Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

The Elder Scrolls V: Skyrim [Spoilerfri]


Citerar NintendorRemote:
Statistik invandring i Windhelm:

Det bor 3 High Elf i Windhelm, varav alla är etablerade, två äger ett stall utanför stadens murar och en säljer saker på marknaden och bor i en fin villa.

Det finns runt 10 Dark Elfs varav en jobbar som bard på Candelhearth Hall och en är på tillfälligt besök, de andra som bor i Grey Quarter har anständiga jobb; säljer mat på marknaden, jobbar i hamnen, jobbar på en bondgård utanför stan och så. Det finns bara ett känt exempel på kriminalitet i Windhelm bland invånarna och det är en Dark Elf som snodde från ett hushåll i det finare kvarteren med det är nu uppklarat och sedan begås det mord mot folk i Windhelm och det är inte bevisat att det är Dark Elfs.

Sedan finns det ett femtal Argonians som sliter i hamnen och bor i ett hus med trasigt tak och så med anständiga jobb.

Det finns en del invandring i Windhelm men 75 % av alla minst gör rätt för sig så då tar vi tag i de 25 % som inte gör det.


Du kan inte använda antalet NPC:er i spelet till statistik, i böcker mm framställs det som att städerna har flera hundra eller rentav flera tusen invånare. Lägg där till alla generiska spawnade NPC:er som dyker upp (antalet banditer i Skyrim överväger ju antalet civila, vad 17 lever alla av!?).
Sedan, även om statistik kunde dras så vet du inte alls vad dunmerna gör när du inte ser på!
  • 0
Citerar Zelda_collectior:
Citerar NintendorRemote tatistik invandring i Windhelm:

Det bor 3 High Elf i Windhelm, varav alla är etablerade, två äger ett stall utanför stadens murar och en säljer saker på marknaden och bor i en fin villa.

Det finns runt 10 Dark Elfs varav en jobbar som bard på Candelhearth Hall och en är på tillfälligt besök, de andra som bor i Grey Quarter har anständiga jobb; säljer mat på marknaden, jobbar i hamnen, jobbar på en bondgård utanför stan och så. Det finns bara ett känt exempel på kriminalitet i Windhelm bland invånarna och det är en Dark Elf som snodde från ett hushåll i det finare kvarteren med det är nu uppklarat och sedan begås det mord mot folk i Windhelm och det är inte bevisat att det är Dark Elfs.

Sedan finns det ett femtal Argonians som sliter i hamnen och bor i ett hus med trasigt tak och så med anständiga jobb.

Det finns en del invandring i Windhelm men 75 % av alla minst gör rätt för sig så då tar vi tag i de 25 % som inte gör det.

Du kan inte använda antalet NPC:er i spelet till statistik, i böcker mm framställs det som att städerna har flera hundra eller rentav flera tusen invånare. Lägg där till alla generiska spawnade NPC:er som dyker upp (antalet banditer i Skyrim överväger ju antalet civila, vad 17 lever alla av!?).
Sedan, även om statistik kunde dras så vet du inte alls vad dunmerna gör när du inte ser på!


NPC:erna är ju dom man ser i spelet. Ifall det finns andra invånare borde de vara med iaf.
  • 0
Citerar Guitar_Player:
Vad spelar det för roll om Imperiet eller Stormcloaks vinner Tamriel kommer att existera fram till en 5:e (och kanske längre) och att de som gick under (antagligen de flesta) i "Landfall" (markerar antagligen slutet på den 4:e eran) bosatte sig i ett område som de kallar för nya norden där de lever som ett folkslag.


Vad grundar man Landfall på? Känner att jag ligger lite efter i Elder Scrolls-loren.
  • 0
Citerar Lybbe:
När släpps Dragonborn till PC? Har det kommit ut något datum än?


Nej. Men vi håller tummarna för denna veckan.

