta. Att man inflikar något om att karaktärerna i spelet är stereotypiska eller dåligt skrivna är väl bara bra?

Citerar Kalopsis:
Jomen det har ju inte blivit så av en slump. Det är ingen slump att det är killar som börjat intressera sig för programmering och spelutveckling istället för tjejer. Den situation vi har idag har inte lottats fram av slumpen.


Nej men det kan väl bero på en massa olika saker. Jag tycker inte att man ska dra slutsatsen att det är så för att killar rent naturligt är mer intresserade.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar Inkvoterad:
HAHAHAHAHAHAHA så jävla fedora
Citerar Inkvoterad:
Men kan du sluta vara så jävla dålig


Jag är så fruktansvärt imponerad över din din förmåga att bidra med ditt intellekt till debatten.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Kvinnogestaltningen i spel har mognat något oerhört de senaste åren, men har fortfarande en lång väg att gå. Det som retar mig mest med denna eviga diskussion är de kränkningsjämförelser man målar upp mellan de båda könen - att män minsann också är sexualiserade i spel, och därför nullifierar problemet. Detta resonemang håller inte enligt mig.

För det första anser jag att "sexualiserade män med svällande bröstmuskler" bygger mer på ideal och dominans snarare än objekt att flåsa upphetsat över och peta på sina styva bröstvårtor till, vilket många kvinnors huvudsakliga syfte tycks vara, åtminstone i spelens värld. För det andra så är de utstakade könsrollerna det man ofta rynkar pannan över snarare än det rent estetiska - en diskussion som även den harvats i oändlighet.

Spelmediet måste växa upp ytterligare för att kunna tas seriöst och inte klassas som den "grabbsyssla" det tidigare förknippats med, och att behandla de båda könen som människor med intelligens och personligheter är ett stort steg på vägen, hur välsvarvade bröst karaktärerna än har. Om vi väljer att resignera under konventionerna kommer ingenting att förändras... någonsin.
Johannes Leander / Gamereactor
  • 0
Citerar Johannes Leander / GR®:
För det första anser jag att "sexualiserade män med svällande bröstmuskler" bygger mer på ideal och dominans


Därför att det är vad (inte alla, men generellt sett) kvinnor finner attraktivt hos män.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Citerar M7Jagger:
Jag är så fruktansvärt imponerad över din din förmåga att bidra med ditt intellekt till debatten.


tacktack

Tillagt 2013-12-25 17:36:
Citerar M7Jagger:
Därför att det är vad (inte alla, men generellt sett) kvinnor finner attraktivt hos män.



Att bli dominerade? aight
oh ho the ratlin bog - Franck
  • 0
Citerar Inkvoterad:
Att bli dominerade? aight


Vart skrev jag det?
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Den här lilla bilden är också ganska fullt användbar i dessa diskussioner också http://i.imgur.com/3a9Oosx.jpg
oh ho the ratlin bog - Franck
  • 0
Citerar Patrikseve:
Jag håller med Mr Smiley och Kraz i denna diskussion. Vill också påpeka att spel alltid har varit bedrövliga genom åren på att inneha välskrivna/väldesignade karaktärer både män och kvinnor. Det värsta är dock historier som försöker vara seriösa men bra manliga karaktärer men med extrema stereotypiska stobröstade kvinnliga karaktärer som bara är där för att vara sexiga ungefär. Det förstör inlevelsen och hela berättelsen i spelen de så varsamt försökt skapa.


Vem avgör för alla andra vad som är bedrövligt skrivna karaktärer? Eller menar du (underförstått) att du själv tycker många spel har karaktärer med tråkig personlighet?

Det beror ju på vad man gillar - det är ytterst subjektivt. Själv älskar jag den klassiska sagan med damen i nöd och manlig hjälte där tjejen agerar trofé, men jag är lika öppen för andra typer av handlingar där det kanske inte ens finns något offer eller någon ondska.

Känns dock som att det finns ett kollektivt, indoktrinerat hat hos svenska spelrecensenter vad gäller vissa könsroller i spelen, medan andra könsroller presenteras som de "rätta". Det är väl det jag kan känna att jag är emot. Det finns liksom ingen acceptans mot vissa typer av karaktärer och vissa handlingar.

