Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

StarCraft 2


Någon som hört någon om 1.5 releasen? Ska tydligen ha stöd för stream, anti-aliasing och lite annat gottit.

Citerar Lordbeijer:
Det säkraste du kan mäta om folk är bra eller inte är att kolla hur många poäng de har med x antal Wins. Om de har minst 10P per W så är de bra, men även det är skakigt och går inte att lita på.


Menar du achivement point då? Är ju inte heller så relevant då man får hyfsat många när man kör kampanjen.
  • 0
Citerar Lordbeijer:
Nej du kan lura systemet genom att allinna alla du möter, de flesta du möter kommer du därmed vinna över. Det betyder inte att du är bättre, det betyder att du vunnit fler all ins än du förlorat.


I teorin fungerar det så ja, men i inte i praktiken. En som är i silver kan inte all-ina/cheese'a sig till en högre liga. Man kan vinna ett par matcher på det viset, men man blir inte promotad så. Det är ju inte så att man kan befinna sig i diamond fast man egentligen har skickligheten av en som är i platinum

Sen säger ju inte ligan precis allt om hur duktig man är, men det ger dig en idé om hur bra en spelare är liksom. Om jag frågar någon ifall de spelar Sc2 så frågar jag också alltid vilken liga de är i och om de nu exempelvis svarar platinum så vet jag ungefär hur bra de är.

Tillagt 2012-04-04 18:34:
Finns liksom inte mycket mer att gå på.

Citerar -Ando:
...


Ja, Dreamhack och MLG spelas samtidigt.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Citerar M7Jagger:
I teorin fungerar det så ja, men i inte i praktiken. En som är i silver kan inte all-ina/cheese'a sig till en högre liga. Man kan vinna ett par matcher på det viset, men man blir inte promotad så. Det är ju inte så att man kan befinna sig i diamond fast man egentligen har skickligheten av en som är i platinum


Jo, precis så är det. Jag borde veta för det är mig du beskrev.
Folkhushållningsminister, ledare för Folkhushållningsdepartementet i Gamereactorpartiet
  • 0
Citerar M7Jagger:
En som är i silver kan inte all-ina/cheese'a sig till en högre liga


Jo.
  • 0
Citerar Sqweek:
Jo.


Nej för en cheese hänger på att man hoppas på att motståndaren inte lägger märke till att man cheese'ar, man kan inte spela på det viset och samtidigt vinna tillräckligt många matcher för att bli promotad.

Finns säkert någon som gjort det men generellt sett så går det inte.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Citerar M7Jagger:
Nej för en cheese hänger på att man hoppas på att motståndaren inte lägger märke till att man cheese'ar, man kan inte spela på det viset och samtidigt vinna tillräckligt många matcher för att bli promotad.

Finns säkert någon som gjort det men generellt sett så går det inte.


Det är nog snarare minoriteten som macroat sig upp.
Folkhushållningsminister, ledare för Folkhushållningsdepartementet i Gamereactorpartiet
  • 0
Citerar Lordbeijer:
Det är nog snarare minoriteten som macroat sig upp.


Tvivlar jag extremt mycket på.

Tillagt 2012-04-04 19:40:
Om det nu hade varit som du säger så hade jag blivit cheese'ad mycket oftare än vad jag blir.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Är bensäker på att man kan ta sig till iaf platinum med enbart en väl utförd cheese/all in. Speciellt all-in.

6pool, roachrush, 3 rax, bunkerrush, 2 gateway, 4 gate, dt rush etc.

Mött många som gjort dessa, klarar man sig så vet dom inte hur dom ska fortsätta för det mesta.
  • 0
Citerar M7Jagger:
Nej för en cheese hänger på att man hoppas på att motståndaren inte lägger märke till att man cheese'ar, man kan inte spela på det viset och samtidigt vinna tillräckligt många matcher för att bli promotad.

Finns säkert någon som gjort det men generellt sett så går det inte.


Och så länge man vinner mer än man förlorar så kommer man avancera i ligorna, spelar ingen roll hur taktiken ser ut. Finns ju folk som enbart 4gateat sig till master.
  • 0
Citerar Sqweek:
Och så länge man vinner mer än man förlorar så kommer man avancera i ligorna, spelar ingen roll hur taktiken ser ut. Finns ju folk som enbart 4gateat sig till master.


Nej, det räcker inte att man vinner mer än man förlorar det är vad folk alltid trott och blev därför arga när dom inte blev promotade. Det var anledningen till att blizzard tog bort win ration därför att det säger egentligen inte hur bra man är då ligan man befinner sig i inte säger hur mycket man vinner utan vilka man vinner mot.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Citerar M7Jagger:
Nej, det räcker inte att man vinner mer än man förlorar det är vad folk alltid trott och blev därför arga när dom inte blev promotade. Det var anledningen till att blizzard tog bort win ration därför att det säger egentligen inte hur bra man är då ligan man befinner sig i inte säger hur mycket man vinner utan vilka man vinner mot.


Jo, det är precis vad det gör. Sålänge du vinner över 60% kommer du börja stiga i graderna, en vinst är alltid en vinst. Oavsett om den är på 6 eller 32 minuter.
Folkhushållningsminister, ledare för Folkhushållningsdepartementet i Gamereactorpartiet
  • 0
Citerar Lordbeijer:
Jo, det är precis vad det gör. Sålänge du vinner över 60% kommer du börja stiga i graderna, en vinst är alltid en vinst. Oavsett om den är på 6 eller 32 minuter.


