Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Xbox 360 vs. PS3 - "Grafikkriget"


Citerar _genki:
jag tror tyvärr att det att det inte blir så stor skillnad mellan 360 och PS3 till en början, medans om 3 till 4 år kan PS3ans avancerade processor struktur köra om 360n. men då är det förmodlingen snart dags för nästa xbox.

jag tycker synd om folk som väntar på PS3an för att uppleva next-gen grafik när next-gen grafik redan finns på 360n och kostar numera bara 3290kr på el-giganten (för premium). framförallt kan man inte jämföra 3:e parts tillverkade spel då de oftast favoriserar en konsol före den andra. ibland är t.o.m. företagen (sony och microsoft) med och mutar spelföretaget så att det ser aningen bättre ut på deras konsoll. det är inte en bra jämförelse. överlag är grafiska jämförelser ingen direkt bra väg att gå då det är helt upp till utvecklarna. men man kan ju titta på strukturen.

360s fördelar: effektivare GPU då den har "unified shader structure", en hjälp-GPU som gör att man utan extra kostnad kan ha 2x anti-alaising (vilket gör att kanter förvinner på 3d objekt), fri tillgång av 512MB GDDR3 RAM
360s nackdelar: skulle vara processorn, även trots att den är bra mycket snabbare än allt som finns ute kommersiellt idag. ganska ljudlig maskin.

PS3s fördelar: Processorn som är trots allt väldigt avancerad i dagens mått mätt. detta hjälper fysik, dynamiskt väder och A.I. väldigt snabbt 256MB XRAM minne som är direkt anslutet till processorn (kan ibörjan vara en nackdel) blue-ray (nackdel?)
PS3s nackdelar: uppdelat minne (256mb texturminne, 256mb ramminne), mindre frihet för utvecklarna både minnesmässigt och shadermässigt då den inte har "unified shader structure". framför allt, fruktansvärt kostsam konsoll. GPUn blev utvecklad samtidigt som 360ns, vilket innebär att grafikprocessorn faktiskt är 1½ år gamal när den väl släpps. (kan även meddela att detta står i synnerhet mestadels för den grafiska kvalitén.)

vi får se vad man kan förvänta sig. jag tror att folk försöker intala sig grav skillnad mellan 360 och ps3 för att rättfärdiga sitt otroligt kostsamma köp. jag är inte alls motiverad att slänga up närmare 7000kr på bordet. jag tycker inte att det är värt det.


Kunde inte sagt det bättre själv!
I'll make him an offer he can't refuse -Michael Corleone
  • 0
Kan nån bara länka trailern där man kan ladda ner jämförelsen mellan PS3 och X360 COD3? Jag kan inte streama filmer från nätet fattar inte vad det är.
If someone fuck with you the only thing you can do is to fuck back
  • 0
Playstation 3 versionen hade skarpare bild och mer färger medans Xbox 360 versionen var mörk och detaljerad.
  • 0
  • Ego
  • Ego
Citerar YatzeR:
Kan nån bara länka trailern där man kan ladda ner jämförelsen mellan PS3 och X360 COD3? Jag kan inte streama filmer från nätet fattar inte vad det är.


Jag slängde upp en sån länk på förra sidan (02). Efter att du valt vilken upplösning du vill ha på filmen finns möjligheten att ladda ner den till hd´n (se länkar nere i högra hörnet EFTER att du valt video).
The official pimp of juicylucy.
  • 0
Jag läste nånstans att Xbox360 kan man uppdatera drivrutinerna till grafikkortet m.m. via Xbox live som gör att man får mer prestanda. Så då blir inte PS3 så överlägsen efter 4år. Tror jag iallafall =).
Why are the gnomes running around in goldshire laughing? Cuz the grass is tickeling their balls.
  • 0
  • GTO
  • GTO
Citerar Frantz3n:
Jag läste nånstans att Xbox360 kan man uppdatera drivrutinerna till grafikkortet m.m. via Xbox live som gör att man får mer prestanda. Så då blir inte PS3 så överlägsen efter 4år. Tror jag iallafall =).


Låter klart intressant och att Microsoft lyckats fixa en mjukvarouppdatering så att 360-spel och fungerande xbox-spel funkar i 1080p imponerar åtminstånde på mig!
  • 0
Kolla vad PS2:an lyckades prestera, och det är något jag trodde var omöjligt (nästan). Det känns lite orättvist att jämnföra PS3-spel såhär tidigt, för alla tidigare resultat visar att det tar lite tid innan man får kläm på grafiken, och det är då det verkligen visar sig hur stora de grafiska gränserna är.
Allt ligger i utvecklarnas skicklighet.
  • 0
ps3 är dyr för att Blu-Ray.ps3 har allt fårn början mens 360 kan man köpa till saker som tex hd-dvd, störe hdl och wifi adapter
GAMER TAG BAD AXY
  • 0
  • Ego
  • Ego
Citerar zombiegamer:
Kolla vad PS2:an lyckades prestera, och det är något jag trodde var omöjligt (nästan). Det känns lite orättvist att jämnföra PS3-spel såhär tidigt, för alla tidigare resultat visar att det tar lite tid innan man får kläm på grafiken, och det är då det verkligen visar sig hur stora de grafiska gränserna är.
Allt ligger i utvecklarnas skicklighet.


Jo, men det blir ju snyggare på båda konsolerna hela tiden vad tiden lider, och det är fortfarande samma generation och de konkurrerar ju i allra högsta grad om samma konsumenter, dvs de vill att du lägger dina pengar på just deras konsol. Då är det klart det ska jämföras med vad deras konkurrenter har att erbjuda.

