Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

The Elder Scrolls V: Skyrim [Spoilerfri]


Citerar Humanisten:
Ser ingenstans att moddarna gjorde spelvärlden till en labyrint med utpekade vägar som man måste klura ut för att överleva att gå någonstans. Eller att alla dungeons är helt omgjorda.


Nja. Inte direkt, den ökar dock radioaktiviteten väldigt mycket, så man tvingas ständigt hitta vägar runt det. Att simma i vattnet är också så gott som omöjligt, så länge man inte har en duglig radiation suit. Så det skulle väl fungera ungefär likadant som ett köld-system i Skyrim.

Tillagt 2012-12-17 13:44:
Citerar Humanisten:
Att tvingas äta och sova hela tiden är inte direkt något man kan undvika med skills.


Nej, men det är ju sådant som går på ett par sekunder med hjälp av en knapptryckning. Utmaningen skulle väl vara att hitta någonting att äta, eller att hitta någonstans där det är relativt säkert att övernatta.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Sideshow95:
Nja. Inte direkt, den ökar dock radioaktiviteten väldigt mycket, så man tvingas ständigt hitta vägar runt det. Att simma i vattnet är också så gott som omöjligt, så länge man inte har en duglig radiation suit. Så det skulle väl fungera ungefär likadant som ett köld-system i Skyrim.


Men det är fortfarande inte i närheten av vad du föreslog om spelvärldsdesignen eller liknande

Tillagt 2012-12-17 13:45:
Citerar Sideshow95:
Nej, men det är ju sådant som går på ett par sekunder med hjälp av en knapptryckning. Utmaningen skulle väl vara att hitta någonting att äta, eller att hitta någonstans där det är relativt säkert att övernatta.


Wait, vi ska offra knappar för att ha en snabbknapp för att ÄTA i ett starkt narrativt spel som inte har något med survival eller Bear Grylls att göra? Så vi ska OFFRA gameplay för skitsaker som inte ger någonting alls för storyn eller bilden spelet har?
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Men det är fortfarande inte i närheten av vad du föreslog om spelvärldsdesignen eller liknande


Jag har väl egentligen inte sagt någonting om att designen skulle behöva ändras? Jag sa att man skulle få ta en alternativ väg runt hindret, och alternativa vägar erbjuds ju redan i dagsläget. Min tanke gällande hela vatten-problemet var ju att man skulle behöva använda sig av lite list för att kringgå det. Genom att till exempel använda sig av en magisk ring eller trolldryck, vilket då skulle motsvara en radiation suit i Fallout 3. Om man nu inte har en magisk ring/radiation suit, och det inte finns någon alternativ väg, så får man väl helt enkelt vänta med den grottan tills man har de grejerna som krävs.

Tillagt 2012-12-17 13:55:
Citerar Humanisten:
Wait, vi ska offra knappar för att ha en snabbknapp för att ÄTA i ett starkt narrativt spel som inte har något med survival eller Bear Grylls att göra? Så vi ska OFFRA gameplay för skitsaker som inte ger någonting alls för storyn eller bilden spelet har?


Jag tänker ur ett tangentbords-perspektiv. Där hade det inte varit något problem att hotkeya sin mat eller dryck. Om man använde handkontroll hade man såklart fått gå in i menyn och "equipa" maten där. Ingenting som är särskilt tidskrävande i vilket fall som helst.

Tillagt 2012-12-17 14:10:
Citerar Humanisten:
Tror inte att vi fått ett officiellt datum... Men det är ju cirka en månad efter Xbox-releasen så kanske i början av januari


Hoppas verkligen det släpps tidigt i januari. Vore otrolig skönt att få ha någon vecka, eller iallafall ett par dagar med det innan jullovet slutar.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Sideshow95:
Jag tänker ur ett tangentbords-perspektiv där hade det inte varit något problem att hotkeya sin mat eller dryck. Om man använde handkontroll hade man såklart fått gå in i menyn och "equipa" maten där. Ingenting som är särskilt tidskrävande i vilket fall som helst.


