Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Bioshock Infinite [SPOILERS]


VARNING FÖR SPOILERS!

Läs startinlägget innan du läser någonting annat i tråden.


Tänkte att med denna tråd att vi kan diskutera spelets slut och massa andra händelser i spelet.

Tillagt av moderator: Det här är den enda tråden för dig som spelat klart Bioshock Infinite och vill diskutera allt om handlingen och egentligen vad som helst du har upplevt under spelets gång. Du behöver inte använda spoilermarkeringar.

Samtidigt vill jag varna alla som inte har spelat färdigt spelet att inte fortsätta läsa i denna tråd då ni kan få upplevelsen förstörd. Det finns en tråd som behandlar Bioshock Infinite allmänt och den finns länkad här.

Det är även fullt tillåtet att diskutera de tidigare delarna i serien. Låt diskussionen börja!
i'll Be Back
  • 0
Hur lyder era tankar om slutet på Infinite?

Ska nog spela om spelet igen så snart som möjligt enbart för att matas med mer av storyn innan jag vågar uttala mig om det. Trots att jag tror att jag har rätt bra koll på hur allt hängde ihop.


Var det någon mer än mig som blev tårögd när man spelade gitarr samtidigt Elizabeth sjöng och gav äpplet till barnet under trappan? Vet inte varför just den scenen framkallade så starka känslor hos mig.
  • 0
Jag blev lite smårörd iallafall utav gitarrscenen- den är vacker! Diggade gospeldamen i slummen som tydligen råkat höra CCRs "fortunate son" och gjort en cover av den. Sen att barbershopkvartetten spelar en beach boys låt tyckte jag var lite småroligt. Musikdetaljerna är fantastiska, älskart!

Men det bästa är såklart storyn och hur den är berättad. När de börjar blanda in strängteori och parallela universum så jobbade hjärnan på högvarv. Slutet var ett enda stort "WTF?" och jag älskade hur allting föll på plats. Det där skumma paret som är med på båten och genom hela spelet är klockrena med. När Songbird slaktar zeppelinare så blir man lite lätt förälskad.

Bland de top 5 bästa spelen jag någonsin kört- punkt slut!
"There is no refutation of Darwinian evolution in existence. If a refutation ever were to come about, it would come from a scientist, and not an idiot." Richard Dawkins
  • 0
När jag började spela Infinite så hade jag fått för mig att spelet skulle vara en direkt prequel till Bioshock-serien, och vart en aning besviken att det inte ledde fram till Rapture skapades; Ingen Adam, inga småsystrar etc.
Per Aspera Ad Astra
  • 0
Med tanke på hur spelet började balla ur när Elizabeth började riva upp en massa parallella dimensioner, så förväntade man ju sig ett slut som mer än gärna skrynklar hjärnan, men jag kan inte direkt säga att jag diggade vad spelet trappade upp till i slutändan.

Även om jag uppskattade hur genomarbetat vackert konstruerad slutakten är när man väl börjar pussla ihop detaljer, teman och scener från tidigare händelser i storyn, kände jag inte att det var riktigt det jag ville ha när det väl kom till kritan.

Jag antar att jag i slutändan ville ha mer av det här, och mindre multiuniversum...

André Lamartine / Gamereactor
  • 0
Just den där Songbird-delen utav ovannämnda demo är jag faktiskt jävligt bitter på att den inte är med.
"There is no refutation of Darwinian evolution in existence. If a refutation ever were to come about, it would come from a scientist, and not an idiot." Richard Dawkins
  • 0
Citerar Arthas:
När jag började spela Infinite så hade jag fått för mig att spelet skulle vara en direkt prequel till Bioshock-serien, och vart en aning besviken att det inte ledde fram till Rapture skapades; Ingen Adam, inga småsystrar etc.


Det var en ganska skön grej att göra dock, som dom gjorde.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Det var en ganska skön grej att göra dock, som dom gjorde.


Med återbesöket ja, då rös jag.^^

Får jag anta att alla här väntade igenom eftertexterna efter spelet..?
Entering zero gravity
  • 0
Citerar GhostofCain:
Får jag anta att alla här väntade igenom eftertexterna efter spelet..?


Japp, det lämnade dock inget stort intryck på mig

Citerar GhostofCain:
Med återbesöket ja, då rös jag.^^


Plus att multiversandet säger att Rapture inte definitivt är i samma värld som Columbia, något jag egentligen tyckt skulle vara märkligt sammanträffande om det varit så.