Nej, en vinst är inte en vinst. Visst du går upp i din division, men om du inte vinner över folk i högre ligor så avancerar man inte.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Citerar M7Jagger:
Nej, en vinst är inte en vinst. Visst du går upp i din division, men om du inte vinner över folk i högre ligor så avancerar man inte.


Och varför skulle man inte kunna vinna över folk i högre ligor med cheese?
  • 0
Citerar Sqweek:
Och varför skulle man inte kunna vinna över folk i högre ligor med cheese?


Säger inte att det finns 0 procent chans att vinna, bara att man inte kommer att vinna tillräckligt många matcher då en cheese hänger på att överraskar sin motståndare och det är inget bra sätt att spela flera matcher på. Om man cheese'ar då och då så kan det fungera, men man kan inte cheese'a all sina matcher, det går helt enkelt inte.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Citerar M7Jagger:
Säger inte att det finns 0 procent chans att vinna, bara att man inte kommer att vinna tillräckligt många matcher då en cheese hänger på att överraskar sin motståndare och det är inget bra sätt att spela flera matcher på. Om man cheese'ar då och då så kan det fungera, men man kan inte cheese'a all sina matcher, det går helt enkelt inte.


Varför skulle inte det fungera i ladder mot randoms? Tvivlar på att man blir igenkänd som "snubben som alltid cheesar". Säger inte att enbart cheese är optimalt, men självklart kan man gå långt med det, och vinna mot folk i högre ligor.
  • 0
Citerar Sqweek:
Varför skulle inte det fungera i ladder mot randoms?


Men varför läser du inte vad jag skriver? Jag säger att det fungerar, bara att det inte kommer att gå så ofta som det behövs. Det kommer alltid finnas folk som scoutar tidigt (jag) så att man inte förlorar mot sådant.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Citerar -Ando:
...ja då känns det ganska självklart att han inte ska delta i MLG och prioriterar DH


Varför då?
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Citerar M7Jagger:
Men varför läser du inte vad jag skriver? Jag säger att det fungerar, bara att det inte kommer att gå så ofta som det behövs. Det kommer alltid finnas folk som scoutar tidigt (jag) så att man inte förlorar mot sådant.


Fast en bra cheeser (jag) vet hur man döljer sin cheese. Mot protoss spelar du vanligt och sen Boom, 9 roaches vid hans ffe och han har inte ens Warp än. Jag vet att det fungerar för att det är precis vad jag och många andra har gjort. Samtidigt sitter mina vänner fortfarande och ladderar i Silver med sin Macro.
Folkhushållningsminister, ledare för Folkhushållningsdepartementet i Gamereactorpartiet
  • 0
Citerar Lordbeijer:
Fast en bra cheeser (jag) vet hur man döljer sin cheese. Mot protoss spelar du vanligt och sen Boom, 9 roaches vid hans ffe och han har inte ens Warp än. Jag vet att det fungerar för att det är precis vad jag och många andra har gjort. Samtidigt sitter mina vänner fortfarande och ladderar i Silver med sin Macro.


Lite som 2-rax i TvP då, fast 2-rax har en follow-up.

Men anledningen till att du är i diamond nu är inte för du cheesar, du har helt enkelt blivit bättre.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Citerar M7Jagger:
Citerar Lordbeijer:Fast en bra cheeser (jag) vet hur man döljer sin cheese. Mot protoss spelar du vanligt och sen Boom, 9 roaches vid hans ffe och han har inte ens Warp än. Jag vet att det fungerar för att det är precis vad jag och många andra har gjort. Samtidigt sitter mina vänner fortfarande och ladderar i Silver med sin Macro.

Lite som 2-rax i TvP då, fast 2-rax har en follow-up.

Men anledningen till att du är i diamond nu är inte för du cheesar, du har helt enkelt blivit bättre.


Klart man kan komma långt med cheese
http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=28375
5

http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=21124
3
Yeah!
  • 0
Mna kanske kommer långt med att cheesa, men om det är allt man gör, så kommer man inte ha en chans mot de man möter när man bestämmer sig för att inte cheesa.
Medlem i den nästan mytomspunna klanen JägerMeister [JgrM]
  • 0
Kan tilläggas att proffs också cheesar. Man lär sig inget på det direkt. Eller jo, man blir själv bättre på att stoppa cheesen man själv gör.
  • 0
Missförstå mig inte, cheese/all ins är väldigt effektivt, men man kan inte förlita hela sitt spel på att hoppas. Därför anser jag att ligan säger nästan allting om hur bra någon är (förutom en del undantag exempelvis någon som inte spelat på hur länga som helst eller en smurf)
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Men många har ju just cheesat/all-in till en högre liga. Eller gjort en build som dom kan väldigt bra. Händer något oväntat så vet dom inte vad dom ska göra. Tycker nästan aldrig ligan reflekterar någons "skills".
  • 0
Citerar GoldenBrown:
Men många har ju just cheesat/all-in till en högre liga. Eller gjort en build som dom kan väldigt bra. Händer något oväntat så vet dom inte vad dom ska göra. Tycker nästan aldrig ligan reflekterar någons "skills".


Okej, så en som spelar i bronze kan vinna över en i diamond? Kom igen nu.

Tillagt 2012-04-05 12:51:
Det är ju inte så att en cheese i bronze är lika effektiv som en i exempelvis gold. Vilket måste betyda att liga=skill.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!