Så det ska vara som ett MMO med quickslots och en mass hotkeys överallt? Det är sådant som gör att vi får spel som S.T.A.L.K.E.R. med användarvänlighet som en stavmixer i ögat.
Det ger inget till storyn, det är... Det är redning för att göra såsen tjock. Det tar bara tid och är distraherande när det inte behövs. Man behöver inte tjocka ut det om det redan är bearnaise-sås från första början.

Citerar Sideshow95:
Jag har väl egentligen inte sagt någonting om att designen skulle behöva ändras? Jag sa att man skulle få ta en alternativ väg runt hindret, och alternativa vägar erbjuds ju redan i dagsläget. Min tanke gällande hela vatten-problemet var ju att man skulle behöva använda sig av lite list för att kringgå det. Genom att till exempel använda sig av en magisk ring eller trolldryck, vilket då skulle motsvara en radiation suit i Fallout 3. Om man nu inte har en magisk ring/radiation suit, och det inte finns någon alternativ väg, så får man väl helt enkelt vänta med den grottan tills man har de grejerna som krävs.


Alltså spela som spelet vill, inte som jag vill.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Så det ska vara som ett MMO med quickslots och en mass hotkeys överallt? Det är sådant som gör att vi får spel som S.T.A.L.K.E.R. med användarvänlighet som en stavmixer i ögat.


Fast... Är det inte mer användarvänligt att trycka ner en vald tangent för att använda tex mat eller en trolldryck, istället för att behöva öppna upp sin inventory, gå in på sektionen för trolldrycker eller ostkakor, hitta föremålet bland alla andra hundratals föremål, och sedan klicka på det för att konsumera?

Citerar Humanisten:
Det ger inget till storyn, det är... Det är redning för att göra såsen tjock. Det tar bara tid och är distraherande när det inte behövs. Man behöver inte tjocka ut det om det redan är bearnaise-sås från första början.


Men det har ju inte med storyn att göra. Inget av det jag föreslår har någonting att göra med storyn. Storyn är bra som den är. Allt handlar om att göra spelvärlden mer uppslukande och verklighetstrogen. Om det sedan är någonting som bara distraherar eller inte är ju upp till var och en. Själv gillar jag det.

Citerar Humanisten:
Alltså spela som spelet vill, inte som jag vill.


Men lite regler måste där ju finnas. Man kan ju inte tillåtas göra precis vad man vill bara för frihetens skull. Då skulle ju spelet bli tråkigt i längden. Nog för att alla olika spelstilar ska fungera, men det måste ju finnas gränser. Jag kan inte komma på ett enda spel som inte begränsar spelaren från att bete sig precis hur han vill. Ett spel som gav dig helt fria tyglar hade ju inte fungerat. Nej, att behöva anpassa sig efter spelvärlden ser jag som någonting positivt.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Sideshow95:
Fast... Är det inte mer användarvänligt att trycka ner en vald tangent för att använda tex mat eller en trolldryck, istället för att behöva öppna upp sin inventory, gå in på sektionen för trolldrycker eller ostkakor, hitta föremålet bland alla andra hundratals föremål, och sedan klicka på det för att konsumera?


Eller, lyssna på den här idén, *trumvirvel*
Så gör man ett spel som INTE är DayZ korsat med World of Warcraft!

Citerar Sideshow95:
Men det har ju inte med storyn att göra. Inget av det jag föreslår har någonting att göra med storyn. Storyn är bra som den är. Allt handlar om att göra spelvärlden mer uppslukande och verklighetstrogen. Om det sedan är någonting som bara distraherar eller inte är ju upp till var och en. Själv gillar jag det.


Men det kommer i vägen istället för att ge något till spelet egentligen.
"Nu ska jag göra ett par uppdrag för att uppleva storyn, MEN NEEEEEEJ, jag måste jaga ekorrar i två timmar för annars svälter Marston ihjäl, för det är ju verkligen vad jag är ute efter med spaghettivästern!"
Det tillför inte ens något till själva världen egentligen då den är mycket levande även om jag tvingas mellan varje uppdrag att quickslotta skalbaggar för att äta.