Tillagt 2013-03-31 15:19:
Songbird skulle ha varit med mer tycker jag.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Skulle gärna ha fightats mot Songbird under någon gång under spelet.
Nigga Stole My Yoshi!
  • 0
Citerar Humanisten:
Japp, det lämnade dock inget stort intryck på mig

Du är känslokall..!

Tillagt 2013-03-31 15:19:
Songbird skulle ha varit med mer tycker jag.


Det tycker jag också. Det hade varit mäktigt med en bossfight mot Songbird även om det inte hade slutat med att man besegrat den/hon/han/hu(?).
Entering zero gravity
  • 0
Här en en väldigt lång text där en person förklarar av vad han tror om slutet. Jag hade lite av samma spår som honom men min hjärna kopplade inte allt så den här texten hjälpte mig att förstå hur slutet kanske är.
http://venturebeat.com/2013/03/28/understanding-bioshock-infinite
s-ending-ending-explanation/


Man får ju nästan avgöra lite själv vad man tror händer och hände. Texten är lång men tror den kan hjälpa det gjorde den för mig, och det känns väldigt logiskt.
i'll Be Back
  • 0
Citerar jonte91n:
Just den där Songbird-delen utav ovannämnda demo är jag faktiskt jävligt bitter på att den inte är med.


Citerar Humanisten:
Songbird skulle ha varit med mer tycker jag.


Ja, fågelskrället var märkligt frånvarande, och var aldrig särskilt hotfull. Den borde ha varit ständigt på jakt under spelet och dykt upp randomly, eller kanske om man råkar aktivera den där fågelsången i någon fälla, och därefter låta det vara upp till spelaren att gömma sig för fågeln. Lite som en av demoversionerna av Infinite, där spelaren gömmer sig bakom ett skrivbord från Songbirds blick. Eller något liknande. Det var liksom synd att enbart interagera med den genom cutscenes och att ge den några kommandon mot slutet av spelet.

Egentligen fanns det mycket från demoversionerna som verkade bättre än slutversionen... hm, nåja. Man kan ju inte få allt. Det ska ju annars komma en del DLC till Infinite, så det ska bli spännande att se vad som står på tur. Kanske mer ingående kapitel om Songbird, och kanske mer om Vox och Fitzroy? Sådant skulle jag gärna se mer av.
André Lamartine / Gamereactor
  • 0
Tycker det är bra att man inte har en boss fight med Songbird. Den är på tok för kraftfull och det skulle inte passa handlingen heller. Om det fanns en chans att man kan besegra Songbird skulle man i något universum kunna rädda Elizabeth utan att resa in i framtiden i så fall.

Jag gillade slutet. Precis som moviefreak så förväntade jag mig något helt annat och när dimensionshoppandet började så var jag först något besviken, men det var inga direkt ologiska paradoxer som jag satt och störde mig på, och det är galet imponerande - speciellt för ett spel när flera stora Hollywood-filmer misslyckas med det. I slutändan var det en unik och välskriven historia vilket är precis vad spelbranschen behöver.
Do you have any good old ham?
  • 0
Citerar -RadiuZ-:
I slutändan var det en unik och välskriven historia vilket är precis vad spelbranschen behöver.


Sant. I en värld där nästan allt har berättats och där många misslyckas att berätta komplicerade intriger, är Infinites välgjorda historia ändå en frisk fläkt, något man inte ser så ofta nuförtiden.
André Lamartine / Gamereactor
  • 0
Citerar AtastyCookie:
Var det någon mer än mig som blev tårögd när man spelade gitarr samtidigt Elizabeth sjöng och gav äpplet till barnet under trappan? Vet inte varför just den scenen framkallade så starka känslor hos mig.

http://www.youtube.com/watch?v=0e4Crth_Hb8&feature=youtube_
gdata_player


Efter att ha lyssnat på soundtracket uppmärksammade jag att den låten återkommer flera gånger i olika tappningar under spelets gång. Lägg också märke till hur texten reflekterar vart storyn leder.
I'm Commander Shepard, and this is my favorite post on Gamereactor!
  • 0
Citerar -RadiuZ-:
r. Om det fanns en chans att man kan besegra Songbird skulle man i något universum kunna rädda Elizabeth utan att resa in i framtiden i så fall.


Bra observation. Tänkte inte riktigt på det.
Nigga Stole My Yoshi!
  • 0
Citerar -RadiuZ-:
Tycker det är bra att man inte har en boss fight med Songbird. Den är på tok för kraftfull och det skulle inte passa handlingen heller.