Dock är jag orolig att Pc utgåvan hålls kvar. På grund av PS3 versionen inte är klar än.
  • 0
Citerar marten1000:
Vad grundar man Landfall på? Känner att jag ligger lite efter i Elder Scrolls-loren.

Det Landfall som jag syftar på kommer från "Loveletter From the Fifth Era, The True Purpose of Tamriel", vissa kallar den tid punkt då Baar Dau kraschade i Morrowind för Landfall, men det är inte vad jag menar. LFFETTPT är skrivet av Michael Kirkbride som även har skrivit "The 36 lessons of Vivec" m.m och fastän denna text inte finns med i något spel ses det som canon pga MKs status bland de som skriver på olika forum dedikerade till TES-lore.

Länk till LFFETTPT: http://www.imperial-library.info/content/loveletter-fifth-era-true-pu
rpose-tamriel
"Do you mind? I'm busy doing the fishstick. It's a very delicate state of mind!"
  • 0
Jag har tänkt att vara en oberoende karaktär som inte har en fast arbetsgivare, lite utav en som reser runt, bor på lokala inn både i byar och större städer, tar jobb den får, kanske hitta något i en grotta, hugga ved, jobba i gruvor, döda efterlysta brottslingar, lite av en mercenarie som även gör annat som kommer upp, men inga guilds eller MQ. Vad tycks om min story:

Namn: Ra´Zhid
Ras: Khajiit
Ålder: 23
Yrke: Legosoldat/Mercenarie
  • 0
Hittade en mod i Workshop. Den förändrar utseendet i vissa städer, och lägger till grejer på tomma ytor.

http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=118237919

Är lite osäker på att hämta hem den själv, då jag hittills bara använt moddar från Nexus.
"Who's the more foolish...the fool or the fool who follows him?" - Ben Kenobi
  • 0
  • Osco
  • Osco
Det finns så många gräs/träd-moddar. Vilken är bäst?
(~ ̄▽ ̄)~
  • 0
Citerar Osco:
Det finns så många gräs/träd-moddar. Vilken är bäst?


http://skyrim.nexusmods.com/mods/141

Kan även rekommendera de här:

http://skyrim.nexusmods.com/mods/3288

http://skyrim.nexusmods.com/mods/3385
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Startade en ny karaktär i början av veckan, en Mage-Assassin. Fungerar riktigt bra faktiskt! Aldrig kört som Mage förut, men haft delar av en mördare i samtliga karaktärer.

Är en kvinnlig Breton som använder Robes. Destruction spell för riktiga fighter eller Stoneflesh+Bound Sword. Försöker dock använda sneak så mycket som möjligt, med vapen som Bound Bow eller Bound Dagger. Skönt att nästan ha ett tomt inventory men är fortfarande mana-krävande som ett as och har inga bra robes heller. Blir dödad på 2-3 attacker av det mesta i närstrid om jag inte gör Stoneflesh först.

Tänker försöka använda Shouts mer nu (annars använder jag nästan aldrig Powers förutom Dragonrend) så rusar mig fram genom MQ och College of Winterhold. Efter det blir det Dark Brotherhood för att få schyssta dojor och Backstab handskarna för mina Daggers.
"Charizard är så jävla ond."
  • 0
Citerar NintendorRemote:
NPC:erna är ju dom man ser i spelet. Ifall det finns andra invånare borde de vara med iaf.


Jag håller med dig helt och hållet (100%)! Spelets storlek nog blivit en avvägning för att göra de NPC:er som finns så levande som möjligt...

Tillagt 2013-01-09 21:16:
Citerar Guitar_Player:
Det Landfall som jag syftar på kommer från "Loveletter From the Fifth Era, The True Purpose of Tamriel", vissa kallar den tid punkt då Baar Dau kraschade i Morrowind för Landfall, men det är inte vad jag menar. LFFETTPT är skrivet av Michael Kirkbride som även har skrivit "The 36 lessons of Vivec" m.m och fastän denna text inte finns med i något spel ses det som canon pga MKs status bland de som skriver på olika forum dedikerade till TES-lore.


