Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Black Mesa™


Citerar Snoken:
Tror ni spelet funkar på den här datorn eller blir det bildspel? Jag är inte tekniskt lagd...


Här är system requirements:
http://wiki.blackmesasource.com/System_Requirements

Tyvärr tror jag den datorn är i svagaste laget, fast det skadar ju såklart inte att testa i alla fall. Kanske går det hyggligt om grafiken ställs på låga inställningar. Jag vet för lite om såväl den CPU:n som intel grafikkretsen för att säga något säkert.

Citerar moviefreak:
Fan, där kraschade spelet. Får försöka mig på det senare, då.


Har hänt mig ett par gånger under spelet (har nog kört ca. 70% av BM nu), i övrigt inga buggar upptäckta, inte alls illa för att vara en modd.
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Citerar Snoken:
Tror ni spelet funkar på den här datorn eller blir det bildspel? Jag är inte tekniskt lagd...


Jag skulle tyvärr tro att det blir svårt iom att du har väldigt lite grafikminne och ganska seg processor. Kanske på låga inställningar.

Citerar Krysslåda:
Mm, håller med anton. Du var riktigt duktig. Pratar helt obehindrat och nästan utan brytning (i mina öron iaf).


Tack tack.

-------------------------------

Jag har spelat en hel del de senaste dagarna, och det är riktigt stämningsfullt. Jag gillar det låga tempot och att miljöerna inte är så hysteriskt linjära att utforskande inte lönar sig. Jag vill inte låta för mycket som en gnällig "det var bättre förr"-gubbe, men det släpps för få FPS som det här numera.

De enda negativa sakerna jag stör mig på är att vapenbalansen, precis som i HL2, är helt trasig (ett hagelskott gör lika mycket skada som ett pistolmagasin, ungefär), samt att vissa fiender tål lite väl mycket stryk för att det ska bli riktigt bra flyt i striderna.

Annars är det bara skoj.
Det här är en signatur. Här kan man skriva något fyndigt i hopp om att någon kommer att läsa den och säga "Det var minsann en fyndig signatur", men ingen kommer någonsin att göra det. Vilket är rätt sorgligt, om man tänker efter. :(
  • 0
Är det någon annan som upplever lite mouse lag i spelet?
I live...again.
  • 0
Går det att köpa från Steam eller? Sökte men hittade inte spelet.
It Can't Rain All the Time
  • 0
Citerar Ageless Force:
Går det att köpa från Steam eller? Sökte men hittade inte spelet.


Har inte lagts till en. Det kommer hamna på Steam då det blev greenlit, men det kommer ta ett litet tag.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Retrysak:
Är det någon annan som upplever lite mouse lag i spelet?


Mitt hackar och jag får framedrops lite då och då...
If you choose not to decide, you still have made a choice. ~ Neil Peart
  • 0
Det enda negativa jag märkt är att när det laddar områden så tar det minst en minut ungefär, vilket är lite sådär när man måste sitta och vänta på det men annars felfritt.

Som en annan skrev så tål fienderna lite mycket ibland.
  • 0
Citerar Nes-Ninja:
Det enda negativa jag märkt är att när det laddar områden så tar det minst en minut ungefär, vilket är lite sådär när man måste sitta och vänta på det men annars felfritt.


En hel minut? Jag har max kommit upp i kanske 20 sekunder eller runt det
Fast iofs så kör jag operativsystem och spelinstallation på olika hårddiskar så det kanske hjälper eller något.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Är det bara jag eller är spelet svårare än originalet? Spelar på mellersta svårighetsgraden, vilket jag alltid gjort i Half-Life, men jag vill inte minnas att jag haft så stora problem med soldaterna som jag har nu. Befinner mig jämt på gränsen mellan liv och död.
  • 0
Citerar Logos:
Är det bara jag eller är spelet svårare än originalet?


Nej, jag har samma intryck. Jag spelar på "hard" så det känns rimligt att det ska vara utmanande, fast soldaternas "auto-aim" känns lite väl extremt och även reaktionstiden hos soldater & vortigaunts känns lite väl uppskruvad. I situationer där dom rimligtvis borde söka i flera sekunder efter ens position så siktar dom in sig som "homing-missiles" nästan på en ögonblinkning.

Fast hittills har det bara varit en situation då jag känt mig nödgad att skruva ner svårighetsgraden, det var när soldisarna attackerade i våg efter våg och jag gjorde nästan slut på ammo innan jag upptäckte att deras styrkor hela tiden fick nya förstärkningar (förmodligen i det oändliga).
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Citerar Humanisten:
Har inte lagts till en. Det kommer hamna på Steam då det blev greenlit, men det kommer ta ett litet tag.