Citerar BAD_AXY:
ps3 är dyr för att Blu-Ray.ps3 har allt fårn början mens 360 kan man köpa till saker som tex hd-dvd, störe hdl och wifi adapter


Kanske är så, men det är lite off topic.
The official pimp of juicylucy.
  • 0
Jag tror grafiken blir ungefär samma på båda konsolerna. Men X360 leder lite på poäng eftersom den är billigare.
  • 0
tror knappast det ter 4år innan ps3an går om grafikmessigt men de spel som utnyttjar x-boxen kommer o se bättre ut än många ps3 spel men inom ett till två år tror jag att de som satsar mycke krut o kunskap på ps3 kommer o kunna pressa ut mer grafikmässigt ur ps3 och för en film nörd som mig gör det ju inget att ps3an skåpar ut stationära blurayspelare för 12-15000 i bildkvalite (änsålänge) och jo jag köpte faktiskte en 360 i helgen med gears of war var svårt o motstå när man såg spelet i rörelse och inte fick någon ps3 till jul semestern
Televinken
  • 0
  • Jonas
  • Jonas
  • GR®
http://www.gamespot.com/features/6162742/p-1.html

En av de bästa grafikjämförelser jag sett. Ungefär samma bilder från Xbox 360 jämfört med Playstation 3-versionen. Bara att föra musen över och jämföra. Enligt Gamespot var majoriteten av Xbox 360-spelen klart snyggare (se sammanfattningen på sida åtta) och störst skillnad var det i Fight Night och Madden.

Kom dock ihåg innan något fanboy-raseri utbryter att det egentligen inte säger någonting eftersom det är Xbox 360-konverteringar och att utvecklarna kan mer om Xbox 360 ännu så länge
Jonas Mäki / Gamereactor
  • 0
Knappt nån skillnad ändå....

Som om ps3 bilderna bara är lite ljusare
En dålig förlorare är någon som förlorar för att han är sämre.
  • 0
  • Ego
  • Ego
Verkar mest handla om tekniker för ljussättning och färghantering vilket nog handlar om erfarenhet av utvecklingsmiljön, men på vissa screens kunde man ana att PS3 versionen hade något lägre upplösning på texturerna (syndes på text på tröjer m.m.) men på Tony Hawk´s project 8 var det ju väldigt mycket sämre upplösning på texturer bl.a. i rabatterna och asfalten!
Se speciellt sista bilden:
http://www.gamespot.com/features/6162742/p-7.html

Kan det va det lägre ram-minnet som ställer till det?
The official pimp of juicylucy.
  • 0
  • Xel
  • Xel
Är det inte typ så här: Spel utvecklade till båda maskinerna - Fördel XO.
Spel utvecklade enbart för en specifik maskin, med skräddarsöm för arkitekturen - Fördel PS3.
  • 0
  • Ego
  • Ego
Citerar Xel:
Är det inte typ så här: Spel utvecklade till båda maskinerna - Fördel XO.
Spel utvecklade enbart för en specifik maskin, med skräddarsöm för arkitekturen - Fördel PS3.


Bedöm själv:
http://img91.imageshack.us/img91/755/1848bg5.jpg
The official pimp of juicylucy.
  • 0
Finns en artikel om detta "kriget" på GameSpot.com nu.. 360 vann denna ronden ;)
  • 0
Xbox 360 är helt klart bättre just nu.

Men det är ju inte så konstigt heller.
  • 0
  • Missing Avatar
  • seyd
Just nu leder 360 grafikfronten helt klart. Tror dock det riktiga grafikkriget kommer när båda konsollerna har minst 6 månader på nacken och dom riktigt feta exklusiva titlarna kommit ut.

EA (djävulen)'s spel kommer förmodligen alltid vara snyggare på 360 dock, av nån konstig anledning.

Lika bra att kapitulera för 360, MS äger framtiden.
  • 0
Citerar seyd:
Just nu leder 360 grafikfronten helt klart. Tror dock det riktiga grafikkriget kommer när båda konsollerna har minst 6 månader på nacken och dom riktigt feta exklusiva titlarna kommit ut.

EA (djävulen)'s spel kommer förmodligen alltid vara snyggare på 360 dock, av nån konstig anledning.

Lika bra att kapitulera för 360, MS äger framtiden.


Nästa jul avgörs det... då finns det inga ursäkter liksom.

Är PS3 det Sony påstår så ska det synas också vid den tidpunkten.

Annars är det lite flopp på den punkten.
  • 0
Tror man får acceptera att bägge är lika bra,iallfall i multiplattform spel.

Är självmord att göra ett medelmåttigt eller "bra" spel mkt snyggare på andra plattformen,och spelskapar har nog inte tiden att få en version att se bättre ut.
Radiuz är en galen sonyfanboy,varnar folk för inget.
  • 0
  • Missing Avatar
  • M
Jag tror at Xbox360 nlir bätre enn PS3, RAMet på PS3 blir en flaskhals. Bla. kan man inte gjøra et spel som Gears of War til PS3 pga. RAMet.
  • 0
Okej, jag medger att X-box360 har bra grafik, men PS3 är faktigst bäst! Det är så mörkt i X-box360 bilden!
  • 0
Citerar Ljungen90:
Okej, jag medger att X-box360 har bra grafik, men PS3 är faktigst bäst! Det är så mörkt i X-box360 bilden!


Det finns något som kallas "Brightness" i nästan varje TV-apparat.

Prova det kanske.

Citerar Gamebreaker:
Visst, PS3 "KAN" generera bättre grafik


Enligt vem? Sony & Nvidia möjligtvis...

Nästa jul kommer det stå klart om det stämmer.

Just nu stämmer det inte i.a.f...
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!