Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

The Last Of Us [SPOILERS]


Citerar Valerin:
Alltså, det finns knappast ond/god i det här fallet.

Håller med här. Det är inte riktigt så enkelt.

Tillagt 2013-06-23 19:20:
Citerar jabbeboy:
Joel eller att Ellie skulle dö, varför vet jag inte. Förstod inte riktigt slutet till fullo.

Du har mycket att läsa och ta igen då. Från snack där Joel är en psykopat till att han är världens bästa far . Have fun!
"Look kid: We don't get to choose how we start in this life. Real greatness... is what you do with the hand you're dealt."
  • 0
Ett otroligt svårt slut, det här. Mina röriga tankar om det hela:

Joel agerar otroligt själviskt mot slutet och det kändes otroligt bittert att se honom ljuga för henne om vad som hände i sjukhuset och beröva Ellies mål och mening för att gynna sina egna intressen, men samtidigt fanns det ingen direkt försäkran om att vaccinet - om de nu ens skulle lyckas fixa ett sådant - ens skulle förändra världen på något vis. Vaccin har ju kommit och gått tidigare, utan verkan. Planeten är mest troligt samma helvete som i USA. Vad finns det egentligen att rädda? Jag har svårt att tro att ett vaccin skulle göra så mycket skillnad. Ett vaccin är ju inte automatiskt ett mirakulöst botemedel.

För mig kändes Fireflies mer desperata och som att de inte riktigt har tänkt igenom situationen. Att inte ta tillfället i akt och döda Ellie om det skulle behövas efter så mycket nederlag och hopplöshet var en otänkbarhet för Fireflies. De ville agera snabbt med det mirakel som Joel anlänt med, och med all förståelse, men skulle ett potentiellt fungerande vaccin hamna i rätt händer? Vad är ens "rätt händer" i världen spelet utspelar sig i? Ville Fireflies verkligen rädda världen eller ville de kanske bara ha ett övertag över de militära regeringarna med vaccinet som något slags vapen?

Visserligen ville Ellie göra allt för att hindra allt hemskt som har hänt i världen, henne själv och personerna hon lär känna, men att öppna hennes skalle var inte hennes beslut, utan ett beslut som Fireflies fattade när hon var medvetslös. Jag har även svårt att tro att en fjortonåring skulle ta ett sådant beslut, men med tanke på hur härdad och intelligent hon är kanske hon skulle ha tagit det beslutet i slutändan i alla fall. Inte för att Fireflies skulle lyssna på henne om hon skulle vägra offra sig för mänskligheten...

Ändå känns Joels agerande i sjukhuset rätt bittert. Det var underlättande att höra Ellie i baksätet i bilen (mycket välgjord scen, btw), men det var tungt att inse att allt hon kämpade så mycket för "was for nothing", som hon själv uttryckte det. Joel ville inte gå igenom samma smärtsamma scenario som för 20 år sedan och förlora sin "dotter" en andra gång, och för det tvingas han ta ifrån det speciella med henne, hennes mening, för att skydda sig själv.

Det kändes nämligen hårt att se Ellie acceptera Joels lögn, för hur kommer resten av hennes liv att se ut? Kommer hon någonsin att komma till freds med sin skuld till allt som har hänt henne och hennes nära och kära? Kommer hon någonsin att komma till freds med det faktum att ingenting hon gjorde spelade någon roll i slutändan? Kommer hon att hitta en ny mening med sitt liv efter att Joel berövat henne det? Kommer hon att kunna leva ett normalt liv med infektionen i sig? Kommer hon någonsin att kunna leva ett fridfullt, normalt liv trots det tydliga bettet i armen? Kommer hon att kunna kyssa och ha fysiska relationer med folk utan att infektera dem? Förstod hon att Joel ljög för henne och kommer hon i så fall att kunna leva i vetskap om att Joel i själva verket inte är att lita på?

Det är ett otroligt svårt slut att smälta, som sagt. Slutet var bitterljuvt som bäst eftersom människan visar sina mest grundläggande färger mot slutet.