Citerar Sideshow95:
Men lite regler måste där ju finnas. Man kan ju inte tillåtas göra precis vad man vill bara för frihetens skull. Då skulle ju spelet bli tråkigt i längden. Nog för att alla olika spelstilar ska fungera, men det måste ju finnas gränser. Jag kan inte komma på ett enda spel som inte begränsar spelaren från att bete sig precis hur han vill. Ett spel som gav dig helt fria tyglar hade ju inte fungerat. Nej, att behöva anpassa sig efter spelvärlden ser jag som någonting positivt.


Inte när det tummar på vad spelet handlar om. Skyrim är ett spel där man kan stå uppe på Throat of the World, blicka norrut och säga "dit vill jag gå!" Inte tänka "varför ska jag dit? Min karaktär är ändå bara underlevlad, fryser ihjäl på en sekund eller kan inte ta sig över floden".
Det tar bort en jäkla massa från upplevelsen Skyrim kretsar kring.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Eller, lyssna på den här idén, *trumvirvel*
Så gör man ett spel som INTE är DayZ korsat med World of Warcraft!


Jag förstår inte hur man kan spela utan hotkeys. Det är ju hur smidigt som helst, och tar bort allt det där hoppandet i menyerna. Det gör att alla strider och liknande flyter på mycket bättre.

Citerar Humanisten:
Men det kommer i vägen istället för att ge något till spelet egentligen.
"Nu ska jag göra ett par uppdrag för att uppleva storyn, MEN NEEEEEEJ, jag måste jaga ekorrar i två timmar för annars svälter Marston ihjäl, för det är ju verkligen vad jag är ute efter med spaghettivästern!"
Det tillför inte ens något till själva världen egentligen då den är mycket levande även om jag tvingas mellan varje uppdrag att quickslotta skalbaggar för att äta.


Men det är ju väldigt lite av Skyrim som går ut på att uppleva storyn. De största delarna spenderas ju med att utforska världen, och hela grejen går ju ut på att göra spelvärlden bättre och mer intressant. Jag förstår inte varför allting måste kretsa kring storyn, med tanke på hur lite speltid man faktiskt lägger på storyn.

Citerar Humanisten:
Inte när det tummar på vad spelet handlar om. Skyrim är ett spel där man kan stå uppe på Throat of the World, blicka norrut och säga "dit vill jag gå!" Inte tänka "varför ska jag dit? Min karaktär är ändå bara underlevlad, fryser ihjäl på en sekund eller kan inte ta sig över floden".
Det tar bort en jäkla massa från upplevelsen Skyrim kretsar kring.


Jag vill tänka: Vart ska jag gå? Varför ska jag gå dit? Hur ska jag gå dit? Svaret på "vart?" brukar ju vara "eftersom jag har fått höra att händer grejer där". Svaret på "varför?" är vanligtvis ett löfte om guld eller ett magiskt svärd. Det är ju så spelet driver spelaren till att utforska, vilket i nuläget är både för enkelt, går för snabbt, och alldeles för platt. Vilket helt enkelt beror på att spelvärlden lägger sig ner så fort man kommer klivande. Idag är svaret på "hur?" någonting i still med, "placera en liten markering på kartan, vrid karaktären mot markeringen, och spring tvärs över ett helt land på under en timme". Så nej, jag tycker inte att det tar bort någonting från upplevelsen Skyrim erbjuder, jag tycker snarare det gör den djupare och mer lockande att leva sig in i.

Jag vill inte känna mig som en oövervinnlig hjälte redan ett par timmar in i spelet. Jag vill behöva kämpa och ta emot mer stryk än vad jag delar ut, iallafall tills man har lärt sig hur spelvärlden fungerar, och hur man bäst hanterar den.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Sideshow95:
Men det är ju väldigt lite av Skyrim som går ut på att uppleva storyn. De största delarna spenderas ju med att utforska världen, och hela grejen går ju ut på att göra spelvärlden bättre och mer intressant. Jag förstår inte varför allting måste kretsa kring storyn, med tanke på hur lite speltid man faktiskt lägger på storyn.


