Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Torment: Tides of Numenera


Drömmen har blivit verklighet, vi kommer få en (spirituell) uppföljare till ett av världens bästa spel, Planescape: Torment, och det är ingen mindre än herr Brian Fargo som styr skutan.

Torment: Tides of Numenera är på väg!

När Kickstarer-hysterin började så önskade sig många antingen en remake av Planescape: Torment eller en uppföljare. För inte så länge sedan började ett (välgrundat) rykte, och inte långt därefter avslöjade Brian Fargo att studion inXile hade som mål att skapa ett nytt Torment-spel.

Torment: Tides of Numenera - Kickstarter

Succén var enorm. Projektet nådde 1 miljon dollar snabbare än Ouya och har vid det här laget strax passerat Wasteland 2 i mängd insamlade pengar. Det gick så fort att inXile inte hunnit med att skriva alla Stretch Goals, vilket fick fixas direkt! Här är vad vi har att se fram emot:

• Mur Lafferty, Georg Zeits, Brian Mitsoda och Tony Evans ansluter till design-teamet.
• Mer skrivande från Monte Cook.
• Flertalet nya miljöer och kompanjoner.
• + sjuhelvetes massa annat!

Det som återstår nu är egentligen två saker (enligt mig):

1. Vi inväntar att Kickstartern ska ta slut och att utvecklingen ska ta fart.
2. VI HOPPAS PÅ ATT MÅLET 3.5 MILJONER UPPNÅS SÅ ATT CHRIS AVELLONE ANSLUTER!

Officiella hemsidan

För dig som inte känner till studion, spelet eller dess föregångare: kolla in Kickstarter-länken ovan och Wikin för Planescape: Torment.

För dig som, liksom jag, hoppade utav glädje när det var officiellt och har gråtit sedan dess: det är bara att damma av Planescape: Torment och försöka hinna lira igenom det (som om man skulle hinna det med alla underbara isometriska CRPG-titlar som är på väg!).

Jag avslutar det hela med ett citat från Morte:

It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Det här var verkligen guld!

Jag älskade verkligen det kultiga gamla originalet och efter att ha sett första videon från "Wasteland 2", så känns också den här uppföljaren mer frestande än jag kunnat drömma om!

Dead State
Dreamfall Chapters
Elite Dangerous
Moebius
Project Eternity
Shadowrun Returns
Star Citizen
Torment: Tales of Numeria
Wasteland 2

Jag börjar känna det som att majoriteten av intressanta spel blir kickstarter-projekt i framtiden!
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Citerar Mort2:
Jag börjar känna det som att majoriteten av intressanta spel blir kickstarter-projekt i framtiden!


Du känner helt rätt! Det är verkligen awesome!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Glömde länka, här är Reddit AMA med teamet:

http://www.reddit.com/r/IAmA/comments/1ao3p4/we_are_monte_
cook_brian_fargo_colin_mccomb_and/


SJUKT intressant läsning, har plöjt igenom en tredjedel so far. Måste nästan rusha igenom Baldur's Gate EE nu så att jag kan gå på Planescape: Torment innan nästa batch av toppspel kommer.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar torbli79:
SJUKT intressant läsning


Absolut! Man blir tokpeppad på det här liret. Heh, som om det inte vore nog med att veta vilka utvecklarna är, att ha diggat originalet och ha läst upplägget till detta spel.

Btw. den här "Chang Yuan" som arbetar på grafiken är verkligen sjukt talangfull.
https://s3.amazonaws.com/ksr/assets/000/433/744/6d0a32f31c3f7
ee5ece0f5cec73c9019_large.jpg?1362839834


Citerar torbli79:
Måste nästan rusha igenom Baldur's Gate EE

Känns som en verkligt tuff uppgift. Jag har bara runt 6 timmar spelade, så det är lååångt kvar än. Fast det är ju lite av fördelen med att ha spelat igenom originalspelet en 3-4 gånger, man kan låta det ta den tid det kräver och att göra paus & spela annat känns inte heller som ett problem då BG-spelmekaniken sitter i ryggmärgen.
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Citerar Mort2:
Btw. den här "Chang Yuan" som arbetar på grafiken är verkligen sjukt talangfull.


Stört fina grejer, och han är inte ensam.

Citerar Mort2:
Känns som en verkligt tuff uppgift. Jag har bara runt 6 timmar spelade, så det är lååångt kvar än. Fast det är ju lite av fördelen med att ha spelat igenom originalspelet en 3-4 gånger, man kan låta det ta den tid det kräver och att göra paus & spela annat känns inte heller som ett problem då BG-spelmekaniken sitter i ryggmärgen.


Jag börjar faktiskt närma mig slutet. Ska dock städa upp och fixa ouppklarade quests innan, och jag måste ta tag i Durlag's Tower. Bara sista biten kvar...
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
3.25 miljoner målet uppnått! mao. "Pat Rothfuss joins the design team".

6 dagar kvar, jag tippar på att dom klarar det.
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Citerar Mort2:
3.25 miljoner målet uppnått! mao. "Pat Rothfuss joins the design team".

