Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Xbox 360 vs. PS3 - "Grafikkriget"


Sonyboj: Bra grafik är så mycket mer än bara högre upplösning. Många grafikkort har specialeffekter som körs på hårdvara. Kändes som konsollversionen hade lite goare blureffekter och ett schysstare ljus o dimma. PC versionen var knivskarp men på något sätt livlös.
Ett "gammalt" exempel var tex TNT2 och Voodoo2 korten. TNT2 var mycket snabbare, men grafiken kändes bättre på Voodoo2 eftersom den hade massa stöd för effekter som TNT2 saknade.
  • 0
Citerar pellapoo:
Sonyboj: Bra grafik är så mycket mer än bara högre upplösning. Många grafikkort har specialeffekter som körs på hårdvara. Kändes som konsollversionen hade lite goare blureffekter och ett schysstare ljus o dimma. PC versionen var knivskarp men på något sätt livlös.
Ett "gammalt" exempel var tex TNT2 och Voodoo2 korten. TNT2 var mycket snabbare, men grafiken kändes bättre på Voodoo2 eftersom den hade massa stöd för effekter som TNT2 saknade.


Hade du på alla effekter på då? Allt som konsolerna klarar borde din PC klara galant, även effekterna. Det som du beskriver finns inte på samma sätt idag, förutom PhysX som bara fungerar med Nvidia. Något annat kommer jag inte på i nutid. Finns inga exklusiva effekter som bara konsolerna klarar av. Är det din skärm som inte är lika bra som din TV och att du därför upplever det som livlöst? Måste komma till botten med detta nu
PS3 320GB, PSN: Asseroth / Win7 på gamingdautan
  • 0
John Carmack angående Rage - Ytterliggare bevis på hur jämnt 360 och PS3 faktiskt ligger varandra rent tekniskt.

http://beyond3d.com/content/news/751

There are a few questions regarding Rage, the next game by id Software, that are left to answer. Ever since the game was announced for XBOX 360, PS3, PC and Mac (though at E3 2010 id wasn't sure if a Mac version will come out), one of the more frequent ones has been which of the two consoles will offer the best experience, either feature-wise or framerate. Our very own Rangers shot that question over to John Carmack and here's what id's Technical Director and part time rocket scientist had to say:

They are close enough that I could fairly easily design a workload that would make either system look superior. For Rage, we have to expend more effort on the PS3 to maintain 60 hz than we do on the 360, but the PS3 is able to transcode more texture pages in a frame, which helps in some cases.

So relax Rage fans, both consoles will feature 60fps. Especially interesting is the last part which corroborates what id's J.M.P. Waveren put forth in his SIGGRAPH 2009 presentation "id Tech 5 Challenges" (download the presentation here),starting onslide 20.

Put simply, id Tech 5, the engine that powers Rage and the new DOOM game, uses a form of virtual texturing with the name MegaTexture which allows unique textures over the environment. This requires large datasets which are stored in a heavily compressed format on the hard drive or optical media. As pieces of this megatexture are needed for the current scene being rendered the engine will fetch the pages from disk and then decompress and then recompress them to a format more optimal for the GPU. This two-step procedure is done at run-time though various caching mechanisms come into play. It appears id Tech 5 is offloading this work to the PS3's SPUs to help parallelise the ~8 msec workload.

If you wish to partake in the discussion, Rangers' original post is here.

Rage has recently been demonstrated at E3 2010 (check out two hands on videos here) and has already won IGN's Best of Show and Best Shooter awards.
'Carefree Wherever You May Be...Don't Trust Your Wives With John Terry'
  • 0
Vart inte alls så imponerad av xbox 360 versionen av Rage som jag trodde jag skulle bli.
Ok.Faith.Yeah.Got It.
  • 0
Citerar nilazz:
Vart inte alls så imponerad av xbox 360 versionen av Rage som jag trodde jag skulle bli.


Tyckte det såg urläckert ut. Våldsam och skitsnygg action i 60 fps? I'm in!
"This is good... Isn't it?"
  • 0
Citerar Apollo:
Tyckte det såg urläckert ut. Våldsam och skitsnygg action i 60 fps? I'm in!