Nu var det stycket fortfarande om RDR.

Citerar Sideshow95:
Jag förstår inte hur man kan spela utan hotkeys. Det är ju hur smidigt som helst, och tar bort allt det där hoppandet i menyerna. Det gör att alla strider och liknande flyter på mycket bättre.


Så... Alla spel som görs ska ha enorma rader med items, potions, attacker och liknande som man binder tvärs över tangentbord?

Citerar Sideshow95:
Jag vill tänka: Vart ska jag gå? Varför ska jag gå dit? Hur ska jag gå dit? Svaret på "vart?" brukar ju vara "eftersom jag har fått höra att händer grejer där". Svaret på "varför?" är vanligtvis ett löfte om guld eller ett magiskt svärd. Det är ju så spelet driver spelaren till att utforska, vilket i nuläget är både för enkelt, går för snabbt, och alldeles för platt. Vilket helt enkelt beror på att spelvärlden lägger sig ner så fort man kommer klivande. Idag är svaret på "hur?" någonting i still med, "placera en liten markering på kartan, vrid karaktären mot markeringen, och spring tvärs över ett helt land på under en timme". Så nej, jag tycker inte att det tar bort någonting från upplevelsen Skyrim erbjuder, jag tycker snarare det gör den djupare och mer lockande att fördjupa sig i.


Det går att göra spelet svårare utan att göra det ospelbart för folk som inte vill spela The Sims. Finns en MASSA spel som inte hatar eller straffar spelare för att utforska men ändå är svåra eller får en att tänka.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Nu var det stycket fortfarande om RDR.


Men vi har väl redan kommit överrens om att det här systemet inte hör hemma i RDR? Jag kan inte komma på ett enda spel utöver Elder Scrolls och Fallout, där det jag pratar om skulle fungera på ett tillfredsställande sätt.

Citerar Humanisten:
Så... Alla spel som görs ska ha enorma rader med items, potions, attacker och liknande som man binder tvärs över tangentbord?


Nej, du väljer såklart ut det du använder mest. Och det hör såklart bara hemma i spel där det faktisk gör en märkbar skillnad på combat-flytet. Vilket det gör (med råge) i både Skyrim och Fallout.

Citerar Humanisten:
Det går att göra spelet svårare utan att göra det ospelbart för folk som inte vill spela The Sims. Finns en MASSA spel som inte hatar eller straffar spelare för att utforska men ändå är svåra eller får en att tänka.


Det ska inte straffa spelare för att utforska, inte om man är försiktig och tänker sig för först. Det är hela poängen. Lite stats ála The Sims är oundvikligt, men det behöver ju inte vara någonting spelaren ser på en liten mätare. Längre än så har vi väl kommit.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Sideshow95:
Det ska inte straffa spelare för att utforska, inte om man är försiktig och tänker sig för först. Det är hela poängen. Lite stats ála The Sims är oundvikligt, men det behöver ju inte vara någonting spelaren ser på en liten mätare. Längre än så har vi väl kommit.


Det är så "avancerade" survivalspel oftast hamnar, mätare som man måste hålla fulla hela tiden. Även om jag älskar DayZ, så är det egentligen det man gör i spelet, ser till att man inte fryser, inte svälter och inte törstar. Tre mätare (senast jag spelade, de har tydligt skiftat UI:t lite fram och tillbaka) som man ständigt måste balansera utöver hälsan.
Det slutar bara med att det är det enda som driver en. Fuck quests, jag måste leta vatten hela tiden liksom.

Så var det när jag testade hardcore-läget i New Vegas. Det var ganska dåligt balanserat egentligen då det i princip var omöjligt att avancera egentligen, om man inte valde väldigt specifika perks elelr skills för det. Helning gick åt om man försökte raida, vatten var man ständigt tvungen att ha med sig, det var på tok för dyrt att reparera armors, vilket gjorde att man var tvungen att raida, vilket gjorde att ens armors gick sönder, ens supplies tog slut och så vidare. Det hade kunnat vara kul om det balanserades, såklart, men det är oftare mer breaking än making.