6 dagar kvar, jag tippar på att dom klarar det.


Jag är fruktansvärt nöjd med allt som hänt än så länge, men jag hoppas verkligen att 3.5 uppnås så att Avellone joinar!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar torbli79:
Jag är fruktansvärt nöjd med allt som hänt än så länge, men jag hoppas verkligen att 3.5 uppnås så att Avellone joinar!


Samma här! Även om hans roll i teamet inte blir alltför omfattande, så är jag övertygad att hans "input" kan förändra mycket till det bättre!

Frän PCGamer:

[with the $3.5 million stretch goal], what would your role be?

It's two-fold. One part is, I will be reviewing all of the design documentation that the project develops. Kevin Saunders is the project lead, Colin McComb is the lead designer. And what I would do is review all of their documentation, offer feedback, give whatever critiques, if there are any, both positive and negative. And then I'll just reinforce, you know, "Hey, here are some of the goals we were going for in the original [Planescape] Torment, here are some positive things you guys are doing that I think are hitting the mark, and here are some other things that you might want to consider incorporating."

The other thing that I would be doing, is that I should have a chance to write the eighth companion for the game.
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Citerar Mort2:
Samma här! Även om hans roll i teamet inte blir alltför omfattande, så är jag övertygad att hans "input" kan förändra mycket till det bättre!


Precis! Det är inte direkt så att det blir fail om han inte kommer med, men hans påverkan kan inte vara annat än positiv om det går så långt. Vore awesome!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
De sista dagarna brukar det komma in extra många backers, då folk ser att spelet blir av och får påminnelser. Skulle tro att det hamnar på runt 3.7 miljoner dollar på Kickstarter, vad gissar Ni på?

Har/kommer Ni backa Shroud of the Avatar: Forsaken Virtues?

Lista på alla spel jag är backer på: http://www.kickstarter.com/profile/1793540644
  • 0
Citerar Akahz:
De sista dagarna brukar det komma in extra många backers, då folk ser att spelet blir av och får påminnelser. Skulle tro att det hamnar på runt 3.7 miljoner dollar på Kickstarter, vad gissar Ni på?


Ökar alltid i slutet, men man får även räkna med att 3-8 % (tror det var så mycket) inte kommer in i slutändan pga diverse orsaker. Men så kommer de ändå att lägga till PayPal-pengarna, vilket (om jag inte minns fel) ligger runt 50-60 000 dollar. Så länge det går över 3.5 så är jag nöjd!

Citerar Akahz:
Har/kommer Ni backa Shroud of the Avatar: Forsaken Virtues?


Har sett Kickstartern och läst runt, inte betalat något än så länge.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar Akahz:
De sista dagarna brukar det komma in extra många backers, då folk ser att spelet blir av och får påminnelser. Skulle tro att det hamnar på runt 3.7 miljoner dollar på Kickstarter, vad gissar Ni på?


Ja, det verkar vara trenden vid andra insamlingar. Jag har konstant underskattat slutsumman på de flesta projekten. Just nu (3.26/4 days left), så känns det som det skulle sluta på 3.4....så jag säger 3.6.

Citerar Akahz:
Har/kommer Ni backa Shroud of the Avatar: Forsaken Virtues?

Jäpp, tack för påminnelsen. Känner mig nästan förpliktigad att backa det här, efter den vansinniga mängd timmar jag rantade runt i Ultima VII, både på 90-talet och många år senare med hjälp av "Exult": http://exult.sourceforge.net/

"Ultima-mythosen" tillhör inte mina favoriter bland RPG världar/stories, men den förtjänar absolut att leva vidare.
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Bild på hur spelet antagligen kommer att se ut: http://i.imgur.com/y6svx0S.jpg
Nyhet om designen: http://www.kickstarter.com/projects/inxile/torment-tides-of-numen
era/posts/442434



Citerar Mort2:
Känner mig nästan förpliktigad att backa det här, efter den vansinniga mängd timmar jag rantade runt i Ultima VII, både på 90-talet och många år senare med hjälp av "Exult": http://exult.sourceforge.net/

"Ultima-mythosen" tillhör inte mina favoriter bland RPG världar/stories, men den förtjänar absolut att leva vidare.


Tyvärr missade jag alla Ultima spel med undantag för Underworld och Online. Körde Commodore 64 och Amiga på den tiden, så det blev andra spel som Eye of the Beholder mm som jag spelade. Får se om jag blir en back nu under de sista dagarna.
  • 0
Chris fuckin' Avellone!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar Akahz:
Ultima spel med undantag för Underworld


Dom spelen var nog ändå mina favoriter i ultima-serien. Särskilt 2:an, som hade ett större "3D window" och en musik som lät riktigt skön på mitt gamla "Gravis Ultrasound". Jag tyckte också det var kul & innovativt med magi-systemet som ju innebar att man samlade runor som kunde användas i olika kombinationer för olika effekter.

Citerar torbli79:
Chris fuckin' Avellone!