Men i praktiken, då det aldrig har förekommit i ett spel, så borde det väl stå Bethesda fritt att göra som de vill? Jag tänker ifall de vill fortsätta i Tamriel utan allt för stora förändringar. Hur som helst så blir det nog bra, även om Elderscrolls Online inte bådar så gott...
  • 0
Någon chans att Dragonborn släpps lagom till helgen?
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Zelda_collectior:
Citerar
Men i praktiken, då det aldrig har förekommit i ett spel, så borde det väl stå Bethesda fritt att göra som de vill? Jag tänker ifall de vill fortsätta i Tamriel utan allt för stora förändringar. Hur som helst så blir det nog bra, även om Elderscrolls Online inte bådar så gott...


Självklart är det upp till Bethesda att göra vad de vill med serien men MK har varit med och skrivit texter till Redguard, Morrowind och Oblivion och anses av många sopm skaparen av den mer komplexa loren, sedan omnämns även ett sätt att undanslippa "Landfall" i LFFETTPT och om Bethesda inte tar med "Landfall i ett spel som borde omnämna det får man anta att folket på Nirn lyckades undvika det.
"Do you mind? I'm busy doing the fishstick. It's a very delicate state of mind!"
  • 0
Hur är det med moddar från olika sidor?

Har hittills bara använt mig av Skyrim Nexus för att hämta moddar, men har kollat igenom Steam Workshop och hittat några intressanta jag gärna skulle vilja ge en chans. Är dock lite osäker på hur de fungerar med varandra, om de sätter krokben, eller om de kan fungera utan att störa varandra.
"Who's the more foolish...the fool or the fool who follows him?" - Ben Kenobi
  • 0
Citerar T-Boy:
Hur är det med moddar från olika sidor?

Har hittills bara använt mig av Skyrim Nexus för att hämta moddar, men har kollat igenom Steam Workshop och hittat några intressanta jag gärna skulle vilja ge en chans. Är dock lite osäker på hur de fungerar med varandra, om de sätter krokben, eller om de kan fungera utan att störa varandra.


Det går bra att använda båda, fast det är nog bättre att hålla sig till ett alternativ. Just med tanke på att det lätt blir krokben. Särskilt eftersom Steam Workshop auto uppdaterar moddarna varje gång du startar launchern.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar The LOL object:
Försöker dock använda sneak så mycket som möjligt, med vapen som Bound Bow eller Bound Dagger. Skönt att nästan ha ett tomt inventory men är fortfarande mana-krävande som ett as och har inga bra robes heller. Blir dödad på 2-3 attacker av det mesta i närstrid om jag inte gör Stoneflesh först.


Använder mig av den spelstilen på min nuvarande karaktär. Plus en osynlighets-spell. Är extremt roligt.

Fast att springa runt och bli one-shottad av alla starkare fiender är ganska elakt. Saknar verkligen ett riktigt perk träd för kläder.
Any experiment that leaves a crater, is a successful experiment.
  • 0
Nu har jag satt mig ner och skapat en ny karaktär, nu ska jag banne mig spela klart spelet en gång iallafall. Kör som en vanlig orch-krigare.
"Lyssna inte på vad jag säger utan vad jag menar istället"
  • 0
Ignorera mitt förra inlägg och alla mina andra inlägg om karaktärer, nu trivs jag med min orch som heter Lurtz, han är döpt efter Lurtz i Sagan om Ringen, orc-namnen i Skyrim var rätt töntiga på UESP, typ Baglog Urg-Gublag och sånt. Så det blev ett LOTR-namn. Här kommer en beskrivning. LÄS OCH KOMMENTERA GÄRNA!