För i slutändan handlar det inte om vad som är rätt/fel eller vem som god/ond, för sådana koncept suddades bort så fort svampen infekterade människor. Allt handlar om människors egna intressen och självbevarelsedrifter, och att jag ändå förstår Joels agerande fullt ut och även Marlene och sina Fireflies till viss del, även om deras intentioner aldrig riktigt var klara till 100%. Så om jag befinner mig i någons "sida" är svårt att säga.

Jag undrar nämligen vad jag skulle ha gjort i om jag var i Joels skor när Joel infiltrerar operationssalen. När Joel väl hotar kirurgen undrade jag om det spelmekaniskt fanns ett alternativ att låta operationen fortsätta, att det fanns ett alternativt slut. Om jag testade att inte skjuta kirurgen och ändå fått någon slags Game Over, skulle jag förstå att spelet vill leda mig till kirurgens död, men i den stunden testade jag inte ens möjligheten, utan sköt sönder kirurgens bröstkorg efter att ha tänkt lite på vaccinets egentliga verkan och syfte. Men när jag väl dödade den andra läkaren och riktade pistolen den tredje, gråtande läkaren som kallar Joel för "monster", undrade jag "Vad har jag gjort...?". Just det där "jaget" för jag väldigt förvånad över att ens tänka på, att jag implementerade mig själv för en stund i spelets mest avgörande stunder.

Det var enda gången i spelet som ingenting kändes självklart längre, och det älskar jag spelet för; slutet är jobbigt, bittert, emotionellt, omskakande, trovärdigt och mänskligt på samma gång. Det var absolut inte vad jag hade väntat mig och tog mig verkligen på bar gärning.

Slutet var som ett slag i magen, men inte på samma sätt som jävla Mass Effect 3, utan på ett sätt som faktiskt lämnat mig starkt berörd och som jag har funderat på sedan jag avslutade spelet igår. Ett superbt spel, ska spela om den strax och även testa online-delen.
-----------------------------------------------------------------------------
Tog mig annars 29 timmar och 39 minuter att klara kampanjen, och samlade ihop 104 av 140-någonting föremål. Matig kampanj minst sagt,
tacksam för det!
André Lamartine / Gamereactor
  • 0
Citerar Peddi93:
Citerar Valerin:Alltså, det finns knappast ond/god i det här fallet.
Håller med här. Det är inte riktigt så enkelt.

Tillagt 2013-06-23 19:20:
Citerar jabbeboy:Joel eller att Ellie skulle dö, varför vet jag inte. Förstod inte riktigt slutet till fullo.
Du har mycket att läsa och ta igen då. Från snack där Joel är en psykopat till att han är världens bästa far . Have fun!

Jooo hehe. Man är ju så van vid att antingen dör någon av huvudkaraktärerna eller så slutar allt gott. Så man förväntade sig lite på det också, men icke.
Inte för att det var något dåligt slut. Joel ville inte förlora "sin" dotter igen, han ville inte leva ensam mera, därför tror jag helt enkelt han dödade marlene och ljög för ellie. Själviskt, men säkert hade man gjort lika dant i hans situation.
  • 0
@moviefreak
Kul att du gillade det, men 29 timmar or 39 minuter?!?

@Jabbe
Haha ja, hade gjort samma sak i hans situation. Känner mig som en douche bag ..
"Look kid: We don't get to choose how we start in this life. Real greatness... is what you do with the hand you're dealt."
  • 0
Ni som är sugna på mer kan kolla in serietidningen "The Last of Us: American Dreams" som är skriven av Neil Druckmann och handlar om Ellie och Riley (vännen som hon pratar om i slutet av spelet). Har släppts två av fyra delar hittills.
Indecent exposure is fun.
  • 0
Hade vart en riktigt mäktig ending om det hade slutat precis efter att joel skjuter Marlene i skallen och så kommer texten THE LAST OF US upp. Det hade verkligen varit ett bitterljuvt slut.
  • 0
Citerar Mr Smiley:
Ni som är sugna på mer kan kolla in serietidningen "The Last of Us: American Dreams" som är skriven av Neil Druckmann och handlar om Ellie och Riley (vännen som hon pratar om i slutet av spelet). Har släppts två av fyra delar hittills.