Bossfight hade varit onödigt, men jag fick aldrig en riktigt klar och stark bild av Elizabeths och Songbirds relation så om man hade utforskat det mer så hade jag blivit lite gladare bara

Tillagt 2013-03-31 19:35:
Citerar GhostofCain:
Du är känslokall..!


Men det var bara... oklart och "eh".
Spelet hade klarat sig utan det typ.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Men det var bara... oklart och "eh".
Spelet hade klarat sig utan det typ.


Även fast jag gillade den biten känslomässigt så har du rätt i att det inte tillförde något i det stora hela. Det påminde lite om slutet av Dead Space 3, samma princip.

Tillagt 2013-03-31 19:48:
Jo förresten; Vet någon om man kan spela om spelet men ha kvar sina uppgraderingar på alla vigors och vapen? Eller går det endast att spela om spelet och börja om från ruta ett på uppgraderingarna?
Entering zero gravity
  • 0
Citerar GhostofCain:
Även fast jag gillade den biten känslomässigt så har du rätt i att det inte tillförde något i det stora hela. Det påminde lite om slutet av Dead Space 3, samma princip.


Roligt att du nämnde det spelet. Spelade Dead Space 3 bara några dagar tidigare och infinite-stunden med Boy of Silence skrämde mig tio gånger mer än det spelet
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Fan, gillar slutet. Men får inte riktigt ihop allt. De snackar ju om en cirkel och att allt går runt, men vart kommer man in tidsmässigt vid början av spelet?
Skjut mig
  • 0
  • Räv
  • Räv
Tycker Songbird blev en bättre karaktär av att den inte syntes mer än den gjorde.

Många utvecklare märker att de har en riktigt cool fiende i händerna, och överexponerar spelaren för just den fienden tills det liksom blir för mycket och man bara blir irriterad. Se; Nemesis i RE3, Pyramid Head i Silent Hill, osv. Och ja, Big Daddys i Bioshock är också med för mycket, tycker jag.

Det upphör att vara suggestivt och blir istället blatant.

Nu gick de helt rätt väg, för efter 15 timmar är jag fortfarande sugen på mer Songbird, istället för äckligt less, och jag kan tänka mig att se honom igen.
"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."
  • 0
Citerar Räv:
Tycker Songbird blev en bättre karaktär av att den inte syntes mer än den gjorde.

Många utvecklare märker att de har en riktigt cool fiende i händerna, och överexponerar spelaren för just den fienden tills det liksom blir för mycket och man bara blir irriterad. Se; Nemesis i RE3, Pyramid Head i Silent Hill, osv. Och ja, Big Daddys i Bioshock är också med för mycket, tycker jag.

Det upphör att vara suggestivt och blir istället blatant.

Nu gick de helt rätt väg, för efter 15 timmar är jag fortfarande sugen på mer Songbird, istället för äckligt less, och jag kan tänka mig att se honom igen.


Fast man kan balansera saker, man måste inte spamma karaktären eller ha honom i princip obefintlig. Jag hade bara velat ha lite mer mellan Songbird och Elizabeth och deras relation, inte att han kommer varje bana
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
  • Räv
  • Räv
Citerar Humanisten:
Fast man kan balansera saker, man måste inte spamma karaktären eller ha honom i princip obefintlig. Jag hade bara velat ha lite mer mellan Songbird och Elizabeth och deras relation, inte att han kommer varje bana


Det som inte sägs/visas kommer alltid att vara starkare än det som sägs/visas. Det märktes ju tydligt flertalet gånger under spelet att Elizabeth är livrädd för Songbird, och det räckte rätt bra för mig.

Dock kan jag verkligen tänka mig ett eventuellt DLC som går in mer på deras förhållande, och det skulle vara roligt. Season Pass är redan inhandlat, det enda som finns är att vänta på DLC.
"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."
  • 0
Citerar Räv:
Det som inte sägs/visas kommer alltid att vara starkare än det som inte sägs/visas. Det märktes ju tydligt flertalet gånger under spelet att Elizabeth är livrädd för Songbird, och det räckte rätt bra för mig.


Vi får ingen kontext till det, bara att Songbird tears shit up, vilket alla andra missfoster i Columbia också gör. Det finns ett narrativt tips som heter "show, don't tell" och här har vi knappt ens det. Vi har en rädd karaktär som inte vill prata om saken. Vi ser att hon är rädd, men ingen riktig anvisning på vad som gör honom läskigare än Comstock eller alla andra vidriga saker i staden. Inget som visar vad som verkligen gör det personligt.

Det känns som att det finns mer i spelet men som inte kommit med utifrån scenen med "sorry", men om man portionerar ut det genom DLC blir jag sur.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!