Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

The Elder Scrolls Online


The Elder Scrolls har alltid varit en spelserie gjord för den ensamma spelaren. Men med tanke på vilken succé de senaste besöken i Tamriel har blivit såväl kommersiellt som kritikermässigt var det bara en tidsfråga innan serien skulle ta steget ut på internet.

Dags att ta upp kampen med onlinerollspel såsom World of warcraft, Guild wars och Knights of the old republic, alltså.

The Elder Scrolls Online är namnet på det kommande spelet i Elder Scrolls-serien. Titeln utannonserades den tredje maj i år av Bethesda Softworks, och släpps så tidigt som nästa år. Men spelet i sig utspelar sig 1000 år före händelserna i Skyrim, den senaste delen i spelserien.

The Elder Scrolls Online utvecklas av ZeniMax och kommer att skilja sig rejält gentemot sina föregångare, vilket bevisas inte minst genom den första bilden som har presenterats från spelet (se nedan).

Bland annat utlovas en gigantisk spelvärld som kombinerar flera av de landmassor som utgjort spelfältet i tidigare Elder scrollstitlar, tre olika fraktioner att välja mellan och PVP-strider med upp till 100 spelare per sida.

FÖRSTA BILDEN FRÅN SPELET

Länkar
http://www.elderscrolls.com/
Utannonsering via Gameinformer
Wikipedia
Lista med info

Den logiska fortsättningen eller en dödsstöt för spelserien, vad säger ni?
  • 0
Jag tror inte att det här är dödstöten för TES, inte på långa vägar. Det är ju trots allt inte Tod Howard och hans team som arbetar på detta spel, de håller säkert på med Fallout 4 och TES VI nu.

Med det sagt, känns det här spelet som ett misslyckande redan nu. Halva internet har gått bananas på det, utan någon gameplay-video eller liknande. Listan som någon radade upp på en hemsidas forum, med massor av information om spelet, får spelet att redan nu kännas som en spelmässig flopp. Jag har aldrig lockats av ett TES-spel som MMORPG, men har tyckt att om de iallafall gör det, så får de göra det unikt, och kännas som TES. Med det menar jag att man borde kunna spela i förstapersons-vy, inte vara låst till olika klasser och ingen jävla bar längst ner på skärmen med knappar för alla magier och krafter. Jag avskyr strider i MMORPG:s, just för att de är så händelselösa och tråkiga. Nu ska ju TES: Online vara bara i tredjeperson, ha olika bestämda klasser och en bar med krafter och magier. Vad är unikt med detta?

Sedan är mitt största klagomål, som jag även skrivit på flera ställen här på Gamereactor, att allt det mystiska med hela Tamriel och alla dess provinser, kommer försvinna med det här spelet, då det utspelar sig över hela kontinenten. Jag undrar hur det ser ut i Black Marsh, eller Summerset Isles, men vill ha ett spel för varje provins. Hur kul är det att i framtida TES-spel upptäcka samma ställen som man redan gjort i det här spelet? Det första jag undrade när Skyrim utannonserades var hur världen skulle se ut. Vad skulle jag kunna upptäcka. Om hela Tamriel är uppbyggt i det här spelet, kommer upptäckarglädjen, en av de stora grejerna som gör TES så bra, försvinna i framtida spel. Och det är tragiskt
White whale, holy grail
  • 0
Citerar ApeWithSniper:
FÖRSTA BILDEN FRÅN SPELET


Oj. Ja... det såg väl... bra ut? Fast nej... Inte alls

Undrar hur de kommer hantera konkurrensen från Guild Wars 2, då de liknar varandra på vissa delar.
Sometimes we don't do things we want to do, so that others won't know we want to do them
  • 0
Kommer nog inte spela det för att jag helt enkelt inte är så förtjust i MMORPG
Oroar mig dock inte för att det kommer påverka framtiden för nästa "riktiga" TES spel eller Fallout för den delen som jag också älskar. Detta eftersom det inte är samma studio.
Vissa klagar på att det inte är Bethesda games studio som utvecklar men jag tycker av ovan nämnda anledning att det är något positivt.

Tycker att designen kändes lite Dragon Age. Å andra sidan har ju designen varietat kraftigt mellan Morrowind-Oblivion-Skyrim så att säga att den inte känns som TES tycker jag å andra sidan blir lite missvisande...

Det hade varit roligare om de hade tagit Elder scrolls FPS-stil och fört vidare till ett MMO, hade ju blivit lite nyskapande i alla fall inom fantasy genren. Riskerar nog att bli ett i mängden som lever på sin relation till Single player-spelen.
Men jag hoppas självklart på det bästa, ska inte dömma ut det i förhand.
  • 0
Bilderna påminner om Dragon Age.
Indecent exposure is fun.
  • 0
Förstår verkligen inte vad dem försöker göra med detta. Jag menar... Antingen ger man TES-fansen något att sukta efter genom att vidareutveckla TES-konceptet, eller så lockar man mmo-fansen genom att presentera något nytt och fräscht till genren. TESO gör inget av detta! Vem förväntar dem sig ska köpa skiten egentligen?