Det var ett fall då man var tvungen att specca och forma sin karaktär efter spelet, inte efter hur man ville. Det fanns ingen "bemästra", bara lyda. För körde man utan repair så var man fucked. Körde man utan medicin var man fucked. Det blev på tok för mycket efter spelets villkor att jag lika gärna kunde spela Call of Duty som i alla fall säger rakt ut hur man ska göra för att vara en slav.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Det är så "avancerade" survivalspel oftast hamnar, mätare som man måste hålla fulla hela tiden.


Jag hade velat ha ett system som lät än se hur sin karaktär mår genom att bara titta på den. Om min karaktär håller på att frysa ihjäl, så vill jag inte ha en mätare som talar om det för mig, jag vill kunna se det på karaktärens kroppsspråk och så vidare. Detta system hade ju kunnat byta ut allt vad livmätare heter. Jag hoppas verkligen Bethesda satsar på någonting sådant i framtiden.

Citerar Humanisten:
Så var det när jag testade hardcore-läget i New Vegas. Det var ganska dåligt balanserat egentligen då det i princip var omöjligt att avancera egentligen, om man inte valde väldigt specifika perks elelr skills för det. Helning gick åt om man försökte raida, vatten var man ständigt tvungen att ha med sig, det var på tok för dyrt att reparera armors, vilket gjorde att man var tvungen att raida, vilket gjorde att ens armors gick sönder, ens supplies tog slut och så vidare. Det hade kunnat vara kul om det balanserades, såklart, men det är oftare mer breaking än making.

Det var ett fall då man var tvungen att specca och forma sin karaktär efter spelet, inte efter hur man ville. Det fanns ingen "bemästra", bara lyda. För körde man utan repair så var man fucked. Körde man utan medicin var man fucked. Det blev på tok för mycket efter spelets villkor att jag lika gärna kunde spela Call of Duty som i alla fall säger rakt ut hur man ska göra för att vara en slav.


Jag tyckte New Vegas hardcore-mode var (nästan) helt okej. Illafall i grunden. Det kändes i och för sig väldigt ofärdigt och egentigen inte särskilt annorlunda från vanilla-spelet. Annat än att (som du säger) det var (iallafall i början) ganska svårt att komma igång ordentligt, och de blev mycket springa omkring i startområdet och samla på sig allt som satt löst för att sedan sälja det för att ha råd med ordentlig utrustning.

Hur som helst så kändes New Vegas varianten mest som en ofärdig fattigmans version av FWE. (Vilket det förmodligen var också). Det är inte vad jag är ute efter i Elder Scrolls-spelen. Eller ja, samma princip, jag gillar att behöva hantera alla logistiska problem innan jag ger mig ut i vildmarken, då känns det mer som om man faktiskt ska ut i vildmarken, men man skulle ju behöva anpassa det så att det känns rätt i Elder Scrolls-universumet.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Sideshow95:
Hur som helst så kändes New Vegas varianten mest som en ofärdig fattigmans version av FWE. (Vilket det förmodligen var också). Det är inte vad jag är ute efter i Elder Scrolls-spelen. Eller ja, samma princip, jag gillar att behöva hantera alla logistiska problem innan jag ger mig ut i vildmarken, då känns det mer som om man faktiskt ska ut i vildmarken, men man skulle ju behöva anpassa det så att det känns rätt i Elder Scrolls-universumet.


Sådant tycker jag också om. Jag är väldigt petig och pedantisk i alla spel med olika supplies. I Assassin's Creed ser jag alltid till att ha mina saker påfyllda och redo, i GTA ordnar jag alltid väst och vapen, i nästan alla Bioware-spel älskar jag att sortera min inventory, sälja onödiga saker, peta runt, se till att saker är rätt... men när spelet straffar mig eller ständigt hindrar mig med random stats som kräver att jag måste göra en massa helt onödiga saker som egentligen inte är relevant innan skulle göra mig riktigt irriterad. Vad har min hunger egentligen med att jag ska besegra Darkspawn i Dragon Age? Eller att jag ska stoppa upproret i Skyrim? På vilket sätt är det egentligen relevant, förutom att få folk att hamra på quick save och quick load hela tiden?
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Sådant tycker jag också om. Jag är väldigt petig och pedantisk i alla spel med olika supplies. I Assassin's Creed ser jag alltid till att ha mina saker påfyllda och redo, i GTA ordnar jag alltid väst och vapen, i nästan alla Bioware-spel älskar jag att sortera min inventory, sälja onödiga saker, peta runt, se till att saker är rätt...