Riley liknar Marlene. Kan inte hon vara Marlenes dotter? :0
"Look kid: We don't get to choose how we start in this life. Real greatness... is what you do with the hand you're dealt."
  • 0
Wow...klarade precis slutet. Tog mig ca 18 timmar. Men jösses vad bra det var, så många minnesvärda spelögonblick, är fortfarande helt mållös efter att ha sett slutet. Det här är ett av de bästa och mest intensiva spel jag någonsin spelat. Ge mig TLOU 2 till ps4 nu.
"matematik är inget man förstår, det är någonting man vänjer sig vid"
  • 0
Citerar moviefreak:
Tog mig annars 29 timmar och 39 minuter att klara kampanjen, och samlade ihop 104 av 140-någonting föremål. Matig kampanj minst sagt,
tacksam för det!


29 timmar!

Jag som tyckte mina 16 h 30 minuter var matiga . Tog du och Ellie picknick-pauser? Jag samlade dock bara på mig 87 föremål, men ämnar hitta alla nu på min Survivor-genomspelning, cirka sju timmar in och i Pittsburgh för tillfället ;).

Djupa reflektioner förövrigt! Jag ska nog skippa att hoppa in i story-diskussionen tills jag spelat igenom spelet en andra gång och verkligen tagit in allting, har redan hittat ett gäng konversationer som jag missade första gången.

Som vi vet har Sony redan registrerat TLoU 2-och TLoU 3-domäner, och Naughty Dog är inte kända för att släppa enstaka spel så vi lär säkerligen få se mer av Joel och Ellie! Dessutom kommer det minst en story-dlc till The Last of Us innan dess. Osäkert vad den kommer handla om, men jag skulle gissa på att vi får följa antingen Joel och Tommy under de första åren av katastrofen, eller Bill och Frank möjligtvis.

Rent grafiskt kan jag bara drömma om hur uppföljarna kommer se ut på PS4, med tanke på vad Naughty Dog lyckas producera på sex år gammal hårdvara. .
The Cole Train runs on whole grain baby! WHOOO
  • 0
  • Prey
  • Prey
Citerar moviefreak:
Jag har svårt att tro att ett vaccin skulle göra så mycket skillnad. Ett vaccin är ju inte automatiskt ett mirakulöst botemedel.


Ett vaccin är inte ett botemedel överhuvudtaget
_-_--_---/\-_--_/\_---_--\o/_---_--_-_ Swim, swim little man, swim away from the sharks, you have to save yourself!
  • 0
baathen: Det är relativt säkert att Joel och Ellies historia är slut. Naughty Dog har sagt att det är så och att uppföljarna (om det kommer någon) kommer handla om andra överlevare.

Angående moraliteten i spelet, så tycker jag inte heller man kan kalla någon för ond eller god. Det visas ju ganska tydligt i spelet att det finns en övergripande grå moral hos nästan alla karaktärer. Sedan kan man verkligen inte jämföra Joel och David heller. Varav Joel är en man som har drivits till en viss gräns, och har gjort saker han antagligen aldrig kunnat tänka sig innan Sarah dör och mänskligheten decimeras, är David en pedofil, som kan ha gjort hemska saker innan apokalypsen, och trivs väl utmärkt när han då kan låta sina mörkaste sidor frodas i en postapokalyptisk värld. Jag tror inte David är en man skapad av just Last of Us-världen, jag tror att han är en man som alltid har varit sådan, bara att han trivs extra bra i en värld utan vissa lagar.

Peddi: Jag tror definitivt man kan kalla Joel världens bästa far. Sedan kan man ju vara världens bästa far och en iskall mördare samtidigt. Det ena utesluter nödvändigtvis inte det andra.

metroid: Jag tycker inte alls att det är ett plothole att Joel inte vet att Ellie kommer behöva offras. Med tanke på hur lite information han får av Marlene så känns det väldigt logiskt. Sedan är det fullt ös efter det och han är även nära på att dö från sitt sår, så det finns inte direkt någon tid där han verkligen kan konversera med någon gällande situationen. Det du skriver blir i så fall ett större plothole. Om Joel visste eller anade, menar du då att han låtsas vara förvånad i slutet när Marlene berättar att Ellie kommer behöva offras? Jag tror det är ganska säkert att säga att det är först på sjukhuset som han verkligen vet vad som kommer ske. Annars känns det konstigt att han tar sig hela vägen för att bara låtsas, och sedan börja slåss från underläge. Jag tycker inte att det går ihop riktigt.