Känns som "Quality Guaranteed" stämpeln, nu sitter djupt nedtryckt i projektet.

3.57 på kickstarter nu och över 3.6 nivån med paypal. Med 40 timar kvar så tycks det som jag underskattat slutsumman (precis som vanligt)

Ännu en nice picture:
http://i.imgur.com/ahfVi6k.jpg

Jag hoppas att ett eventuellt "Baldur´s Gate 3" håller en liknande stil & kvalité.
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Citerar Mort2:
http://i.imgur.com/ahfVi6k.jpg


Dräglar över varenda en som dyker upp, fina grejer!

Citerar Mort2:
Jag hoppas att ett eventuellt "Baldur´s Gate 3" håller en liknande stil & kvalité.


Även om det är långt in i framtiden så får man verkligen hoppas på det! Overhaul games har inte direkt jättemycket personal, så en eventuell uppföljare lär kräva anställningar. Återstår att se vad som händer!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
$3,809,179 med 16 timmar kvar.

Jag börjar nästan tro att det klår "Project Eternity:s" 3.986 och passerar 4 miljoner gränsen innan det är över.

4m betyder bl.a. "additional mayor city", så jag håller verkligen tummarna.
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Citerar Mort2:
$3,809,179 med 16 timmar kvar.

Jag börjar nästan tro att det klår "Project Eternity:s" 3.986 och passerar 4 miljoner gränsen innan det är över.

4m betyder bl.a. "additional mayor city", så jag håller verkligen tummarna.


Samma här! Det vore awesome!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Jag får oerhörda rysningar av välbehag när jag tittar på dom 2 korta klippen som släppts.

Riktigt kul att se hur pengarna trillar in på sådana här projekt. Känns kul att intresset finns kvar hos folk!
.
  • 0
Det här kommer bli så awesome!

En annan brukar ju ta tillfällen i akt och klaga över bristen på isometriska kvalitetsbyggen nuförtiden

Weee!
  • 0
$4,188,927= Most successfull kickstarter game ever!!

plus minst $130,000 i paypal donationer, innebär att även delmålet på 4,25 uppnåddes.

Citerar Encyclopedia Salesman:
Riktigt kul att se hur pengarna trillar in på sådana här projekt. Känns kul att intresset finns kvar hos folk!


Ja verkligen. Det innebär för mig den dubbla tillfredsställelsen att dels få se fram emot den typ av spel som jag alltid älskat att spela och dels få uppleva att man själv faktiskt bidrar till att förvandla sina spelfantasier till verklighet.

Citerar Jahonney:
Det här kommer bli så awesome!

En annan brukar ju ta tillfällen i akt och klaga över bristen på isometriska kvalitetsbyggen nuförtiden


Utan minsta tvekan! Den här typen av spel har lyst med sin frånvaro på tok för länge, såväl den verkligt klassiskt isometriska stilen som "Wasteland 2"s lite annorlunda: "turn-based semi-overhead view with a rotatable camera", är två typer av RPGs som jag har känt sug efter under många långa år.
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Citerar Mort2:
$4,188,927= Most successfull kickstarter game ever!!




Nu när hysterin har börjat lägga sig kan teamet äntligen börja fokusera! Det fina är att tack vare den här månadens Torment-hets så kommer vi säkert få lite goa Wasteland 2-nyheter, ett spel man inte tänkt så mycket på bara för det här.

Och Gamereactor är tyst. Verkar som om vi få i den här tråden får hålla det uppe. Oh well, så länge spelet väl kommer och blir bra så är jag glad!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Planescape Torment är ett spel alla verkligen borde prova, hoppas alla dessa nyheter om uppföljaren får folk att surfa in på GOG.com och köpa originalet.
Ok.Faith.Yeah.Got It.
  • 0
Citerar torbli79:
Nu när hysterin har börjat lägga sig kan teamet äntligen börja fokusera! Det fina är att tack vare den här månadens Torment-hets så kommer vi säkert få lite goa Wasteland 2-nyheter


Ja, jag undrar vilken effekt den här framgången får på utvecklingen av W2. För jag har svårt att tänka mig att den inte skulle ha någon inverkan alls.

Förhoppningsvis, så betyder det att hela teamet får förnyad energi och snart kan visa upp något kul från W2. (jag skulle gärna få en titt på en "M.A.D. Monk", som lever efter mutually assured destruction filosofi med en mini-nuke fastbunden på kroppen)

Citerar nilazz:
Planescape Torment är ett spel alla verkligen borde prova, hoppas alla dessa nyheter om uppföljaren får folk att surfa in på GOG.com och köpa originalet.


Ja, efter alla dessa år så står det fortfarande i särklass vad berättande och dialog beträffar. Det är lite tragiskt att det mest har "kult-status", i stället för att vara något som varenda kotte har spelat.

EDIT: Intressant Chris Avellone intervju:

http://www.rockpapershotgun.com/2013/04/04/obsidians-avellone-
on-torment-kotor-2-alpha-protocol/
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!