Det luktar ruttet lång väg. Jag tror att detta är något som Bethesda kommer försöka distansera sig ifrån så långt det bara går.
Krax.
  • 0
"Hero Engine"
"The general art style is kind of like RIFT or Everquest 2"
"No first person view."
"The combat model will not be real time due to latency."
"No player housing."
"Hitting the level cap takes about 120 hours"
"Radiant AI will not be present."
"The game uses a hotbar to activate skills like other traditional MMOs."
"Saving the world from the awakening of ancient evil."
"You can't be a werewolf or vampire."


Behöver inte ens låtsas vara intresserad efter den här smörjan. Det kanske lät som en bra idé för fem år sedan när de började utveckla spelet, men otaliga fantasy MMORPGs senare känns det här bara otroligt onödigt. Vad är meningen med att göra ett TES Online om ni skalar bort allt som gjorde serien rolig från första början och ger oss ännu en generisk WoW-kopia?

Hur kan de ens drömma om att spelet skall klara sig bra när jättar som Guild Wars 2 eller till och med TERA Online redan funnits ute på marknaden i mer än ett år?
  • 0
Nä, det här verkar inte alls bra. Det verkar som att de försöker göra ett MMO, bara för att.
  • 0
Citerar aroon:
Nä, det här verkar inte alls bra. Det verkar som att de försöker göra ett MMO, bara för att.

Är ganska säker på att "enkla pengar" var allt utgivarna tänkte här. Vilket är ironiskt eftersom detta hade varit sant om spelet hade varit vilken annan genre som helst utom just mmo. Att detta dessutom kan komma att skada TES-ip't blir bara en liten stjärna i kanten på deras 2013 årsrapport.
Krax.
  • 0
Det värsta är att det inte finns någon first-person view.
  • 0
Eftersom jag är ett hängivet fan av TES kommer jag ge detta en seriös chans. Jag spelar inte MMOs i vanliga fall men jag vill verkligen älska detta spel. Synd att den inte är i frist-person view dock
Pepole love to see death. It reminds them that however mean, however low,however horrible ther lives become...... At least they have one
  • 0
Hoppas det blir kul, men det vattnas inte i munnen direkt...
I encourage you to propel yourself towards my general direction, sibling.
  • 0
Citerar Runko:
Eftersom jag är ett hängivet fan av TES kommer jag ge detta en seriös chans. Jag spelar inte MMOs i vanliga fall men jag vill verkligen älska detta spel. Synd att den inte är i frist-person view dock

Detta kan låta hårt, men om du köper ett spel endast för dess namn så är du inte värd mer än ett skräpspel. Du borde döma spelet efter dess egna meriter, inte efter dess arv.
Det är sådana som du som gör skamlös mjölkning av annars värdiga spelserier möjlig.
Krax.
  • 0
Älskar TES. Hatar online-rollspel, men hoppas ändå att detta blir bra.
Regie Satanas
  • 0
Jag blir verkligen inte sugen av de bilderna som GR har i dagens nyhet. Det här kommer säkert att bli ett bra onlinerollspel, men det känns som att de våldför sig ganska rejält på varumärket "The Elder Scrolls".
  • 0
Citerar Dudibay:
Citerar Runko:
Eftersom jag är ett hängivet fan av TES kommer jag ge detta en seriös chans. Jag spelar inte MMOs i vanliga fall men jag vill verkligen älska detta spel. Synd att den inte är i frist-person view dock

Detta kan låta hårt, men om du köper ett spel endast för dess namn så är du inte värd mer än ett skräpspel. Du borde döma spelet efter dess egna meriter, inte efter dess arv.
Det är sådana som du som gör skamlös mjölkning av annars värdiga spelserier möjlig.


Det är väl inget konstigt att man köper ett spel för att man har gillat de tidigare i serien eller för att utvecklaren i fråga brukar göra bra spel? Att döma spelet efter dess egna meriter är ju trots allt inte speciellt lätt ifall man inte fått chansen att testa det!
  • 0
Var hoppfull och tveksam på samma gång när det först utannonserades, men efter att ha hört mer om spelet och sett bilder så känner jag mig mer tveksam... Hade nästan hoppats på att The Elder Scrolls Online skulle revolutionera MMO-genren, men det verkar bara bli ytterligare en WoW-kopia. Trist. Förhoppningsvis så kan det nog bli bra i slutändan, men det känns inte riktigt som något jag tänker lägga pengar på.
"In the halls of Valhalla! Where the brave may live forever!"
  • 0
Citerar Skyrunner:
Det är väl inget konstigt att man köper ett spel för att man har gillat de tidigare i serien eller för att utvecklaren i fråga brukar göra bra spel? Att döma spelet efter dess egna meriter är ju trots allt inte speciellt lätt ifall man inte fått chansen att testa det!