Ellie har nog inte heller någon riktig koll på vad som kommer ske. Eldflugorna lär ju inte ha berättat någonting för henne, och hon verkar inte veta nödvändigtvis mycket när hon frågar vad som hänt i slutet.

moviefreak: Man kan ju undra om Ellie kommer kunna leva i ett förhållande. Nu spekulerar jag bara men jag tror nog det. Viruset verkar ju spridas genom att någon infekterad biter en som inte är infekterad, och således överförs väl smittan genom det såret. Jag tror inte att salivet är någon fara, med tanke på hur mycket saliv man borde få över sig när man slåss i närstrid med en infekterad. Det är också väldigt tveksamt om den överförs genom blod, då vågor av blod sköljer över Joel, och han verkar inte påverkad.

Så därför borde väl Ellie inte bita någon, annars tror jag hon borde kunna göra det mesta.
  • 0
Detta spel kan inte försvinna från min skalle! Så läskigt välgjort. Spelet verkligen slukade mig speciellt Ellie fan vad jag gillar henne, bästa spel karaktären på väldigt länge!

Men vad tror ni om framtida DLC? Har läst att de ska komma singelplayer DLC:s inom snar framtid. Vad tror ni de kommer handla om? Vad vill ni att de ska innehålla?
Sedan om eventuella uppföljare? Vad tror och vill ni att de ska innehålla?

Personligen tycker jag att de olika DLC som kommer ut kan handla om olika små berättelser.
Men att uppföljarna (tror att det blir en trilogi som alla andra ND-spel) kommer fortsätta med Ellie och Joel.
''The world may only see you as one person. But one person may see you as the world!''
  • 0
Jag tror inte vi får se mer Ellie och Joel. Nya karaktärer i TLOU2 och TLOU3 gissar jag på.
______________________________________________
Kolla in detta =>
http://www.aintitcool.com/node/63001

En sida som recenserar enbart filmer recenserar The Last of Us story!

"THE LAST OF US is a remarkable story. Yes, it's a "zombie" game, but that almost feels incidental. The power, emotion, and themes of THE LAST OF US are strong, and if people are going to get hung up on how the story is delivered, that's their loss. I'm not here to say whether video games are art. That's not for me to decide, or if there is even a decision to make. THE LAST OF US is, though. It's a compelling story, told with confidence and skill. From the days people gathered around the fire to now, storytelling has always been an art. THE LAST OF US is brutal, ugly, harsh, and in the end quite beautiful. It's a gift to all of us who love stories."
______________________________________________
Tillagt 2013-06-24 02:55:
För er som sett Grounded - Making of TLOU så vet ni hur svårt det var för Troy Baker att göra intro scenen. På Gamefaqs har en medlem sagt att Troy hatar Neil eftersom Neil fick honom att göra om scenen efter att han trodde att de var klara. Troy gick själv och svarade på detta med följande =>

"To begin, I NEVER do this. I am sure there will be people on here that immediately call "bullsh*t" and say that it's "not really me" but it is, so let's just move on, shall we? Perhaps there will be another forum for this to be discussed, as well, but I happened to stumble upon this and I felt responding to it was pertinent and appropriate. This is specifically in regards to docman's comment in regards to me not being happy with the creative director for Naughty Dog, Neil Druckmann. The article you cite, featuring a comment made by Neil in regards to the scene in the Prologue is not out of context, but I feel you're extrapolating too much or at least jumping to some conclusions. Everything he says in that article is true. The first day we shot that scene was, with no exaggeration, the second most difficult day of my life. The first being the day of the actual event I was "pulling from" emotionally for the scene. As an actor it was one of the worst experiences of my life. It is a dangerous and precarious thing to delve into the darkest recesses of your mind where your conscious has tucked certain memories away in an effort to protect you. When you go poking and prodding around for them, especially in a novel and recreational effort to exploit them for your own purposes, you will discover very quickly how fragile those protective barriers are. Such was the case on the day we shot that scene. And as sweaty and red-eyed and emotionally wrecked as I was at the end of it, I was proud. "I NAILED it!" I said to myself.