Namn: Lurtz
Ras: Orc/Orsimer
Ålder: 30
Yrke: Blandat, är legionär för Imperiet, Medlem i Companions och gör lite i Strongholds samt tar lite jobb som ger pengar. Lite av en legosoldat, fast med ära.
Specialiteter: One-handed, Two-handed, Block, Heavy Armor samt en viss kunskap inom bågskytte.
Armor: För närvarande en komplett Iron Armor, satsar dock på Orcish Armor med Orkvapen till.

Bakgrundshistoria: Lurtz föddes i Orsinium 2E 171 och det är just nu 2E 201 så Lurtz
är 30 år gammal, fyllde år någon vecka innan han lämnade Orsinium. Han är en hedervärd orc, följer Malacats lagar och lever som han lär; döda ingen som inte attackerar dig först och stjäl inte. Sedan ville han se världen och begav sig av till Skyrim, han hade sätt Windhelm & Whiterun för tio år sedan när han var där med sin far.

Nu när han återvände dit igen så blev han tillfångatagen av Imperiet och överlevde Helgenattacken och begav sig västerut mot The Reach, kom till ett Stronghold, fortsatte till Karthwasten och till nästa, Stronghold för att sedan joina legionen lite halvt motvilligt efter att vara nära att avrättas i Helgen av dem. Men han trodde att de var bäst för Skyrim och hans far stred i "The Great War" mot Thalmor och många orcer var elitsoldater i legionen med Heavy Armor. Och där är jag nu. Vad tycks? En kompis till mig tipsade mig om orcer att de är bra, så jag gjorde en nu.
  • 0
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_video_games

Jag har ställt till det för wikipedianerna igen, ändrat i deras listor. Ny försäljningsstatistik, spelet är helt enkelt ett av dom mest sålda någonsin, och lär väl vara det mest sålda rollspelet? Jag vet inte hur man ska få in det i sammanhanget? http://en.wikipedia.org/wiki/Action_role-playing_game

Edit, Pokemon har visst sålt mer, men är väl inte jämförbar genre?
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Citerar Chaan:
Edit, Pokemon har visst sålt mer, men är väl inte jämförbar genre?
Varför inte? Om Skyrim räknas som RPG så gör då fan Pokémon det med.
  • 0
Vad räknar du annars Skyrim som?
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Det här är vansinnigt. Den här gången suddade dom min nya källa och lade tillbaks min gamla (som blev suddad tidigare). Det är väl tredje gången som Skyrim motarbetas där.
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Citerar Chaan:
Vad räknar du annars Skyrim som?

Är väl svårt att säga. Bethesda själva räknar det som RPG, men när man aktivt blir motarbetad att rollspela samt att knappt något man gör har någon påverkan på världen blir det svårt att säga att det är ett RPG. Action-spel? Kanske Action RPG, med stark antoning på Action och svag på RPG.
  • 0
I så fall har dom rätt på Wikipedia - men i och för sig hade jag blivit förvånad annars eftersom artikeln om Skyrim har över 10 000 läsare PER DAG så borde dom enats om grunderna vid det här laget. Det som står är att det är ett action-RPG. Men om man klickar på den artikeln (som jag postade på förra sidan) så kommer man ju inte få läsa om det - inte vad jag kunde skumma fram. Jag har inte bakgrunden till det här heller - har aldrig spelat spelen som nämns som action-RPG så jag vet inte hur man sätter in det i sammanhanget. Egentligen borde jag kanske inte skriva om spel heller Men Skyrim borde nämnas i artikeln om action-RPG!
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Citerar Mysko-Munken:
Plus en osynlighets-spell.


Den blir given när jag kommer så långt
Problemet är som sagt kläder - Vill använda Dark Brotherhood grejer och Dragon Priest maskerna, men de kommer motverka Mage Armor perksen...

Får väl ta några vanliga skor och några handskar med en Circlet sen...Blir tråkigt/fult dock...
"Charizard är så jävla ond."
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!