Där känner jag igen mig. Vill helst bara bära runt på saker jag verkligen behöver, allt annat säljs bort så fort som möjligt.

Citerar Humanisten:
Vad har min hunger egentligen med att jag ska besegra Darkspawn i Dragon Age? Eller att jag ska stoppa upproret i Skyrim? På vilket sätt är det egentligen relevant, förutom att få folk att hamra på quick save och quick load hela tiden?


Ingenting alls. Men i ett spel som Skyrim, där majoriteten av speltiden (iallafall för mig) går ut på att vandra från location A till location B, så vill jag känna mig som en vandrare snarare än en glorifierad hjälte. När en drake dyker upp så kommer hjälten fram, men när man strövar omkring i vildmarken vill jag vara The lone Wanderer. Lite som Aragorn. Typ. Därför känns upplevelsen bättre och mer fullbordad om jag, när mörkret sänker sig, rullar ut min bedroll, bygger en liten campfire och grillar hjorten jag sköt tidigare på dagen.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Sideshow95:
så vill jag känna mig som en vandrare snarare än en glorifierad hjälte.


vilket spelet gör väldigt bra då det sällan uppmärksammar det man gör... Räddat världen två gånger men vakterna behandlar mig fortfarande som skit för att jag är en Khajiit.
Jag lät min första karaktär (Dark Elf) gå in i en depression när han efter att ha besegrat Alduin fick frågan av Balgruufs son om jag var en tjänare och blev därefter blev instruerad om hur han ville ha sitt kött.
Det blev så hårt för honom att han smidde en fin men klenare rustning, lämnade sin fru och började resa runt i Skyrim för att göra sidouppdrag och utforska

Citerar Sideshow95:
Därför känns upplevelsen bättre och mer fullbordad om jag, när mörkret sänker sig, rullar ut min bedroll, bygger en liten campfire och grillar hjorten jag sköt tidigare på dagen.


fast att ha det som krav är fortfarande bara så... begränsande. Det hade varit bättre att rollspela fram nattsömnen, att man hade en roll att lägga ut, men inget måste. Man får rested-bonusen, men det hindrar inte mig som ville fortsätta vandra genom natten.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
vilket spelet gör väldigt bra då det sällan uppmärksammar det man gör... Räddat världen två gånger men vakterna behandlar mig fortfarande som skit för att jag är en Khajiit.
Jag lät min första karaktär (Dark Elf) gå in i en depression när han efter att ha besegrat Alduin fick frågan av Baalgruffs son om jag var en tjänare och blev därefter blev instruerad om hur han ville ha sitt kött.
Det blev så hårt för honom att han smidde en fin men klenare rustning, lämnade sin fru och började resa runt i Skyrim för att göra sidouppdrag och utforska




Ja, de där med respekt och berömmelse hanteras väl... sådär.

Citerar Humanisten:
fast att ha det som krav är fortfarande bara så... begränsande. Det hade varit bättre att rollspela fram nattsömnen, att man hade en roll att lägga ut, men inget måste. Man får rested-bonusen, men det hindrar inte mig som ville fortsätta vandra genom natten.


Mjo. Att rollspela det gör jag nu, med en hel del hjälp från ett gäng moddar. Och det funkar väl helt okej, så jag har ju egentligen ingenting att klaga på. Jag hade dock uppskattat ett ordentligt, ambitiöst och välbalanserat Hardcore-mode signerat Bethesda. Alternativt att FWE-teamet tar sig an Skyrim.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Jäflar vilken diskussion ni fått igång :9 Känns nästan som när vi debatterade stormcloaks/empire

Ska läsa igenom!