Samma här. Trodde inte att de skulle klara av 60 fps med så snygg grafik.
  • 0
Många multispel är typ snyggare på Xbox 360:t.Orange Box är mycket snyggare på Xboxet.
Rihanna <3
  • 0
Tycker mer om Xbox 360 grafik.
PS3 har så mörkt att man kan nästan inte se va man håller på med.
"This is the tale of a man who pierces the fate of a universe ruled by an endless cycle of violence."
  • 0
Killzone 2 är dock rätt snyggt.
Rihanna <3
  • 0
Citerar Dragonforce:
Killzone 2 är dock rätt snyggt.


Jo dem spel som är bara till PS3 brukar vara oftast väldig snyggare.
Men till Multi format är det mer 360 som är snyggast
"This is the tale of a man who pierces the fate of a universe ruled by an endless cycle of violence."
  • 0
Citerar CyclicHeadcrabs:
Tycker mer om Xbox 360 grafik.
PS3 har så mörkt att man kan nästan inte se va man håller på med.


Hört talas om brightness settings? Herregud
PS3 320GB, PSN: Asseroth / Win7 på gamingdautan
  • 0
Citerar Sony boj:
Hört talas om brightness settings? Herregud


Ja men ändå...

Tillagt 2010-07-04 12:19:
Eller är det så att jag har alltid varit vann vid 360
"This is the tale of a man who pierces the fate of a universe ruled by an endless cycle of violence."
  • 0
Citerar Sony boj:
Citerar CyclicHeadcrabs:
Tycker mer om Xbox 360 grafik.
PS3 har så mörkt att man kan nästan inte se va man håller på med.


Hört talas om brightness settings? Herregud

Alltid funkar inte det faktiskt. På Tekken 6 funkar det inte alls. Tar på det ljusaste - fortfarande alledes för mörkt.
Arrrrrgggggg me fellow mateys, go now and seed ye plunder, for we shall never sink.
  • 0
Citerar nilazz:
Vart inte alls så imponerad av xbox 360 versionen av Rage som jag trodde jag skulle bli.


Jag tycker att det ser ut som Killzone 2s grafikmotor ovanpå Borderlands. Men det är knappast något negativt. Men nej, jag tror knappast det kommer slå Uncharted 2.

Citerar Apollo:
Våldsam och skitsnygg action i 60 fps? I'm in!


Har hört det där för många gånger för att våga tro på det. När jag ser Rage köras i 60 bilder tror jag på det.
Playing since 93. On Gamereactor.se since 04.
  • 0
De flesta spelen ser ju mycket b'ttre ut p[ &#65368;boxen. Och b'ttre kontroller så rör nästan aldrig min ps3a längre.
  • 0
Citerar CyclicHeadcrabs:
Tycker mer om Xbox 360 grafik.
PS3 har så mörkt att man kan nästan inte se va man håller på med.


kör du på SD tv eller?
PSN:Kivi95
  • 0
Hej

Startade en annan tråd tidigare, men blev hänvisad till denna tråd istället, så flyttar jag väl hit mitt inlägg då, så får vi se vad ni säger

Jag är en seriös gamer som spelat nästan dagligen sedan 1978 (32 år) och har alla spelplattformarna (PC, 360, PS3 och Wii). Så jag är alltså inte fanatisk xbox360-anhängare, PC eller ps3-anhängare, utan försöker se plattformarnas olika för och nackdelar och avnjuta dem alla.

Jag har en teori, som jag skulle vilja höra era synpunkter på:

Jag tror att de olika HW plattformarna är relativt lika (förutom PC, där man får vad man betalar för), men det skiljer stort på implementationerna av de olika grafikmotorerna som spelen använder. Ofta så kommer ju PS3'an ut sämre i tester, men följande spel är ju helt fantastiska på PS3:

Burnout Paradise Underbar grafik
Just Casue 2 Vilken grafikmotor! Skalningen är superb!
GT5 (prologue & nya) Utan konkurrens

Men tittar man på tex NFS Shift på PS3, så ser man stora glipor i texturkanter med vita streck mellan texturerna, dessutom dassiga färger (trodde sånt var på PS2-tiden). Detta måste bero på usla implementationer av grafikmotorer på PS3. COD3 är ett annat exempel på en grafikimplementation på PS3 som är hopplös.

Xbox360 klarar sig bättre jämt över, men jag tror att HW är mer lätt-tillgänglig på boxen, vilket generellt sett ger bättre implementationer av grafikmotorer. Verkar också vara enklare att få till varmare färgpaletter på 360.

