Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Steam


Efter många års paus från allas vårt CS 1.6 bestämde jag mig för ca en vecka sedan att återuppta shoot-em-up actionen.

Ni som har lirat CS är förmodligen väl bekanta med Steam som i min bok är en av spelbranschens kanske största och mest underskattade skatt, vid sidan av specifika spelframgångar. Att kunna köpa spel via en portal som Steam och sedan ha det tillgängligt på vilken dator som helst i hela världen är guld!

Nu kommer frågan: Varför i hela friden tar inte hela entertainment branschen efter detta koncept? Tänk er själva! Du har ett konto som du loggar in på och helt plötsligt har du tillgång till alla dina spel, låtar och filmer var som helst i hela världen. Full frihet!
The truth is you're the weak. And I'm the tyranny of evil men. But I'm tryin', Ringo. I'm tryin' real hard to be a shepherd.
  • 0
De skulle ju behöva lägga ut pengar för att skapa de här programmen som skulle vara som steam. Men det förhindrar ju piratkopiering...
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Det låter skitfint, men jag tror inte det skulle gå direkt. Du måste ändå ladda upp det du vill ha.
Tell everyone in the world, that Im You
  • 0
Bara det inte fuckar lika mycket som Steam, så skulle det nog vara bra..
Fuckalize sing-fuckaloo
  • 0
"Stöldrisken" skulle vara mycket större också. Hackarna eller Crackarna eller vilka det är får ju en guldgruva framför sig. Ingenting är helt säkert.
Tell everyone in the world, that Im You
  • 0
steam är segt och enformigt
jag är dyslektiker så kalga hälst inte på mig och jag har stavat fel :(
  • 0
Citerar Zyrak:
Det låter skitfint, men jag tror inte det skulle gå direkt. Du måste ändå ladda upp det du vill ha.


Eftersom detta system skulle vara helt legalt och byggas på att nöje säljs digitalt så skulle man inte behöva ladda upp saker.

Citerar Zyrak:
"Stöldrisken" skulle vara mycket större också. Hackarna eller Crackarna eller vilka det är får ju en guldgruva framför sig. Ingenting är helt säkert.


Stöldrisken finns oavsett medium, fysiska produkter stjäls av folk dagligen, men självklart är säkerhet en förutsättning för att det skulle fungera.

Citerar Emil_Snake:
steam är segt och enformigt


Och Internet var inte segt och enformigt när det kom? (som förövrigt slog igenom stort på senare dar...)
The truth is you're the weak. And I'm the tyranny of evil men. But I'm tryin', Ringo. I'm tryin' real hard to be a shepherd.
  • 0
Citerar The Frostexx:
De skulle ju behöva lägga ut pengar för att skapa de här programmen som skulle vara som steam. Men det förhindrar ju piratkopiering...


Steam förhindrar inte piratkopiering.
The possibility of physical and mental collapse is now very real. No sympathy for the Devil, keep that in mind. Buy the ticket, take the ride.
  • 0
Citerar Emil_Snake:
steam är segt och enformigt


Va? Enformigt?
"Reality is tearing itself asunder - and i must race."
  • 0
Citerar Zyrak:
"Stöldrisken" skulle vara mycket större också. Hackarna eller Crackarna eller vilka det är får ju en guldgruva framför sig. Ingenting är helt säkert.


Ifall nån snor ditt konto så behöver du bara ta ett foto på din CD-key i boxen och skicka till supporten så får du tillbaka ditt konto.

Citerar Sebbeman:
Steam förhindrar inte piratkopiering.


Inte helt men betydligt bättre än dem vanligaste metoderna idag.


Sen får man inte glömma att STEAM alltid håller dina spel uppdaterade så man slipper lita patcher hela tiden.
Och att kunna vara hoss en kompis, logga in på sitt konto och lite snabbt tanka tex 1.6 är förträffligt.

(Hmm... låter nu som att jag skulle sitta i STEAMS PR avdelning, får jämn ut det lite)

Men det dåliga är att dem som fortfarande sitter utan internett eller med modem får det förj*vligt. Kommer ihåg när jag hade 56K. Skulle uppdatera CSS: "återstående tid: 1080 minuter"
Remember, even the greatest gamers have once been n00bs. "I'm a gameoholic!"
  • 0
Citerar Rage999:
Citerar Zyrak:
"Stöldrisken" skulle vara mycket större också. Hackarna eller Crackarna eller vilka det är får ju en guldgruva framför sig. Ingenting är helt säkert.


Ifall nån snor ditt konto så behöver du bara ta ett foto på din CD-key i boxen och skicka till supporten så får du tillbaka ditt konto.
Om man har köpt ett spel igenom steam och har ingen box?? Ska man fota kvittot man får skriva ut som man kan kanske förfalska på nått sett då???
  • 0
Citerar Frister:
Om man har köpt ett spel igenom steam och har ingen box?? Ska man fota kvittot man får skriva ut som man kan kanske förfalska på nått sett då???


Ja, kommer inte ihåg exakt men du skulle kunna visa det pappret och kortet du köppte med eller något sånt.

Desutom så går det snabbare ifall du kan ge dem mer detaljer så som när du skaffade kontot, hur mycket du spelat och vad för nick. Efter som dem kan se allt sånt och då ökar din trovärdighet.


Men ifall man kartlägger nån och snor alla hans saker så är ju naturligtvis alting möjligt
Remember, even the greatest gamers have once been n00bs. "I'm a gameoholic!"
  • 0
Citerar Sebbeman:
Citerar The Frostexx:
De skulle ju behöva lägga ut pengar för att skapa de här programmen som skulle vara som steam. Men det förhindrar ju piratkopiering...