Citerar Patrikseve:
Lösningen är inte fler barbiespel eller rosa äventyr... Snarare är lösningen bättre designade och skrivna kvinnliga karaktärer. Jag tror också på att spelindustrin måste våga använda kvinnliga protagonister mer. Tomb Raider det senaste gjorde detta bra, från att ha kanske en utav de hemskaste bakgrunder när vi pratar sånt här. Metroid serien generellt minus det senaste som inte var utvecklat av Nintendo det var en skymf mot serien framförallt karaktären. Det handlar om mognad i mediumet, medvetenheten om att det är dåligt än idag finns och självklart måste vi analysera spel, bryta ner dem och diskutera sånt här. Spel ska kunna finnas där för alla inte bara för kåta tonårspojkar men machofantasier. Spel är påväg dit, 2013 har varit ett bra år när det gäller välskrivna karaktärer och berättelser i spel inklusive kvinnliga.


Återigen hoppas jag att du här försöker presentera din egen åsikt om detta och inte en universell sanning som alla andra ska förhålla sig till. Vad är det för fel på Metroid? Jag har hört folk klaga både på att Samus nyligen tog order av män (hu, så hemskt!), att hon har ett pappakomplex (för det får man ju inte ha om man heter Samus) och att hennes rumpa är för stor (alltså för fet på ren svenska).

Man kan också vända på det och säga att dagens mest påhoppade grupp i spelsamhället, tonårspojkarna, också måste få njuta av spel på sina villkor. Det känns lite ibland som att kultur- och åsiktseliten inom spelmedia (nu säger inte jag att du tillhör dem) inte klarar av att acceptera att alla faktiskt inte delar deras grundvärderingar och deras kvinnosyn, och när de stöter på oliktänkande kallas dessa inte sällan för fula ord, eller så säger man att vederbörande har "en vidrig kvinnosyn" och liknande för att sätta en stämpel på en viss åsikt att den ska vara mer eller mindre förbjuden.

Citerar Patrikseve:
Det jag stör mig på är att män analyseras mer efter muskler, fantasier att vara förebilder för bodybuilders lol... Kvinnor sexualiseras å andra sidan vilket är fel. Det blir inga superhjältinor utan oftast bara storbetuttade kvinnor i nöd som denna mahcoman måste rädda... Jag ogillar det skarpt.


Vad är det för fel på sexualisering? Jag kan förstå att du ogillar det (each to their own), men du å din sida måste förstå att det finns många som faktiskt gillar det också. Tillgång och efterfrågan styr som vanligt.

Citerar Patrikseve:
En annan lösning på problemet är att kvinnor måste få mer plats i författandeskapandet och designskapandet när det kommer till spel. Jag tror det skulle hjälpa för att få fram mer trovärdiga, bättre och mer realistiska kvinnliga karaktärer vad man nu eftersöker. Eftersom det handlar om att kliva ur träsket och lyfta nivån på kvinliga karaktärer i spel som oftast är lågvattenmärkta i kvalite och visar på en kvinnosyn som är rent ut sagt bedrövlig! Även våga ge kvinnor mer plats i spelen.


Då får väl kvinnor förtjäna den platsen som alla andra? Om de nu verkligen vill ändra på saker och ting får de helt enkelt själva utbilda sig till manusförfattare eller spelutvecklare - det duger inte att sitta i media och tro att feministgnäll ska få spelutvecklarna att ändra på sina fantasier, det kommer inte att fungera.

Och för tredje gången gillt hoppas jag innerligt att du här beskriver dina egna åsikter om detta, och inte försöker presentera en universell sanning med "rätt" kvinnosyn, "rätt" grundvärderingar osv. Man "lyfter" inte nivån, man förändrar den. Viktig skillnad.

Citerar Patrikseve:
Jag tycker inte att stora magrutor är en sexualisering på samma sätt som att visa kvinnor i stora bröst. Däremot är det en stereotyp... och något som endast visar på dålig karaktärsdesign. Män dras förövrigt också med dålig design, och berättande. Men kvinnor skapas oftast som sexobjekt som är sköra och behöver räddas och när man gjort det får spelkaraktären ha sex. Det är ganska förnedrande bild som spel skapar kring kvinnor. Män skapas som muskulösa glorifierade och starka. Inte heller bra, men inte alls samma sexobjektifierande och nedvärderande syn.