Så de tester som sker av spel mellan xbox360 och ps3, borde istället anklaga grafikmotorerna, istället för plattformen.

Håller ni med?
Har ni fler exempel på usla implementationer av grafikmotorer på ps3?
Vad är bästa multi platform grafikmotorn enligt er?

Ser fram emot att se era kommentarer.

MvH Swedrazor
  • 0
Citerar swedrazor:
Ser fram emot att se era kommentarer.


Tja, det är väl inte nyheter om man påstår att det är svårare att utveckla spel till PS3 gentemot X360, om det sedan är sant är en annan sak. Om det är grafikmotorernas fel eller PS3:ans sätt att hantera dem är också intressant, men någonstans måste väl felet ändå ligga då spel som släpps till både PS3 och X360 ofta ser snäppet bättre ut till X360 (om något). Kan själv ingenting om konsolrelaterad teknik eller dylikt, men är inte dum nog än att jag ser skillnad. Finns nog lika många förklaringar som teorier. Eller?
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar swedrazor:
Håller ni med?
Har ni fler exempel på usla implementationer av grafikmotorer på ps3?
Vad är bästa multi platform grafikmotorn enligt er?

Ser fram emot att se era kommentarer.

MvH Swedrazor


360 är i arkitekturen mer som en traditionell PC(360 3st normala kärnor, PS3 1 stor och 7 små) och är därför lättare att "lägga in" grafikmotor på. Om spelet utvecklas med PS3 som lead (burnout paradise) så ser det oftast mycket bra ut på båda men om de gör spelet först till 360 och sedan försöker köra in det till PS3 så är det svårare och ser därför sämre ut oftast. Kolla Bayonetta tex

Det här med färgerna låter som om du inte har konfigurerat din TV rätt. Har du även satt RGB från "limited" till "full" is PS3 Display Settings? Då får du bättre och djupare färger om din TV stödjer det. Har Shift och jag tycker det ser mycket bra ut. Ljussättningen är bättre än till 306, men 360 har bättre skuggor och är inte lika "blurrig".

Both versions of NFS SHIFT appear to be rendering at a native 720p resolution with antialiasing, however the PlayStation 3 version is considerably blurrier due to quincunx antialiasing. Even though the PlayStation 3 version was slightly blurry, it did support a more defined HDR/Bloom effect which I personally liked. Light seemed to wrap around trees and cars more realistically. However that exaggerated effect alone wasn't enough to steal the lead from the Xbox 360 and its sharper looking visuals throughout.


På multiplatform ligger Criterion motorn bra till, men jag gillar även Unreal Engine 3, Dunia (Far Cry 2), MT Framework (Capcom), Crystal Tools
PS3 320GB, PSN: Asseroth / Win7 på gamingdautan
  • 0
IGN angående 360 versionen av Crysis 2:

http://xbox360.ign.com/articles/115/1156446p2.html

"This is the best-looking console game to date."

Hoppla, att Xbox 360 skulle ha det snyggaste konsolspelet på marknaden år 2011 trodde man nog inte år 2006 ;P
'Carefree Wherever You May Be...Don't Trust Your Wives With John Terry'
  • 0
xbox 360 e bättre än ps3
  • 0
Citerar ToScA-:
"This is the best-looking console game to date."


Meh. Uncharted 3 är fortfarande snyggast. Med ganska stor marginal.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Uncharted 3, Uncharted 2, God of War III och Killzone 3 skulle jag säga är på toppen :3
"Look kid: We don't get to choose how we start in this life. Real greatness... is what you do with the hand you're dealt."
  • 0
Citerar Sideshow95:
Citerar ToScA-:"This is the best-looking console game to date."

Meh. Uncharted 3 är fortfarande snyggast. Med ganska stor marginal.


ToScA- postade sin länk i Mars förra året. Uncharted 3 var inte ute då.

mw21552: Hemsk bump, grabben.

Jag har inte spelat tillräckligt mycket Xbox 360 för att ha en klar uppfattning, men jag skulle inte säga att det finns några skillnader som skulle motivera att jag skulle köpa den ena eller andra konsolen pga. grafik-skillnaderna. De exklusiva spelen är det klart viktigaste.
Mr. Rubik, Mr. Rubik...
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!