...And I could not have been more wrong. I was so consumed with a desire to show the world a performance that made critics stand up and applaud, for gamers to weep because they were so immersed in a scene from a video game that I completely lost sight to what was actually happening in the scene and how it served the story. That I wasn't happy working with Neil to be the only thing you take away from that article would not only be incorrect, it would be an injustice. When Neil came to me and told me we had to reshoot it, to me, was one of the finest moments and purest representations of what a truly remarkable director he is. Yes I was pissed. Yes I looked at him and said "Are you fu*king KIDDING ME?!" Most directors would have cowered and acquiesced, walking away mumbling "fu*king actors" under their breath and would return to the office trying to figure out how in the hell they were going to "fix it in post". He didn't. He had the integrity, the vision, the moxy AND the respect for me to stand up and tell me what was going to happen. He is, in all honesty, the best director I have ever worked with. That scene, with all of its complexity, all of its tragedy, all of its beauty, is what it is not because of me, but in spite of me. Neil took me to a place that I never thought was possible. And it was such an honest place, devoid of ego. I grew as an actor and as a person because of him and I'm eternally grateful. If any awards are to be given because of the performances in The Last of Us, let it be known that at the foundation is what Neil wrote and the space he cultivated for the actors to explore. I would work for that man, for Bruce Straley and the entire Naughty Dog team any day of the week and twice on Sunday.

Cheers,

Troy Baker"
______________________________________________
"Look kid: We don't get to choose how we start in this life. Real greatness... is what you do with the hand you're dealt."
  • 0
Citerar Nattvandraren:
Jag tycker inte alls att det är ett plothole att Joel inte vet att Ellie kommer behöva offras. Med tanke på hur lite information han får av Marlene så känns det väldigt logiskt. Sedan är det fullt ös efter det och han är även nära på att dö från sitt sår, så det finns inte direkt någon tid där han verkligen kan konversera med någon gällande situationen. Det du skriver blir i så fall ett större plothole.


Joel har mer eller mindre haft ett helt år på sig att tänka på det här. Med tanke på att alla vet att hjärnan är den centrala biten för infektionen så tror jag absolut att han åtminstone tänkt på värsta scenariot. Överraskningen hos Marlene kan ha med annat att göra, till exempel att han inte fick chansen att prata med henne innan eller att dom inte väntade på honom.

Tillagt 2013-06-24 14:23:
Citerar jabbeboy:
Hade vart en riktigt mäktig ending om det hade slutat precis efter att joel skjuter Marlene i skallen och så kommer texten THE LAST OF US upp. Det hade verkligen varit ett bitterljuvt slut.


Tycker jag inte. Sista konversationerna mellan Joel och Ellie var verkligen underbara och gav hela slutet kontext.
  • 0
Ang slutet:

Ni vet när Joel nästan drunknar mot slutet? Han simmar och fångar Ellie varav han försöker desperat rädda henne tills han blir slagen i skallen. Någon hade en teori att han faktiskt dog där/hamna i en koma och inget av det som vi såg hände.

Brast ut i skratt när jag läste det
"Look kid: We don't get to choose how we start in this life. Real greatness... is what you do with the hand you're dealt."
  • 0
Kom ihåg att de första orden i den senaste posten vi skriver är läsbara på förstasidan. Så att dryga ut texten lite innan man hoppar rakt på spoilern är nog att föredra.