Ah, tack så mycket. (:

Kan lika gärna passa på att fråga, vilken svårighetsgrad tycker ni man ska köra på?
It Can't Rain All the Time
  • 0
Citerar Ageless Force:
Kan lika gärna passa på att fråga, vilken svårighetsgrad tycker ni man ska köra på?


Normal. Bra balans.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Vet inte om ni hört om detta eller ej men postar i alla fall.
http://www.moddb.com/mods/operation-black-mesa

Operation Black Mesa är en remake av Half-Life expansionen Opposing Force som mod teamet har jobbat på i 5 år nu. De jobbar även på Guard Duty (Blue Shift: Source).

Här är länk till deras Facebook sida.
http://www.facebook.com/TripmineStudios?ref=stream

Är tänkt att OBM ska dyka upp på Steam Greenlight senare i år.

Hoppas det kan leva upp till underbara Black Mesa (och att den ens kommer ut).
It ain't the fall that gets you... it's the sudden stop at the bottom
  • 0
Å så var det färdigspelat tills vidare, är oerhört nyfiken på att se hur det ska gå med "Xen". Dom har ju tydligen tagit sig friheten att korta ned/förlänga/förändra vissa levels, för att förbättra spelupplevelsen. Det vore ju superbt om dom kunde bättra på den HL-level som nog de flesta tycker minst om.

Jag körde igång HL2 efter spelet för en kort jämförelse av grafik och strid...fastnade och har nu kört de 2 första chapters. HL2 är för mig själva definitionen på : "bara en liten bit till, sen stänger jag av...på allvar den här gången!"
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Första buggen jag stött på... varje gång jag når ett visst ställe hänger sig spelet. Någon som stött på liknande problem eller läst om någon som har?
  • 0
Citerar Aaandy:
Första buggen jag stött på... varje gång jag når ett visst ställe hänger sig spelet. Någon som stött på liknande problem eller läst om någon som har?


Var i spelet händer detta? Försökte du skippa förbi fiender?
It ain't the fall that gets you... it's the sudden stop at the bottom
  • 0
Om man laddar ner Black Mesa, får man sjävla Half Life-spelet gratis då?
  • 0
Citerar ZimpanX:
Var i spelet händer detta? Försökte du skippa förbi fiender?


Inte vad jag vet. Precis aktiverat ena reaktorn så att strömmen kommer igång.
  • 0
Citerar oscvic:
Om man laddar ner Black Mesa, får man sjävla Half Life-spelet gratis då?


Nej.
  • 0
Citerar oscvic:
Om man laddar ner Black Mesa, får man sjävla Half Life-spelet gratis då?


Nej, men det behöver man heller inte för att spela. Black Mesa är en fristående remake; det enda du behöver är ett Steam-konto.
Det här är en signatur. Här kan man skriva något fyndigt i hopp om att någon kommer att läsa den och säga "Det var minsann en fyndig signatur", men ingen kommer någonsin att göra det. Vilket är rätt sorgligt, om man tänker efter. :(
  • 0
Fick lust att ladda ner spelet, men är den lika (gäller nog bara mig...) ångestfylld/jobbig som Half Life 2? Då syftar jag på moment som Entanglement-kapitlet när man ska sätta upp dom där jävla maskinsprutorna när en massa Combines attackerar... fick raseriutbrott och slutade spela helt

Ravenholm ska vi inte ens gå in på.
  • 0
Jag har spelat Black Mesa ett par dagar och är på chapter 7 nu, tycker det är väldigt välgjort i stort sett men stör mig något grymt på vissa saker. Jobbigt med all det sunkiga crouch-hoppandet, fienderna som tycks använda sig av auto-aim heat seeking bullets till sina vapen och den stundtals irriterande bandesignen.
Nu var det dags igen...
  • 0
Edit: Till slut fick jag det att visa sig i steam.
  • 0
Fakking awesumm! Nostalgi på hög nivå, dessutom med grym grafik! Sjukt nöjd!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Upplever Half Life för första gången i och med Black Mesa och jag förstår vart alla hyllningar kommer ifrån. Fantastisk tempovariation och det är kul med pussel som får en att tänka till i ett FPS. Slutade spela FPS för två år sedan men nu kommer jag förmodligen spela genom alla Half Life som finns ute. Efter det kan jag också haka på den evighetslånga väntan på del 3.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!