Japp, du har rätt. Mitt problem är att folk gör sig bekväma i att inte behöva utvärdera produktens värde, utan istället litar blint på utvecklarna. Och sedan när det visar sig vara skräp så har dem mage att klaga. Sekunden då utgivaren börjar ta sina konsumenter för givet är sekunden då produkternas kvalitet dalar i prio. Ha i åtanke att de flesta spelutvecklare inte finansierar sina egna spel, det är folket med pengar som har makten.

Sedan så råkar det även vara så att TES-Online inte är utvecklat av Bethesda. Och jag kan lova dig att om det inte vore för dess namn så hade ingen (ok, kanske två) höjt ett ögonbryn över TES-Online. Varför? Jo för att det ser ut att vara exakt samma gamla mmo-visa som körts de senaste 7 åren. Vilket gör det ganska uppenbart att detta bara är en skamlös cash-in på ett populärt varumärke.
Krax.
  • 0
Det var ingen som svarade på Skyrim Spoilerfri så ajg tänkte fråga samma sak här:

Alltså jag håller på att flippa! Behöver hjälp så fort som möjligt! Varje gång jag startar Skyrim och ska ladda mitt save så hinner det bara gå 2-3 sek in i loading screen sen stängs det ner... Jag tror att det kan vara för att jag har ca 40 mods installerade. En snubbe på youtube sa att det borde krascha om man har 100+ mods. Om någon vet vad som kan vara fel så snälla, svara så fort som möjligt!
GejmandeVåfflan!
  • 0
Citerar Dudibay:
Japp, du har rätt. Mitt problem är att folk gör sig bekväma i att inte behöva utvärdera produktens värde, utan istället litar blint på utvecklarna. Och sedan när det visar sig vara skräp så har dem mage att klaga. Sekunden då utgivaren börjar ta sina konsumenter för givet är sekunden då produkternas kvalitet dalar i prio. Ha i åtanke att de flesta spelutvecklare inte finansierar sina egna spel, det är folket med pengar som har makten.

Sedan så råkar det även vara så att TES-Online inte är utvecklat av Bethesda. Och jag kan lova dig att om det inte vore för dess namn så hade ingen (ok, kanske två) höjt ett ögonbryn över TES-Online. Varför? Jo för att det ser ut att vara exakt samma gamla mmo-visa som körts de senaste 7 åren. Vilket gör det ganska uppenbart att detta bara är en skamlös cash-in på ett populärt varumärke.


Jag ser vad du menar även om jag förstår att många skapar förväntningar kring nya produkter baserade på tidigare. Inget konstigt i dagens samhälle. Kanske det är rent av en självklarhet och en grundläggande byggsten inom varumärkesbyggande?

Mitt argument kring utvecklare syftade inte på detta spel utan var mer ett exempel på hur många, inklusive jag själv, tänker kring spel.
  • 0
Jag hade ju inte tänkt att spela spelet en fortsätter ändå att konsumera typ alla nyheter jag hittar om det och måste säga att intervjuerna med Matt Firor ändå känns ganska bra:
http://www.gameinformer.com/b/features/archive/2012/05/09/the-
origins-of-the-elder-scrolls-online.aspx
  • 0
Citerar GamingWaffle:
Om någon vet vad som kan vara fel så snälla, svara så fort som möjligt!


Bara att börja feltesta. Ta bort de senaste moddarna du har installerat och försök jobba dig bakåt genom att ta bort de senaste moddarna hela tiden, inte det lättaste när man har många moddar, men har du fixat 40 moddar får man ju hoppas att du har sparat och dokumenterat dina moddar väl

Antagligen så krockar några moddar med varandra och får spelet att krascha.
What right have you to deny my existence?
  • 0
Tycker de bilder man sett hittils endast gjort en besviken :/. Är det bara jag som tycker att Elder Scrolls bör förbli offline ?
I believe in this and it has been tested by research, that he who fucks nuns will later join the church.
  • 0
Egentligen så hade jag inte blivit direkt ledsen om det bara fortsatt vara offline, och hade det varit Bethesda studios som utvecklat så hade jag blivit ledsen efter som det då hade gjort det svårt för nya SP-spel. Men som det ser ut nu bryr jag helt enkelt inte, är det dåligt så spelar jag det helt enkelt inte, får inte värre konsekvenser än så
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!