Steam förhindrar inte piratkopiering.


Jo, man måste ju registrera en giltig CD-key, lite svårt om man inte har den rätta. Man kan ju liksom inte sitta och gissa...
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Citerar The Frostexx:
Jo, man måste ju registrera en giltig CD-key, lite svårt om man inte har den rätta. Man kan ju liksom inte sitta och gissa...


Jo, systemet för 1.6 är väldigt enkelt. Men det tänker jag inte säga här.
Remember, even the greatest gamers have once been n00bs. "I'm a gameoholic!"
  • 0
  • Missing Avatar
  • Pulp
Citerar Emil_Snake:
steam är segt och enformigt

Segt, ja men enformigt? Vad är det med dig?
If you want knowledge, go get yourself a scientist - Ich bin ein pöjkspoling!
  • 0
Själv tycker jag det är bra som det är i dag, Jag gillar inte att handla över nätet...
Sometimes you need to break some omelets to make some eggs, you know what I'm saying?
  • 0
Citerar The Frostexx:
Citerar Sebbeman:Citerar The Frostexx:
De skulle ju behöva lägga ut pengar för att skapa de här programmen som skulle vara som steam. Men det förhindrar ju piratkopiering...


Steam förhindrar inte piratkopiering.

Jo, man måste ju registrera en giltig CD-key, lite svårt om man inte har den rätta. Man kan ju liksom inte sitta och gissa...


Om man vet hur man ska göra måste man inte registrera något alls.
The possibility of physical and mental collapse is now very real. No sympathy for the Devil, keep that in mind. Buy the ticket, take the ride.
  • 0
Jaha, men jag är inte bra på sånt och skulle ändå inte göra det
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Citerar Pulp:
Citerar Emil_Snake:
steam är segt och enformigt

Segt, ja men enformigt? Vad är det med dig?


Jobbigt det skulle vara om ett menysystem inte var enformigt utan variera i utseende och layout vid varje inloggning, nä tänk efter lite va
Jag kom, Jag såg, Jag postade - Mr.100,000
  • 0
SparvenB, du kan ju själv skapa något. Skapa en server hemma, FTP eller vad du vill. Eller kanske ett hamachinätverk. Som bara du kan komma till. Sen så kan du logga in i din dator och synkronisera de delade mapparna med filmerna eller låtarna. Piece of cake?
  • 0
Citerar The Frostexx:
Citerar Sebbeman:
Citerar The Frostexx:
De skulle ju behöva lägga ut pengar för att skapa de här programmen som skulle vara som steam. Men det förhindrar ju piratkopiering...


Steam förhindrar inte piratkopiering.


Jo, man måste ju registrera en giltig CD-key, lite svårt om man inte har den rätta. Man kan ju liksom inte sitta och gissa...


Jag kan säga såhär. Jag har nedladdade versioner av både Dark Messiah och Episode One. (slå mig inte!)
Macgyver can build an airplane out of gum and paper clips, but Chuck Norris can kill him and take it.
  • 0
Citerar keniros:
Jag kan säga såhär. Jag har nedladdade versioner av både Dark Messiah och Episode One. (slå mig inte!)


*smack*

Men med vilja så är allt möjligt här i världen.
Men gör man det svårare så är det många som inte längre har någon vilja kvar.
Remember, even the greatest gamers have once been n00bs. "I'm a gameoholic!"
  • 0
Jag tycker steam är überbra. Precis som Rage999 sa tidigare är det dö skönt att dra till en kompis och tanka ner 1.6 som kanske tar 15 min. Men min ena kompis missar dock denna skönhet, Efter att vi har tankat ner spelet så krashar datorn JÄMT! Någon som har en lösning ?
  • 0
Citerar sparvenb:
Eftersom detta system skulle vara helt legalt och byggas på att nöje säljs digitalt så skulle man inte behöva ladda upp saker.


Jag menade som Rage skrev. Du måste ju tanka upp det du har på din inloggning så du får tillgång till det på en annan dator. Fattar du mig nu?
Tell everyone in the world, that Im You
  • 0
Citerar joelipoika:
SparvenB, du kan ju själv skapa något. Skapa en server hemma, FTP eller vad du vill. Eller kanske ett hamachinätverk. Som bara du kan komma till. Sen så kan du logga in i din dator och synkronisera de delade mapparna med filmerna eller låtarna. Piece of cake?


Det här är givetvis inget nytt. Att kunna synka sitt eget bibliotek är möjligt idag och dessutom ganska lätt precis som du illustrerar i denna post, men jag tänker snarare på handeln med nöje än möjligheten att ta del av sitt eget bibliotek.

Jag handlar själv över iTunes sedan en tid tillbaka och har gått från att vara hardcore pirat till att skaffa allt legalt. Problemet med tillgänglighet och frihet är dock uppenbara med DRM och dylikt vilket jag här ger förslag på en lösning. Alla nöjesbolag klagar på piratkopiering osv men vägrar till mångt och mycket bemöta de önskemål som konsumenterna har. Steam har defacto en underbar lösning för just de problemen som finns.

Citerar Zyrak:
Jag menade som Rage skrev. Du måste ju tanka upp det du har på din inloggning så du får tillgång till det på en annan dator. Fattar du mig nu?


Här har vi det naturliga dilemmet i en nöjesportal. Allt man skaffat innan eller från andra medium kommer givetvis inte kunna tas del av. Att ladda upp saker på ditt konto ökar risken för att man utnyttjar tjänsten för illegal fildelning eller dylikt...
The truth is you're the weak. And I'm the tyranny of evil men. But I'm tryin', Ringo. I'm tryin' real hard to be a shepherd.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!