Vad är det som inte är bra med stora, muskulösa män menar du? Och vi pratar ju om fiktion här, så vad är problemet med kvinnor i nöd? Det handlar ju bara om fantasier, och du verkar vilja gå in och styra och ställa och stämpla vad som är "rätt" och "fel" fantasier. Eller har jag missförstått dig?

Citerar Iqaros:
Fast hur marknaden ser ut säger ju egentligen ingenting om hur det skulle kunna vara. Inte heller är det ett facit på "vad folk vill ha". Ditt användande av "marknaden" är lika vinklad som du försöker få vetenskapliga undersökningar att framstå som.


Hur det skulle kunna vara beroende av vad? Så vad menar du då är facit om inte tillgång och efterfrågan? Vad är det som styr människors vilja att attraheras av vissa saker? Eller har människor ingen vilja alls? Jag tycker du bara försöker skjuta ned mitt argument utan att presentera något själv.

Citerar kraz:
Hehe, och hur många recensenter gör detta? Den ende jag känner till är väl möjligtvis en av tjejerna på Aftonbladets Spela... och sådant skit läser jag ändå inte. Tittar man på de stora spelsidorna så är det väl knappt något som gör detta. Att man inflikar något om att karaktärerna i spelet är stereotypiska eller dåligt skrivna är väl bara bra?


Aftonbladets spelsida är ju en större (mer välbesökt) spelsajt än Gamereactor, så den får väl ändå klassas som en av Sveriges största? Jag vet inte om det är så bra. Recensionerna är tillräckligt dränkta i subjektivitet som de är utan att man ska behöva läsa predikningar om recensentens kvinnosyn eller vad han/hon tycker är rätt och fel design på karaktärer. Det kan väl jag som läsare avgöra själv liksom.

Citerar kraz:
Nej men det kan väl bero på en massa olika saker. Jag tycker inte att man ska dra slutsatsen att det är så för att killar rent naturligt är mer intresserade.


Men varför är det så då? Vad är det som har gjort att killar generellt är mer intresserade av teknik och programmering, medan tjejer mer intresserar sig för barnomsorg, vård och andra yrken där man umgås väldigt mycket med människor?

Citerar Johannes Leander / GR®:
Kvinnogestaltningen i spel har mognat något oerhört de senaste åren, men har fortfarande en lång väg att gå. Det som retar mig mest med denna eviga diskussion är de kränkningsjämförelser man målar upp mellan de båda könen - att män minsann också är sexualiserade i spel, och därför nullifierar problemet. Detta resonemang håller inte enligt mig.


"Mognat"? Hur menar du? Jag skulle snarare vilja säga att gestaltningen har blivit mer varierad, och det är ju bra. Men "mognat" tycker jag är helt fel ord att använda.

Citerar Johannes Leander / GR®:
För det första anser jag att "sexualiserade män med svällande bröstmuskler" bygger mer på ideal och dominans snarare än objekt att flåsa upphetsat över och peta på sina styva bröstvårtor till, vilket många kvinnors huvudsakliga syfte tycks vara, åtminstone i spelens värld. För det andra så är de utstakade könsrollerna det man ofta rynkar pannan över snarare än det rent estetiska - en diskussion som även den harvats i oändlighet.


Vad är det för fel på könsroller? De har alltid funnits och kommer alltid att finnas. För mig är Dead or Alive Xtreme Volleyball och The Last of Us precis "lika mycket värda" (eller hur man ska uttrycka det), det är inte så att det ena ska glorifieras mer än det andra bara för att det enligt den indoktrinerade och självutnämnda kultur- och åsiktseliten har "rätt" kvinnosyn.

Det jag menar är att friheten kommer främst, och man bör respektera att människor tycker och definierar olika - detta verkar vissa i spelmedia som förespråkar feminism och "mogna" spel ha oerhörda problem att ta till sig då man är så övertygad om att den egna synen på saken är den enda rätta.

Du kommer aldrig höra mig racka ned på The Last of Us för att Ellie portätteras som viljestark, plattbröstad och avsexualiserad. Däremot kommer jag heller aldrig racka ned på Super Princess Peach som porträtterar prinsessan med känslokrafter och humörsvängningar som främsta vapen. För mig är spel underhållning och kreativ frihet, inte politisk korrekthet.