Tillagt 2012-12-18 08:59:
Citerar Humanisten:
Realistiskt? Så det ska ta tio timmar att gå från till exempel Riverwood till Whiterun?
Hell. No.


Nej men man kan ju fördubbla det från idag iallafall! Och som sideshow var inne på, göra det svårare att ta sig fram. Jag vill at det ska bli en utmaning att överleva i vildmarken! Hoppa vi får hardcore mode till V.

Citerar Guitar_Player:
En sak som är lite kul när vi talar om storleken på spelet är det faktum att Morrowind är det misnta spelet till yta (av de fem huvudspelen) men ändå känns det stort, anledningen kuperad terräng, långsammare springhast


Har alltid upplevt morrowind som större än skyrim och oblivion så något måste de gjort rätt.
Citerar Humanisten:
Fast att vara i vägen tar oftast bort från upplevelsen. Att utförska är en stor del av Elder Scrolls, vad är det för kul att utforska om man ska vara rädd för att bli straffad för det? Visst, det finns kanske chans att man får en erektion för att man lyckas döda en svår fiende och en mysig skatt, men det kommer fortfarande att hålla en ifrån att vilja gå till platser för att man inte vill dö hela tiden eller känna att spelet straffar en för det.


Men vissa ställen ska man ju inte kunna ta sig till o överleva som en noob! Man bygger ju på sin karaktär för att en dag klara av att vandra i dessa svåra områden och liknande!
I got holes in my shoes, I play the down payment blues
  • 0
Citerar Mcgeady:
Men vissa ställen ska man ju inte kunna ta sig till o överleva som en noob!


Fast det finns ju dungeons man dör av om man inte är förberedd eller tränad. Första gången jag mötte en Dragon Priest i en quest blev jag grillad direkt. I början är man ganska begränsad också då varenda varelse med ordet "ice" eller "snow" i namnet kan stampa ihjäl en.

Citerar Mcgeady:
Har alltid upplevt morrowind som större än skyrim och oblivion så något måste de gjort rätt.


Kan ha varit att man bara kunde se 30 meter framför sig så att allt kändes nytt hela tiden

Citerar Mcgeady:
Nej men man kan ju fördubbla det från idag iallafall! Och som sideshow var inne på, göra det svårare att ta sig fram. Jag vill at det ska bli en utmaning att överleva i vildmarken! Hoppa vi får hardcore mode till V.


Fast samtidigt är det ganska orealistiskt att det ska vara nästan omöjligt att färdas mellan städer och liknande. Ganska svårt att hålla igång infrastruktur och styra ett rike om det krävs superlevlade hjältar för att överleva
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Fast det finns ju dungeons man dör av om man inte är förberedd eller tränad. Första gången jag mötte en Dragon Priest i en quest blev jag grillad direkt. I början är man ganska begränsad också då varenda varelse med ordet "ice" eller "snow" i namnet kan stampa ihjäl en.

Sant men det ska ju vara en utmaning! Tanken är ju inte att man ska kunna utmana en dragon priest på låg level o få speltimmar!

Citerar Humanisten:
Kan ha varit att man bara kunde se 30 meter framför sig så att allt kändes nytt hela tiden


Haha älskade det och hur man gick vilse hela tiden!



Citerar Humanisten:
Fast samtidigt är det ganska orealistiskt att det ska vara nästan omöjligt att färdas mellan städer och liknande. Ganska svårt att hålla igång infrastruktur och styra ett rike om det krävs superlevlade hjältar för att överleva


Omöjligt ska det inte vara, men en utmaning! Tycker att man ska ta bort fast travel och ha kvar kärror och andra snabba transportmedel, hade varit kul om ens kortage blir anfallen typ i mitten av ingenstans av banditer Så kanske man tänker sig för en eller två gånger innan man tar det.
I got holes in my shoes, I play the down payment blues
  • 0
Citerar Mcgeady:
Sant men det ska ju vara en utmaning! Tanken är ju inte att man ska kunna utmana en dragon priest på låg level o få speltimmar!


fast... det är ju en utmaning att inte kunna vinna väl?