Bara bra att tänka på.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Det har nu passerat några dagar sedan eftertexterna rullade förbi. Har tänkt en del på slutet. Var ett tag säker på att Tommys stad skulle vara förstörd när Ellie och Joel kom fram. Det kunde vara en bra plot för tvåan. Rädda Uncle Tommy.
Och angående om Joel gjorde rätt i slutet. Med tre egna döttrar så står jag bakom hans val till 100%. De andra i världen kan dra åt helvete. Skulle inte offra dem för något eller någon. Han kunde ha talat om sanningen för Ellie tycker jag. "Ja, jag räddade dig från att dö. Jag bryr mig om dig för mycket helt enkelt."
Tack för mig.
Blessed is he, who in the name of charity and good will, shepherds the weak through the valley of darkness, for he is truly his brother's keeper and the finder of lost children.
  • 0
Citerar 82emro21:
världen kan dra åt helvete.

Haha där fick vi en fars synpunkt
"Look kid: We don't get to choose how we start in this life. Real greatness... is what you do with the hand you're dealt."
  • 0
Ramlade in på ca 17 timmar. Tycker att slutet var helt perfekt, följde verkligen den röda tråden i spelet. Joel är i grunden en karaktär med många moraliska skavanker något han visat spelet igenom. Han var aldrig The Knight in Shining Armour, den ofelbara hjälten utan en person med en hel del flaws. Att han tar ett beslut som i grund och botten är ett egoistiskt sådant(från hans perspektiv, anyways. Moralen i ett större perspektiv kan givetvis diskuteras.) är helt i linje med hur han har porträtterats spelet igenom. Han hade redan förlorat sin dotter, han ville inte gå igenom det en gång till. Hans lögn gentemot Ellie i den absolut sista scenen utav spelet är även det ett kvitto på hans egoism.

Om han hade berättat sanningen hade han riskerat hans och Ellies relation, något han uppenbarligen inte ville spela rysk roulette med. Han räddade henne för sin egen skull. Sen tror jag inte att Ellie köpte hans svar rakt av, man såg på hennes minspel och reaktion att det fanns en tveksamhet. På ett sätt lämnades slutet öppet,iaf vad gäller deras potentiella framtid tillsammans. Slutet visade verkligen att Joel är felbar, vilket är ett av hans starkaste karaktärsdrag, men också att deras relation gentemot varandra(och deras beroende av varandra) är ömsesidigt.
  • 0
Ok, när Ellie sitter i bilen och tittar på sitt bett, ser det mer infekterat ut än innan? Av någon anledning fick jag för mig att Fireflies hade gjort något så att hon inte längre var immun...

Grymt spel nontheless.
Varför göra det idag när du kan skjuta upp det till imorgon.
  • 0
Citerar Eddan:
Ok, när Ellie sitter i bilen och tittar på sitt bett, ser det mer infekterat ut än innan? Av någon anledning fick jag för mig att Fireflies hade gjort något så att hon inte längre var immun...

Grymt spel nontheless.

På Neogaf har de fixat på en bild där man jämför både innan och efter. Det ser likadant ut.
"Look kid: We don't get to choose how we start in this life. Real greatness... is what you do with the hand you're dealt."
  • 0
Citerar Peddi93:
På Neogaf har de fixat på en bild där man jämför både innan och efter. Det ser likadant ut.


Hm, den scenen där hon tar en titt på sitt bett lämnar minst sagt utrymme för misstolkningar. Jag förstod det som att infektionen förvärrats...
Varför göra det idag när du kan skjuta upp det till imorgon.
  • 0
Citerar Eddan:
Citerar Peddi93 å Neogaf har de fixat på en bild där man jämför både innan och efter. Det ser likadant ut.

Hm, den scenen där hon tar en titt på sitt bett lämnar minst sagt utrymme för misstolkningar. Jag förstod det som att infektionen förvärrats...

http://i1.minus.com/ibdP3CL38IM1sk.png
"Look kid: We don't get to choose how we start in this life. Real greatness... is what you do with the hand you're dealt."
  • 0
Hade de "tagit bort" immuniteten från henne så hade hon ju varit zombie bara några timmar senare. Hur de nu skulle gjort det till att börja med.
  • 0
Det finns tydligen en del där Ellie tycker att offra få för att rädda fler är "kind of shitty"

Någon som vet var? Har jag missat det o.O?
"Look kid: We don't get to choose how we start in this life. Real greatness... is what you do with the hand you're dealt."
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!