Citerar Johannes Leander / GR®:
Spelmediet måste växa upp ytterligare för att kunna tas seriöst och inte klassas som den "grabbsyssla" det tidigare förknippats med, och att behandla de båda könen som människor med intelligens och personligheter är ett stort steg på vägen, hur välsvarvade bröst karaktärerna än har. Om vi väljer att resignera under konventionerna kommer ingenting att förändras... någonsin.


Vaddå "tas seriöst"? Det gör det redan. Klart att det till stor utsträckning ÄR en grabbsyssla, men det beror ju inte på lättklädda tjejer i spelen, utan på att killar helt enkelt är mer intresserade av spel generellt än tjejer.

Vad säger att alla karaktärer måste porträtteras på ett realistiskt sätt till att börja med? Varför får man inte låta fantasin ta ut svängarna? Är det inte just det fiktion är till för? Eller ska fiktion vara ytterligare en area för pekpinnar och det som vissa anser vara "rätt" framställning?
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Kalopsis:
Aftonbladets spelsida är ju en större (mer välbesökt) spelsajt än Gamereactor, så den får väl ändå klassas som en av Sveriges största? Jag vet inte om det är så bra. Recensionerna är tillräckligt dränkta i subjektivitet som de är utan att man ska behöva läsa predikningar om recensentens kvinnosyn eller vad han/hon tycker är rätt och fel design på karaktärer. Det kan väl jag som läsare avgöra själv liksom.


Sure, men om en recensent på Aftonbladet skriver på ett visst sätt så tycker jag inte att man ska referera till det om man klagar på att recensenter i allmänhet gör på något visst sätt. I stället för att snurra iväg på annat så kan du väl i stället bara svara på min fråga. Vilka recensenter är det som skriver för mycket om genus och tycker du?

Citerar Kalopsis:
Men varför är det så då? Vad är det som har gjort att killar generellt är mer intresserade av teknik och programmering, medan tjejer mer intresserar sig för barnomsorg, vård och andra yrken där man umgås väldigt mycket med människor?


Det vet vi ju inte. Det är något vi kan diskutera från morgon till kväll utan att komma fram till rätt svar. Vissa hävdar att det är biologiskt, andra att det är ett resultat av sociala konstruktioner. Därför ska man akta sig för att säga att det är på ett visst sätt när man omöjligt kan veta säkert.

Jag har ingen aning om varför det är så. Det är mer socialt accepterat för kvinnor och män att göra vissa saker, så jag gissar att det spelar en ganska stor roll i det.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar kraz:
Sure, men om en recensent på Aftonbladet skriver på ett visst sätt så tycker jag inte att man ska referera till det om man klagar på att recensenter i allmänhet gör på något visst sätt. I stället för att snurra iväg på annat så kan du väl i stället bara svara på min fråga. Vilka recensenter är det som skriver för mycket om genus och tycker du?


Kerstin Alex samt samtliga recensenter på loading.

Citerar kraz:
Det vet vi ju inte. Det är något vi kan diskutera från morgon till kväll utan att komma fram till rätt svar. Vissa hävdar att det är biologiskt, andra att det är ett resultat av sociala konstruktioner. Därför ska man akta sig för att säga att det är på ett visst sätt när man omöjligt kan veta säkert.

Jag har ingen aning om varför det är så. Det är mer socialt accepterat för kvinnor och män att göra vissa saker, så jag gissar att det spelar en ganska stor roll i det.


Sant, men samtidigt kan vi ju konstatera hur det är, och det då är det inte särskilt konstigt att män gör spel för män, medan en minoritet av spelälskande tjejer och feministkillar (som av någon underlig anledning ofta letar sig in i media för att därifrån sprida sina budskap) klagar högljutt på att det finns för få spel med tjejer som inte utmålas som sexobjekt i spelen.

Det är ganska passande på sätt och vis, det finns ju en minoritet med spel där tjejerna inte har avslöjande kläder som passar den minoritet som hela tiden gnäller och klagar på att deras behov inte blir tillgodosedda.

Själv värdesätter jag spelmekaniken och utmaningen så högt att jag egentligen inte bryr mig så väldigt om hur tjejerna ser ut i spel, men är de sexiga och lättklädda är det en faktor som tillsammans med många andra lockar till köp.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!