Citerar Mcgeady:
Omöjligt ska det inte vara, men en utmaning! Tycker att man ska ta bort fast travel och ha kvar kärror och andra snabba transportmedel, hade varit kul om ens kortage blir anfallen typ i mitten av ingenstans av banditer Så kanske man tänker sig för en eller två gånger innan man tar det.


Fast man får såklart tänka på hur det faktiskt fungerar om vi applicerar det logiskt. I fallout låter det bra, för Fallout är en värld i kaos. Skyrim är inte det (inte så mycket). Om det ständigt var laglöst och jättesvåra monster överallt, då kan ju inte riket fungera. Det är det jag menar. Om man går i skogen, sure, men om man i princip varje gång blir ass raped varje gång man tar kärran till Markarth eller ska vandra längst med vägarna till Solitude så faller ju realismen i världen sönder, även om det är utmanande.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
fast... det är ju en utmaning att inte kunna vinna väl?

Går alltid att vinna om man har en bra taktik, men samtidigt kan jag tycka det är löjligt hur lite resistance man har mot magi.


Citerar Humanisten:
Fast man får såklart tänka på hur det faktiskt fungerar om vi applicerar det logiskt. I fallout låter det bra, för Fallout är en värld i kaos. Skyrim är inte det (inte så mycket). Om det ständigt var laglöst och jättesvåra monster överallt, då kan ju inte riket fungera. Det är det jag menar. Om man går i skogen, sure, men om man i princip varje gång blir ass raped varje gång man tar kärran till Markarth eller ska vandra längst med vägarna till Solitude så faller ju realismen i världen sönder, även om det är utmanande.


Fast det är ju knappast realistikst hur ofta man blir attackerad när man är ute och vandrar som det är nu heller?
I got holes in my shoes, I play the down payment blues
  • 0
Citerar Mcgeady:
Fast det är ju knappast realistikst hur ofta man blir attackerad när man är ute och vandrar som det är nu heller?


Och då ska man gå balls to the walls och göra det värre?
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
För min del hade det räckt med ett hardcore mode exakt som det i Fallout: New Vegas. Lite mer utmanande än vanilla mode men ändå inte så svårt att man nästan lika gärna kan återgå till det verkliga livet.
Be careful, I bite.
  • 0
Det känns som om ni inte ens testat det ni talar om:
1)Frostfall
2)TRO - Basic Needs
3)Requiem - The Oldschool Roleplaying Overhaul

... utan bara drömmer er bort/förfasar er över tanken.

---

PS. Less dangerous dragons - tillägget till Requiem är nästan ett måste - för spelbarheten.

I Requiem dör och dödar man väldigt snabbt och parering är ett måste.

De övriga gör det svårare att överleva.

Skriver osammanhängande för att jag är trött.

God natt!
The weak die so that the strong prevail and none shall be spared.
  • 0
Citerar Humanisten:
Citerar Mcgeady:Fast det är ju knappast realistikst hur ofta man blir attackerad när man är ute och vandrar som det är nu heller?

Och då ska man gå balls to the walls och göra det värre?


Nja man behöver inte bli attackerad lika ofta, andra faktorer ska göra det svårare att ta sig fram och överleva. Väder och vind, måste fixa mat och vatten. Men ett hardcore mode hade varit det ultimata för alla parter, så får man välja själv
I got holes in my shoes, I play the down payment blues
  • 0
Citerar Witch King:
Det känns som om ni inte ens testat det ni talar om:
1)Frostfall
2)TRO - Basic Needs
3)Requiem - The Oldschool Roleplaying Overhaul

... utan bara drömmer er bort/förfasar er över tanken.


Håller med om det, argumenten mot det hittills känns inte så träffande. Kanske också beror på att vi helt klart har helt olika åsikter i frågan, så orkar nog inte riktigt vara med att diskutera det, tror jag (inte för att någon här sett mig skriva något innan, jag lurkar mest bara, men ändå).

Btw, tack Sideshow för att du finns. Kul att se dina bilder lite då och då i Gophers klipp med för den delen, keep up the good work! ^^
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!